Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Mihis porukka täällä uskoo?

Evoluutio, Kristinusko, Ateismi, Buddhalaisuus yms yms..

Mä oon itse kristitty.

Täst tulee kyl vaan sanomista :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymyksen asettelu vois olla myös vaikka seuraavanlainen:

Minkä takia te jaksatte elää?

Mikä motivoi teitä ja missä teillä on toivo.

Mä oon tullu siihen tulokseen, että tää elämä ei olis elämisen arvosta ilman toivoa paremmasta, ei tää nyt niin kummosta ole. Vaikka mä saisin sata miljardia kaikki naiset ja ihan mitä vaan, niin silti musta kaikki olis aika turhaa.

Kovin riita-altis topikki.

No kristitty olen. Jotenkin haluan uskoa siihen, että on jotain muutakin olemassa ja kaikki ei katkea heti kuolemaan.

Islamin Allah on sen verta julmempi kaveri, että mieluummin tohon kristinuskon Jumalan puoleen kääntyy. ;)

Mun Jumala käsitykseni on aika epäselvä.

Toisaalta sitä kyllä mielellään johonkin uskoisi,kun ajatellaan,että tässä sitten hommaat perheen ja kodin,vähän lemmikeitä,etenet työelämässä jne.Ja sitten kun kuolet niin muka kaikki pyyhkiytyy pois ja sitten on samanlaista kuin ennen syntymää. :(

Tieteeseen uskon. En ole oikein ikinä uskonut mihinkään henkiolentoihin, vaan pyrkinyt muodostmaan käsityksen maailmasta tieteen pohjalta.

Jarek sanoi:
Toisaalta sitä kyllä mielellään johonkin uskoisi,kun ajatellaan,että tässä sitten hommaat perheen ja kodin,vähän lemmikeitä,etenet työelämässä jne.Ja sitten kun kuolet niin muka kaikki pyyhkiytyy pois ja sitten on samanlaista kuin ennen syntymää. :(

Näin se vaan ainakin minun mielestä menee. Lohdutonta, eikö totta... millään ei loppujen lopuksi ole mitään väliä, paitsi suvunjatkamisella (jos silläkään). :hyper: Varmaan yks syy miksi ihmiset yleensä haluavat uskoa korkeampiin voimiin ja kuolemanjälkeiseen elämään...

AKT sanoi:
Tieteeseen uskon. En ole oikein ikinä uskonut mihinkään henkiolentoihin, vaan pyrkinyt muodostmaan käsityksen maailmasta tieteen pohjalta.

Tämä on ihan hyvä uskon kanta mutta johtaa väistämättä siihen ideaan että ihminen on täysin hyödytön olento jolla ei ole mitään roolia missään asiassa ja kaikki mitä teet on turhaa.

Minulla kristitty tieteeseen pohjautuva maailmankuva. Tiede kertoo tästä maailmasta, usko kuoleman jälkeisestä maailmasta.

Ihminen uskoo siihen mihin haluaa uskoa.

Olen evoluutioteoriaan uskova ehdoton ateisti.

Amerikan Jeesus sanoi:
Tämä on ihan hyvä uskon kanta mutta johtaa väistämättä siihen ideaan että ihminen on täysin hyödytön olento jolla ei ole mitään roolia missään asiassa ja kaikki mitä teet on turhaa.

Miten niin? Minusta kaikella mitä teet on vaikutusta johonkin jollain tasolla.

Mun mielestä Raamatun synti käsite selittää paljon maailman ongelmista ja on vastaus omiin ristiriitoihinikin. Jos mä uskosin tieteeseen, niin sillon vois vetää ranteet auki samantien, millään ei olis mitään merkitystä joten eipä mua eläminen paljoa motivois. Vaatii sekin aika paljon uskoa että Raamtun on joku vaan läpällä kirjottanut, on se kumminkin sen verran fiksusti tehty. Sitä paitsi mikä olis jalompaa ja kauniimpaa kun että Rakkaus ja oikeudenmukasuus on elämässä tärkeintä?

Kynäniska80 sanoi:
Jos mä uskosin tieteeseen, niin sillon vois vetää ranteet auki samantien, millään ei olis mitään merkitystä joten eipä mua eläminen paljoa motivois.

Edelleen, miten niin millään ei olisi mitään merkitystä?

Kynäniska80 sanoi:
Sitä paitsi mikä olis jalompaa ja kauniimpaa kun että Rakkaus ja oikeudenmukasuus on elämässä tärkeintä?

Minustakin nuo ovat elämän tärkeimpiä asioita ja minä olen ateisti.

Tahvo Tohveli sanoi:
Edelleen, miten niin millään ei olisi mitään merkitystä?

Minustakin nuo ovat elämän tärkeimpiä asioita ja minä olen ateisti.

No tietenkin niillä olis väliä, mutta periaatteessa kun kuoleman jälkeen ei tulis mitään, niin olis ihan sama vaikka alkais sarjamurhaajaksi, koska sillä ei olis mitään seurausta - paitsi et tietenki elämä olis sarjamurhaajana perseestä mutta muuten. Tää elämä olis yks pieru avaruudessa ja ihminen saman arvonen kun koira. Millään ei olis sinänsäkään mitään väliä että täällä ei oo kenenkään asiat hyvin, ainakaan pitkän aikaa, joten jos ei olis toivoa paremmasta, niin en mä antas tälle elämälle paljoakaan arvoa. Mä oon muuten optimisti, mutta tossa kirjotin vaan realistisesti. :david:

Juu en tosiaan ymmärrä miks millään ei olis mitään merkitystä. Uskon kyllä että kuoleman jälkeen ei ole mitään, eli en enää tajua mitään ja se miten olen elänyt unohtuu. Mutta miten tämä johtaa siihen että millään ei ole mitään väliä. Saa kai sitä nauttia elämästä vaikka ei mihinkään kivijumaliin usko. Sitä paitsi joku ikuinen elämä olis ajatuksenakin todella hirveä, jossain vaiheessa sitä rupeis kuitenkin kaipaamaan pois.

Kynäniska80 sanoi:
No tietenkin niillä olis väliä, mutta periaatteessa kun kuoleman jälkeen ei tulis mitään, niin olis ihan sama vaikka alkais sarjamurhaajaksi, koska sillä ei olis mitään seurausta - paitsi et tietenki elämä olis sarjamurhaajana perseestä mutta muuten. Tää elämä olis yks pieru avaruudessa ja ihminen saman arvonen kun koira. Millään ei olis sinänsäkään mitään väliä että täällä ei oo kenenkään asiat hyvin, ainakaan pitkän aikaa, joten jos ei olis toivoa paremmasta, niin en mä antas tälle elämälle paljoakaan arvoa. Mä oon muuten optimisti, mutta tossa kirjotin vaan realistisesti. :david:

Mietin ihan samaa... noinhan asia on periaatteessa yksilön kannalta. Ei ole väliä onko elossa vai ei, ja mitä tekee. Tosin nyt unohdetaan se että me ollaan eläimiä, ja elämän tarkoitus on tältä pohjalta jatkaa sukua sekä katsoa että jälkeläisilläsi on edellytykset menestyä ja jatkaa perimäsi levittämistä. Näin siis taas periaatteessa, koska ei tälläkään ole niin paljon merkitystä nykyaikana. :lol2:

Eipä tällaisia kannata liikaa murehtia, ei ne asiat sillä miksikään muutu. Ei ne tosin mielestäni muutu uskomalla johonkin uskontoonkaan. Lopputuloshan on joka tapauksessa vakio.

Onhan tuota tullut joskus mietittyä. En oikeastaan usko mihinkään erityiseen jumalkäsitteeseen, mutta en nyt niitä ala varsinaisesti kieltämäänkään. On vaan kovin hassua, että noita uskontoja on niin kovin paljon ja ne kaikki pitävät itseään juuri oikeana. Oikeastaan varmaankin uskon siihen, että joku suurempi voima on voinut laittaa homman alkuun, mutta ei vaikuta täällä enää sen suuremmin.

Muay sanoi:
Mietin ihan samaa... noinhan asia on periaatteessa yksilön kannalta. Ei ole väliä onko elossa vai ei, ja mitä tekee.

Minusta elossa oleminen merkitsee yksilölle kaikkea. Ilman sitä ei olisi mitään. Minä olen itseni kannalta katsottuna maailman arvokkain olento. Minun elossa olemisellani on merkitystä myös läheisilleni....ainakin toivottavasti.

En oikein käsitä sellaista ajattelua, että vasta lupaus tämän elämän jälkeisestä elämästä luo merkityksen kaikelle.

En halua käyttää sanaa "uskon", sillä en niin tee. Mieluumin käyttäisin sanaa "etsin" ja "etsiväinen". Jos johonkin sovinnaiseen lokerikkoon on pakko ahtautua niin zeniläisyys kiehtoo, ammennan kuitenkin paljon myös tieteellisestä ja kristillisestä maailmankuvasta. Mikään noista kolmesta ei mielestäni ole ristiriidassa keskenään.

Suositut

Back
Ylös Bottom