- Liittynyt
- 5.9.2003
- Viestejä
- 7 693
heh, mietin tosta vikasta lauseesta, "pienellä 'joystickin' käännöksellä lähtee tarvittaessa lasti kerralla ilmaan".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se omakin "joystickki" aika herkillä on, kun tollasia koneita netistä googlailee.heh, mietin tosta vikasta lauseesta, "pienellä 'joystickin' käännöksellä lähtee tarvittaessa lasti kerralla ilmaan".
katso liitettä 86663
Ollut varmaan monesti tämäkin täällä, mutta on se vaan äärettömän komea laitosVielä suomalaista tekoa!
MS Oasis of the Seas
"The Korea Times -lehdessä julkaistiin Etelä-Korean brändityöryhmän lista maan ylpeydenaiheista. Ylen mukaan listalla komeilee myös "Etelä-Korean laivanrakennuksen huippu" Oasis of the Seas, joka valmistui lokakuussa Turun telakalla."
"Etelä-Korea perustelee listausta sillä, että Suomen telakan omistaa eteläkorealainen STX-laivayhtiö."
http://www.uusisuomi.fi/comment/210872
Siinä on kyllä rälläkkä ja hitsipuikko laulanut telakalla, kun tuota Emma Maerskia ollaan tehty. Kiinnostais tietää miten tommonen järkäle menee kovassa myrskyssä, ei taida olla ihan aaltojen riepoteltavana.
Paitsi sukellusvene.. :DSellaista laivaa ei olekaan mikä ei olisi aaltojen reipoteltavana.
Yksi ongelma taitaa pitkässä laivassa olla että tuollaisessa aallokossa osa laivasta on väkisinkin tyhjän päällä. Täysi lasti päällä niin siinä on rakenteet kovilla.
Pääsin kesällä käymään Emma Maerskin sisaraluksessa Elly Maerskissa. Emmalla on 7 sisaralusta ja kaikki on samankokoisia. Aika huikean kokoinen paatti. Kontteja pystyy laittamaan 18 kerrosta päällekkäin. Nyt en muista kuinka korkealla komentosilta oli merenpinnasta, mutta kyllä siellä näin korkeanpaikankammoisella hieman puntti tutisi. Tosin ei niin paljon kun joutui nousemaan laivaan rämiseviä portaita pitkin. 32 kilometriä menee matkaa kun laiva pysähtyy täydestä vauhdista, mutta taisi olla niin että kääntyminen ympäri onnistui kilometrin matkalla. En muista tarkalleen mitä kapteeni kertoi myrskyistä, mutta kyllä tuollainen isompikin laiva helisemässä on kunnon myrskyssä. Yhtään konttia ei ollut kuitenkaan tippunut mereen sen 5 vuoden aikana mitä hän oli kapteenina ollut.
iso öljytankkeri pysähtyy 5-7 kilometrin matkalla, eikä noilla ihan sentään viisinkertaisesti massaa ja näin ollen liike-energiaa ole suurimpiin tankkereihin verrattuna.Taidat muistaa vääriniso öljytankkeri pysähtyy 5-7 kilometrin matkalla, eikä noilla ihan sentään viisinkertaisesti massaa ja näin ollen liike-energiaa ole suurimpiin tankkereihin verrattuna.
Oli ihan hieno nähdä iso laiva duunaamassa ihan läheltä:
[video=youtube_share;Jxy3ZBTLVo0]http://youtu.be/Jxy3ZBTLVo0[/video]
Kolme nosturia teki jotain 24 h putkeen töitä (aamusta aamuun) ja nosti hiiltä Ruoholahdessa sijaitsevaan hiilivoimalaan. Hiilet kulkevat maan alla voimalaan.
Pieniä ovat meidän mielestä isotkin laivat isoilla merillä tosiaan. Pikkasen vaihdetaan eri asiaan mutta pysytään laivoissa kuitenkin mutta tietääkö monikaan että kuinka paljon polttoainetta mahtuu mm. Turusta viimeksi valmistuneisiin 360 metrisiin loistoristeilijöihin? Kun viimeisin lähti Pernosta se tankattiin ja siihen ajettiin yli sata täysperäkuormaa(!) raskasta polttoöljyä ja muutama kuorma kevyttä polttoöljyä apukoneisiin. N. 4500Tonnia raskasta polttoöljyä eli ammattisanastolla bunkkeria. Laivoissa käytetään siis nk.bunkkeriöljyä pottoaineena pääkoneissa ja dieseliä apukoneissa. Jossain Maerskin konttilaivoissa saattaa kyseistä bunkkeria olla isommatkin määrät koska massa ja syväys on kuitenkin täydessä lastissa varmaan isompi kuin risteilijässä.
, eli kun laivaa 'tankataan' sitä bunkrataan. Yleisimpänä käytetään raskasöljyä mitä useimmissa laivoissa voi käyttää niin pääkoneessä kuin apukoneissa. Raskasöljyä pitää kuitenkin lämmittää n.90 asteeseen, ennen kun sen ajetaan koneseen. Samoja koneita voidaan ajaa dieselillä, vaihto onnistuu ihan heitosta yleensä. Bunkrauksessa otetaan nesteet yleensä pohjatankkiin jossa on tarvittava lämmitys millä öljyä voidaan pumpata eteenpäin esim. yli 20astetta, siitä se siirretään ns. päivätankkiin jossa on lämpöä lähellä se 90 astetta. Sitä tankkia myös separoidaan, eli ajetaan öljyä separaattorin läpi jolloin vesi ja epäpuhtaudet saadaan poistettua. Siitä buusteripumppujen läpi koneseen. Tossa videolla yllä Eira laivassa kaikkien polttoaine tankkien koko on luultavasti 400-500t, joista käytössä enimmillään on saattanut olla n200t kerralla päällä. Ajossa Eira vie ehkä tonnin tunnissa öljyä, riippuu tietenkin täysin ajovauhdista, joku solmun lisäys nopeuteen voi nostaa kulutusta helposti useamman sata kiloa tunnissa. Myrskystä sen verran että pahimmalta tuntuu tosiaan takaviistosta tulevat aallot, ne keikuttaa laivaa joka suunnasta. Laivat on tosiaan tehty kellumaan ja yleensä jos koneet pysyvät käynnissä ei ongelmia pitäis olla. Pahin kallistuma missä itse oon ollu oli 46 astetta, eli ihan sama seisoiko lattialla vai seinällä. Toi oli onneks vaan yks heijaus ja sitten rullaattin vähemmän, ihan tarpeeksi tosin silloinkin.
Ylemmästä kerkes mennä editointiaika umpeen eli pohjatankin ja päivätankin välissä on myös settlinki tankki. Tämä oli pakko korjata ettei kenellekkään tule mieleen pumpata suoraan sieltä pohjatankista päivätankkiin.![]()