- Liittynyt
- 21.5.2003
- Viestejä
- 690
Bunkkeriöljyä , eli kun laivaa 'tankataan' sitä bunkrataan. Yleisimpänä käytetään raskasöljyä mitä useimmissa laivoissa voi käyttää niin pääkoneessä kuin apukoneissa. Raskasöljyä pitää kuitenkin lämmittää n.90 asteeseen, ennen kun sen ajetaan koneseen. Samoja koneita voidaan ajaa dieselillä, vaihto onnistuu ihan heitosta yleensä. Bunkrauksessa otetaan nesteet yleensä pohjatankkiin jossa on tarvittava lämmitys millä öljyä voidaan pumpata eteenpäin esim. yli 20astetta, siitä se siirretään ns. päivätankkiin jossa on lämpöä lähellä se 90 astetta. Sitä tankkia myös separoidaan, eli ajetaan öljyä separaattorin läpi jolloin vesi ja epäpuhtaudet saadaan poistettua. Siitä buusteripumppujen läpi koneseen. Tossa videolla yllä Eira laivassa kaikkien polttoaine tankkien koko on luultavasti 400-500t, joista käytössä enimmillään on saattanut olla n200t kerralla päällä. Ajossa Eira vie ehkä tonnin tunnissa öljyä, riippuu tietenkin täysin ajovauhdista, joku solmun lisäys nopeuteen voi nostaa kulutusta helposti useamman sata kiloa tunnissa.
Kyllä,laivan tankkausta kutsutaan bunkraukseksi. Tuota bunkkeriöljyä on useampaakin laatua muistaakseni PorB 40 > PorB 380. Näin ainakin Neste Oilin jakelussa. Eniten toimitetaan kuitenkin tuota "paksuinta" eli PorB 380:stä. Jos laivan pohjatankeissa ei ole lämmitystä(näitäkin on!)silloin käytetään tuota "ohuinta" laatua joka ei käytännössä ole paljoakaan "paksumpaa" kuin dieselöljy. PorB 380 on jäähtyessään melkoista tervaa. Kuljetuksen aikana auton säiliöissä se on n.80 - 90 asteista.
Viimeisen jättiristeilijän kippari kertoi että täydellä kaasulla ajettaessa laiva vie n.20Tonnia raskasta tunnissa eli reilun säiliöauton nupillisen. Tämä siis hetkellisesti. Ja tosiaan bunkkerisäiliöt ovat kyseisissä risteilijöissä yli neljä miljoonaa litraa eli 4000Tonnia. Niin ja bunkkeriöljyn yhteydessä puhutaan kiloista eikä litroista kuten nesteissä yleensä