Maailman suurimpia koneita!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ironchef
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Bunkkeriöljyä :) , eli kun laivaa 'tankataan' sitä bunkrataan. Yleisimpänä käytetään raskasöljyä mitä useimmissa laivoissa voi käyttää niin pääkoneessä kuin apukoneissa. Raskasöljyä pitää kuitenkin lämmittää n.90 asteeseen, ennen kun sen ajetaan koneseen. Samoja koneita voidaan ajaa dieselillä, vaihto onnistuu ihan heitosta yleensä. Bunkrauksessa otetaan nesteet yleensä pohjatankkiin jossa on tarvittava lämmitys millä öljyä voidaan pumpata eteenpäin esim. yli 20astetta, siitä se siirretään ns. päivätankkiin jossa on lämpöä lähellä se 90 astetta. Sitä tankkia myös separoidaan, eli ajetaan öljyä separaattorin läpi jolloin vesi ja epäpuhtaudet saadaan poistettua. Siitä buusteripumppujen läpi koneseen. Tossa videolla yllä Eira laivassa kaikkien polttoaine tankkien koko on luultavasti 400-500t, joista käytössä enimmillään on saattanut olla n200t kerralla päällä. Ajossa Eira vie ehkä tonnin tunnissa öljyä, riippuu tietenkin täysin ajovauhdista, joku solmun lisäys nopeuteen voi nostaa kulutusta helposti useamman sata kiloa tunnissa.

Kyllä,laivan tankkausta kutsutaan bunkraukseksi. Tuota bunkkeriöljyä on useampaakin laatua muistaakseni PorB 40 > PorB 380. Näin ainakin Neste Oilin jakelussa. Eniten toimitetaan kuitenkin tuota "paksuinta" eli PorB 380:stä. Jos laivan pohjatankeissa ei ole lämmitystä(näitäkin on!)silloin käytetään tuota "ohuinta" laatua joka ei käytännössä ole paljoakaan "paksumpaa" kuin dieselöljy. PorB 380 on jäähtyessään melkoista tervaa. Kuljetuksen aikana auton säiliöissä se on n.80 - 90 asteista.

Viimeisen jättiristeilijän kippari kertoi että täydellä kaasulla ajettaessa laiva vie n.20Tonnia raskasta tunnissa eli reilun säiliöauton nupillisen. Tämä siis hetkellisesti. Ja tosiaan bunkkerisäiliöt ovat kyseisissä risteilijöissä yli neljä miljoonaa litraa eli 4000Tonnia. Niin ja bunkkeriöljyn yhteydessä puhutaan kiloista eikä litroista kuten nesteissä yleensä :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Emma Maersk sai väistyä väliaikaisesti konttikunkun paikalta:

article-2245394-166D1FAB000005DC-621_636x356.webp

http://www.dailymail.co.uk/news/art...nds-Christmas-presents.html?printingPage=true


..kesällä Maerskilta tulossa sitten 18270 TEU:n kalustoa. Nokittelee.
 
Uusimmassa Tieteen kuvalehdessä aikuisviihdettä suurien koneiden muodossa.. On Krupp baggeri kaivinkonetta ja vaikka minkä näköstä menijää.
 
Mä haluun tän (yllättäen) venäläisvalmisteisen ilmatyynyaluksen. Ja sit menisin kahville vääksyn kanavalle.

Zubr-class LCAC - Wikipedia, the free encyclopedia
The Zubr landing craft has a cargo area of 400 square metres (4,300 sq ft), and a fuel capacity of 56 tons. It can carry three main battle tanks (up to 150 tonnes), or ten armoured vehicles with 140 troops (up to 131 tonnes), or 8 armoured personnel carriers of total mass up to 115 tonnes, or 8 amphibious tanks or up to 500 troops (with 360 troops in the cargo compartment).
Propulsion:
5 Kuznetsov NK-12MV gas turbines;
2 for lift, 3 for propulsion; 5 x 11,836 horsepower
Propellers: 3 four bladed variable pitch propellers

Speed:
63 knots
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kerran oon nähny sen rajavartiolaitoksen henkilöauton kokoisen ilmatyynyaluksen ja se piti ihan helvetinmoista ääntä, varmaan samaa luokkaa kun joku potkuriturbiinimatkustajakone. Voi vaan kuvitella millasta meteliä toi pitää.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on isoa dieseliä tyrkyllä 1080p (!) videona.

[video=youtube_share;pwvS8_H5rKs]http://youtu.be/pwvS8_H5rKs[/video]

Voi vittu mikä mötkö. Paljonkohan tossa olis diiselverot.

e. tuo tuottaa 22,5 tuhatta hevosvoimaa. Muistaakseni se värtsilän isoin jotain 110 tuhatta. Mutta tuohan on vanha.
 
Mitähän mahtaa olla väännöt tollasissa :D

Sen voi laskea. Korvakuulolta kierroksia ei tuossa ollut kuin max 120rpm ja koska teho on vääntö x kierrokset, niin vääntö on teho jaettuna kierroksilla.

Joku innokas voi etsiä netin syövereistä kertoimen jolla kW/rpm tuottaa Nm.
 
Sen voi laskea. Korvakuulolta kierroksia ei tuossa ollut kuin max 120rpm ja koska teho on vääntö x kierrokset, niin vääntö on teho jaettuna kierroksilla.

Joku innokas voi etsiä netin syövereistä kertoimen jolla kW/rpm tuottaa Nm.
Itseasiassa teho on vääntömomentti kerrottuna kulmanopeudella. Eli vääntö on teho per pyörimisnopeus radiaaneina sekunnissa. Karkeesti siis vääntö on teho per 6,28 x (rpm/60) (eli 2 x Pi x rpm/60)

Värtsilän 14 sylinterisen väännöksi ilmoitetaan 7,6 miljoonaa Nm pyörimisnipeudella 102 (kierrosta minuutissa).
 

On suuri ja mahtava Mi-26. Vaan sillä on isoveli, Mil V-12.

Crew: 6 (pilot, copilot, flight engineer, electrician, navigator, radio operator)
Capacity: 196 passengers
normal 20,000 kg (44,000 lb)
maximum 40,000 kg (88,000 lb)
Length: 37 m (121 ft 5 in)
Wingspan: 67 m (219 ft 10 in) across rotors
Height: 12.5 m (41 ft 0 in)
Empty weight: 69,100 kg (152,339 lb)
Gross weight: 97,000 kg (213,848 lb)
Max takeoff weight: 105,000 kg (231,485 lb)
Freight compartment: 28.15×4.4×4.4 m (92.4×14.4×14.4 ft)
Powerplant: 4 × Soloviev D-25VF turboshaft engines, 4,800 kW (6,500 shp) each
Main rotor diameter: 2× 35 m (114 ft 10 in)
Main rotor area: 962 m2 (10,350 sq ft) 5-bladed rotors located transversely

Performance

Maximum speed: 260 km/h (162 mph; 140 kn)
Cruising speed: 240 km/h (149 mph; 130 kn)
Range: 500 km (311 mi; 270 nmi)
Ferry range: 1,000 km (621 mi; 540 nmi) with external fuel tanks
Service ceiling: 3,500 m (11,483 ft)
Disk loading: 101 kg/m2 (21 lb/sq ft) at gross weight
Hovering ceiling in ground effect: 600 m (2,000 ft)
Hovering ceiling out of ground effect: 10 m (33 ft)

800px-Aeroflot_Mil_V-12_%28Mi-12%29_Groningen_Airport.jpg

1765739.jpg

1_o_2.jpg


Kerrassaan mahtava selostajaääni tässä :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^Only in Russia:D

Kevitsan "Pisto" ei tainnut vielä olla tässä ketjussa:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tolla olis hyvä kaivaa matoja jos käy ongella. Tipauttaa kauhallisen vielä keskelle järveä ja poimii sintit rannalta jos ei muuten tule kalaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom