Maailman suurimpia koneita!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ironchef
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Auttaako tuo pinta jotenkin vedenvastuksen kanssa tyyliin golfpallo vai miksi tuo on tuollainen röpelöinen? Tuskin kuitenkaan vain sen takia, ettei sileydellä ole väliä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Auttaako tuo pinta jotenkin vedenvastuksen kanssa tyyliin golfpallo vai miksi tuo on tuollainen röpelöinen? Tuskin kuitenkaan vain sen takia, ettei sileydellä ole väliä?

Oisko kavitaation vähentämisen vuoksi tuollainen? Potkurin lavan kärjessä käy melkoinen kuhina, kun kavitoinnin vuoksi ilmakuplat "syövät" potkuria. Olisihan tuosta saatu sileäkin hiomalla, joten varmaan niillä pinnanmuodoilla jokin tarkoitus on.
 
Oisko kavitaation vähentämisen vuoksi tuollainen? Potkurin lavan kärjessä käy melkoinen kuhina, kun kavitoinnin vuoksi ilmakuplat "syövät" potkuria. Olisihan tuosta saatu sileäkin hiomalla, joten varmaan niillä pinnanmuodoilla jokin tarkoitus on.

Pääasiassa nuo potkurien pinnan kuviot on käsityönä tehtävästä hiomisesta tulevia työstöjälkiä kun Pera Potkurinkiillottaja hioo laikka punaisena pintaa luokituslaitoksen laadunvalvojaa miellyttääkseen.

On joku varmaan jotain hienoja kuvioitakin noihin keksinyt, mutta keskimäärin mitä hienompi pinta on sitä vähemmän virtaus irtoaa potkurin pinnasta. Maersk kruisailee niin hitailla nopeuksilla, ettei ainakaan mitään kovin mysteerisiä kavitaatio-ongelmia pitäisi syntyä.
Voisin varmaan fiilistellä aiheesta enemmänkin jos olisin ollut enemmän selvin päin kun viime vuonna kävin ruotsalaisessa propulsiotutkimuslaitoksessa tai jos hydrodynamiikka kiinnostaisi enemmän. Jätän ne hommat ehkä kuitenkin suosiolla hydromystikoille.
 
Pääasiassa nuo potkurien pinnan kuviot on käsityönä tehtävästä hiomisesta tulevia työstöjälkiä kun Pera Potkurinkiillottaja hioo laikka punaisena pintaa luokituslaitoksen laadunvalvojaa miellyttääkseen

Veikkaan että tuo potkuri on kyllä aikalailla tasanen vaikka näyttääkin tuollaiselta, nuo jäljet on tullu suoraan hiomalaikasta, loppuviimeistely tehdään rälläkän kaltaisella koneella jossa on sopiva
laikka, näytti pahasti lamellilaikalta ei niinkään miltään hienolta viimeistelylaikalta. Niin ja tuota loppuviimeistelyä näytettiin joskus telkassa.
 
AN-225 Mrija

Jos ei meinaa uni tulla yöllä simmuun, niin suunistamalla Helsinki-Vantaalle joskus 04-06:00 aikaan, saattaa nähdä tämän pienokaisen:
97051.jpg

Spekulointia saapumisesta FlightForumilla
 
Viimeksi muokattu:
Zone-sarja -42%
On varmaan päivitelty ennenki mut pakko sanoo silti, ihan käsittämätöntä miten tollanenki möhkäle voi ilmaan nousta! Tollanen perkeleen jöhkäle jöllikkä. ei saakeli :D iso on.
 
mikähän mahtaa muuten olla voimansiirron syömä tehohäviö moottorin ja ton potkurin välillä? noin niinkun ihan hevosvoimissa...
ja onkohan laivan moottoreillakin joku oma penkkinsä missä ne mitataan paljonko voimaa tulee vai jääkö ihan insinöörin laskelmiin luottamiseks?
 
mikähän mahtaa muuten olla voimansiirron syömä tehohäviö moottorin ja ton potkurin välillä? noin niinkun ihan hevosvoimissa...
ja onkohan laivan moottoreillakin joku oma penkkinsä missä ne mitataan paljonko voimaa tulee vai jääkö ihan insinöörin laskelmiin luottamiseks?

Tehohäviö voi olla jotain 3-5% luokkaa. Hevosvoimissa jos haluat niin laskien moottorin tehosta saadaan tehohäviön määrä. Esimerkiksi tuolla 5%:lla 10 MW koneen tehohäviö potkurille on 500 kW luokkaa, mikä on hevosissa suunnilleen 670.
Laivan moottoreita penkitetään tehtaissa missä niitä duunaillaan. Lisäksi paaluvetokokeella voidaan tsekata vaikka ihan täysmittakaavassa että mitäköhän sitä tuli taas tehtyä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bollard_pull
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu testilabrat/penkit on myös laivanmoottoreille. Ainakin eräällä laivanmoottorivalmistajalla täällä länsisuomessa.

On muuten järjetön meteli, kun semmoista starttaillaan ja on siinä ihan vieressä ihmettelemässä.
 
Siinä on kyllä rälläkkä ja hitsipuikko laulanut telakalla, kun tuota Emma Maerskia ollaan tehty. Kiinnostais tietää miten tommonen järkäle menee kovassa myrskyssä, ei taida olla ihan aaltojen riepoteltavana. Ja missä päin maailmaa edes liikkuu?
 
On se Emma vaan iso paatti! :) 115000Tonnia nk. kuollutta painoa mutta tässäkin ketjussa aikaisemmin esillä ollut maailman suurin laiva for ever eli Knock Nevis on kuitenkin kuolleelta painoltaan aivan eri sarjassa eli yli 550000 Tonnia. Ok rahtilaivaa ja tankkeria ei voi oikein verrata kun toisen lasti ui pinnan päällä ja toinen pinnan alla. No Knock Nevis on pari vuotta sitten romutettu että suurimman ja kauneimman titteli on nykyään jollain muulla laivalla. Emma Maersk saattaa kyllä olla lähellä tuota titteliä,mene ja tiedä. Isoja ovat kyllä nuo suurimmat konttilaivat!! :worship:
 
^^^^^ Havatorilla ja Pekkaniskalla on Suomessakin noita Liebherrin 11350-malleja. Tosin en tiedä onko työmaita muualla kuin Mäntyluodossa? Ovat työn tiimellyksessä aika kivan näköisiä kamppeita, tekniikasta kiinnostunut ottaa helposti karvalakin kouraan..:wtf:
 
oasis-of-the-seas-1.webp

Ollut varmaan monesti tämäkin täällä, mutta on se vaan äärettömän komea laitos :worship: Vielä suomalaista tekoa!

MS Oasis of the Seas
 
tekniikasta kiinnostunut ottaa helposti karvalakin kouraan..:wtf:
Tollanen LR 13000 saakin sitten jo tuntemuksia aikaan alapäässä:

LR_13000%20(1)_10403-0_W615H615.jpg


Täältä löytyy speksejä.

Joitain poimintoja:

Suurin nostokorkeus: 240m
Suurin nostokapasiteetti: 3000t :wtf:
Vastapainoa parhaimmillaan: 2250t (kyydissä 750t + "perävaunussa" 1500t)
Koukkuhässäkän paino: 111t
Vaijerin halkaisija: 52mm
Moottorin teho: 1000kW


Tollasen puikoissa voipi olla aika miehekäs olo, kun pienellä joystickin käännöllä nousee tarvittaessa se ~2000 perus henkilöauton massaa vastaava lasti kerralla ilmaan. :hyper: Ihan käsittämättömiä härveleitä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom