Maailma hukkuu läskiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
iivili sanoi:
Olennaista (ja topiccia) on tosiaan, mitä vanhemmat syövät itse ja syöttävät lapsilleen. Siihen verrattuna kaikki muu on vähemmän merkityksellistä. Tai no, pleikkareilla ja TV:lläkin on toki suuri kielteinen merkitys (ja sillä, että lapset enää kovin vähän ulkona leikkivät), mutta pidän kaikenmaailman sokerimössöjen kielteistä merkitystä vieläkin suurempana. Niiden syöminen on Suomessakin lisääntynyt rajusti esim. viimeisen 30:n vuoden aikana.

Koululiikunnasta sanoisin, ettei se minua kummoisesti ikinä ahdistanut. Tuntui kyllä turhalta monesti, erityisesti pesäpallo.

Minusta yhtälö on aika selvä eli lihavat vanhemmat = lihavat kakarat. Tai ehkä joissakin poikkeustapauksissa laihat ja korkeasti koulutetut trendikkäät kiireiset cityvanhemmat jotka ovat harvoin kotona ja antavat sitten 20 euroa karkkirahaa lapsilleen :jahas:

Lähivuosina on julkaistu useita tutkimuksia joitten mukaan kaikista vakavin terveysriski on merkittävä ylipainoisuus lapsuudesta varhaiseen murrosikään sen vuoksi että tämä vaikuttaa ratkaisevasti kehon aineenvaihduntaan myöhemmällä iällä. Esimerkiksi miehillä pentuvuosina hankittu ylipaino voi mm. ehkäistä normaalia testosteronin tuotantoa. Samaten rasvasolujen koko, määrä ja sijainti voi olla poikkeuksellisen suuri eikä näitä muutoksia voida korjata millään vippaskonsteilla.

Koululiikunnan merkitys on mielestäni marginaalinen. Paljon tärkeämpää on se että istutaanko kaikki illat kotona tv:n ja tietokonepelien ääressä vai mennäänkö ehkä ulos pelaamaan kaverien kanssa lätkää tai lenkille tms. Samoin ruokailutottumukset opitaan kotona joten turha on syyttää kouluruokailua.

Tällä hetkellä näkee selvästi että mäkkäri ja pitsapuffetit tekevät vuosi vuodelta entistä pahempaa jälkeä pentujen ruokailutottumuksissa. Paljon puhutaan karkkirahasta vaan entäs se kun kakarat menevätkin mäkkäriin syömään tuplaranskalaisia ja hampurilaisia? Kyllä syyt löytyvät 95 prosenttisesti niistä toimintamalleista mitä kotoa opetetaan!

:curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun tässä on ollut koululiikunnasta puhetta, niin kannan korteni kekoon. Itselläni liikunnan opettajat oli kyllä muuten ihan ok, mutta yksi asia pisti ketuttamaan ihan kunnolla. Mulla oli liikunta lähes aina 8, pari kertaa ala-asteella tais olla 9. Minä sitten lukiossa päätin, että nyt nostetaan liikunta ysiin. En ollut teknisesti kovinkaan taitava joukkuepeleissä (niitä suurimmaksi osaksi pelattiin), mutta mä liikuin aivan hemmetin aktiivisesti koko ajan. Siis juoksin koko tunnin ja yritin kaikkeni. Olin ihan varma et kyllä opettaja on huomannu et mä panostan ja nostaa numeroa. Paskat! Edelleen sama 8 siellä loisteli. No mä päätin et seuraavalla jaksolla en tee yhtään mitään. Kävelin vaan peleissä kentällä tai seisoin paikoillaan. Tätä harrastin koko jakson ajan. Oli muuten aika paskamainen yllätys todistuksessa, edelleen sama 8! Mua vitutti aivan suunnattomasti, mä olin kasin oppilas koska opettaja oli päättäny et mä oon liikunnassa 8:n oppilas. :wall: Saipahan vähän purkaa.

iivili sanoi:
Tämähän nyt meni koululiikuntaketjuksi kokonaan.

Olennaista (ja topiccia) on tosiaan, mitä vanhemmat syövät itse ja syöttävät lapsilleen. Siihen verrattuna kaikki muu on vähemmän merkityksellistä. Tai no, pleikkareilla ja TV:lläkin on toki suuri kielteinen merkitys (ja sillä, että lapset enää kovin vähän ulkona leikkivät), mutta pidän kaikenmaailman sokerimössöjen kielteistä merkitystä vieläkin suurempana. Niiden syöminen on Suomessakin lisääntynyt rajusti esim. viimeisen 30:n vuoden aikana.

Ja sitten vielä jaksetaan julkisuudessa kummastella, kun suomalaiset muka syövät aina vain terveellisemmin ja liikkuvat enemmän (siis haistapaska kyselytutkimusten mukaan), mutta lihovat koko ajan. Eikö kellään tule mieleen, että joku em. yhtälössä mättää ja pahasti?

Mutta kun tässä viime viikolla televisiossa esiintyi tämä lihavuustutkija Aila Rissanen(erittäin tuttu TV:stä :lol2: ) ja kertoi tästä Terveys2000-tutkimuksesta. Siinä verrattiin edelliseen tutkimukseen vuosilta 78-80 ja hui kauhistus, mitkä olivat tulokset ja erot. Painoindeksipylväät tuplana joka ikäryhmässä, mm. aikuisista miehistä 70 prosenttia oli painoindeksiltään yli 25. Syyksi selvitettiin - yllätys, yllätys - pienentynyttä liikunnan määrää. Todellinen yllätys tuli kuitenkin keskustelun edetessä. Suomalaiset syövät nimittäin tutkimuksen mukaan vähemmän kuin aiemmin :eek:. Seurauksena näistä kahdesta on lähiaikoina lähes epidemian kaltainen sokeritautiaalto.

En ihmettele ollenkaan tilannetta, mikä tällä hetkellä vallitsee. Suomalainen voi keskimäärin jo niin hyvin, että hirvittää. On aikaa ja rahaa ja mitävielämuuta turvottaa itsensä rantapalloksi ja painua paasaamaan televisioon, miten jokaisella on oikeus hankkiutua sairauseläkkeelle tuki-ja liikuntaelimistö täysin paskana ja ostaa roskasäkkejä päällänsä. Tässä aiemmin jo (ilmeisesti?) mainittu Päivi Storgårdhan takoi tässä pari viikkoa sitten propagandaansa Harakanpesässä. Valitettavasti Päivi takoessaan tuolin nojaa ja huutaessaan luomuruuan ja sairaseläkkeelle hommautumisen puolesta ei kuullut/kuunnellut pätkääkään helsinkiläistä lääkäriä, joka kertoi metabolisen oireyhtymän olevan jo ovella hintalapulla "about 10011kakskaks Loton jättipottia" varustettuna. Tämä uskomaton lihavien hyysääminen ei näytä loppuvan ennen kuin pamahtaa oikeasti. Ihmekös tuo, kun lihavat, jotka eivät älyä ajoissa omaa parastaan, valitsevat vastaavanlaisia tonyhalmeita auttamaan ja suojelemaan heitä. No, koska AKV ei minua päästä kuitenkaan vielä valtaan(tämä oli sitten huumoria, varmistukseksi vielä yksi ;) ), niin Suomessa saisi tehdä sen, mikä joko hillitsee tämän epidemian tai jos ei hillitse, niin sillä ei ole kunnon ihmiselle mitään väliä. Terveydenhuollossa siirrytään uskomattoman tehottoman ja siksi järjettömän valtion haarukasta täysin yksityiseen sairasvakuutusjärjestelmään. Niin, ja koululiikunta voidaankin sen jälkeen muuttaa täysin vapaaehtoiseksi. Olisi mukavaa nähdä, löytyisikö sitten enemmän sitä rakkautta ja välitystä sitä lasta kohtaan. Lisäksi olisi äärimmäisen mielenkiintoista katsella, kuinka monta jokinorsua jäisi syntymättä. :love:

Baarikello sanoi:
En ihmettele ollenkaan tilannetta, mikä tällä hetkellä vallitsee. Suomalainen voi keskimäärin jo niin hyvin, että hirvittää. On aikaa ja rahaa ja mitävielämuuta turvottaa itsensä rantapalloksi ja painua paasaamaan televisioon, miten jokaisella on oikeus hankkiutua sairauseläkkeelle tuki-ja liikuntaelimistö täysin paskana ja ostaa roskasäkkejä päällänsä.

Kuin myöskin oikeus vetää viinaa ja huumeita, harrastaa suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa jne. Elämästä ei selviä hengissä mutta hengestään voi päästä monella tavalla jo hyvin nuorena. Eikä se ole hyvinvointia että syödään itsemme hengiltä!

:david:

Pinja sanoi:
Sitten vielä ihan selkeästi havaitsin, että vanhemmat (lihavien) vääristelivät ruokapäiväkirjassa lasten syömiä ruokamääriä, mikä on mielestäni väärin, koska silloin vanhemmat eivät yhtään edesauta lapsen painonpudotusta.

Mistä sä muuten tuon huomasit? Samasta syystä osa seurantatutkimuksia on ihan huuhaata, ihmiset arvioi oman ja muiden ravinnonsaannin ihan päin widdhua. Ei niistä voi tehdä mitään päätelmiä jos koe-ihmisiä ei lukita jonnekin jääkaapittomaan tilaan.

Asiaan: mäkin inhosin koululiikuntaa.

Mixu sanoi:
Vähän proteiinia, ehkä vähän rasvaakin, mutta hirveästi hiilihydraatteja. Ja hiilihydraatit vielä nopeita/lyhyitä. Ja yleensä vähärasvaisuus on TÖRKEÄ HARHAANJOHTO tuotteessa olevien suuren sokerimäärien takia.

Täysin samaa mieltä. Mä katoin kerran kaupassa jotain juotavaa jugurttia, missä oli purkin kyljessä kissan kokoisilla kirjaimilla 0% fat tai jotain vastaavaa.
Jumankekka siinä oli melkein 300kJ/desi, siis ihan älytöntä, mä en tunkis ikinä tollasta paskaa suuhuni. Ykkösmaidon 170kJ/desi jo hirvittää. Mä voisin kuvitella mutsin( ikuinen laihduttaja) juovan tollasta. "Mutta kun siinä ei oo yhtään rasvaa".
Koululiikunnasta vielä sen verran, että kun mä oli ala-luokilla 80-luvan lopussa, niin oli se koululiikunta ihan hirveetä. Varmaan puolet tunneista oli jotain ylikypsää telinevoimistelua. Yläasteella meno muuttui ja alettiin pelailla kaikenlaista kivaa. Välillä oli myös ihan juoksulenkkejä sekä lihaskuntopiiriä, toteutettuna silleen mielenkiintoisesti, että lähes kaikki halusivat osallistua. Tietysti toi liikuntatuntien mielekkyys riippuu aivan varmasti eniten opettajasta. Meillä oli onneksi hyvä opettaja. Meikäläinenkin ihan treenas kuntotestejä ja "tonniviittäsataa" varten. :thumbs:

polestar sanoi:
Nyt kun tässä on ollut koululiikunnasta puhetta, niin kannan korteni kekoon. Itselläni liikunnan opettajat oli kyllä muuten ihan ok, mutta yksi asia pisti ketuttamaan ihan kunnolla. Mulla oli liikunta lähes aina 8, pari kertaa ala-asteella tais olla 9. Minä sitten lukiossa päätin, että nyt nostetaan liikunta ysiin. En ollut teknisesti kovinkaan taitava joukkuepeleissä (niitä suurimmaksi osaksi pelattiin), mutta mä liikuin aivan hemmetin aktiivisesti koko ajan. Siis juoksin koko tunnin ja yritin kaikkeni. Olin ihan varma et kyllä opettaja on huomannu et mä panostan ja nostaa numeroa. Paskat! Edelleen sama 8 siellä loisteli. No mä päätin et seuraavalla jaksolla en tee yhtään mitään. Kävelin vaan peleissä kentällä tai seisoin paikoillaan. Tätä harrastin koko jakson ajan. Oli muuten aika paskamainen yllätys todistuksessa, edelleen sama 8! Mua vitutti aivan suunnattomasti, mä olin kasin oppilas koska opettaja oli päättäny et mä oon liikunnassa 8:n oppilas. :wall: Saipahan vähän purkaa.
Taitaa olla aika yleistä kun ensimmäisen vuoden osallistuu ja tekee tunneilla hyvin tai huonosti niin se vaikuttaa seuraaviin vuosiinkin (esim. yläasteella kun olin).

Nuoret syövät roskaa sekä kouluissa että kotona. Aamiaista ei ehdi syödä kun nukkuu liian pitkään. sitten ekalla välitunnilla on pakko ostaa suklaapatukka ja sokerilitkupepsi, koska on niin nälkä. Seuraavalla välkällä sokerin hetkeksi nostamat insutasot romahtaa ja pakko saada lisää mässyä. Kouluruokaa ei tietenkään voi syödä kun se on niin pahaa. Kotiin tullessa juodaan ehkä mukillinen jogurttia. Illalla sitten kunnon ruokaa jos vanhemmat jaksaa tehdä tai sitten roskaruokaa. Toi vaikuttaa olevan ikävän usein käytössä oleva ravitsemusmetodi. Tohon koulusyömiseen voisi vaikuttaa yllättävän paljon jos kaikki söisivät aamiaisen (ei suklaasokeri 0% fat muroja). Kouluruokakin on syötävää (kokeilin).

Koululiikunta ei voi miellyttää kaikkia. Minulla on ollut aina inspiroivat opettajat. Lisäksi yläasteella ja nyt lukiossa liikuntaryhmät ovat niin suuria, että usein on vapaus valita mitä tekee, esim. Jääkiekko tai sulkapallo on hyvä kombo, jos ei huvita olla pujottelukeppinä voi pelata sulkapalloa. Ymmärrän hyvin jos paska opettaja saa koko homman kyrsimään.

Joku puhui vapaa-ajan liikuntaharrastusten vähyydestä. Siihen on varmasti syynä se, että jo kymmenvuotiaana kaikki harrastusurheilu muuttuu kovaksi kilpaurheiluksi. Jos olet huono vaikka käyt harjoituksissa 5 kertaa viikossa et pääse pelaamaan (kärjistetty esimerkki). Kaikkia ei myöskään välttämättä huvita raahautua hallille seitsemäksi sunnuntai-aamuna julkisilla kulkuneuvoilla. Kaikilla ei ole äitiä kuskaamassa joka paikkaan. Mä olen aina ollut pallo/mailapeleissä heikkoa keskikastia, ja olen harrastanut jalkapalloa, salibandyä ja jääkiekkoa, ja tiedän että on aika perseestä kun ei pääse pelaamaan. Toisaalta oma vika kun olin paska. Ei tarvitse kertoa miten perseesä on kun paska joukkuetoveri ryssii pelin. Mun mielestä kuntien pitäisi ruveta tukemaan enemmän kerhopainotteista liikuntaa, jossa kaikkipelaa-asenne olisi kilpailemista tärkeämpää.

GynoTissi sanoi:
Jumankekka siinä oli melkein 300kJ/desi, siis ihan älytöntä, mä en tunkis ikinä tollasta paskaa suuhuni. Ykkösmaidon 170kJ/desi jo hirvittää.:thumbs:

Et varmaan ole tosissas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom