Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Perusteletko, että millä tavalla?

Tämähän taas ei ole suomalaisten ongelma lainkaan, vaan aivan puhtaasti tulijoiden.

Nimenomaan.. se juuri onkin ulkomaalaisen ongelma tänne tultaessa. Vastaanotto kun on kylmää, niin sopeutuminen vaikeutuu huomattavasti.

Jos ja kun täällä ollaan sulkeutuneita ja (piilo)rasistisia niin sitten ollaan. Joko tulijat sopeutuvat suomalaiseen sosiokulttuuriin tai sitten muuttavat muualle.

Mitä tässä enää tarvii perustella? "moi mä oon mulkku.. se on sun ongelma. ei oo pakko tulla, ei kukaan sua pakota" :jahas:

Suomalaisilla on oikeus olla rasisteja omassa maassaan

En mä oikein tiedä miten näitä voi enempää perustella..

Nimenomaan.. se juuri onkin ulkomaalaisen ongelma tänne tultaessa. Vastaanotto kun on kylmää, niin sopeutuminen vaikeutuu huomattavasti.

Mitä tässä enää tarvii perustella? "moi mä oon mulkku.. se on sun ongelma. ei oo pakko tulla, ei kukaan sua pakota" :jahas:

En mä oikein tiedä miten näitä voi enempää perustella..

Miten noi vastaa rasismin määritelmään?
Rasismi eli rotusyrjintä tai rotusorto on aate tai toiminta, jossa ihmisten rotuluonteen ja siihen liittyvien fyysisten sekä henkisten piirteiden erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää

Tässä sulle mamun bloggaus aiheesta:
http://descartes.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127071-esiintyko-rasismia-kuka-on-sitten-vastuussa
Kuka on vastuussa siitä, että tämmöiset tapaukset voimistavat rasistisia asenteita? Vastaus: poliitikot ja sosiaalivirastojen virkamiehet. Meidän yhteiskunnassa todellista rasismia esiintyy erittäin vähän. Sen sijaan löytyy varmaan vihamielisiä asenteita tiettyjä ulkomaalaisia vastaan mutta ne asenteet eivät johdu toisen ihonväristä tai elämäntavoista. Ne eivät johdu sen enempää erilaisuuden pelosta. Nämä ovat liian yksinkertaisia selityksiä, joiden avulla halutaan tehdä tavallisista kansalaisista kuuliaisia valtion virallisen liturgian edessä. Asenteet johtuvat EPÄOIKEUDENMUKAISUUDESTA, jota valtaväestö kokee joutuessaan eriarvoisen asemaan.

Suomalaiset ovat tosi harvoin rasisteja vaan sitä vastoin heillä on kehittynyt oikeudenmukaisuuden taju. Jos sitä loukataan, se herättää oikeutettuja vihan tunteita ja siitä voi seurata vihapuheitakin. Ja miksei saisi? Epäoikeudenmukaisuutta ja eriarvoisuutta (esim. positiivinen diskriminaatio) ei pidä sietää, ei ainakaan demokratiassa. Mutta monikulttuurisuusfanaatikkojen ja ns. antirasistien myötävaikutuksella Suomi on pikemminkin demokratuuri.

Lue noi mun quotet uudelleen. Niissä käyttäjät myöntävät suoraan olevansa rasisteja. Sillä tavalla ne vastaa rasismin määritelmään.

Lue noi mun quotet uudelleen. Niissä käyttäjät myöntävät suoraan olevansa rasisteja. Sillä tavalla ne vastaa rasismin määritelmään.

jos joku sanoo olevansa rasisti niin onko se rasistista?

jos mä sanon olevani kovan luokan rasisti niin onko se rotusyrjintää?

En väitä, että täällä olisi ulkomaalaisten jotenkin turvatonta olla. Mutta vastaanotto vaan on niin perkeleen kylmää ja se aiheuttaa semmoisen vastareaktion, että helposti se ulkomaalainen kokee olevansa ulkopuolinen ja halu sopeutua vähenee. Sanotaan näin, että ei suomalaiset ainakaan sitä sopeutumista helpommaksikaan tee. Jos se naapurin tervehtiminen on jo vaikeaa, niin mitäs sitten kun naapurin ruskeansävy on vielä muutamaa astetta tummempi..?
Nimenomaan, vastaanotto on kylmää.

Ja sitä se sattuu täällä Suomessa olemaan kaikille muillekin, riippumatta siitä oletko ranskalainen, somalialainen, ghanalainen tai intialainen, ts. vastaanotto kylmä ihonväristä riippumatta. Itsekin mainitsit suomalaisten olevan "keskimäärin ennakkoluuloisempaa ja ujompaa kansaa", ts. ennakkoluuloisia kaikkia uusia ärsykkeitä kohtaan. Ilmiöllä ei siis ole mitään tekemistä rasismin kanssa, sillä jokainen maahanmuuttaja, turisti sekä työmatkalainen kokee vastaanoton aivan yhtä kylmänä (Tietenkin jotkin muuttujat tähän vaikuttavat, esim. Armanin puku päällään Pohjoisespaa pitkin viilettävä saksalainen ei saa osakseen luultavasti montaakaan vihaista katsetta, mutta tuskin yhtään enempää saisi vastaavasti pukeutunut gambialainenkaan). On kuitenkin helppo ymmärtää, miten tummemman pigmentin omaava voisi päätyä väärään lopputulokseen (eli kyseessä oltava rasismi), voisin kuvitella sen tapahtuvan jotakuinkin seuraavan mekanismin mukaisesti:

1) Tummapigmenttinen herrasmies/nainen saapuu Suomeen
2) Kyseinen herrasmies/nainen kiinnittää huomiota poikkeuksellisen "kylmiin" ihmiskontakteihin matkallaan lentokentältä rautatieasemalle ja sieltä hotellilleen
3) Herrasmies/nainen alkaa pohtia, miksi häntä on kohdeltu niin epäystävällisesti (tietenkin täysin ilman tietoa siitä, että samaa kohtelua vast. ottaa jokaikinen helsinkiläinen päivittäin)
4) Herrasmies/nainen hetken pohdittuaan oivaltaa, että Helsingissä on keskimääräistä vähemmän tummapigmenttisiä asukkaita
5) Herrasmies/nainen tekee johtopäätöksen, että syyn on oltava ennakkoluuloinen suhtautuminen ihonväriin, rasismi
6) Seuraavana päivänä herrasmies/nainen käy kaupungilla ja kohtelu jatkuu samanlaisena; hänen teoriansa vahvistuu
7) Palatessaan kotimaahansa herrasmies/nainen mainitsee Suomen "rasistisesta" ilmapiiristä
8) Herrasmiehen/naisen tummapigmenttinen ystävä käy myöhemmin itse Suomessa ja kokee epäystävällistä kohtelua
9) Noidankehä on syntynyt

PS. Linkitit muistaakseni jonkin aikaa sitten tarinan, jossa maahanmuuttaja kertoi kokeneensa rasismia työelämässä. Väitteeltä putoaa pohja täysin, kun tarkastelee työllisyystilastoja Kenian, Ghanan, sekä Etiopian osalta.

Siis mitä ihmettä?

Ei ne suomalaiset ole yhtään sen kylmempiä kuin brititkään tai venäläiset.

Meikä kun kävelee Suomessa niin ihan normaalia väkeä naama peruslukemilla on. Samanlaista palvelua saa kaupoissa jne.

Taitaa ihmisen pään sisällä olla "epäystävällisyys"

Siis mitä ihmettä?

Ei ne suomalaiset ole yhtään sen kylmempiä kuin brititkään tai venäläiset.

Meikä kun kävelee Suomessa niin ihan normaalia väkeä naama peruslukemilla on. Samanlaista palvelua saa kaupoissa jne.

Taitaa ihmisen pään sisällä olla "epäystävällisyys"

se on kultamunalle helvetin vaikea käsittää miksei kaikki oo innoissaan tutustumassa ku onhan sillä kuitenkin ERI VÄRINEN IHO! kyllä siinä pottunokkaisen penan pitäis tehdä kärrynpyöriä onnesta ku vastaan kävelee pesunkestävä mulatti tai jopa ihan täysverinen muumi.

Tilastojen valossa Suomi on turvallinen maa, jossa vallitsee uskonnon- ja sananvapaus ja jossa kaikilla on samat oikeudet sukupuoleen tai rotuun katsomatta. Otamme vapaaehtoisesti joka vuosi maahanmuuttajia viettämään parempaa elämää ja maksamme näille maailman parasta sosiaalitukea. Onko Suomen lähihistoriassa edes tapettu ketään rodun takia?

Sun kokemusten mukaan (Disgust) Suomessa esiintyy piilorasismia. Mun kokemusten mukaan hyvinkäyttäytyvät maahanmuuttajat saavat hyvän kohtelun. Olisko se kuitenkin niin, että me tulkitaan vain asiat erilailla; jos sulle ei naapuri moikkaa, niin koet sen piilorasismiksi. Jos mulle ei naapuri moikkaa, niin koen sen vain epäkohteliaaksi.

Rasisteja löytyy kolkasta, muttan iin kauan kuin Suomessa ei esiinny mitään todellisia ongelmia rotujen välillä niin on aika turha puhua mistään rasistisesta maasta. Sitä paitsi, kyllä tietyt ryhmät ansaitsevat ennakkoluulonsa. Vai mitäpä itse tuumaat esimerkiksi mustalaisista?

Jep, en ole ikinä itsekään ymmärtänyt suomalaisten mainetta jotenkin epäystävällisenä kansana, mutta katsoin nyt helpommaksi tehdä myönnytyksen asian osalta jotta saisin viestini helpommin perille.

Sun kokemusten mukaan Suomessa esiintyy piilorasismia. Mun kokemusten mukaan hyvinkäyttäytyvät maahanmuuttajat saavat hyvän kohtelun. Olisko se kuitenkin niin, että me tulkitaan vain asiat erilailla; jos sulle ei naapuri moikkaa, niin koet sen piilorasismiksi. Jos mulle ei naapuri moikkaa, niin koen sen vain epäkohteliaaksi.
Juuri tätä yritinkin tuossa aikaisemmassani viestissä selittää, en vain saanut muotoiltua yhtä yksinkertaisesti.

Tuskin Suomessa porukka on sen rasistisempaa kuin muuallakaan. Ja mitä taas tulee maahanmuuttokriittisyyteen, niin siihen on varmaan kaksi pääsyytä. Ja maahanmuuttokriittisyydellä tarkoitan nimenomaan pakolaisstatuksella tulevia muuttajia kohtaan. Työperäisen maahanmuuton vastustaminen on varmaankin hyvin marginaalista.

1.) Sen (pakolaismaahanmuuton) hinta salataan. Jos luvut lyötäisiin kiltisti tiskiin, niin ihmiset voisivat sitten todeta, että a) no eipä se maksakaan juuri mitään b) onpa saatanan kallista, onko meillä varaa? Mutta kun nämä luvut salataan, niin jokainen ymmärtää, että nyt puhutaan ISOISTA summista. Ja tämäkös ihmisiä vituttaa, koska vain maahanmuutolla tuntuu olevan rajaton piikki auki. Kaikesta muusta leikataan ja veroja korotetaan. Ja salailu nostattaa taas huhuja, jotka taas lisäävät kriittisyyttä.

2.) Ihmiset eivät voi sietää maahanmuuttajien tekemiä rikoksia. Jos tänne otetaan vieraita, oletetaan heidän olevan tästä kiitollisia ja kantavan kortensa yhteiseen kekoon. Se sijaan vallalla tuntuu olevan meininki, että vieras paskoo isännän lattialle ja pyyhkii perseensä verhoihin.

Jos nämä kaksi asiaa korjattaisiin, niin veikkaan, että "rasismi" ja maahanmuuttokriittisyys vähenesi kerta heitolla miltei olemattomiin.

Taas suomalaiset sitä suomalaiset tätä. Tää on suomalaisten maa, täällä suomalaiset saa olla just niinku haluaa. Se ei vittuakaan ainakaan meikäläistä kiinnosta mitä joku pakolaisrotta ajattelee kantaväestöstä. Jos on suomalainen liian kylmä, ja suihku kuuma, ni menköön takas sinne mistä on tullutkin. Ongelma on siinä että 80 prossaa muumeista käyttäytyy vitun huonosti. Omassakin lähiössä on näitä kultanuppusomaleita, jotka ei ole missään hommissa, aikaa vietetään sitten potkimalla ostoskärryjä S marketissa, missä 165cm pitkä vartija anelee niitä lopettamaan. Sit pöllitään kaljaa ja ESsää ja sama kuvio toistuu illasta iltaan, kohde on välillä R kioskikin toki. Tony Halme sanoisi varmaan tähän että näyttäkää mulle yksikin hyvin käyttäytyvä nekrujengi, ni mä näytän Jari Sillanpään tyttöystävän.

Sitä paitsi, käykääpä virossa. Siellä vasta palvelu keskimäärin epäystävällistä onkin. Eikä ihmiset mitenkään riemusta ole suomalaisiin tutustumassa. Venäläisiltä saa huonona iltana huonolla tuurilla turpaan. En silti koe että ne olis rasistisia suomalaisia kohtaan. Saattaa jopa olla että suomalaiset on omalla käyttäytymisellään (varsinkin aiemmin) luoneet maineen ettei virolaisten paljoa nappaa olla ystävällisiä keskiverto suomalaiselle.

Ne virolaiset ja viron venäläiset mitä olen oppinut tuntemaan on mukavaa ja reilua porukkaa.

Eestin tyly palvelu on Neukkulan perintöä. Pikkuhiljaa paranee koko ajan.

Nykyään Suomessa on heti "rasisti", jos vähänkin kritisoi maahanmuuttopolitiikka, rauhan uskontoa tai positiivista syrjintää. Eli todella kovan inflaation on termi kokenut.

Toi aiemmalle sivulle postattu linkki oli muuten hyvää asiaa täynnä. http://descartes.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127071-esiintyko-rasismia-kuka-on-sitten-vastuussa
Harmi vaan että tällaiset tekstit ei missään tule ikinä julkisuutta saamaan.

Katkelma:

"Kolmas tapaus (lainaus Wikipediasta): ” Abdigadir Hussein sai ensimmäisen tuomionsa 1993, jolloin hän puukolla uhaten raiskasi Tampereella 13-vuotiaan tytön. Hänet tuomittiin väkisinmakaamisesta ja lapseen kohdistuneesta haureudesta 2 vuodeksi 10 kuukaudeksi vankeusrangaistukseen….Hussein vapautui syksyllä 1995. Vapautumisesta ehti kulua kaksi kuukautta kun Hussein murhasi 10. marraskuuta 1995 tamperelaisen 15-vuotiaan Tuuli Maria Ikosen Tampereen Aitovuorentiellä, silpoen Ikosen veitsellä…. Hussein päästettiin kesäkuussa 2005 kolmen tunnin vartioimattomalle lomalle, jonka aikana hän käytti seksuaalisesti hyväksi 4-vuotiasta lasta. Hussein tuomittiin Tampereen käräjäoikeudessa törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pahoinpitelystä 1 vuodeksi 3 kuukaudeksi vankeuteen.”

Ensimmäisen rikoksen jälkeen Hussein olisi pitänyt karkottaa takaisin Somaliaan. Näin ei tehty. Eikö silloin oikeuslaitos ole vastuussa Tuuli Ikosen murhasta ja 4-vuotiaan lapsen hyväksikäytöstä? Kyllä on. Ja samalla vastuussa ovat kaikki suvaitsevaiset ja monikulttuuriset, jotka eivät ikinä ota vastuuta omista päätöksistään. Karkotus Somaliaan olisi pitänyt tehdä mutta sitä ei tehty? Kysyn teiltä, suvaitsevaiset, monikulttuuriset ja ”antirasistit”, eikö teitä hävettää? Jos olisin vastuussa näin törkeistä rikoksista, minua hävettäisi. Teille yhden ihmispedon turvallisuus oli tärkeämpi kuin nuoren tytön henki ja pienen lapsen hyvinvointi."

- - - Updated - - -

Toinen katkelma Nikulan linkittämästä kirjoituksesta:

"Silloin kun afrikkalainen turvapaikanhakija tulee maahan, päiväraha rupeaa heti juoksemaan. Ja uskokaa tai älkää, päiväraha on edelleen korkeampi kuin opiskelijan opintotuki. Sillä erotuksella, että opiskelija on syntynyt ja käynyt koulua Suomessa, hänellä on useimmiten maan kansalaisuus, ja jos hän on miespuolinen, hän on käynyt armeijan, koska hänellä on MYÖS velvoitteita. Turvapaikanhakija, joka ei ole ikinä pannut rikkaa ristiin tämän maan hyväksi saa muutaman kuukauden kuluttua asunnon ja hänen ei tarvitse maksaa vuokraa. Sossulta tulee uudet huonekalut, stereot, uusi kännykkä ja koko vaatekerta. Opiskelija sen sijaan saa asumistukea ja hänen pitää maksaa satojen eurojen maksavat kirjat, netti- ja puhelinmaksut jne…"

Back
Ylös Bottom