Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Ma en hirveasti jaksa kommentoida naihin mamujuttuihin taalla, koska jengi on niin paksukalloista ettei pysty nakemaan asioita yhtaan miltaan muulta kantilta kuin silta omalta.
Toi taitaa päteä myös toiseen suuntaan?

Heti, kun joku perustelee mulle tarpeeksi hyvin vaikka tän mamujen rikkauden, niin ihan varmasti vaihtaisin kantaa. Sama pätee myös ydinvoiman, feminismiin ym.
Kunnes niin tapahtuu, olen vielä tätä mieltä. Tosin mulla on mielipiteeni tukena monen Euroopan maan johtajat, jotka myöskään eivät enää näe sitä rikkautta.

Ja kun itse vaadin lähdettä, niin alotetaan Merkelistä
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat...6/merkel-monikulttuurinen-saksa-epaonnistunut

Toi taitaa päteä myös toiseen suuntaan?

Heti, kun joku perustelee mulle tarpeeksi hyvin vaikka tän mamujen rikkauden, niin ihan varmasti vaihtaisin kantaa. Sama pätee myös ydinvoiman, feminismiin ym.
Kunnes niin tapahtuu, olen vielä tätä mieltä. Tosin mulla on mielipiteeni tukena monen Euroopan maan johtajat, jotka myöskään eivät enää näe sitä rikkautta.

En minakaan mitaan perseilya kannata tai tue rikoksentekijoita. Olen myos sita mielta, etta maahanmuuttopolitiikkaa tulisi tiukentaa ja vahan katsoa keta tanne paastaa.

Eri mielta olen kuitenkin yleisesta asenteesta maahanmuuttajia, etenkin niita jo olemassaolevia kohtaan. En yksinkertaisesti kasita toisen ihmisen tuomitsemista pelkan taustan tai ihonvarin takia enka myoskaan kasita sita vihaa ja yletonta leimaamista. Jos joku nayttaa mulle toteen, etta KAIKKI maahanmuuttajat ovat raiskaajia ja etta se on islamin uskoisilla sisaanrakennettua, voin vaihtaa mielipidettani. Nain tuskin tulee kaymaan.

Maahanmuuton hyvista puolista sen verran, etta mielestani yksikin rehellista tyota tekeva on hyva asia. Ja niita kylla riittaa, sanotte mita tahansa. Maahanmuuttajat tekevat duuneja, mitka eivat suomalaisille kelpaa. Maahanmuuttajia on jonkun verran myos yliopistoissa, mika on otollinen paikka juuri siihen toisista kulttuureista oppimiseen. Mikaan kulttuuri ei ole niin paska etteiko siita voisi oppia jotain. Tama ei tarkoita vieraan kulttuurin piirteiden omaksumista, vaan vuorovaikutusta ja sita kautta vahan suurempaa ymmarrysta kuin mihin on mahdollisuus jos ei ikina poistu sielta omalta "turvallisuusalueelta" (en keksinyt parempaakaan sanaa).

Voisin viela sanoa sen, etta mielestani on aarimmaisen surullista, etta mua oikeasti pelottaa tuoda omaa poikaystavaani Suomeen. Han on englantilainen, mutta omaa mm. italialaista verta isovanhempien puolelta ja on ulkonaoltaan aika etela-eurooppalainen (lahimpana ehka kreikkalaista), eli suomalaisten silmissa mamu. Pelkaan, etta meille huudellaan jotain tai etta han joutuu kokemaan rasismia. Ulkomaalaiset kun tuntuvat olevan vapaata riistaa taalla ah-niin-sivistyneessa Suomessa :(

En minakaan mitaan perseilya kannata tai tue rikoksentekijoita. Olen myos sita mielta, etta maahanmuuttopolitiikkaa tulisi tiukentaa ja vahan katsoa keta tanne paastaa.

Tätä mieltä me kaikki ollaan.

En yksinkertaisesti kasita toisen ihmisen tuomitsemista pelkan taustan tai ihonvarin takia enka myoskaan kasita sita vihaa ja yletonta leimaamista.

Silti tuomitset mielessäsi kaikki rasisteiksi jotka ovat huolissaan maahanmuuton tuomista negatiivisista asioista. Pitääkö paikkaansa? Kaikki maahanmuuttajat ei ole huonoja ihmisiä, kaikki maahanmuuttokriittiset ihmiset ei myöskään ole rasisteja. Mikään ei ole niin mustavalkoista. Ongelma on siinä että Suomessa ei uskalleta sanoa mitään ääneen, ei uskalleta sanoa että helvetti tää menee nyt muuten mäkeen tää homma. Eikä todellakaan uskalleta tehdä asialle mitään. Heti nousee rasistikortti ilmaan ja Suomalaiset on ahdasmielisiä ihmisiä. Ja sehän on paljon pahempi asia kuin se että ajettaisiin ensisijaisesti omien kansalaisten etua.

Ja btw, mun pyöräkommentti oli myös lähinnä vitsi.

Silti tuomitset mielessäsi kaikki rasisteiksi jotka ovat huolissaan maahanmuuton tuomista negatiivisista asioista. Pitääkö paikkaansa? Kaikki maahanmuuttajat ei ole huonoja ihmisiä, kaikki maahanmuuttokriittiset ihmiset ei myöskään ole rasisteja. Mikään ei ole niin mustavalkoista. Ongelma on siinä että Suomessa ei uskalleta sanoa mitään ääneen, ei uskalleta sanoa että helvetti tää menee nyt muuten mäkeen tää homma. Eikä todellakaan uskalleta tehdä asialle mitään. Heti nousee rasistikortti ilmaan ja Suomalaiset on ahdasmielisiä ihmisiä. Ja sehän on paljon pahempi asia kuin se että ajettaisiin ensisijaisesti omien kansalaisten etua.

Ja btw, mun pyöräkommentti oli myös lähinnä vitsi.

En mielestani kylla tuomitse. Kuten sanoin, kannatan itsekin kriittisempaa nakokantaa asioihin. Rasismin ja kritiikin valilla on kuitenkin selva ero. Mielestani kritiikkiin ei kuulu leimaaminen ja jarjeton yleistaminen ja tuomitseminen. Tassakin ketjussa on paljon asiaa ja tosi hyvin perusteltuja mielipiteita, mutta on myos pikku kebettoja, jotka edustavat sita linjaa mita vastaan olen.

Arvasin, etta sielta tulee jotain rasistikorttia... En tosiaan missaan vaiheessa sanonut etta kaikki ovat ahdasmielisia rasisteja. Asioista saa ja pitaakin puhua ja niita pitaa kritisoida eika se ole viela rasismia. Tietyn ryhman vihaaminen ja halveksuminen on. Kaikki eivat toki ole sellaisia ja hyva niin, mutta pointtini oli, etta naita ihmisia on silti hyvin paljon.

Rasistikorttia helpommin muuten tulee mokuttajakortti. Sanot yhtaan mitaan maahanmuuton hyvista puolista, niin heti argumenttisi kumotaan sanomalla "oot just tollanen hippi mokuttaja, haluut vaan Suomen tayteen somaleita!!!111" :rolleyes:

Nauroin sun pyorakommentille :)

Eri mielta olen kuitenkin yleisesta asenteesta maahanmuuttajia, etenkin niita jo olemassaolevia kohtaan. En yksinkertaisesti kasita toisen ihmisen tuomitsemista pelkan taustan tai ihonvarin takia enka myoskaan kasita sita vihaa ja yletonta leimaamista. Jos joku nayttaa mulle toteen, etta KAIKKI maahanmuuttajat ovat raiskaajia ja etta se on islamin uskoisilla sisaanrakennettua, voin vaihtaa mielipidettani. Nain tuskin tulee kaymaan.

Maahanmuuton hyvista puolista sen verran, etta mielestani yksikin rehellista tyota tekeva on hyva asia. Ja niita kylla riittaa, sanotte mita tahansa. Maahanmuuttajat tekevat duuneja, mitka eivat suomalaisille kelpaa. Maahanmuuttajia on jonkun verran myos yliopistoissa, mika on otollinen paikka juuri siihen toisista kulttuureista oppimiseen. Mikaan kulttuuri ei ole niin paska etteiko siita voisi oppia jotain. Tama ei tarkoita vieraan kulttuurin piirteiden omaksumista, vaan vuorovaikutusta ja sita kautta vahan suurempaa ymmarrysta kuin mihin on mahdollisuus jos ei ikina poistu sielta omalta "turvallisuusalueelta" (en keksinyt parempaakaan sanaa).

Voisin viela sanoa sen, etta mielestani on aarimmaisen surullista, etta mua oikeasti pelottaa tuoda omaa poikaystavaani Suomeen. Han on englantilainen, mutta omaa mm. italialaista verta isovanhempien puolelta ja on ulkonaoltaan aika etela-eurooppalainen (lahimpana ehka kreikkalaista), eli suomalaisten silmissa mamu. Pelkaan, etta meille huudellaan jotain tai etta han joutuu kokemaan rasismia. Ulkomaalaiset kun tuntuvat olevan vapaata riistaa taalla ah-niin-sivistyneessa Suomessa :(

Ei kukaan järkevä väitä, että kaikki mamut on rikollisia. Itselläkin töissä takana istuu, enkä hetkeäkään epäilisi, että olisi rikollinen.

Totta kai jokainen maahanmuuttaja töissä on hyvä asia, aivan samalla lailla, kuin jokainen suomalainen. Mutta jos vaikka yksi kymmenestä pakolaisesta saa työtä, se ei ole hyvä asia. Vaikka yksi viidestäkin on liian vähän. Ei niitä siivousduunejakaan riitä loputtomiin ja jos kieli ja muu opiskelu ei ole kunnossa, ei meillä ole tarjota oikeastaan mitään muuta. Valitettava tosiasia, jolle ei voi tehdä mitään. Pakolaisen pitää keskittyä kielen opiskeluun todella ahkerasti, jotta voi myöhemmin opiskella jotain, että voisi toimia paremmassa työssä. Vaikeushan tulee siinä, kun perheelle annetaan ilmaiseksi moni tuhat kertainen määrä rahaa (kämppä, eläminen ym) kuin ikinä kotimaassaan saanut. Silloinhan se passivoituminen tapahtuu ja joku huomaa miten helppoa on. Sitten opiskellaan kieltä vähän "hällä-väliä"-asenteella niin siinä menee monta vuotta.

Tuo vaan poikaystäväsi tänne, saatat yllättyä positiivisesti. Uskaltaisin jopa väittää, että tulet yllättymään. Tosin baareissa kannattaa varoa, eksoottiset miehet menee heti kaupaksi naisille ;)

Miksi pistäisin? Olenko väittänyt tietäväni? Olenko sanonut kuinka moni kymmenestä työllistyy? Käytä googlea, jos kiinnostaa.

http://www.sttk.fi/fi-fi/maahanmuutto/

Maahanmuuttajien työttömyysaste on noin 28 prosenttia. Työperäinen maahanmuutto on lisääntymässä ja työelämämme kansainvälistymässä, mutta maantieteellisen sijainnin, kielen ja myös asenteiden vuoksi melko hitaasti.

Sanokaa joku jos tulkitsen tätä jotenkin väärin, mutta eikö tämä tarkoita sitä, että seitsemän kymmenestä työllistyy? Ja eikö tuon työperäisen maahanmuuton lisääntyminen ole juuri se asia, jota ihmiset ovat paljon peräänkuuluttaneet?

Mutta jos vaikka yksi kymmenestä pakolaisesta saa työtä, se ei ole hyvä asia. Vaikka yksi viidestäkin on liian vähän.

No onko seitsemän kymmenestä hyvä asia?

Ei oo mustavalkoista ei, mutta kyllähän täällä esim.varastellaan enemmän ulkkareiden toimesta. Esim. itäkeskuksen uimahallissa alkaa olla jo järjestäytynyttä toimintaa.
Eikä kerjäläisetkään asiaa auta, tänään taas tullu pari lisää malmille ja kerjääminen entistä aggressiivisempaa.

Ja tuskin kenenkään tarvitsee pelätä poikaystävän tuomista Suomeen, kuhan se menee töihin eikä ala slummeilemaan kuten niin monet. Toki on suomalaisiakin, mutta vieraassa maassa luulis käyttäytyvän paremmin kun sitä työtäkin on tarjolla jokaiselle täysjärkiselle joka jaksaa hakea pitkäjänteisesti. Ja tosiaan, en ole rasisti, en vaan jaksa jatkuvasti puolustella, kunnia niille jotka menevät töihin.

Jaa sun tummaihoiset kaverit kerkesivät olla vain vuoden suomessa, ennen kuin oppivat suomenkielen ja työllistyivät? Tähän en voi sanoa muuta kuin:

s_487587.jpg

Kyl sä tiiät mitä tarkotan, eli työllistyy parhaansa mukaan. Vuosi tai kolme, en tiiä paljonko siinä menee kelläkin tilanteesta riippuen.

Sanokaa joku jos tulkitsen tätä jotenkin väärin, mutta eikö tämä tarkoita sitä, että seitsemän kymmenestä työllistyy? Ja eikö tuon työperäisen maahanmuuton lisääntyminen ole juuri se asia, jota ihmiset ovat paljon peräänkuuluttaneet?

Ei tarkoita. Sata prosenttia miinus työttömyysaste ei ole yhtä kuin työllisyysaste.

No onko seitsemän kymmenestä hyvä asia?

Sit pitää tehä se erotus mistä paljon puhutaan, eli erottaa pakolaiset ja työperäiset maahanmuuttajat. Kuka nyt vastustaisi ulkomaista henkilöä, jolla on koulutus ym hankittu ja työpaikka tiedossa? Eihän ne niitä ongelmia aiheuta, he maksavat itse kulunsa ja palkasta menee veroa. Jos mun työpaikkaa ei ole viemässä niin tervetuloa. Edes persut ei ole missään vaiheessa vastustanut tota. Mutta somaliasta tai lähi-idästä tulevat eivät kuulu työperäisiin maahanmuuttajiin ja he kuormittavat systeemiä eniten niin taloudellisesti kuin muissakin tilastoissa. Mut eihän ne tilastot taida kiinnostaa.

Itse olen vankasti sitä mieltä, että disgust on nainen. Kun lukee hänen kirjoitustyyliään, niin ei kovin epäselväksi jää... Sen verran typeriä hänen kirjoituksensa on.

Mun pyorakommentti oli sit btw ihan vitsi. Mutta kuvaa ihan hyvin sita miten moni ajattelee ja se on mielestani surullista.

Monelta tuntuu puuttuvan taysin kyky ymmartaa, etta maahanmuuttajia ei yksinkertaisesti voi kaikkia niputtaa samaan. Usein kuulee kommentteja tyyliin "niille on ihan luontaista raiskata/ryosta/tappaa/tms" ja ihan viela tosissaan sanottuna. Olen asunut Suomessa yli 4v alueella, missa on varmaan enemman maahanmuuttajia kuin suomalaisia (asun itseasiassa nytkin kesan ajan). Kavin kansainvalista koulua, missa yla- ja ala-asteen puolella oli tosi paljon mamuja. En todellakaan huomannut, etta kaikille olisi luontaista tehda rikoksia. Ei se ole mikaan maahanmuuttajien geeneihin kirjattu juttu :jahas:

Ma en hirveasti jaksa kommentoida naihin mamujuttuihin taalla, koska jengi on niin paksukalloista ettei pysty nakemaan asioita yhtaan miltaan muulta kantilta kuin silta omalta.

Suomalaiset on juoppoja,Suomalaiset on juntteja,Suomalaiset miehet vaimonhakkaajia rasisteja jne.
Kyllä sitä yleistystä tulee "sivistyneiltä"samaan tahtiin.

On se muuten aika vitun kumma, että jengi kelaa aika vitun järjestäen et ulkomaalaiset ei tee töitä ja jos on jotain hienoa pyörää tai autoa yms, niin se on hankittu joko sossusta tai sitten on pöllitty. En sitten tiedä, että rajoittuuko tuollainen ajattelumaailma vain landelle, josta on helppo huudella kun siellä ei ole ulkomaalaisia vai onko se jotain kansallista tyhmyyttä vaan. Ainakin täällä stadissa näkee joka vitun mestassa nykyään mamuja duunissa ja jengi on oikeesti integroitunut hyvin tänne muiden joukkoon. Tähän joku varmaa tulee kaivaa jotain tilastoja, mut vitut tilastoista. Mä elän ainakin sen mukaan mitä näen ja kuulen, enkä sen mukaan mitä netistä luen. Tai no jos niitä tilastoja katsoo, niin onhan se aika vitun pieni osa mamuista jotka raiskaa tai duunailee muita rikoksia. Leimaaminen on vaan niin vitun helppoa, molempiin suuntiin. Tai sitten mä elänkin sen mukaan mitä netistä luen, koska luen tätä keskustelua bodareiden ja kamppailu-urheilijoiden foorumilta, joka nyt on varmasti täynnä natseja. Oho, taas tuli leimattua!. Se nyt ainakin lohdutti noissa vaaleissa, että 80% suomalaisista ei kannata persuja. Mulle se kertoo siitä, että mamut ovat ok suurimmalle osalle suomalaisista.

Jatkakaa itkemistä.

Huvittavaahan se välillä on, kun joku lappalainen puhuu maahanmuutosta. Tulee sellanen fiilis ettei toi varmaan koskaan ole ees nähny ulkomaalaista, mitä nyt ehkä ruotsalaisen haaparannassa.
Ite perustelen myös mielipiteeni valtaosin siihen mitä ite nään, mut se poikkee aika paljon tosta sun näkökulmasta. Koko elämäni helsingissä asuneena, musta on kyllä kehittyny jonkunasteinen rasisti, ja ihan omien kokemuksien perusteella. Peruskoulun olin kansainvälisessä koulussa ja monta maahanmuuttaja kaveria on edelleen, joten kyse ei kai oo siitä, et mut ois kasvatettu ennakkoluuloseks tj.
Mutta silti...

Se nyt ainakin lohdutti noissa vaaleissa, että 80% suomalaisista ei kannata persuja. Mulle se kertoo siitä, että mamut ovat ok suurimmalle osalle suomalaisista.

Vaikka tuo määritelmä "mamut ovat ok" on aivan liian löyhä tähän aihepiiriin, niin eihän siitä vaalituloksesta tuollaista voi päätellä. Vaaleissa ei äänestetä muita puolueita vastaan, vaan jotakin henkilöä tai puoluetta. Itse perinteisesti Kokoomusta äänestävänä toivoisin, että puolue lopettaisi liberaalin hössötyksen ja palaisi järkipuolueeksi. Kokoomuksen äänestäjistä on kuitenkin konservatiiveja aikamoinen osa, ja ääni kokkareille, krisuille tai keskustalle ei todellakaan ole yksiselitteisesti ääni nykyisenkaltaisen maahanmuuton puolesta, vaikka kaikista noista puolueista esim. tuon turvapaikkahakemuksiin perustuvan maahanmuuton kannattajia varmaan löytyykin. Demareiden äänestäjätkään tuskin äänestivät turvapaikanhakijoita tukeakseen. RKP:ssa ja vasureissa on mitä ilmeisimmin paljonkin humanitaariseen maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuvia, erityisesti äänestäjien joukossa. Ainoa puolue, joka lähes yksimielisesti suhtautuu myönteisesti humanitaariseen maahanmuuttoon, on vaalitappion kokenut Vihreät, joka yritti vaaleissa ratsastaa aiheella.

Eli jos jonkin johtopäätöksen noista vaaleista voi tehdä, se on kutakuinkin "suomalaiset eivät yleisesti kannata vihreiden maahanmuuttonäkemyksiä". Huono yleistys sekin, mutta vaalituloksen pohjalta huomattavasti validimpi kuin oma päättelysi.

Back
Ylös Bottom