Tämä on Åbo Akademin kanta. Minun puolestani voidaan kyllä lopettaa kielikokeet kokonaan, mutta opetuskieltä ei yliopiston tarvitsisi muuttaa. En usko tämän aiheuttavan mitään kovin erikoista ryntäystä. Mitä tulee suomenruotsalaisten suomenkielen taitoihin, niin eiköhän Ahvenanmaalta, Turun saaristosta ja Pohjanmaalta löydy niitäkin sankareita, joilta ei suomen kieli oikein luonnistu. Muistan itse TKK:lta yhden tytön, joka joutui vaihtamaan TKK:n laajan matikan pois, koska ei tajunnut luentojen sisältöä. Oli siis kotoisin Ahvenanmaalta. Yleensä tosin nämä ankkalammikossa asustaneet menevät juuri näihin ruotsinkielisiin yliopistoihin.
Enkä tässä vedä hernettä nenään. Ongelmana on minusta se, että näette maailman aivan mielettömän mustavalkoisesti. Aina ei käytännön toimivuuden kannalta voida olla täysin tasa-arvoisia. Minusta tämä yliopistoon hyväksyminen opiskelemaan kielellä jota ei osaa, on hyvä esimerkki tästä. Minun puolestani kyllä voidaan jättää kielikokeet pois, mutta Suomen yliopistolakia voisi tiukentaa sillä tavalla, että viidessä vuodessa on valmistuttava ja sen jälkeen napsahtaa lukukausimaksut päälle. Veikkaan, että hillitsisi opiskeluja "väärällä kielellä" yhtä hyvin kuin kielikokeet. Eikä taatusti olisi syrjivä. ;)