Vain yhtä somaliNUORTA käsitin ainakin minä
En ole helsinkiläinen, ja omat kokemukset mustuuden auvosta rajoittuu suomessa ihan helsingissä käymiseen, joten en mä siellä ole itse yhtään ryöstöä ollut näkemässä, hyvä niin. Veikkaisin kuitenkin, että joko nuoret ovat aikuistuneet, ja nyt ryöstöjä tekee somaliaikuiset, tai saaneet suomen kansalaisuuden, ja ryöstöjä tekevät suomalaiset joilla on somalialaisia sukujuuria:D
Ilmoittaminen ryöstöistä voi olla laskussa, vaikka itse ryöstöt eivät, johtuen siitä että ei uskota että niille somaleille voidaan mitään, ei niille selkeästi tarpeeksi ole voitukaan.
Hollannissa näin yhden somalialaistaustaisen porukan tekemän aseellisen katuryöstön (tosin vaan aika pitkäteräisen puukon avulla) ja mies joka ryöstettiin käveli noin 10-25 metriä musta, mä sitte kysyin kun ne mustat oli sen putsannu, et onks ok, pitääks ilmottaa johku, tarviiks soittaa poliisit, ja se oli, et ei tarvi, on sitä käyny tällee ennenki, ja en mä pidä ku 5 euroa lompakossa, enkä kortteja, jottei menetä paljoa.. En tiiä soittiks se sitte virkavallalle ikinä..
luulen että aika usein ryöstön tuloksena nykyään on tosiaan puol askia menetettyjä tupakoita, 3 euroa 80 senttiä menetettyä rahaa, viksu antautuminen ja vastarinnan tarpeettomuudesta johtuva väkivallan vähentyminen, kun ihmiset on tajunneet ettei kannata laittaa hanttiin, kannattaa kantaa mukana niin vähän käteistä ettei haittaa jos ne menee, eikä sitte viitsitä poliisille soittaa, kun siitä on enemmän vaivaa kuin hyötyä..
Ihan järkeiltyä tajunnanvirtaa, jos ryöstely oikeasti on vähentynyt niin se on vaan hyvä:kippis1:
edit: Aids-levitysjutussa ihmettelisin jos levittäjä ei ole pakolaistaustainen henkilö. Aika vähän kantaväestössä HIV-tartuntoja on, ja vielä vähemmän tahallaan levittäjiä. Toisaalta tapahtuu maailmassa niin paljon muutakin kummallista.. voi ihan hyvin olla valkoin