Meidät suomalaiset kyllä opetetaan nöyristelemään muiden edessä ja noudattamaan toisten tapoja, koska uskonto nimeltä monikulttuurisuus ajaa kaiken edelle...mutta mitä tekee toiset? Esim. Iranin suurlähettiläs linnanjuhlissa, kättelee Niinistön mutta ei Haukiota, koska ei kuulu heidän kulttuuriin. Jos ei tuolla tasolla edes kunnioiteta toisten kulttuuria, niin ei ne varmasti muutkaan. Meidän pitäisi mennä myöskin vieraisiin kulttuureihin omin säännöin ja rikkoa nuo kaikki etiketit mitä mainitsit...
Koska suvaitsevaisten mielestä suomessa ei ylipäänsä ole kulttuuria..
Toki osa noista kaapelin stereotypialistoista ala madmanners-kirja, on stereotypioita..
Ei Suomessakaan puolitutuille vuodateta että ei mulle hyvää kuulu pillussakin hiivatulehdus ja koira paskansi sänkyyn.. Isä ajo rattituomion ja volvonki mittariin pyörähti 400 tonnia rikki. Oliko sulla mitä mielen päällä..;)
Tai suhtautuminen alastomuuteen.. Ei täälläkään kaikki mene tuntemattomien / puolituttujen kanssa saunaan tai sekasaunaan.
Eikä nää tälläiset merkkaa yhtään mitään jos kuitenkin on kommunikointikeinoja ja kohtuullisen järkeviä kulttuurieroja.
Mulla on tullut kulttuurieroja mm. tapailin venäläistä muijaa, se oli menossa laivalle ja heitin sen autolla bussin lähtöpaikalle ja en kantanut sen laukkua ja sen ystävät oli paikalla. Ei ottanut kauhean hyvin.
Toisen kerran olin kovin nuori ja pihi ja vein toisen venäläisen tytön syömään ja en maksanut sen ruokaa
No jälkeen päin olin avuksi sille muussa asiassa ja palkintoakin tuli.
Mutta kaikenkaikkiaan. Ei noi kulttuurierot ole mitään luokkaa länsimaat vs bushmannit. Kun molemmat haluaa ymmärtää toisiaan ja osaa puhua niin aika paljon kulttuurieroja saa anteeksi..
KUN ne ei ole luokkaa raiskaan naisen ja pyydän facebookkiin. Ei mun mielestä länsimaissa ole yhtään kulttuuria jota en kaipaisi tännekin..
Jos kulttuurierot on luokkaa suomi vs saksa (joissa häiritsee nuukuus ja ehkä tietty pilkunnussinta sekä tietty tendenssi että ne on aina oikeassa)
Tai suomi vs venäjä (naisille maksetaan ruuat ja kannetaan kassit ja ollaan muutenkin oltava aika kohteliaita ) joka on vähän ehkä erilaista mihin on tasa-arvo-suomalaisena tottunut..
Tai jenkeille ei kerrota omia kuulumisia ( as if muutenkaan kerrotaan ellei kysyjä ole oma äiti ja sille kerrotaan vaan ne saavutukset)
Tai ranskalaisia poskisuudellaan (ihan jepa jos muija (kuten ranskikset usein on on Hot))
Kieltämättä kiinalaiset on vähän eri asia, muutaman kanssa olen käynyt useammilla treffeillä mutta mutta..kiehtova kulttuuri mutta niiden kanssa tulee sellainen olo ettei ihan osaa olla rentona kun ei halua loukata niitä kun.. No tuntuu aika erilaisilta kultturiltaan..
Toki taas. Kuten muutenkin, kokemukset on kovin subjektiivisia. Lähinnä siis alle 30v ihmisiä ja isommaksi osaksi naisia. Toiset saman kulttuurin edustajat voi olla aika erilaisia.
Edit. Jos Suomeen ylipäänsä tulisi nuorehkoja naisia (jotka sopeutuu yleensä aika hyvin ympäristöönsä) ja mielellään kohtuu sivistysmaista (vaikkapa espanja&italia&ranska) tuskin lisääntyisi rikollisuus ja ne pirulaiset oppisi kielen ja menisi duuniin.