Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Rankkuri, voisinhan minä tuollaisen parin tonnin tutkimuksen kustantaa vaikka tältä istumalta, mutta mitä hyötyä siitä minulle olisi?

No ei tarttis itkeä keskustelupalstoilla vailla perusteluita huonoista tutkimuksista?

Mitä tutkimuksen hintaan ja kattavuuteen tulee, niin kyllä se tonni tai pari on todella vähän.

Mistä sä oot repiny ton tonni tai pari? Hintaa ei oo julkistettu missään. Eräs asian tiimoilla puuhastellut muisteli että hinta liikkui noin 1000 euroa/kysymys. Kysymyksiä oli 14 eli lyhyellä matikalla hintaa tulis reilusti yli kymppitonni.

Työskentelin itse tutkijoiden parissa noin seitsemän vuotta ennen kuin vaihdoin duunia ja voin sanoa, että kukaan tutkija ei oikeasti rupeaisi edes suunnittelemaan mitään puoliksikaan vakavasti otettavaa tutkimusta tuolla rahalla.

Miten se tähän liittyy. Tuo tonni on sun omaa keksintöä.

Kyse on yleensä vuosien työstä, ei mistään yhden tutkijan kuukauden palkalla tehdystä läpihuutohommasta.

Kuinkas montaa galluppia tai mielipidetutkimusta on tehty vuosikaupalla?

Jo pelkkä yhden tutkimuksen alustaminen kestää yhdeltä tutkijalta kuukausia. Mitä luulet, kuinka monta tuntia aikaa parilla tonnilla irtoaa kaupallisen instituution tutkijalta?

Mistä sä revit ton pari tonnia? Ja jos gallupin tekeminen kestää kuukausia niin sen ei kannata ainakaan tälle alalle lähteä.

Jos tätä verrataan omaan aikaani, duunipaikkani antaisi minut 2,000 eurolla tilaajan käyttöön maksimissaan noin 22 työtunniksi.

Mistä sä revit ton 2000?

Jos taas puhutaan selvityksestä gallupina, niin siinä skaalassa tuo homman selvitys on varmasti ihan pätevä. Ikinä tosin ei kannata unohtaa, että kyse on maksullisesta selvityksestä. Tiede ja vielä enemmän tieteen kaupallistetut muodot ovat alttiita sille, että tutkimuksen tilaaja tai rahoittaja antaa rahoituksen järjestymisen yhteydessä ymmärtää, että tutkimuksella halutaan osoittaa jokin tietty heidän omaan agendaansa sopiva asia.

Meinaat, että Hommaforumin painoarvo on niin suuri, että Taloustutkimus Oy sen takia alkais säveltää "sopivia" tuloksia?

Jos Homma haluaa, että tutkimuksen tulokset otetaan vakavasti, kannattaa otannan olla suurempi.

Millä tilastollisella menetelmällä sä todensit tuon, että otos on liian pieni? Oletko pätevämpi kuin Taloustutkimuksen tohtorit? Eikö tutkimusta otettu mielestäsi vakavasti jos se uutisoitiin kaikissa valtamedioissa? HS, MTV3, YLE....

Tutkimus tulee myös toistaa huomioiden demografiset muuttujat mahdollisimman hyvin. Gallupin pitäminen laajana tutkimuksena maahanmuutosta on mielestäni populismia, jolla kosiskellaan tavallisen pulliaisen ääntä seuraavissa vaaleissa. Kaikki eivät vain jaksa ajatella näitä asioita yhtään iltalehden lööppejä pidemmälle ja mikäs sen parempaa, kun on ihan tilastotkin osoittamassa oman kannan juuri ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi.

Mitä tarkoitat tutkimuksen toistamisella demografiset muuttujat huomioiden?

Miksi pitää toistaa tutkimus kun otos on tarpeeksi suuri? Otoksen ollessa tarpeeksi suuri tulos ajautuu aina kohti oikeaa tulosta.

Voi jumalauta. Vaikka siellä jenkeissä ois mikä tilanne ja missä, miten se tähän liittyy? Ai että, jos ei ole nähnyt moista, ei voi väittää nykytilanteen täällä olevan paha?

Sanookohan jenkkiläiset mokuttajat että painukaa Kongoon kattomaan, ei tää oo vielä mitään.

Fakta nyt vaan on se, että jos sä et ole käynyt ks. paikoissa, et sä myöskään tiedä millainen tilanne siellä on. Ja mun mielestä on ihan turha ottaa verrokiksi jotain New Yorkia, siellä noi ongelmat ei käsittääkseni ole seurausta "humanitäärisestä" maahamuutosta? Sen sijaan esimerkiksi Ruotsin tilanne on huomattavasti lähempänä omaamme (joskin paljon pahempi, ts. pitkälle edenneempi vrt. Suomen nykytilanne), koska ongelmat johtuu samoista asioista.

No tule nyt helsinkiin, ei siellä ulkomailla ollessa kuitenkaan tule Kuvaa helsingin tilanteesta.

Heh, Olin syksyllä 6 viikkoa Australiassa ja Fijillä niin kun tulin Suomeen niin näin rautatieasemalla tunnin aikana enemmän tummahipiäisiä mitä koko 6vk reissun aikana. Ainoalla erotuksella ettei esim. fijiläisillä ja australian aboriginaaleilla ollut merkkivaatteita :D

heh, olin syksyllä 6 viikkoa australiassa ja fijillä niin kun tulin suomeen niin näin rautatieasemalla tunnin aikana enemmän tummahipiäisiä mitä koko 6vk reissun aikana. Ainoalla erotuksella ettei esim. Fijiläisillä ja australian aboriginaaleilla ollut merkkivaatteita :d

hahhahaha.:D

Näkee hyvin mitä on tapahtunut koko maahanmuutto hössötyksen takia. Ja asiaan on pakko saada jotain järkeä.

Sukuani asuu Helsingissä, joten itä-helsinki ja koko kaupunkin on tuttu. Rankkuri, tuon parin tonnin arvio oli tästä viestiketjusta jostain kohtaa aiemmin. Jos sä keskustelet jossain palstalla missä meno on tätä foorumia asiallisempaa, laitatko mulle linkin vaikka privana.

hahhahaha.:D

Avartaa hyvin näkemyksiä maahanmuutosta.

Pikemminkin siitä kuinka idiootteja suomalaiset ovat hyväuskoisuudellaan. Eihän se niiden afrikan kavereiden vika ole, jos tänne tulo on kannattavaa ja täältä saa diskorahaa. Tulisin itekkin mikäli syntyisin köyhyyden keskelle ja jossakin saisi rahaa enemmän tekemättä mitään mitä 50-100 paikallista synnyinmaassa.

Sukuani asuu Helsingissä, joten itä-helsinki ja koko kaupunkin on tuttu. Rankkuri, tuon parin tonnin arvio oli tästä viestiketjusta jostain kohtaa aiemmin. Jos sä keskustelet jossain palstalla missä meno on tätä foorumia asiallisempaa, laitatko mulle linkin vaikka privana.

et edes vastannut asiaan. Tiedätkö sitä että täällä on meno muuttunut vitusti 3 vuodessa. Mees käymään sukulaistenluona kesällä ja kiertele vähän helsinkiä ja käy rautatientorilla.

Se että ole joskus käynyt itähelsingissä, ei tarkoita että tiedät mitä on meno tällä hetkellä helsingissä.

Pikemminkin siitä kuinka idiootteja suomalaiset ovat hyväuskoisuudellaan. Eihän se niiden afrikan kavereiden vika ole, jos tänne tulo on kannattavaa ja täältä saa diskorahaa. Tulisin itekkin mikäli syntyisin köyhyyden keskelle ja jossakin saisi rahaa enemmän mitä 50-100 paikallista synnyinmaassa tekemättä mitään.

Näinhän se juuri menee. Ja kuka ei kelaa käyttäisi hyväksi jos se on mahdollista? ei kukaan kieltäydy ilmaisesta rahasta.

No jos sä nukut tällä tiedolla paremmin, niin olin viimeksi Helsingissä 5 pv sitten liikematkalla. Eipä ollut mitään ongemia illalla eikä päivällä.

No jos sä nukut tällä tiedolla paremmin, niin olin viimeksi Helsingissä 5 pv sitten liikematkalla. Eipä ollut mitään ongemia illalla eikä päivällä.

Joo, kävit varmaan jossain espoon konttorissa etkä nähnyt ees muita ihmisiä.

Käy joskus vähän kävelee siel rautatoriasemalla, niin tuu sitten kertomaan kokemukset. Ei siin oo mitään vaikeeta.

Jos sä keskustelet jossain palstalla missä meno on tätä foorumia asiallisempaa, laitatko mulle linkin vaikka privana.

Heittelin linkkiä sun profiiliin.

Mä luulen, että toi "discoraha", on niille vähän eri juttu kuin meille. Lähinnä tarkoitan sitä, että Suomalaiselle sossun luukku on se luukku, minne mennään sitten kun kaikki muu on kussu totaalisesti eikä muuta vaihtoehtoa ole, eikä duunia ole. Suomalaiset on kasvatettu yhteiskuntaan, jossa normaalia on että kaikki kynnelle kykenevät painaa duunia ja siltä pohjalla tää yhteiskunta toimii. Kun taas jotenkin jäänyt sellainen fiilis, että turvapaikkahakijat ei tätä ihan käsitä, vaan heillä on sellainen käsitys että täällä sossu maksaa kaikille kämpät, elämisen ja antaa vielä discorahaakin päälle, eikä mitään tartte tehdä.

Edit. Ja mikä vitun "discoraha"? Eikö sitäkään uskalleta julkisesti ilmaista, että ne dokaa noi rahat baareissa? Tosin, funtsatkaa nyt millanen kulttuurishokki. Ensin asut pari kymmentä vuotta savimajassa syöden hiekkaa ja torakoita, naisistakin näkyy vain silmät. Sitten yhtäkkiä pääset suomeen, lyödään paalua käteen että tos on mees discoilemaan ja siellä baarissakin odottaa kotimaan kulttuuriin verraten varmaan aikamoinen lihatiski kun miettii suomalaista pukeutumiskulttuuria.

Jukkah, juuri näin. Lensin sinne yksityisjetilläni ja sain kyydin limusiinilla, jossa oli luotisuojatut lasit. Varmuuden vuoksi vedin vielä ulkonä kävellessäni päälle kameleontti-teknologiaa hyödyntävän häivepuvun, jolla en erotu ympäristöstäni. Ihan vielä varmuuden vuoksi jätin itsestäni Jyväskylään kloonin, jos vaikka jotain ikävää sattuisi matkan varrella. Et sä yhtään taas olettanut mitään tuossa viestissäsi.

Rankkuri, kiitos! Pitää siirtyä tonne seuraamaan keskustelua.

Tapaus nimimerkistä thek on niin tyypillinen tapaus muiltakin foorumeilta.
Kaikki faktat sivuutetaan jollain humanitäärisellä paskalla millä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, loppu vuodatus on tungettu täyteen diipadaapaa jossa on paljon puhetta mutta ei sano mitään.
Kaikkiin suoriin kysymyksiin esitetään vastakysymys tai kierrellään kysymystä ja jos on ihan pakko vastata niin se on mallia "no mutQ suomalaisetki niiQ raiskaa"
Ehkä keskustelukykyni on 10-vuotiaan tasolla mutta ainakin ymmärrän faktat ja koitan ohjata omia toimiani niiden mukaan.

nvs puhuu asiaa.

Tuohon ylempään on kyllä pakko kommentoida. Ehkä thek ei ole vastannut joka kysymykseen, mutta eipä teidänkään keskustelunne kyllä kovin moiteetonta ole ollut. Ihme 'thek on kakkapää' -meiningillä mennään taas, vittuilua ja pillovittuilua. Sitäpaitsi olet sinäkin täällä muutaman väitteen esittänyt, joiden perusteluun 'et jaksanut kuluttaa aikaa'. Kerrankin kun tulee joku, joka edes yrittää puhua maahanmuuton puolesta, niin ajatte sen toiselle foorumille. Loistavaa, pojat!

haistakaa paska, meen nukkumaan.

LaZKu, mainittakoon tuon mun maahanmuuttoasenteen suhteen se, että en hyväksy rikollisten yms maahanmuuttoa. Haluan vain selventää tämän, etten minäkään ole avoimesti kaikenlaisen maahanmuuton puolesta. Työperäisen maahanmuuton näen erittäin positiivisena asiana, jos muuttajilla vain on ammattitaitoa. Minulle on ihan sama, tekeekö sen työ täällä joku suomalainen tai maahan muuttanut henkilö, kunhan vain ammattitaitoa löytyy. Motivaatio tehdä työtä ei katso väriä, ja mulle on ihan sama onko esim työterveyslääkäri somali vai suomalainen jos koulutus ja osaaminen on kunnossa.

Sanoisin siis, että olen ehkä yksi noista maahanmuuttoon varauksella suhtautuvista ihmisistä. En tosin kuulu siihenkään ääripäähän, joka ammentaa kaiken tietonsa foorumeilta ja Iltasanomien lööpeistä, vaan käsittelen jokaista ihmistä yksilönä ja muodostan hänestä henkilökohtaisen mielipiteen jos mahdollista, ihan sama mitä tilastot kertovat. En myöskään kuulu siihen ryhmään, joka avaisi rajat ihan jokaiselle maahanmuuttajalle taustoihin tai henkilöhistoriaan katsomatta.

On surullisen selvää, että tällä foorumilla tällaista rationaalista otetta maahanmuuttoon ei katsota kovin hyvällä. Monille ääripäät tuntuvat olevan ainoa vaihtoehto, eli jos vähänkin puhut positiiviseen sävyyn maahanmuutosta, olet "viherpiipertäjä", jonka pitäisi mennä tutustumaan itä-Helsingin nykytilaan saadakseen kattavan kuvan koko Suomen maahanmuuton tilasta. Vaikka haluankin käsitellä maahanmuuttajiakin yksilöinä, on kokonaiskuvankin muodostaminen tärkeää. Minun on vain vaikea käsittää, kuinka saisin esimerkiksi aseman ympäristön ihmisiin tutustumalla paremman kuvan esimerkiksi työperäisestä maahanmuutosta Suomessa yms. Toisaalta jos taas linkkailisin tänne raiskausjuttuja Iltasanomista pureutumatta yhtään mahdollisesti vaikuttaviin tekijöihin yhteiskunnassa ja henkilöhistorioissa, minua taputeltaisiin olalle ja sanottaisiin, että "puhun asiaa".

Olen aiemmin maininnut, että olen työskennellyt todella monien maahanmuuttajien kanssa. Kokemukseni ovat olleet ainoastaan positiivisia. Kuitenkin tuo "rajat kiinni mamuille" -asenne ilman tarkempaa määrittelyä tai stereotypioinnin unohtamista tarkoittaa sitä, että tuo julkinen diskurssi leimaa nämäkin maahanmuuttajat todella negatiivisesti. On hienoa, jos ihmiset joskus oppivat ne harmaankin eri asteet sieltä mustan ja valkoisen ääripään väliltä. Jos todellakin halutaan puhua asiaa fraasin oikeassa merkityksessä, niin mielestäni ihmisillä tulee olla kyky argumentoida järkevästi ja perustella omat väitteensä ilman turhaa herjaamista ja mob-mentaliteettia.

Eiköhän asenteeni tiivisty tuossa aika hyvin.

LaZKu, mainittakoon tuon mun maahanmuuttoasenteen suhteen se, että en hyväksy rikollisten yms maahanmuuttoa. Haluan vain selventää tämän, etten minäkään ole avoimesti kaikenlaisen maahanmuuton puolesta. Työperäisen maahanmuuton näen erittäin positiivisena asiana, jos muuttajilla vain on ammattitaitoa. Minulle on ihan sama, tekeekö sen työ täällä joku suomalainen tai maahan muuttanut henkilö, kunhan vain ammattitaitoa löytyy. Motivaatio tehdä työtä ei katso väriä, ja mulle on ihan sama onko esim työterveyslääkäri somali vai suomalainen jos koulutus ja osaaminen on kunnossa.

Sanoisin siis, että olen ehkä yksi noista maahanmuuttoon varauksella suhtautuvista ihmisistä. En tosin kuulu siihenkään ääripäähän, joka ammentaa kaiken tietonsa foorumeilta ja Iltasanomien lööpeistä, vaan käsittelen jokaista ihmistä yksilönä ja muodostan hänestä henkilökohtaisen mielipiteen jos mahdollista, ihan sama mitä tilastot kertovat. En myöskään kuulu siihen ryhmään, joka avaisi rajat ihan jokaiselle maahanmuuttajalle taustoihin tai henkilöhistoriaan katsomatta.

On surullisen selvää, että tällä foorumilla tällaista rationaalista otetta maahanmuuttoon ei katsota kovin hyvällä. Monille ääripäät tuntuvat olevan ainoa vaihtoehto, eli jos vähänkin puhut positiiviseen sävyyn maahanmuutosta, olet "viherpiipertäjä", jonka pitäisi mennä tutustumaan itä-Helsingin nykytilaan saadakseen kattavan kuvan koko Suomen maahanmuuton tilasta. Vaikka haluankin käsitellä maahanmuuttajiakin yksilöinä, on kokonaiskuvankin muodostaminen tärkeää. Minun on vain vaikea käsittää, kuinka saisin esimerkiksi aseman ympäristön ihmisiin tutustumalla paremman kuvan esimerkiksi työperäisestä maahanmuutosta Suomessa yms. Toisaalta jos taas linkkailisin tänne raiskausjuttuja Iltasanomista pureutumatta yhtään mahdollisesti vaikuttaviin tekijöihin yhteiskunnassa ja henkilöhistorioissa, minua taputeltaisiin olalle ja sanottaisiin, että "puhun asiaa".

Olen aiemmin maininnut, että olen työskennellyt todella monien maahanmuuttajien kanssa. Kokemukseni ovat olleet ainoastaan positiivisia. Kuitenkin tuo "rajat kiinni mamuille" -asenne ilman tarkempaa määrittelyä tai stereotypioinnin unohtamista tarkoittaa sitä, että tuo julkinen diskurssi leimaa nämäkin maahanmuuttajat todella negatiivisesti. On hienoa, jos ihmiset joskus oppivat ne harmaankin eri asteet sieltä mustan ja valkoisen ääripään väliltä. Jos todellakin halutaan puhua asiaa fraasin oikeassa merkityksessä, niin mielestäni ihmisillä tulee olla kyky argumentoida järkevästi ja perustella omat väitteensä ilman turhaa herjaamista ja mob-mentaliteettia.

Eiköhän asenteeni tiivisty tuossa aika hyvin.

mä ainakin ymmärrän tän pätkän, enkä voi kun komppailla. moni muukaan ei voi varmaan kuin tehdä samoin. en kaikkia aiempia viestejäs ole selaillut, mutta pointtina lienee se, että ei kukaan täälläkään vastusta ammattitaitoisten ihmisten muuttamista tänne. ongelmana onkin se, että tänne tulijoista ihan helvetin harva on sellainen, kun taas rötöstelijöitä ja muita vähemmän toivottuja tulijoita piisaa. toisaalta sitten kun jossain aletaan tietoisesti antamaan työpaikkoja maahanmuuttajille ennen syntyperäisiä suomalaisia, onko sekään oikein? vaikkakin kuin ammattitaitoisia olisivat..

Back
Ylös Bottom