Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Siis kaikki kiintiöpakolaisethan haetaan tollai. Maahanmuuttovirasto hoitaa asiaa.

Jaahas. No niinpä tietenkin. Mitäpä tuohon nyt sitten enää sanois...

edit: sanompa kuitenkin. Ei kellään ole esim tullut mieleen silläkin rahalla ostaa sitä soijamaissipuuroa ja jaelle sitä siellä leirillä. Siitäkin olisi enemmän iloa hädän alaisille ja toisaalta vähemmän haittaa suomalaisille.. tosin sosiaalitädit eivät saisi enää toimia lottojeesuksina jakelemassa seistemän oikein potteja kun naapurit jää kuolemaan nälkään...

Jaahas. No niinpä tietenkin. Mitäpä tuohon nyt sitten enää sanois...

edit: sanompa kuitenkin. Ei kellään ole esim tullut mieleen silläkin rahalla ostaa sitä soijamaissipuuroa ja jaelle sitä siellä leirillä. Siitäkin olisi enemmän iloa hädän alaisille ja toisaalta vähemmän haittaa suomalaisille.. tosin sosiaalitädit eivät saisi enää toimia lottojeesuksina jakelemassa seistemän oikein potteja kun naapurit jää kuolemaan nälkään...

Älä nyt, ovat hyvällä asialla!

2wfiz5k.jpg

Rankkuri, voisinhan minä tuollaisen parin tonnin tutkimuksen kustantaa vaikka tältä istumalta, mutta mitä hyötyä siitä minulle olisi? Ei yhtään mitään, keksin rahoilleni parempaakin käyttöä. En ikinä äänestä ja jos äänestäisin, niin maahanmuutto olisi omalla prioriteettilistallani melko matalalla sijalla. Ennen kuin joku sanoo "ole sitten hiljaa jos et edes yritä vaikuttaa asioihin", niin mielestäni kuka tahansa on oikeutettu ilmaisemaan mielipiteensä äänestipä tai ei. Tämä on hyvin kriittinen ominaisuus demokraattisessa valtiossa.

Mitä tutkimuksen hintaan ja kattavuuteen tulee, niin kyllä se tonni tai pari on todella vähän. Työskentelin itse tutkijoiden parissa noin seitsemän vuotta ennen kuin vaihdoin duunia ja voin sanoa, että kukaan tutkija ei oikeasti rupeaisi edes suunnittelemaan mitään puoliksikaan vakavasti otettavaa tutkimusta tuolla rahalla. Kyse on yleensä vuosien työstä, ei mistään yhden tutkijan kuukauden palkalla tehdystä läpihuutohommasta. Jo pelkkä yhden tutkimuksen alustaminen kestää yhdeltä tutkijalta kuukausia. Mitä luulet, kuinka monta tuntia aikaa parilla tonnilla irtoaa kaupallisen instituution tutkijalta? Jos tätä verrataan omaan aikaani, duunipaikkani antaisi minut 2,000 eurolla tilaajan käyttöön maksimissaan noin 22 työtunniksi. Luulen, että liikun samalla palkka-alueella kaupallisella alalla olevien tutkijoiden kanssa. Ei tuossa ajassa ehdi edes unelmoida mistään merkittävästä tutkimuksesta.

Jos taas puhutaan selvityksestä gallupina, niin siinä skaalassa tuo homman selvitys on varmasti ihan pätevä. Ikinä tosin ei kannata unohtaa, että kyse on maksullisesta selvityksestä. Tiede ja vielä enemmän tieteen kaupallistetut muodot ovat alttiita sille, että tutkimuksen tilaaja tai rahoittaja antaa rahoituksen järjestymisen yhteydessä ymmärtää, että tutkimuksella halutaan osoittaa jokin tietty heidän omaan agendaansa sopiva asia. Kaikki ovat varmaan kuulleet esimerkiksi tutkimuksista, joissa tupakalla on osoitettu olevan terveyttä nostavia vaikutuksia. Vaikkei näin olisikaan, mahdollisuus tällaiseen tutkimustan ennakoivaan vääristymään on aina olemassa ja se voi olla tahallista tai tahatonta.

Jos Homma haluaa, että tutkimuksen tulokset otetaan vakavasti, kannattaa otannan olla suurempi. Tutkimus tulee myös toistaa huomioiden demografiset muuttujat mahdollisimman hyvin. Gallupin pitäminen laajana tutkimuksena maahanmuutosta on mielestäni populismia, jolla kosiskellaan tavallisen pulliaisen ääntä seuraavissa vaaleissa. Kaikki eivät vain jaksa ajatella näitä asioita yhtään iltalehden lööppejä pidemmälle ja mikäs sen parempaa, kun on ihan tilastotkin osoittamassa oman kannan juuri ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi.

Romanit kiilasivat leipäjonossa – opetettiin ”maan tavoille”

Hehän eivät jääneet jonoon odottamaan omalla vuorollaan, vaan kiilailivat eteen suoraan keskeltä jonoa.

Romanit kiilasivat leipäjonossa

Meneekö röyhkein ihmisryhmä top-1:seen?

Ei noille romanialaisille pitäis antaa yhtään mitään. Kohta niitä ei täältä saa pois millään.
Turpaan veto olis tossa tilanteessa ainut oikea vaihtoehto.

Mä suosittelen thek sulle että teet vähän ulkomaanmatkailua sieltä jyväskylästä ja tuut käymään helsingissä. Niin huomaat kuinka paha maahanmuutto ongelma on.
Suosittelen ihan tutustumista rautatieasemaan.

Romanit kiilasivat leipäjonossa – opetettiin ”maan tavoille”

Hehän eivät jääneet jonoon odottamaan omalla vuorollaan, vaan kiilailivat eteen suoraan keskeltä jonoa.

Romanit kiilasivat leipäjonossa

Meneekö röyhkein ihmisryhmä top-1:seen?

En edes viitsi kommentoida tuota röyhkeyttä, mitä ajattelen siitä. Jokainen varmasti arvaa sen ihan ilmankin. Sen sijaan oikean paikan valitsivat moiselle sikailulle, nimittäin veikkaan että mistään muualta ei löydy samanlaista suomalaista todellista oikeudenmukaisuutta kuin hurstin jonosta. Siellä on kaikki samassa veneessä, ja veikkaan että moinen sikailu loppuu aika vitun nopeaan, siellä on ihan oikeasti ihmisiä tarpeen vuoksi, ja voisin kuvitella, että jos itse joskus joutuisin leipäjonoon ja joku moisen roskasakin edustaja sikailis, kurinpalautus olisi aika välitön. En nimittäin usko että siinä tilanteessa olevalle seurauksilla on kauheasti merkitystä.

Ja mä suosittelen kans stadin touria jos haluaa ihan oikeasti nähdä nykyisen maahanmuuttopolitiikan negatiivisia seurauksia. Steissin kierroksen jälkeen suosittelen pe/la-iltana ottamaan metron ja tarkastamaan mm. Myllypuron, Kontulan, Mellunmäen ja Vuosaaren. Erityisesti ostarien alueet (ja metroasemien lähialueet).

Mä suosittelen thek sulle että teet vähän ulkomaanmatkailua sieltä jyväskylästä ja tuut käymään helsingissä. Niin huomaat kuinka paha maahanmuutto ongelma on.
Suosittelen ihan tutustumista rautatieasemaan.

Matkustan jatkuvasti, kiitos kysymästä. Muuallakin kuin Suomessa.

Ei. Sen sijaan sen ja itä-helsingin nykytilanne antaa hyvää osviittaa siitä, että mitä tapahtuu pidemmällä tähtäimellä muuallakin Suomessa nykyisellä politiikalla.

Ei. Sen sijaan sen ja itä-helsingin nykytilanne antaa hyvää osviittaa siitä, että mitä tapahtuu pidemmällä tähtäimellä muuallakin Suomessa nykyisellä politiikalla.

Juuri näin. Hienoa että jotkus ihmisistä tajuaa jo, mitä on pidemmällä tähtäimellä tapahtumassa.

thekki ei kyllä vielä tajua...

Varmasti niin on. Meneeköhän tämä nyt taas kuitenkin sen ohi, mitä tuossa viestissäni kirjoitin? En ymmärtääkseni puuttunut sanallakaan helsingin tai aseman tilanteeseen, vaan puhuin tuon tutkimuksen tekemisestä ja sen luotettavuudesta. Vai olisiko tuolle jutulle pitänyt perustaa oma ketju?

Suomen tiedepolitiikka vaikuttaa myös siihen mitä "saa" tutkia. Jos joku hakisi esimerkiksi rahoitusta tuollaista projektia varten, jossa tutkittaisiin maahanmuuttoon liittyviä asenteita kantaväestön keskuudessa, niin heltiäisikö rahaa? Olen ainakin itse istunut joitain vuosia sitten luennolla, jossa käsiteltiin tutkimusetiikkaa ja luennoitsijana toiminut professori avoimesti sanoi, että ei koe tuollaisia "rotuun" liittyviä tutkimuksia toivottavina, koska niistä tulee mieleen 1930-luku. Eli veti siis natsi-kortin esiin.

Tiede nauttii asiasta tietämättömien ihmisten silmissä paljon suurempaa arvostusta kuin mitä se ansaitsisi. Tämä siis siihen liittyen, että mitkä edellytykset tieteellä on selvittää "totuuksia" maailmasta (pl. ehkä luonnontieteet). On nimittäin seikkoja joita ei "saa" tutkia. Monikulttuurisuus on jonkinlainen ihanne myös tiedepolitiikassa. Eikä sitä niin vaan välttämättä kyseenalaisteta.

Ei mene ohi. Haluan vain tuoda uuden näkökulman sulle. Jyväskylässä on ihan eri meininki kuin Helsingissä. Näin ollen suosittelisin että avarrat vähän näkemyksiäsi ja tuut tutustumaan maahanmuuton tilanteeseen helsingissä ja itä-helsingissä.
Olen aika varma että sunkin näkemys asiaan muuttuu.

Luulenpa, että tässä muutama kirjoittaja tarttui lähinnä siihen, että jos sinä siis äänestäisit, et näkisi maahanmuuttopolitiikkaa mitenkään keskeisenä kysymyksenä äänestyskäyttäytymisellesi. Ja pointti oli siinä, että jos asuisit/näkisit stadin menoa, varsinkin idän, niin mielipiteesi saattaisi olla hieman eri. Voisit jopa nähdä sen niin tärkeänä kysymyksenä, että kävisit äänestämässä.

edit: hidas ;(

Jukkah, olen käynyt elämäni aikana muun muassa New Yorkin köyhillä alueille, en tosin yksin. Kyllä me veikkaan, että esimerkiksi itä-Helsinki on aika pientä noihin verrattuna. Hieno homma tosin, että voit kristallipallostasi noin suoraan kertoa, etten ole ikinä käynyt itä-Helsingissä ja että näkemykseni on näin huomattavan rajallinen eikä minulla ole realistista näkemystä asiaan. Mites on, ovatko oikeiden suurkaupunkien köyhät alueet itsellesi miten tuttuja?

Ei tällainen keskustelu etene minnekään. Rankkurille kiitos siitä, kun jaksaa yleensä vastata asiallisesti ja fiksusti. Tässä ketjussa on liian monia ihmisiä, jotka kuittaavat järkevät, pitkät viestit vaikka niin, ettei "sulla ole kokemusta, mee sinne ja tee tätä". Kuten varmasti monilla muilla aiemmin tähän ketjuun kirjoittaneilla, alkaa oma motivaationi hiipua aika rajusti täällä kirjoittamiseen, kun vastausviestien pääsisältö koostuu yleensä henkilökohtaisuuksista, perusteettomista oletuksista tai noiden yhdistelmistä.

Sivis, toi on hyvä pointti. Tuo on yksi niistä ikävistä vääristymistä, mitä tieteessä esiintyy. Natsi-korttiakin tullaan varmasti käyttämään vielä todella pitkään ja todella laajasti esim humanististen tieteenalojen parissa. Allekirjoitan myös tuon, mitä sanoit tieteen arvostuksesta. Kun hommaa seuraa läheltä niin huomaa, miten raadollista ja rahan perässä menevää tieteenkin tekeminen loppujen lopuksi on. Jo pienillä laitoksilla henkilökemiat, rahoituskuviot, hallinto yms heittävät niin pahasta kapuloita rattaisiin että on ihme, miten samalta laitokselta tulee huippututkimusyksikköjen arvoista tutkimusmateriaalia.

Adios.

Huoh. Ei tässä sun ulkomaan matkat kiinnosta. Tule nyt vittu katsomaan helsinkiin tätä menoa. Ei se ole vaikeeta, eikä tästä ole enää mitään järkeä jankata sun kanssa.
Teet ens kesänä vaikka viikonlopun matkan helsinkiin tuut vaikka käymään parilla ja kiertelet vähän paikkoja käy vaikka korkesaaressa, niin näet vähän tätä menoa.

nvs on kyllä niin oikeessa thekki sun suhteen.

nvs: Mikä ihme siinä on, että reagoit jokaiseen viestiini noin aggressiivisesti?

Koska olen ihminen ja täten agressiivinen.
Kannan perustelu taitaa olla turhaa koska aina voi kaivaa esiin uuden näkökulman. Suosikkini on nimittää kilpakumppania viherpiipertäjäksi yhtä herkästi kuin itse saa rasisti arvonimen.
Kyllä, olet oikeassa että tyylini on trollaava ja agressiivinen mutta en näe panostani huomattavasti pienemmäksi keskustellulle kuin omaasikaan.

Back
Ylös Bottom