Möhömahan kimppuun liikkuen

Älä unohda lihashuoltoa; venyttelyjä sekä hierojalla käyntiä.

Hierojalle ei ole varaa mennä mutta juuri tänä aamuna oli pakko pyhittää aamu venyttelylle kun oli sen verta tukkoinen olo ja istumatyössä vetänyt lapojen seutu aivan totaalisen jumin :( Ja en kyll ajatellut ainoatakaan juoksuaskelta ottaa ennen kuin jalat sen sallivat.

Kysymys noista lapojen seudun jumituksesta, mitä ennaltaehkäisevää kannattais tehdä ettei selkä vedä itseeän työviikon aikana näin pahaan jumiin? On meinaan stnan kiukkunen jumi oikean käden puolella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hierojalle ei ole varaa mennä mutta juuri tänä aamuna oli pakko pyhittää aamu venyttelylle kun oli sen verta tukkoinen olo ja istumatyössä vetänyt lapojen seutu aivan totaalisen jumin :( Ja en kyll ajatellut ainoatakaan juoksuaskelta ottaa ennen kuin jalat sen sallivat.

Kysymys noista lapojen seudun jumituksesta, mitä ennaltaehkäisevää kannattais tehdä ettei selkä vedä itseeän työviikon aikana näin pahaan jumiin? On meinaan stnan kiukkunen jumi oikean käden puolella.

Näyttäisi olevan aika selkäpainotteinen tuo ohjelma (etuheilautus, tempaus, rv+työntö). Kaikki selkään jollain tavalla ottavia liikkeitä. Ota vaikka 100 push-up challenge mukaan ohjelmaan. Ja vatsoille sama määrä suoraa tai epäsuoraa treeniä. Ja jos muuten paikat jumittaa niin säätöä tehoihin. Suos

Itselläni on melkein sama lähtötilanne. Vuoden alussa 182/94, nyt 88. Vedin kesään asti peruskuntoa ylös pyöräilemällä. Kesällä voimatreenit mukaan muokatulla G6:lla. Ohjelma sovitettu kotioloihin kahvakuulalle ja käsipainoille. Salille ei asiaa kun on 1v8kk poika mukana treeneissä. Älä tuijota liikaa puntaria. Itsellä ensimmäiset 3kg lähti helposti minkä jälkeen ei olekaan lähtenyt kuin pari. Pidä päiväkirjaa treeneistä ja ammenna motivaatiota kehityksestä (painot, peilikuva, mitatut sentit sieltä täältä). Alkuun näyttää ettei sille mahalle tapahdu mitään. Se lähtee kun lähtee. Pääasia että kunto nousee ja lihasta kehittyy.

Sun ruokailut kuulostaa edelleen höttösiltä. Eli pistä nyt joka aterialle sitä proteiinia. Aamupuurolla raejuustoa tai jos syöt leipää niin rahka kyytipojaks ja välipalahedelmän kanssa rahkaa, kananmunaa tai raejuustoa jne. Ruokavalio on kuitenkin sen 70 % dieetistä, vaikka toki se kunnon paraneminen ja säännölliseen liikuntarytmiin pääseminen on sulle tosi tärkeää. Jaksatkin paremmin kun saat olon hyvänä pitävää energiaa. Jos syöt paljon keittoja niin pistä niihinkin sitä raejuustoa sekaan (sopii lähes mihin vaan), koska keitot on helposti aika vähäprotskuisia.

Kas, mitat näköjään meillä samat ja muutenkin tuntuu tutulta nuo kirjoitukset ainakin alussa :)

Mennyt ihan mukavasti eteenpäin kun otin käyttöön ton kalorilaskuri.fi palvelun ja käytän sitä tunnollisesti. Ite syön aamiaisella yleensä puuron jonka huuhdon alas maitoon sekoitetulla proteiinilla. Päivällä normaali työpaikka lounas, duunin jälkeen sitten toinen normaaliruoka, tosin sen määrää pitää vähän katsoa jos töissä on tullut syötyä paljon. Lopuksi iltapala vähän sen mukaan mitä kaloreita on jäljellä, yleensä se on jotain ruisleipä juustolla (1 viipale molempia) ja tee, tai proteiinipatukka. Yritän pitää semmoista -500 kcal/päivä vauhtia joka käytännössä on nyt ollut semmoista 0-1000 kcal miinusta / päivä mutta kuhan viikkotasolla ollaan oikeissa määrissä oon ollut tyytyväinen.

Aamulenkin yritän tehdä vähintään kerran viikossa, jos mahdollista niin kolme. Sitten normaalit salilla käynnit ja sen semmoiset fiiliksen mukaan, eli kaikkea nollan ja viiden välissä viikossa. Liikunta motivoi lähinnä nyt siksikin, että sillä saa lisää kaloreita, mutta kaikki syyt liikkua on hyviä syitä :)

Ja siis yksi tärkeimmistä jutuista itsellä on ollut vesi, jos unohtelee juoda, painokin putoaa heikommin. Ei kannata turhaa stressiä ottaa, ihan normaaleilla jutuilla onnistuu kyllä sitä painoa alas saamaan.

Tolla metodilla pudotin joskus 10 kiloa ,minkä sitten päätin hiljalleen hilata takasin kun pitsa oli niiiiiiin hyvää !

Sun ruokailut kuulostaa edelleen höttösiltä. Eli pistä nyt joka aterialle sitä proteiinia. Aamupuurolla raejuustoa tai jos syöt leipää niin rahka kyytipojaks ja välipalahedelmän kanssa rahkaa, kananmunaa tai raejuustoa jne. Ruokavalio on kuitenkin sen 70 % dieetistä, vaikka toki se kunnon paraneminen ja säännölliseen liikuntarytmiin pääseminen on sulle tosi tärkeää. Jaksatkin paremmin kun saat olon hyvänä pitävää energiaa. Jos syöt paljon keittoja niin pistä niihinkin sitä raejuustoa sekaan (sopii lähes mihin vaan), koska keitot on helposti aika vähäprotskuisia.

Oon alkanut aamupuuron sekaan heittään pari ruokalusikallista pellavarouhetta ja vetänyt aamurenien jälkeen proteiinia jauheena. Kaikista isoin miiiiiiinus ruokailuun tulee kyllä päiväsaikaan töissä, kun ei pysty niin säännöllisin väliajoin katoon keittiöön vetään rahkaa yms. Toki viitseliäisyys ja järjestelykysymys se vain olisi kun kuitenkin tulee pidettya se lounastauko n. 12 ja kahvitauko n.15. Lounaalla oon koittanut valita aina kanaa ja jättänyt riisien, perunoiden yms. syömisen vähän vähemmälle. Kasviksia oon kiskonut aina sen ison lautasellinen salaatin muodossa lounasta kohden.

Näyttäisi olevan aika selkäpainotteinen tuo ohjelma (etuheilautus, tempaus, rv+työntö). Kaikki selkään jollain tavalla ottavia liikkeitä. Ota vaikka 100 push-up challenge mukaan ohjelmaan. Ja vatsoille sama määrä suoraa tai epäsuoraa treeniä. Ja jos muuten paikat jumittaa niin säätöä tehoihin. Suos

Itselläni on melkein sama lähtötilanne. Vuoden alussa 182/94, nyt 88. Vedin kesään asti peruskuntoa ylös pyöräilemällä. Kesällä voimatreenit mukaan muokatulla G6:lla. Ohjelma sovitettu kotioloihin kahvakuulalle ja käsipainoille. Salille ei asiaa kun on 1v8kk poika mukana treeneissä. Älä tuijota liikaa puntaria. Itsellä ensimmäiset 3kg lähti helposti minkä jälkeen ei olekaan lähtenyt kuin pari. Pidä päiväkirjaa treeneistä ja ammenna motivaatiota kehityksestä (painot, peilikuva, mitatut sentit sieltä täältä). Alkuun näyttää ettei sille mahalle tapahdu mitään. Se lähtee kun lähtee. Pääasia että kunto nousee ja lihasta kehittyy.

Joo olen yrittänyt kans kehitellä tota jalkojen seudun monipuolisempaa treeniä ja rintaa olen yrittänyt aktivoida hitailla hindukyykyillä. Etunojat olis myös hyvä, mut jotenkin on iskenyt toi hindupunnerruksen kokonaisvaltainen liikerata. Kahvakuulan kanssa olen alkanut kokeilemaan maljakyykkyä ahkerammin ja todennut että sillä saa jalat hyvään kuumotukseen :D

Itselläni ollutkin isoin murheen kryymi juurikin noiden reenailuiden toimivuus jatkossa pojan synnyttyä... Mutta ilmeisesti täytyy jatkaa kahvakuula linjalla ja käyttää mielikuvitusta. Puristusvoiman olen ainakin huomannut kehittyneen julmetusti :D Noissa tempauksissa yms liikeissä, kun alkaa tekniikka olemaan sitä luokkaa ettei ranne ole enää kolhittuna, alkaa 16 kg:n kuula liikkumaan suht keposesti jotenka seuraavaks olis hakusessa joko 20 tai 24 kg kuulaT niin saa vieläkin toiminnallisemmaksi harjoittelun :)

Aerobisena on nyt käytännössä muutosta tullut noiden työmatkojen tekemiseen. Satoi tai paistoi, niin se on fillarilla. Kotio tulen edelleen pidemmän lenkin (n.6km) kautta ja siinä matkalla sotken jalat hapoile tohon megamäkeen :puntti:

Lounaalla oon koittanut valita aina kanaa ja jättänyt riisien, perunoiden yms. syömisen vähän vähemmälle. Kasviksia oon kiskonut aina sen ison lautasellinen salaatin muodossa lounasta kohden.
Kannattaa kyllä kiinnittää siihen salaatin määrään ja laatuun huomiota yhtä lailla kuin muunkin ruuan. Kannattaisi ehkä yrittää mahduttaa se annos yhdelle lautaselle, niin olisi helpompi kontrolloida ruuan määrää. Jos varsinaisen ruuan lataa ruokalautaselle ja salaatin toiselle lautaselle, niin väistämättä annoskoot meinaa kasvaa. Salaatissa on myös hyvä muistaa se, että vähäkalorista salaattia eivät ole mitkään pavut tai muutkaan makaronisalaatit tai maissi, joita työpaikkaruokalat ovat pullollaan. Tokihan niitäkin voi syödä, mutta ne on aika kaloripitoisia eikä niitä pidä rinnastaa mihinkään vihreään salaattiin.

Kannattaa kyllä kiinnittää siihen salaatin määrään ja laatuun huomiota yhtä lailla kuin muunkin ruuan. Kannattaisi ehkä yrittää mahduttaa se annos yhdelle lautaselle, niin olisi helpompi kontrolloida ruuan määrää. Jos varsinaisen ruuan lataa ruokalautaselle ja salaatin toiselle lautaselle, niin väistämättä annoskoot meinaa kasvaa. Salaatissa on myös hyvä muistaa se, että vähäkalorista salaattia eivät ole mitkään pavut tai muutkaan makaronisalaatit tai maissi, joita työpaikkaruokalat ovat pullollaan. Tokihan niitäkin voi syödä, mutta ne on aika kaloripitoisia eikä niitä pidä rinnastaa mihinkään vihreään salaattiin.

Juu noita kermakastike-rasvasalaatteja kartan kyllä kuin ruttoa ja maissia aika harvoin tuolta ravintolan salaattialtaasta löytyy. Ihan vihreää salaattia :) Ja tokihan ne tulee eri lautasille kun tuolla lounasravintolassa semmonen tapa, että ruoka tuodaan pöytään. Mutta kuten sanoin, pyrin aina syömään vain lihan ja osan sivutuotteesta juuri siksi ettei tule syötyä ähkyksi.

- - - Updated - - -

Niin ja tänään osasin ottaa töihin kahvitauko-evääksi keitetyn kananmuna :D

Treeniohjelman runko on itselläni yksinkertainen.
Kolme kertaa viikossa G6 (ei peräkkäisinä päivinä).
Olen muokannut ohjelmaa kotioloihin soveltuvaksi niin että sen pystyy tekemään käsipainojen avulla.
Kyykky 4x10 (yhden jalan kyykkyinä, kun ei painot riitä kahdelle :))
Punnerrus (100 push-up challenge), alkuperäisessä tämä on penkkipunnerrus 4x10
Leuanveto (kun aloitin leukoja meni 0, nyt 2), negatiivisten sijaan teen bent-over row:t 4x10, ei ihan täysin sama liike mutta siirryn leukoihin kokonaan kunhan niitä menee n. 5.
Pystypunnerrus 4x10 käsipainoilla, alunperin tangolla
Hauiskääntö 4x10 käsipainoilla, teen käden kerrallaan jotta kyynerpää pysyy paikallaan, eikä pääse cheattaammaan
Vatsalihakset 4x20, tämä periaatteessa failureen asti.

Viimeisenä sarjana teen toistot niin paljon kuin menee. Jos alkaa mennä enemmän kuin 12 lisään painoja. Punnerrus on tuosta poikkeus, en laita reppua selkään. Joskus voisi käydä maksimit testaamassa ihan oikeasti salilla.

Alkuperäisessä G6:ssa sarjojen välillä on 60-120 sek palautukset. Itse olen ajanpuutteen vuoksi suorittanut sarjat niin että teen isot liikkeet (kyykky, punnerrus, leuat) yhden sarjan kutakin putkeen ja palauttelen 2min sen jälkeen. Tuossahan on työssä koko ajan eri lihasryhmät, joten palautusta tulee joka tapauksessa riittävästi. Loput kolme liikettä taas putkeen 2 min palautuksilla. 45 minuutissa menee läpi. Sitä mukaa kun push-up:ssa ja leuoissa tulokset paranee niin menee varmaan lähemmäs tuntia.

Hinkkaan tuota nyt ainakin kiekkokauden alkuun asti. Senkin jälkeen varmaan, en usko että 2-3 jäävuoroa/viikko tuota häiritsee.

Lisäksi pyrin ajamaan fillarilla min 100km/viikko. 3-4settiä siis. Juoksemisen ajattelin aloittaa kunhan kelit huononee eikä pyöräily innosta. Välillä pyöräily ei ole kyllä innostanut muutenkaan.
Fiiliksen mukaan teen kahvakuulaharjoituksia tuohon päälle silloin kun huvittaa. Yleinen setti on 5x2x15 etuheilautusta+5x20 vatsalihasta ennen suihkua. Tuo etuheilautus on siitä mukava, että alaselkä ja takareidet/pakarat saa huomiota kun muuten jäävät vähemmälle huomiolle.

Ruokailun suhteen itselleni tärkeintä on välttää ylilyönnit. Oma paheeni on makeanhimo ja cola-addiktio. Vaikka juomana onkin ollut Pepsi Max(kaloriton), niin eipä tuo aspartaamikaan ole paljoa sokeria parempi. Pikkuhiljaa olen kiinnittänyt entistä enemmän huomiota sokerin syöntiin ja nyt ei joka päivä edes tee mieli. Vielä kun kesäkin oli mitä mainioin, niin jäätelöäkään ei kulunut. Colan uskon pystyneeni jättämään nyt pois. Kaapissa sitä edelleenkin on, mutta ei ole ollut tarvetta juoda.

Proteiinin lisäämisen aloitin jo tuossa kevätkauden aerobisella osalla. Nyt tulee n. 100g/päivä syötyä ylimääräisistä lähteistä (hera, rahka). Töihin varustaudun eväillä nykyään (ruisleipä, kaakao+proteeni, rahka+mysli). Päivällä tulee syötyä aika kevyesti. Yleensä ajoitan voimatreenin niin että syön sen jälkeen kunnolla. En ole aktiivisesti kaloreita laskenut. Eilen tuli lepopäivänä n.2700. 3000 olisi optimi tällä hetkellä ja treenipäivinä tuo varmasti tuleekin. Ns. perusruokailu on ollut tähänkin asti kunnossa, ongelmana on ollut nuo ylimääräiset herkut, jotka nyt on minimissään. Ei kokonaan pois mutta ei joka päivä.

Tavoitteena ei ole hurjalla tahdilla painoa pudottaa. Itse asiassa tämänhetkinen 88 voi olla ihan sopiva. Alle 85:n ei ainakaan tarvitse mennä. Toisaalta lihastakaan(eikä painoa) ei ole tarkoitus turhan nopeasti kerätä. Itselleni riittää että tulokset nousevat tasaisesti ja omaan peilikuvaan voi olla tyytyväinen (peilikuvaan ei varmaan hetkeen ole, mutta eteenpäin mennään). Oma paino junnasi tuossa 90:ssä pitkään (3kk), jonka jälkeen nyt on lähtenyt pari. Vatsan ympärys on pienentynyt 102=>98. Tuossakin on tullut nyt oltua paikoillaan pidempään. Näyttäisi että vatsa kuroutuu ylempää ensin ja viimeisenä lähtee tuo levein osa. Ainakin tuohon ylemmäs näyttää koloja koko ajan tulevan ja jotain orastavaa lihastakin alta pilkistää. Rinnanympärys on sentään jo enemmän kuin vatsan.

Oma lihomiseni alkoi ensimmäisen lapsen synnyttyä (2001). Olin tuolloin 2 vuotta kotona hoitamassa tytärtä ja käytännössä 24 h kiinni lapsessa. Ei paljoa ollut potkua mitään harrastaa. Hyvä että nukkua ehti. Tytön ollessa n 4v pääsin taas liikkumiseen jollain tapaa kiinni (äidinkin ottaessa osaa). Harrastin pesäpalloa, rantalentistä ja perinteistä sekä nyt muutaman vuoden jääkiekkoa. Nuo lajit (lätkää lukuunottamatta) on kuitenkin enemmän taitopohjaista läpsyttelyä, millä ei läskiä pois saanut. Lätkäkaukalossa kun alkoi 50v patut painamaan ohi, niin heräsin siihen että pitäisi varmaan jotain alkaa tehdäkin. Laji kun on huippuhauska, kunhan vaan kentällä jaksaa painaa. Onhan siellä muitakin möhömahoja, mutta itse haluan olla vielä se jota koetetaan saada kiinni.

Vauva-aika (0-1v) on rankkaa, mutta menee äkkiä ohi. Nyt 1v8kk poika ei häiritse kotona treenaamista ollenkaan, mitä nyt tulee välillä itse kokeilemaan. Pyörän kyydissä tykkää myös olla (alle tunnin lenkiltä ei suostu nousemaan istuimesta). Kovin kovavauhtisia lenkkejä lapsen kanssa ei voi tehdä, tai ehkä voisi mutta itse tulee ainakin ajettua vähän varovaisemmin. Lähinnä palautteluun lapsen kanssa ajelu sopii. Juoksemista en ole vielä tosissaan treenannut, mutta sen verran kokeiltiin että suosittelen ostamaan juoksurattaat. Samalla pystyy hyvän hoitamaan aerobisen treenin ja ulkoiltu lapsen kanssa. Ihan pientä ei voi juoksurattailla lykkiä, mutta semmoinen 6kk menee jo varmaan. Kunhan osaa/pystyy olemaan istuvassa asennossa. Varmaan tuota HIIT:ä voit vetää rattaiden kanssa.

Treenin onnistuminen vauvan tulon jälkeen riippuu pitkälti siitä miten äiti jaksaa hoitaa. Koeta keksiä mahdollisimman paljon tapoja treenata lapsen kanssa ollessa. Äiti saa lepoa (kannattaa kannustaa ihan lähtemään kotoa joka päivä edes hetkeksi). Ihan pientä et kokonaan pysty hoitamaankaan, mutta aika äkkiä huomaat että pärjäät jo tunteja itsekin. Aluksihan se vain syö(rintaa) ja nukkuu. Nukkuminen tosin keskeytyy 1-2 tunnin välein ympäri vuorokauden. Ei kuitenkaan kannata harjoitella herätyskellolla ennen vauvan tuloa.

Olipas kattava kirjoitus :) Mua jäi kaiveleen, mikä toi G6 setti on? Eilen riehuin tällä kertaa reippaan tunnin verran 16kg: kuulan kanssa tehden aikalailla koko kropan olympiapainia katsellessa. Joo mitään hirmu intensiivistä ei reenailu pikku taukojen takia ollut, mutta hiki tuli ja paikat on jumissa :D

Eniten tossa lapsen tulossa jännittää juuri se, että kuinka kovaa se uusi arki iskee päin naamaa ja taipuuko tää alkanut treeni-into sen kaiken uuden muutoksen alla... Varmasti hyödyllisenä juttuna tulee olemaan niin minun kuin avokin taipumus liikkua ja paljon (avokin ainakin), joten varmasti tulee kiskottua noita vaunulenkkejä ahkeraan, toki alkuun ei parane paljoo pihalla vaavin kanssa olla. Mutta josko noihin kahvakuuliin riittäisi energiaa.

Kovin huono uninen en ole, enkä ihan jokaseen ääneen herää mutta kun herän, niin unensaanti voi olla tiukassa. Tämä yleinen jaksaminen siis myös rassaa jonkin verran, kun täytyisi pankissa jaksaa harjoittelu loppuun asti ja lopputyö sen ohella raapia kasaan ja lastakin vielä hoitaa... Mitä ilmeisemmin tulee olemaan rankkaa. Toi pyörän istuin tulee aivan takuulla meillekin hommattua ja mikäs siinä poitsun kanssa fillarilenkkiä vedellessä. Minkä ikäsenä uskalsit teidän lapsen istuttaa pyörän kyytiin?

Kieltämättä hyvinkin samanlaiselta kuulostaa Sleeping Rambon jutut oman kuntotilanteen kanssa. Meinaan tuli myös itse päiviteltyä leikkimielisessä sählyskabassa keväällä, kun ekan erän jälkeen meinas laatta lähtee vaikka ei paljoo juossutkaan... Nyt varmaan jaksaisikin eri tavalla, mutta parantamisen varaa löytyy vielä ja paljon. Katsotaan vaan mitä tuleva poitsu on isin reenien ja niiden sujuvuudesta mieltä. Päättääkö, että ei isi nyt reenaa vaan isi vaihtaa nyt kakkavaippoja ja nukkuu 2 tuntia päivää kohden :D

Olipas kattava kirjoitus :) Mua jäi kaiveleen, mikä toi G6 setti on? Eilen riehuin tällä kertaa reippaan tunnin verran 16kg: kuulan kanssa tehden aikalailla koko kropan olympiapainia katsellessa. Joo mitään hirmu intensiivistä ei reenailu pikku taukojen takia ollut, mutta hiki tuli ja paikat on jumissa :D

Eniten tossa lapsen tulossa jännittää juuri se, että kuinka kovaa se uusi arki iskee päin naamaa ja taipuuko tää alkanut treeni-into sen kaiken uuden muutoksen alla... Varmasti hyödyllisenä juttuna tulee olemaan niin minun kuin avokin taipumus liikkua ja paljon (avokin ainakin), joten varmasti tulee kiskottua noita vaunulenkkejä ahkeraan, toki alkuun ei parane paljoo pihalla vaavin kanssa olla. Mutta josko noihin kahvakuuliin riittäisi energiaa.

Kovin huono uninen en ole, enkä ihan jokaseen ääneen herää mutta kun herän, niin unensaanti voi olla tiukassa. Tämä yleinen jaksaminen siis myös rassaa jonkin verran, kun täytyisi pankissa jaksaa harjoittelu loppuun asti ja lopputyö sen ohella raapia kasaan ja lastakin vielä hoitaa... Mitä ilmeisemmin tulee olemaan rankkaa. Toi pyörän istuin tulee aivan takuulla meillekin hommattua ja mikäs siinä poitsun kanssa fillarilenkkiä vedellessä. Minkä ikäsenä uskalsit teidän lapsen istuttaa pyörän kyytiin?

Kieltämättä hyvinkin samanlaiselta kuulostaa Sleeping Rambon jutut oman kuntotilanteen kanssa. Meinaan tuli myös itse päiviteltyä leikkimielisessä sählyskabassa keväällä, kun ekan erän jälkeen meinas laatta lähtee vaikka ei paljoo juossutkaan... Nyt varmaan jaksaisikin eri tavalla, mutta parantamisen varaa löytyy vielä ja paljon. Katsotaan vaan mitä tuleva poitsu on isin reenien ja niiden sujuvuudesta mieltä. Päättääkö, että ei isi nyt reenaa vaan isi vaihtaa nyt kakkavaippoja ja nukkuu 2 tuntia päivää kohden :D

Arnoldin G6 eli kultainen kuusikko on tälläinen reeniohjelma. Lainaten Iso-Arskaa:

Kun yritin kasvaa massiiviseksi treenieni alkuaikoina, seurasin seuraavaa rutiinia jota kutsun kultaiseksi kuusikoksi (Golden Six). Etenin valtavasti kyseisellä ohjelmalla, kuten sadat muut jotka treenasivat salillani Münich:ssä, Saksassa. Kaikki olivat sitä mieltä, että tämä yksinkertainen systeemi tuotti erinomaisia tuloksia lihaskasvun ja painon lisäyksen suhteen. Jos teet näitä perusharjoitteita vähintään kolme kuukautta, kolme kertaa viikossa ei-peräkkäisinä päivinä, kehität itsellesi monta kiloa uutta, vaikuttavaa lihasta. Pyri joka kerta lisäämään painoa liikeeseen, kun pystyt tekemään 2 tai 3 toistoa yli suositellun määrän. Tässä on kultainen kuusikko:

1. Takakyykky.
Käytä painoa, joka sallii sinun saavan 4x10 toistoa. Laskeudu aina niin alas, että reitesi ovat vaakatasossa lattiaa kohden. Tee 10 toistoa, lepää kaksi minuuttia ja toista.

2. Penkkipunnerrus
Ota kohtuullisen leveä ote, kädet noin 80 cm leveydellä toisistaan. 3 x 10 toistoa. Lepää kaksi minuuttia sarjojen välillä.

3. Leuanveto leveällä otteella
Tee niin monta toistoa kun pystyt, eli 3 x max.

4. Niskan takaa punnerrus
Käytä leveää otetta. Peukalot noin 15 senttiä olkapäiden ulkopuolella per puoli. 4 x 10 toistoa. Kaksi minuuttia lepoa sarjojen välillä.

5. Hauiskääntö tangolla
Pidä kyynärpäät kiinni kyljissä ja ota olkapäiden levyinen ote. Tee liike kontrolloidusti. 3 x 10 toistoa. 90 sekuntia lepoa sarjojen välillä.

6. Istumaannousu
Pidä polvet koukussa ja kädet pään takana. Älä pidä taukoa toistojen välissä vaan tee 20 toistoa tai niin monta kun voit ilman tauon pitämistä. 3 - 4 sarjaa. 60 sekuntia lepoa sarjojen välillä.

Alussa on tietysti rankkaa kun pitää olla koko ajan valppaana lapsen kanssa ja nukkua ei saa tarpeeksi. Siis yöllähän jomman kumman on pakko herätä riippumatta siitä onko mikä univaihe menossa. Meillä on poika vasta nyt alkanut nukkua siedettäviä öitä ts. herää/herättää keskimäärin kerran yössä. Olen hoidellut yöheräämiset nyt muutaman viimeisen kuukauden kokonaan kun vieroitettiin rinnasta. Nyt alkaa tosiaan aamulla olemaan itsekin virkeä, eihän tässä tullut kuin 1,5v nukuttua huonosti (max 3 tuntia kerrallaan).

Omat lapseni nostin pyörän kyytiin 1v ikäisinä. Poika oli jo vähän enemmän kun on syntynyt joulukuussa, niin en raaskinut pakkaseen viedä. Rajoittavana tekijänä on lähinnä tarpeeksi pienen kypärän löytäminen. Heti kun istuu itse kunnolla, niin kyytiin vaan.

Tärkeintä on löytää mielekkäät lajit. Itselläni on toiminut tuo 3 kertaa viikossa voimaa ja aerobista päälle sen verran kuin huvittaa. Välillä pitää toppuutella itseään ettei tee liikaa. Nyt kun ennen syntymää kehität itsellesi treenausrutiinin, niin pystyt kyllä jatkamaan lapsen tulon jälkeenkin. Kun vielä puolisokin on liikkuvaa sorttia, niin varmaan ymmärtää asian paremmin. Itselläni toimii hyvin se että hätyytän puolison tekemään kuntosalilleen omia kevätjuhlaliikkeitään ja jään pojan kanssa treenaamaan kotiin. Siinä tulee samalla hoidettua lapsenhoitonakki ja treenattua. Semmoisen vajaan tunnin pystyy ihan hyvin vetämään vaikka poika onkin mukana. Palautteluhetket voi käyttää hoitotoimenpiteisiin jos tarvis.

Alussa on tietysti rankkaa kun pitää olla koko ajan valppaana lapsen kanssa ja nukkua ei saa tarpeeksi. Siis yöllähän jomman kumman on pakko herätä riippumatta siitä onko mikä univaihe menossa. Meillä on poika vasta nyt alkanut nukkua siedettäviä öitä ts. herää/herättää keskimäärin kerran yössä. Olen hoidellut yöheräämiset nyt muutaman viimeisen kuukauden kokonaan kun vieroitettiin rinnasta. Nyt alkaa tosiaan aamulla olemaan itsekin virkeä, eihän tässä tullut kuin 1,5v nukuttua huonosti (max 3 tuntia kerrallaan).

Omat lapseni nostin pyörän kyytiin 1v ikäisinä. Poika oli jo vähän enemmän kun on syntynyt joulukuussa, niin en raaskinut pakkaseen viedä. Rajoittavana tekijänä on lähinnä tarpeeksi pienen kypärän löytäminen. Heti kun istuu itse kunnolla, niin kyytiin vaan.

Tärkeintä on löytää mielekkäät lajit. Itselläni on toiminut tuo 3 kertaa viikossa voimaa ja aerobista päälle sen verran kuin huvittaa. Välillä pitää toppuutella itseään ettei tee liikaa. Nyt kun ennen syntymää kehität itsellesi treenausrutiinin, niin pystyt kyllä jatkamaan lapsen tulon jälkeenkin. Kun vielä puolisokin on liikkuvaa sorttia, niin varmaan ymmärtää asian paremmin. Itselläni toimii hyvin se että hätyytän puolison tekemään kuntosalilleen omia kevätjuhlaliikkeitään ja jään pojan kanssa treenaamaan kotiin. Siinä tulee samalla hoidettua lapsenhoitonakki ja treenattua. Semmoisen vajaan tunnin pystyy ihan hyvin vetämään vaikka poika onkin mukana. Palautteluhetket voi käyttää hoitotoimenpiteisiin jos tarvis.

Noiden unien suhteen jotain tommosta vähän "pelkäänkin"... Meidän poitsukin, kun on tuolla avokin masussa ajottanut kaikki möyrinnät juuri ilta/yö aikaan eli melko varmasti on unet meillä vähissä. Mut joo, on sitä joskus vuoden verran armeijassakin metsässä kärvistelty 0:n tunnin leiriunilla, joten kai tosta nyt yks lapsenhoitokin handlataan. Ja meillä kun ONNEKSI asuu sukulaiset 10-50 km säteellä ja paljon tuttuja, eli jos oikein alkaa väsyttään voidaan vähän delegoida :D

Joo tiedänkin ton Arskan kultasen kuutosen mut toi lyhenne G6 ei vain auennut. Jotenkin itse kokisin tehokkaammaksi tehdä ton setin salilla ja kuulailla kotona, kosa sillä koen saavani lihakset hyvin koulittua :) Varmaan aikanaan myös itse voi taas siirtyä sinne salitreeneihin, kunhan poju vähän kasvaa. Kumpikin (avokki & minä) tiedostetaan, että muutos ja siihen sopeutuminen mikä arkeen tulee ei tapahdu hetkessä. Kärsivällisesti kun pidetään yhtä niin eiköhän me selvitä, treenienkin osalta.

Joo, kyllähän tuo meikäläisen viritelmä on lähinnä G6-kuntopiiri ja salilla tehtäessä varmasti tehokkaampi. Joku puritaani varmasti tukehtuu pirtelöönsä lukiessaan. Päädyin tuohon kuitenkin ajan puutteen takia. Lisäksi ohjelma on simppeli, missä käydään koko kroppa läpi. Tulosten mitattavuus on motivaation kannalta tärkeä. Kuulalla teen lämmittelyt ja viimeistelyt jos jotakin paikkaa ei tarpeeksi jomota.

Kuulailu on liikkuvuuden ja toiminnallisen voiman kannalta mielekäs vaihtoehto. En ole yläkropan voimatreeniä tähän ikään vielä kunnolla tehnyt, joten haluan nyt tehdä painoilla jonkin aikaa kunnolla ja katsoa miten voimaa tarttuu.

Itse myös pyrin kaiken mahdollisen ns. vapaa-ajan käyttämään kuulalla treenamiseen, mutta pyrin juurikin ma,ke ja pe tekemään koko kropan rasittavan kuula treenin yleensä noin 1h kestoltaan ja tähän samaan siis nyt myös tuo 100 push-ups challenge. Ti, to ja la sitten olen se iki-ihana avomies, joka kylläkin näin olympialaisten aikaan tapittaa telkkaria aika ahkeraan, mutta pyrin myös avokin kanssa heittämään noin tunnin mittasen mammakävely lenkin :)

Eilen juurikin tuli aika rankkaakin eripuraa näiden liikunta-asioiden tiimoilta, mikä varmaankin osin menee raskauden viimeisen kolmanneksen muutenkin pinnaa kiristävän vaikutuksen piikkiin. Mutta anyhow, heitin hieman eriävän mielipiteen kun avovaimo uhosi alkavansa 3 tunnin lenkkejä viskoon heti kun jalat sen kestää, johonka totesin että tuskin ihan ekoina kuukausina hirveen pitkää lenkkiä kannattaa alkaa unelmoimaan ja voi vee mikä sota. Järjetön ripitys meikäläisen 3x viikossa tapahtuvasta kotikuulailusta, joka luonnollisesti on pois yhteisestä ajasta mutta ei se sentään ihan kolmea tuntia ole...

Mut joo, perus mökötys siis tällä hetkellä käynnissä ja kaiken lisäksi täytyy tänään työharjottelupäivän päätteeks singota maalaamaan pariks kolemks tuntia, että saa rahaa laskuihin joten se siitä yhteisestä ajasta taas...

Tämän hieman :offtopic: -ongelman lisäksi olisi ongelma, jonka olisin toki voinut tonne lihashuoltoonkin raapia mut kirjotellaan nyt tänne. Eli selkä on jumissa ja eritoten on ollut tuosta lapojen sivusta yhdestä tietystä kohtaa pirun kipeä, semmosta pistävää kipua kuin olisi jokin jännittynyt pallo mikä jumittaa. Lisäksi eilen kun venyttelin selkää ja nousin pystyyn tuntu ikävä vihlasu tossa suurinpirtein keskirangan kohdalla ja tuntuu että pari kolme nikaman mittaa on totaalisen jumissa mutta ei varsinaisesti mitenkään kipeä. Enempikin vain särkee :( Varmaankin tuosta kuulailusta mennyt jumiin, eli pitäskö ottaa vähän rauhallisemmin vai jatkaa normaalisti mutta venytellä vaan ahkeraan?

En tiedä miksi mutta tänään iski hirveä hinku salille :D Maanantaina aukeis ja semmonen kutina, että on aivan pakko käydä vähän kokeileen miten huonoks voimatasot on tässä röhnövuosien aikana menny... Tosiaan ennen leikkauksia oli mielestäni ihan ok 75 kg painoselle: rv 105kg, takakyykky 6x120kg (maksimia en koskaan kokeillut kun olin aina yksin salilla), penkki 2x95kg, mave 170kg ja leukoja 37kpl, soutuergolla 500M 1.17 :D Ollaan aika helvetin kaukana noista lukemista...

Sanotaanko näin että tavoite pitkällä suuntimella olisi olla elämäni kovimmassa kunnossa. Käytännössä tämä meinaa, että kaikki noi edellä mainitut menee rikki tota kehon painoa lukuunottamatta ja oma cooper enkka 2850m myös hajalle +3000m tuloksella. Ihan sama millon nää toteutuis mutta sen mukaan mennän nousujohteisesti pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan kutitellaan noita rajoja kunnes porhalletaan yli. Toivottavasti. Keskitytään nyt ensin tän perhe-elämän käyntiin polkasuun ja siinä ohessa kasvatetaan omaa suorituskykyä maltillisesti mutta nousujohteisesti, ajan kanssa. Tavallaan isäks tulemisessa motivoi myös oma poika ja toivoisin vielä joskus kuulevani pojun suusta sanat: isi sä oot sitten tosi vahva :D

Tarvii vaan ensin saada joku rytmi tähän arkeen ja kehitellä jokin runko näille kotona tapahtuville reeneille, jotta vois seurata ja kontrolloida omaa kehittymistä. Se juoksu ei ainakaan tunnu tällä painolla toimivan, meinaan vasen jalka säären seudulta vieläkin arkana. Fillarilla ajattelin vedellä siis aerobiset ja yritän ruoskia itseni ylös sen verta ajoissa että TI ja TO aamuna vetäsis 45 min reippaan lenkin fillarilla. Itse asiassa mä kokeilen tässä työpäivän luppoajan tappaakseni koota kasan jotain runkoa noille kodin lihaskunnoille, ettei se olis vaan aivotonta tempomista ilman päämäärää. Postaan tänne rungon kerään negatiiviset ja positiiviset kommentit.

MA, KE ja PE
-aamu: reipas fillarilenkki kenkunmäen kautta kotio ja hindupunnerrus 4x5 ja venyttelyt
-ilta: lihaskunto
1. Syväkyykky jumppapalon kera 4x15 (pidetään palloa kropan edessä suorin käsin)
2. rv+työntö 6x5/käsi 16kg kahvakuula
3. tempaus 6x8/käsi 16kg kahvakuula
4. 100 push-ups
5. forkkutyöntö 6x5/käsi 8kg kahvakuula (Itselläni vaatii hurjasti puritamistakun kuula on kattoa kohti ja kahvaosa maata kohti)
6. high pull 6x10/käsi 16kg kahvakuula
7. hauis 5-4-3-2-1/käsi 16kg
8. lattialta ylös ja alas 3x/käsi 16kg (ei juuri nyt muistunut mieleen liikkeen oikea nimi)
9. loppusmoke 10etuheiluria 10 maljakyykkyä 9.. & 9.. jne (vain ma ja pe)
10. puristusvoima gripperillä 6x5/käsi

-Lopuksi kävely ja venyttely

TI ja To
-aamulla ajoissa ylös ja fillarilla reipas 45 min hikilenkki. Kotona hindupunnerrus 4x5 ja venyttely
-illalla vatsoja ja lenkki n.1h kävellen

......................

Tämmönen tuli koottua kasaan muistellen sitä, mitä kaikkea on satunnaisesti tehnyt mutta jos tätä runkoa yrittäisi seurata. Toi MA,KE ja PE pyörälenkki kulkee hyvin mäkisen maaston läpi, joten siinä tulisi jonkinlaista intervalliakin väkisin. Kestoltaan varmaan koko lenkki 20 min.

Noissa lihaskuntoliikkeissä tarkoitus olisi pyrkiä pitämään samoja liikkeitä muutta kasvattaa joko sarjoja tai toistoja.

Risuja & ruusuja kiitos :)

Jättäisin noita välipäivien hindupunnerruksia vähemmäksi jos aiot 100 push-upit suorittaa. Palautuminen jää liian vähälle. Muissa liikkeissä sarjoja vähemmän toistoja enemmän. Jos toistoja ei mene enempää, niin sitten noin. Riittävään palautumiseen ja ihan kokonaisten lepopäivien pitoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Itselläni eilinen treeni tuli tehtyä vähän juosten kusten. Punnerruksissa en saanut viimeisessä sarjassa enempää kuin aikaisemmin, enemmän kuin suositus toki. Jotenkin voimaton olo oli. Täytyy tutkia johtuiko välipäivän kevyestä ruokailusta vai mistä. Enempää en nyt ala syömään, mieluummin harvennan treenikertoja. Treeni tuli kuitenkin tehtyä kun se ohjelmassa oli. Jos ei olisi tavoitteellista ohjelmaa olisi varmaan tullut skipattua.

Yksi ilonaihe oli kun poika alkoi punnerruksen aikana hääräämään ympärillä ja lastaamaan leluja selkään. Sain kuitenkin keskityttyä ja tehtyä sarjan loppuun. Jonain päivänä se hoksaa kiivetä selkään.

Onko tuo 8 turkkilainen ylösnousu? Ihan kuningasliike. Pitäisi hommata isompi kuula itselle tuohon (nyt vain 12kg). Elävän kuulan kanssa myös haastava. Kun muistaa syöttää reippaasti niin saa pikkuhiljaa painavamman kuulan (nyt 10,5).

Jättäisin noita välipäivien hindupunnerruksia vähemmäksi jos aiot 100 push-upit suorittaa. Palautuminen jää liian vähälle. Muissa liikkeissä sarjoja vähemmän toistoja enemmän. Jos toistoja ei mene enempää, niin sitten noin. Riittävään palautumiseen ja ihan kokonaisten lepopäivien pitoon kannattaa kiinnittää huomiota.

Itselläni eilinen treeni tuli tehtyä vähän juosten kusten. Punnerruksissa en saanut viimeisessä sarjassa enempää kuin aikaisemmin, enemmän kuin suositus toki. Jotenkin voimaton olo oli. Täytyy tutkia johtuiko välipäivän kevyestä ruokailusta vai mistä. Enempää en nyt ala syömään, mieluummin harvennan treenikertoja. Treeni tuli kuitenkin tehtyä kun se ohjelmassa oli. Jos ei olisi tavoitteellista ohjelmaa olisi varmaan tullut skipattua.

Yksi ilonaihe oli kun poika alkoi punnerruksen aikana hääräämään ympärillä ja lastaamaan leluja selkään. Sain kuitenkin keskityttyä ja tehtyä sarjan loppuun. Jonain päivänä se hoksaa kiivetä selkään.

Onko tuo 8 turkkilainen ylösnousu? Ihan kuningasliike. Pitäisi hommata isompi kuula itselle tuohon (nyt vain 12kg). Elävän kuulan kanssa myös haastava. Kun muistaa syöttää reippaasti niin saa pikkuhiljaa painavamman kuulan (nyt 10,5).

Joo turkkilainen ylösnousu se olikin. Eilen vedin läpi koko setin ja jonkin verran jouduin muuttamaan, että jaksaa tehokkaasti tehdä kaiken läpi ilman, että ote lipsuu kuulasta... Eilen meinaan alakerran kattokruunut helisi :D

Eli siis noi kuulailut sai nyt seuraavanlaisen muodon:

MA ja PE

1. Alkulämpönä syväkyykky 4x15
2. 16 kg kuula 8:a jalkojen ympäri 5x20 (tässä lipes ote, kun koitin tehdä molempiin suuntiin)
3. "forkkutyöntö" 8kg kaikki putkeen 6x5/käsi vuorotellen. Hanskoilla sais varmaan ton 16kg:n pysymään myös pystyssä, kai.
4. 16 kg etuheiluri + veto 5x20
5. 16 kg rv + työntö 2x3x5/käsi, sarjat 10 sek tauolla ja toinen kierros 1min tauolla
6. 16kg tempaus 2x3x8/käsi, sarjat 10 sek tauolla ja toinen kierros 1min tauolla
7. 16 kg high pull 2x3x12/käsi, sarjat 10 sek tauolla ja toinen kierros 1min tauolla
8. 16 kg hauis 2x 5-4-3-2-1/käsi, vuorotahtiin yhteen putkeen. Erätauko 1min
9. gripperi 5x8/käsi
10. istumaannousu 8kg kuula suorin käsin kattoa kohden 5x12

-aamuaerobinen: reipas pyörälenkki n.20 min (mäkinen maaasto)
-aamujumpat 4x10 kasakkakyykkyä, rauhallisesti keskikroppaan keskittyen, 4x5 hindupunnerrusta

TI ja TO

1. Alkulämpö
2. 16kg turkkilainen ylösnousu 3x3/käsi (3 kertaa ylös/alas putkeen per puoli, sarjatauko 1min)
3. 100 push-ups kädet kuulan päällä (en tätä vielä kokeillut, mut normi etunojat meni aika helposti pakettiin)
4. 16 kg 10 heiluri 10 maljakyykky..9 ja 9..8 ja 8 jne...

-aamuaerobinen pyörälenkki 45 min ja kotona 4x10 kasakkakyykkyä, sama kuin MA ja PE

..........................................................................

Tuota TI ja TO settiä en ole vielä kokeillut, mutta jos ja kuun muutosta tulee postaan tänne päivitettynä jälleen.
Tossa MA ja PE kuulailussa tavote olis tosiaan pitää sarjat samoina mutta kasvattaa toistojen määrää hiljalleen. Siihen pyritään, että marraskuun alusta menis tällä nykysellä rutiinilla 20 kg kuulalla.

Ja tarkoitus tällä setillä pystyä kotona tekemään tehokkaat treenit, jotta vaimo saa käydä salilla jumppaamassa samalla kun itse olen kotona. Tarkoitus luoda vankka pohja salille, jota voisin itsekkin alkaa hinkkaamaan voimailumielessä ensi vuonna. Jos ensi vuonna liikkuisi jo joku likemmäs 30 kg:n kuula, niin luulisi että siitä voimapuolelle jotain hyötyä olisi...

Tänään oli aamupaino 90,9kg :) Yritän pitää ne aikaisemmin tutut heiluriliikkeet tosta painosta pois ja aika hyvin olenkin välttänyt mässykohtauksia, joita ennen tuli varsinkin iltasin. Jos ja kun nälkä iskee syön pienen proteiinipitoisen ateria illalla ja seuraavan kerran sitten aamupala.Aamuaerobinen on edelleen se hankala asia, tai pikemminkin siihen herääminen... Tänään soitti kello 6.45, enkä siihen herännyt vaan havahduin hereille 7.22...

Töihin pyöräilyyn olen myös lisännyt vauhtia ja sotkenkin joka aamu siihen tahtiin, että pitää työpaikan pihassa vetää ensin happea ja sittren vasta kavuta portaat hapot jaloissa :D

Tuohon kahvakuulailuun ajattelin myös ihan näin alkuun jaksamista ajatellen vähentää viikottaista kuulailukuormaa, ettei motivaatio kärsi kuten aina ennen on käyny. Lisätään määrää vasta sitten, kun siihen rahkeet riittää. Eli MA ja PE olisi tuo pidempi kuulasetti ja KE olisi tuo lyhyempi 100 push-ups yms. piiputussetti. TI ja TO painotetaan pitkää airoopista ja liikkuvuutta. Näin viikko-ohjelma pysyy mielekkäänä :)

Suositut

Back
Ylös Bottom