Mä luulen, että iso tiedon välityksestä perustuu nimenomaan sille, kuinka vakuuttavasti sen tuo esille...
Mä taas luulen, että tätä keskustelua vaivaa se mikä lähes kaikkia muitakin keskusteluja vähintään näin 4+ sivulla. Eli se, että jokainen keskustelija on jo lähtöruudussa päättänyt mitä mieltä on asiasta ja sitten vaan läiskitään omia mielipiteitä ja "faktoja" sekä omia mailmankuvia tiskiin vailla minkäänlaista joustoa mihinkään suuntaan. Nyt mennään jo niinkin oleellisissa jutuissa kuin typoissa jakaa-sanan kohdalla.
Otan esimerkiksi sun treenipäivyrin. Sitä voi lähestyä ainakin kahdella tavalla:
a) "Hei täälläpäs on mielenkiintoista juttua lihassoluista ja eksperimenttejä suuntaan ja toiseen. Hmm... luetaas vähän. Joo hei toi näyttää mielenkiintoiselta, pitääpä ottaa kokeiluun."
b) "Jahas, täällä on joku markan mikkihiiri eilen keksinyt, että ihmisellä on erityyppisiä lihassolua ja säätää jotain helvetin hifipaskaa. Näköjään tehokasta touhua kun kyykkykin on "miehekäs" 2 x 5 x 110kg. Mitähän jos tääkin tktfa heittäs ne pipettinsä vittuun ja alkais treenaan kunnolla."
Sitten nämä a) ja b) väittelevät 16 sivua keskenään ja molempien kassienhalaajat käyvät likettämässä hassuja piilovittuiluja ja muuta epäoleellista.
Sitten toinen asia mikä vähän kummastuttaa: Mulla on työni puolesta ollut ilo keskustella ihmiskehon toiminnasta aika monen mun mielestä pirun holistisen näkemyksen omaavan (joo suomen kielessä ei oikeasti ole sanaa "omata" joten siihen ei tarvitse tarttua) ihmisen kanssa, vuosikausia hommia tehneiden urheilua harrastavien lääkäreiden (ei niiden big pharman talutusnuorassa olevien vaan oikeasti aika fiksujen) kanssa ja en ole ikinä törmännyt yhtä ehdottomaan tietämykseen miten niinkin monimutkainen laitos kuin ihmiskeho toimii kuin Pakkiksella. Pakkiksella tiedetään, tuhansia ja tuhansia valmennuskeissejä ja potilastyötä tehneiden ihmisten jutuissa taas vilisee jutut "...nykytieteen valossa...", "...ainakin tämän tutkimuksen mukaan...", "...no tutkimus oli tuota mieltä mutta olen potilaiden kanssa huomannut että..." jne.
Taidan siirtyä vain lukumoodiin. Tsempit kaikille kaikkeen!