Mäkijuoksu, sprintit jne jalkojen kasvatukseen?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen jo pidemmän aikaa halunnut kokeilla mäkijuoksua jos jalat vaikka vastaisivatkin kasvaen siihen.

Koska kaurapuuroa kovempia raaka-aineita ei ole käytössä, niin palautuminen mietityttää. (Jos vain lisäisi tavalliseen saliohjelmaan.)

Tämmöistä mietin:

2-jakoinen ohjelma

Ma:
Alakroppa+Vatsat (Sali)

Ti:
Yläkroppa (Sali)

To:
Mäkijuoksu+Vatsat

Varmaan dragonflageja tai jalkojennostoja vatsoille (Hyvän mäen vierestä löytyy semmonen ulkokuntoilu mesta.)
Ehkä myös yhdenjalan kyykkyjä

Pe:
Yläkroppa (Sali)

Lisäksi viikossa tulee satunnaisesti tehtyä 30-45min reipasta kävelyä n.2-3krt

Tarkoitus olisi siis kokeilla jotakin tämännäköistä kunhan saan GVT:n päätökseen.

Kannattaako siis mäkijuoksut laskea jalkatreeninä vai tehdä esim jalkatreenejen jälkeisinä päivinä?

Kokemuksia tai mietteitä?

Kasvaa paremmin kun treenaat kahteen kertaa viikkoon. Jos ihan puhtaasti lihaskasvu kiinnostaa niin suosittelen kokeilemaan kahteen kertaa jalkojen treenaamista enemmin.

Minä ainakin olen suoraan salilta lähtenyt juokseen mäkee ja ei se palautuminen ongelma ole, kun keho tottuu ja sitten syö tarpeeks.

moi, mielestäni ei voi laskea yhtä lailla jalkatreeniksi kuin painoharjoittelu, joskin olen lukenut lukuisia artikkeleita sen kehittävän maximus cluteusta ja vatsalihaksia. Varmastikin näin on, mutta kuinka tehokkaasti ja mikä olikaan tavoite? Sprintit yms on kyllä mahtava treeni ja saa tehot itsestään kyllä revittyä. Itse teen sprinttiä joko treenin päälle (en jalka koska luulen että se olis liian tuskaisaa) sekä erillisinä harjotuksina. Wooow, rasva sulaa ja kyllä lihakset repee/tulee kipeäksi. joka treenin aikana mietin että olen hullu kun teen tätä ja saa olla vika kerta, kuitenkin kahden päivän päästä mieli halajaa taas kerran ylittämään yhä ylemmäs psyykeen toiselle puolelle :) Itse juoksen srintit 30sek täysiä 1min kevythölkkä/kävely, tämä toistetaan 8x tai sitten 45sek täysiä ja 1,5min kävely/hölkkä, tämän jaksoin viimeks 7 kertaa ja olin kuollut.

Tavoitteenna yksinkertaisesti hankkia massaa jalkoihin.
Musta tuntuu että etureiskat ovat muuta kroppaa jäljessä ainakin voimissa.

Uudenlainen treenityyli kiinostaa myös. :)

Aamupainoa tarkoitus nostaa vielä 94->+100kg jonka jälkeen aloitan hitaasti kiristelemään.

Oon aika 101% varma että jos meinaa kasvatella koipia pikajuoksutyylillä niin se tyyli pitää olla pikajuoksua eikä jokamiesjuoksua.

Kävin ekaa kertaa treenaamassa "ammattilaisen" kanssa pikajuoksua, ja kun olin ensimmäisen kahden-kolmen sprintin jälkeen korjannut tekniikkaa, niin loppua kohti tuntui vauhti olevan liikaa; En osaa hallita jalkoja tarpeeksi (ei tarpeeksi räjähtävää voimaa) että saisin tikattua yhtäaikaa jalkoja maahan ja polvia ylös tarpeeksi nopeaa. Kumminkin kun sprintit oli tehty eikä varsinaisesti ollut edes treenannut olo, niin seuraavana päivänä (ja kolme päivää myöhemminkin) tuntui takareidessä, perseessä ja VATSALIHAKSISSA että on tehnyt jotain mitä ei aiemmin ole tehnyt.

Toi vatsalihasten DOMS oli kyllä mieletöntä, tuntui että sai ne pahempaan pumppiin kuin salilla ikinä.

Mäkisprinteillä ainakin saa perseen ihan uskomattomaan pumppiin :D
Ei niistä kyllä etureisiä kasvattamaan tosin ole.

Polkeminen aktivoi reisiä enemmän. Jos salilta/kotoa löytyy kuntopyörä, johon saa laitettua paljon vastusta (tyyliin spinning-pyörä) tee jotain 1-2 minuutin settejä. En oo ite tehny näin.

Kyllähän nuo mäkispurtit auttavat niissä salin jalkalihastreeneissäkin kun nostavat maitohapon sietokykyä.
Ite vedän 40 sek ylös ja 50 sek alas, mutta tällä hetkellä (4. kerta) kunto ei vielä riitä kuin viiteen rykäisyyn.

En näe mitään järkeä siinä että palauttava kävelyosuus kestäisi puolta kauemmin, pyrkikää mielummin saamaan ne ajallisesti lähes yhtä pitkiksi.

niin seuraavana päivänä (ja kolme päivää myöhemminkin) tuntui takareidessä, perseessä ja VATSALIHAKSISSA että on tehnyt jotain mitä ei aiemmin ole tehnyt.

Toi vatsalihasten DOMS oli kyllä mieletöntä, tuntui että sai ne pahempaan pumppiin kuin salilla ikinä.

Tämä oli mielenkiintoista huomata itsekin kun kerran kokeilin vähän kovempitehoisia lyhyitä juoksuvetoja. Varsinkin vinoihin vatsalihaksiin tuli kovat DOMSit. Toisaalta ihan hyvin se käy järkeen, kun tottakai keskivartalo joutuu koville siinä ja rasitus poikkeaa totutusta aika paljon.
Massankasvatukseen mä en kyllä juoksuja suosittelis, mutta onhan se ihan hauskaa puuhaa. Vaihtelua saa kyllä salillakin aika paljon kun laittaa treeniohjelman kunnolla uusiks.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom