Luulot ja myytit

Toivottavasti tämä viesti ei häiritse radikaalisti kenenkään mielenrauhaa, mutta uskottava se on; kilo nauloja ei paina enempää kuin kilo höyheniä!

Moniko pyörtyi? :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arvo Paperi sanoi:
Jos tällaiset jutut kiinnostavat, voi lukea kirjan Ulf Ivar Nilsson: Kaikki mitä luulit tietäväsi onkin VÄÄRIN.

-Skalpeeraus on kotoisin intiaaneilta

Tämä ainakin pitää osittain paikkansa. Skalpeerausta esiintyi intiaaniheimojen parissa Pohjois-Amerikan mantereella ennen valkoisten tuloa, ei tosin kovin laajamittaisesti.

protsku sanoi:
Ajanlasku alkoi vuonna nolla! Ja se on yksi kokonainen vuosi! Eli kun kalenteriin tuli sitten tämä 1.1.2000 niin oli kulunut kaksi tuhatta vuotta siitä kun ajanlasku alkoi.

:kippis1:

Nimenomaan se nolla ei ole vuosi. Ei ole vuotta nolla. On vain hetki nolla. Vuosi yksi alkaa hetkestä nolla, vuosi 1 eaa. alkaa hetkestä nolla. Niiden välissä ei ole vuotta nolla. Vuosi yksi on "ensimmäinen vuosi ajanlaskumme alkamisen jälkeen". Vuosi 1 eaa. on "ensimmäinen vuosi taaksepäin lukien ajanlaskumme alkamisesta". Ajanlaskumme alkaa tiettynä hetkenä, ei tiettynä vuonna. Eihän vuosikaan vaihdu hitaasti liukuen vuoden aikana, vaan äärettömän lyhyenä hetkenä kahden vuoden välissä. Sitä ennen vuosiluku on n, sen jälkeen n+1.

Ei voi olla "nollannetta vuotta" ajanlaskumme alkamisen tai Kristuksen syntymän jälkeen, kuten kuljetusta matkastakaan ei voi olla "nollas kilometri" menossa. Pisteestä nolla alkaa ensimmäinen kilometri. Matkan ja vuosilukujen mittaamisessa on se ero, että jos matkassa määritellään paikka 1, se tarkoittaa yleensä, että on kuljettu 1 kilometri. Ajanlaskussamme taas 1 tarkoittaa koko ensimmäisen vuoden aikaa, eikä hetkeä vuoden päästä aloittamisen jälkeen.

Kun kerran vuosi yksi on "ensimmäinen vuosi ajanlaskumme alkamisen jälkeen", niin vuosi kymmenen on kymmenes vuosi ajanlaskumme alkamisen jälkeen. Vuoden kymmenen loputtua on kulunut 10 vuotta ajanlaskumme alkamisesta, siis ajanlaskumme ensimmäinen vuosikymmen on kulunut ja uusi vuosikymmen voi alkaa vuoden 11 alussa. Samoin vuosisatojen- ja tuhansien kohdalla.

Arvo Paperi sanoi:
... niin vuosi kymmenen on kymmenes vuosi ajanlaskumme alkamisen jälkeen. Vuoden kymmenen loputtua on kulunut 10 vuotta ajanlaskumme alkamisesta, siis ajanlaskumme ensimmäinen vuosikymmen on kulunut ja uusi vuosikymmen voi alkaa vuoden 11 alussa. Samoin vuosisatojen- ja tuhansien kohdalla.

Näin minä muistelisin erään matematiikan proffan lukiossa kertoneen, kun asiasta tuli keskustelua. Mulle on aivan sama, mä juhlin kuitenkin, tuli sitten täyteen vuoden, vuosikymmenen, vuosisadan tai vuosituhannen vaihtuminen :D

[valaistuminen]

Nyt minä vasta itse omassa pienessä päässäni ymmärsin miten tämä ajanlasku pelaa.

Vuosiluvuksihan ilmoitetaan aina se kuluva vuosi eikä se vuosimäärä mikä on tullut täyteen. Sama juttu päivämäärissä, ilmoitetaan aina se kuluva päivä ei sitä päivämäärää mikä on tullut täyteen. Tilannetta kuitenkin sekoittaa pahasti se, että kellonajaksi ilmoitetaan aina se aika mikä on tullut täyteen eikä sitä mikä on kulumassa.

Jos siirryttäisiin järjestelmää, missä ilmoitettaisiin aina se vuosi ja päivämäärä mikä on tullut täyteen ei riittäisi, että on vuosi 0 vaan pitäisi olla myös vuosi -0, jotta homma pelaisi myös miinus suuntaan oikein. Tässä tilanteessa ajanlaskun aloittamisen nollapiste olisi siis vuosien -0 ja 0 välissä, eikä vuosien -1 ja 1 välissä.

Kaiken loogisuuden mukaan olisi tietysti parasta, että siirryttäisiin järjestelmään, jossa ilmoitetaan aina se vuosiluku, päivämäärä ja kellonaika mikä on tullut täyteen

[/valaistuminen]

horroroso sanoi:
Kaiken loogisuuden mukaan olisi tietysti parasta, että siirryttäisiin järjestelmään, jossa ilmoitetaan aina se vuosiluku, päivämäärä ja kellonaika mikä on tullut täyteen

Mites ensimmäinen kuukausi? Ensimmäinen päivä kuussa? Nollaa vaan? ;)

horroroso sanoi:
[valaistuminen]

Nyt minä vasta itse omassa pienessä päässäni ymmärsin miten tämä ajanlasku pelaa.

Vuosiluvuksihan ilmoitetaan aina se kuluva vuosi eikä se vuosimäärä mikä on tullut täyteen.

[/valaistuminen]

Jaa, että sinä vietit yksivuotissynttäreitä jo synnytyslaitoksella ja vuoden päästä syntymästäsi olikin jo kaksivuotiskekkereiden aika? ;)

Jos syöt pullia se kasvattaa k...ia ja p....t maha tässä vaan on kasvanut.BEttä ihminen osaa olla tyhmä =)

Wildemar sanoi:
Mites ensimmäinen kuukausi? Ensimmäinen päivä kuussa? Nollaa vaan?

Mikä vika niissä nollissa on?

IronMind sanoi:
Jaa, että sinä vietit yksivuotissynttäreitä jo synnytyslaitoksella ja vuoden päästä syntymästäsi olikin jo kaksivuotiskekkereiden aika? ;)

Ja tämäkin vielä sekoittamassa asiaa, vaikka tässä ilmoitetaan ikä tietystikin loogisella tavalla.

Kuka sekopää nämä järjestelmät on oikein kehittänyt?
Minkä takia päivässä on 24 tuntia, eikä 100?
Miksi tunnissa on 60 sekuntia, eikä 100?
Miksi minuutissa on 60 sekuntia eikä 100?
Miksi ympyrässä on 360 astetta eikä 1000?
Miksi tavussa on 8 bittiä eikä 10?

Argh! :curs:

horroroso sanoi:
Kuka sekopää nämä järjestelmät on oikein kehittänyt?
Minkä takia päivässä on 24 tuntia, eikä 100?
Miksi tunnissa on 60 sekuntia, eikä 100?
Miksi minuutissa on 60 sekuntia eikä 100?
Miksi ympyrässä on 360 astetta eikä 1000?
Miksi tavussa on 8 bittiä eikä 10?

Argh! :curs:

Mä luulen, että kaiken pahan alku ja juuri on naisten säännöllisessä kuukautiskierrossa.

Jakob sanoi:
Mulle on aivan sama, mä juhlin kuitenkin, tuli sitten täyteen vuoden, vuosikymmenen, vuosisadan tai vuosituhannen vaihtuminen :D

Jep jep ja monessa paikassa juhlittiin Milleniumia kahtena vuotena peräkkäin!

:kippis1:

Tänään kuultua.

Olin tänään ekaa kertaa elämässä solariumissa :hyper:

Kuinkas ollakaan satuin mainitsemaan siitä sitten yhdelle henkilölle keskustelun lomassa ja tuli seuraavanlaista juttua:

"Joo älä ihmeessä mene niihin laitteisiin, saat heti ihosyövän. Etelässäkin oli joku joskus mennyt sellaiseen laitteeseen ja siellä oli putket hiukan rikki, niistä lähti jotain eriskummallista säteilyä ja se ihminen kypsyi sisältä ja myöhemmin mätäni sisältä ja kuoli pois..."

Oujee...

Alkoi melkoisesti kiinnostamaan, että millainen rikkinäinen solariumputki saa aikaa sellaista säteilyä, jota ei huomaa 20 min aikana, kun istuu solariumissa, kypsyy sisältä, eli käytännössä vatsaontelo, keuhkot ja sydän denaturoituvat ja sitten sitä vaan huomaa myöhemmin, että alkaa mätänemään ja kuolee pois. ...vasta kotimaassa aviopuoliso alkoi ihmettelemään kypsyneen lihan tuoksua.

Eikös ole karmivaa? :urjo:

Dragon sanoi:
Olin tänään ekaa kertaa elämässä solariumissa :hyper:

Kuinkas ollakaan satuin mainitsemaan siitä sitten yhdelle henkilölle keskustelun lomassa ja tuli seuraavanlaista juttua:

"Joo älä ihmeessä mene niihin laitteisiin, saat heti ihosyövän. Etelässäkin oli joku joskus mennyt sellaiseen laitteeseen ja siellä oli putket hiukan rikki, niistä lähti jotain eriskummallista säteilyä ja se ihminen kypsyi sisältä ja myöhemmin mätäni sisältä ja kuoli pois..."

Oujee...

Alkoi melkoisesti kiinnostamaan, että millainen rikkinäinen solariumputki saa aikaa sellaista säteilyä, jota ei huomaa 20 min aikana, kun istuu solariumissa, kypsyy sisältä, eli käytännössä vatsaontelo, keuhkot ja sydän denaturoituvat ja sitten sitä vaan huomaa myöhemmin, että alkaa mätänemään ja kuolee pois. ...vasta kotimaassa aviopuoliso alkoi ihmettelemään kypsyneen lihan tuoksua.

Eikös ole karmivaa? :urjo:

Mutta mikään mahti maailmassa ei poista sitä tosiasiaa, että jatkuva ruskettuminen ei ole tervelliistä. Toisin sanoen se lisää ihosyövän riskiä ja edistää ihon vanhenemista.

Kaverin entisellä muijalla oli ollut 18-vuotiaaksi asti sellainen käsitys ,että jätkillä alkaa stondata vasta murrosiässä...hän oli varmaan jäänyt lääkärileikeistä paitsi...

mattibodari sanoi:
Jos masturboi, niin vehke lakkaa kasvamasta.

En jaksanut lukea kaikkia, mutta meikäläisen nuoruudessa väite oli juuri päinvastainen. Mitä enemmän vatkaa, sitä isommaksi se kasvaa.

Eipä tainnut olla totta.... :jahas:
Tosin mä uskon siihen vieläkin ja harjoittelu jatkuu. :whip:

Dragon sanoi:
Alkoi melkoisesti kiinnostamaan, että millainen rikkinäinen solariumputki saa aikaa sellaista säteilyä, jota ei huomaa 20 min aikana
Jos lukisin iltapäivälehtiä niin muistaisin, että Noora Vennamo poltti naamansa juuri tällaisessa rikkinäisessä solariumissa joskus monta vuotta sitten. En kuitenkaan lue iltapäivälehtiä, joten en voi sellaista tietää.

:jahas:

Kun revontulet loimuaa taivaalla ei saa viheltää. Jos viheltää niin revontulet sieppaavat mukaansa ...

Tomi sanoi:
Jos lukisin iltapäivälehtiä niin muistaisin, että Noora Vennamo poltti naamansa juuri tällaisessa rikkinäisessä solariumissa joskus monta vuotta sitten. En kuitenkaan lue iltapäivälehtiä, joten en voi sellaista tietää.

Olikos se lamppu nyt sitten rikki vai makailiko hän siellä vain liian kauan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom