Luonnonkosmetiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
No ehkä sit kannattaa lukea :) Voisi olla ehkä hyvä kirja kaikille hammashuollon ammattilaisille. Itseäni kiinnostaa lähinnä vain tiedon vuoksi. Ehkäpä nyt tosiaan tuhlaan ja ostan kirjan. Ja valmistaudun todelliseen henkiseen järkytykseen.

En kyllä ajatellut uhrata penniäkään tuohon opukseen. :D Mutta jos ohimennen käsiini saisin niin varmasti lukisin, pelkästä skeptisestä mielenkiinnosta. Ennakkoepäilyni on, että kyseisessä teoksessa käsitellään fluorin haitallisuutta suurina annoksina, mutta hammashoidossa käytettävät määrät ovat kuitenkin varsin pieniä. Fluoria voisi verrata happeen; suuri annos on vaarallinen mutta sopiva annos on terveydelle hyödyllistä. ;)

Voisinpa minäkin listata käyttämäni luonnonkosmetiikan:

- Käytän pääasissa vain mineraalimeikkejä, Everyday Minerals, Mineralissimaa ja Lily Loloa löytyy. Mineralissimalta löytyy myös ripsari, täytyis varmaan uus tilata. Muualta en oo mineraaliripsaria löytäny (tosin toikin sisältää joitakin kemikaaleja)

- Käytän vartalonpesussa oliivisaippuapalaa ja hiustenpesussa Santen schampoota.

- Tavallista deodoranttia en oo käyttäny yli vuoteen, kristallideolla oon pärjänny!

- Hiukset värjään Herbatintillä (iso ero ainakin normi hiusväriin ku ei haise :) )

Kookosöljyä ja oliiviöljyä pitäis kokeilla ihonhoidossa, niitä kun on kaapissa muutenkin. Muita ekotekoja mikä ei varsinaisesti liity kosmetiikkaan on pyykin pesu pesupähkinöillä. Vauvalle käytetään kestovaippoja ja nekin puhdistu pesupähkinöillä ;)

Minä olen ihan vasta herännyt tähän luonnonkosmetiikka-asiaan. Pesen hiukset kerran viikossa (joskus harvoin kahdesti) ruokasoodalla ja huuhtelen omenaviinietikalla. Kasvo- ja vartalorasvana (ja ruuanlaitossa :D) on kookosöljy. Sitä olen käyttänyt deodorantin korvikkeenakin, toimii kuulema vielä paremmin eteerisen öljyn kanssa. Mutta kertokaa, mikä on kristallideo ja mistä sitä saa? Ja mistä saa luomua hammastahnaa? Meikkejä en ole uusinut, koska meikkaan ehkä kolme kertaa vuodessa...

Mutta kertokaa, mikä on kristallideo ja mistä sitä saa? Ja mistä saa luomua hammastahnaa? Meikkejä en ole uusinut, koska meikkaan ehkä kolme kertaa vuodessa...

Useimmat eko- ja luontaistuotekaupat myyvät noita luontaiskosmetiikkatuotteita. Lisäksi isompien tavaratalojen (tai pienempienkin kauppojen, mistäs tietää) luontais- ja herkän ihon kosmetiikkaosastot myyvät ainakin jonkinlaista valikoimaa noita. Esimerkiksi Jyväskylässä kristallideoja (googlella löydät tietoa tuotteesta) voi ostaa Life-luontaistuotekaupoista ja Ekolosta, hammastahnoja edellisten lisäksi esimerkiksi Sokokselta. Riippuu vähän missä asut.

Itse käytän luonnollisempia tuotteita mineraalimeikkejen muodossa sekä öljypuhdistuksella - hyvin lähtee myös vedenkestävät ripsarit pois, kun antaa hetken vaikuttaa ja hieroo. Tällä menty jo n. 3-4 vuotta. Mineraaleista olen koittanut Pure Luxea monta vuotta sitten, Lily Loloa, Everyday Mineralsia ja Meowia ainakin.Tällä hetkellä käytössä Everyday Mineralsin meikkipohjat ja kyllä tykkään!

Dr.Hausckalta olen kokeillut kasvoöljyä kosteutukseen, mutta naamani iho on niin ongelmainen (atopiaa mm.) että vaihdoin takaisin apteekin paksuihin perusrasvoihin (ja itseasiassa sinkkivoide muuhun rasvaan sekoitettuna on talvella hyvä :D). Kookosöljy on myös testattu, tosin pitkän aikaa sitten, muistaakseni tukkaan ja ihon kosteutukseen koitin. Oli ihan erinomainen deodoranttina jonkin aikaa! Harmi että vaikutus lakkasi n. kuukauden käytön jälkeen, mutta olipahan luonnonmukainen dödö ainakin :D Lisäksi on tullut käytettyä Elokuun ja Frantsilan shampoita ja hoitoaineita, mutta nämä ovat myös vähän jääneet koska asuinkaupungistani ei Elokuuta saa, ja hoitoaineet eivät selvittäneet alaselkään asti olevaa tukkaa kunnolla. Tuo shampoopala kyllä kiinnostaisi, voisi vaikka tutustua tarkemminkin.

Viimeksi muokattu:
Mullakin on palashampoo käytössä, niitä Ruohonjuuresta saatavia Vihreän kosmetiikan paloja. Perinteistä saippuaahan se taitaa olla, vaikka toki siinä on kaikkea lisättynä monesti. Mulla on tukka tosi lättänä, lötkönä roikkuva ja ohut, ja se menee sellaisille vähemmän esteettisille suiroille muutaman minuutin päästä kampaamisesta. Siis kuin jonkin 40-vuotiaan narkkarirokkarin tukka. Tuo palashampoo on auttanut siihen tosi hyvin. Tukka on nyt tuuheampi, helpommin käsiteltävissä oleva eikä klimppiinny niin herkästi. Käytän palashampoon kanssa normaalisti hoitoainetta, ja hyvin toimii silti.

Itselläni on ollut jo pari vuotta käytössä mineraalimeikit; EDM ja Urban Decay.

Mistäs lähtien Urban Decayn meikit on kuuluneet mineraalimeikkien kategoriaan? :jahas:

Esim. Primer potionin ainesosat:
Isododecane, Talc, Cyclopentasiloxane, Disteardimonium Hectorite, Trihydroxystearin, Triethylhexanoin, Isopropyl Lanolate, Sorbitan Sesquioleate, VP/Eicosene Copolymer, Dimethicone, PEG-40 Stearate, Propylene Carbonate, Phenoxyethanol, Cera Alba (Synthetic Beeswax), Trimethylsiloxysilicate, Propylparaben, Methylparaben, Ethylparaben, Butylparaben, Methicone, Isobutylparaben.

Mun Weledat tuli tänään! :dance: Ja heti testiin. Odotankin nyt herääväni aamulla entistä kauniimpana ja ihanampana :D Taidan kyllä joutua pettymään katkerasti...

Tilasin siis manteli-sarjaa, tuoksu on ainakin todella mieto ja miellyttävä. Odotin vähän jännityksellä, että kuinkahan ällöltä mahtavat tuoksua.

suosikkishampoo on joko sante tai laveran mangomilk. turkasen kalliita vain :( ostin systerille joululahjaks faith in naturen suklaashampoota. paraben free, vegan... ja kaikkea muuta hyvää, kivaa :)

Mietin ensin myös tota Herbatinttiä, mutta siinäkin on mm. vetyperoksidia :/

www.hebatint.co.uk sivuilta katsoin, että Herbatintillä on myös Vegetal Color -väriä, joka ei sisällä peroksidejä, mutta osa sävyistä näytti kyllä sisältävän resorsinolia.

Kiinnostaisi tosin nuo Herbatint-kokemukset enemmän. Onko joku vaalentanut Herbatintillä? Itselläni noin 2 astetta vaalennustehoa on riittävä. Entä vaalennusten sävy? Onko pelkoa kellertävyydestä, etenkin kultaisten sävyjen kanssa?

http://www.gentlebodycare.co.uk/ <- tuolla hinta oli Herbatint £8.50, Vegetal Color £7.99. Väri ja siihen päälle postikulut £5 ~15 euroa. Ei minusta nyt kovin kallista. Kaikkea muutakin kivaa näytti tuolla nettokaupassa olevan :)

Noista parabeeneista vielä. Monet kosmetiikkatuotteiden (jotka ei oo luomuluonnonkosmetiikkatuotteita) valmistajat on jo runsain mitoin alkanu jättää parabeenejä pois. Sitä en tiedä millä ne on korvattu, mutta esim monet viime syksyn trendituotteista oli jo parabeenittomia (kertoi lehti, jonka nimeä en muista, ku ekaa kertaa törmäsin salilla siihen). Niin sitä vaan mietin, että miten näistä pysyy kukaan enää kärryillä missä tuotteissa on mitä hyvää ja mitä huonoa? Sen ymmärrän kyllä, että muu kosmetiikkalinja seuraa perässä, kun luomu kasvattaa suosiotaan, muutoinhan he antavat ihan ilmaisen tulonsiirron markkinoilta toisille tuottajille. Kosmetiikassa luomu ei välttämättä silti tarkoita, etteikö siinä olisi keinotekoisia aineita ja sekös sekottaa tätä pakkaa mukavasti lisää :D

No, Dr.Hauschkan tuotteita on tällä hetkellä hyvässä tarjouksessa Sokoksella (ainakin Tampereella), samoin Weledaa oli isossa alessa joitakin tuotteita (ainakin eilen oli vielä).

täällä yks luomuhippi ilmoittautuu;D

jo työnkin puolesta tulee käytettyä luonnonkosmetiikkaa ja mineraalimeikkejä, mutta varmasti käyttäisin muutenkin. Taisin tossa 2000- luvun alussa siirtyä luonnonkosmetiikkaan kun viimein valkeni, mitä myrkkyjä ne tavismömmöt oikein onkaan. kaikki muu on luomua mulla nykyään, paitsi kampaajalla käyn ottamassa myrkkyvärin päähäni ja nyt ostin vuosien tauon jälkeen lancomen ripsarin, kun teki mieli taas räpsyripsiä...oon kokeillu niin monia eri sarjoja, että en jaksa edes luetella.
tosta fluorista...kävin kuopuksen kanssa hammashoitajalla tarkastuksessa. kysyi tietty mitä tahnaa käytetään ja kerroin että fluoritonta luomutahnaa. ihmettelin, kun hoitaja ei alkanutkaan paasaamaan fluorin tarpeellisuudesta. samoin oma hammaslääkärini vakuutti, että ei fluoria tarvita, jos ruokailut on kunnossa. taitaa tuo nuorempi polvi olla jo hieman eri tavalla asioita katsovia:)

Noista parabeeneista vielä. Monet kosmetiikkatuotteiden (jotka ei oo luomuluonnonkosmetiikkatuotteita) valmistajat on jo runsain mitoin alkanu jättää parabeenejä pois. Sitä en tiedä millä ne on korvattu, mutta esim monet viime syksyn trendituotteista oli jo parabeenittomia (kertoi lehti, jonka nimeä en muista, ku ekaa kertaa törmäsin salilla siihen). Niin sitä vaan mietin, että miten näistä pysyy kukaan enää kärryillä missä tuotteissa on mitä hyvää ja mitä huonoa? Sen ymmärrän kyllä, että muu kosmetiikkalinja seuraa perässä, kun luomu kasvattaa suosiotaan, muutoinhan he antavat ihan ilmaisen tulonsiirron markkinoilta toisille tuottajille. Kosmetiikassa luomu ei välttämättä silti tarkoita, etteikö siinä olisi keinotekoisia aineita ja sekös sekottaa tätä pakkaa mukavasti lisää :D

No, Dr.Hauschkan tuotteita on tällä hetkellä hyvässä tarjouksessa Sokoksella (ainakin Tampereella), samoin Weledaa oli isossa alessa joitakin tuotteita (ainakin eilen oli vielä).
- parabeenit on säilöntäeineita ja ne on todella helppo korvata esim parantamalla pakkauksia. samoin luonnon omista aineista löytyy( esim eri vitamiinit) hyviä säilyvyyden lisääjiä. ainoa haittapuoli näissä on, että silloin tuote ei säily todellakaan niin pitkään, kuin parabeeneillä höystettynä.
mistä sitten tietää, mikä on aito luonnonkosmetiikan tuote? on olemassa useita eri sertifikaatteja, joita seuraamalla on asiaan vähemmänkin perehtyneen kuluttajan nopeesti varmistaa tämä seikka. näitä ovat mm. BDIH, NaTrue, Cosmebio...näitä on aika paljon lisää, mutta suurin osa tuntuu siirtyvän tuon Natruen alle pikku hiljaa, sillä siinä on eri tasoja. tosi hyvä kirja aiheesta on rita stiensin totuus kosmetiikasta, suosittelen!

täällä yks luomuhippi ilmoittautuu;D

jo työnkin puolesta tulee käytettyä luonnonkosmetiikkaa ja mineraalimeikkejä, mutta varmasti käyttäisin muutenkin. Taisin tossa 2000- luvun alussa siirtyä luonnonkosmetiikkaan kun viimein valkeni, mitä myrkkyjä ne tavismömmöt oikein onkaan. kaikki muu on luomua mulla nykyään, paitsi kampaajalla käyn ottamassa myrkkyvärin päähäni ja nyt ostin vuosien tauon jälkeen lancomen ripsarin, kun teki mieli taas räpsyripsiä...oon kokeillu niin monia eri sarjoja, että en jaksa edes luetella.
tosta fluorista...kävin kuopuksen kanssa hammashoitajalla tarkastuksessa. kysyi tietty mitä tahnaa käytetään ja kerroin että fluoritonta luomutahnaa. ihmettelin, kun hoitaja ei alkanutkaan paasaamaan fluorin tarpeellisuudesta. samoin oma hammaslääkärini vakuutti, että ei fluoria tarvita, jos ruokailut on kunnossa. taitaa tuo nuorempi polvi olla jo hieman eri tavalla asioita katsovia:)

Ihan pakko tähän väliin moikata! Ollaan tuttuja entuudestaan (KVI, YSV), soittaako kelloa? ;) :rock:

Hei! Itse olen käyttänyt bare mineralsia, ja sävy fairly light on tuntunut melko sopivalta (ehkä ihan hivenen liian tummalta/keltaiselta). Osaako joku tämän perusteella suositella minulle jotain sävyjä everyday mineralssilta? Bare minerals saisi omasta puolestani olla myös hiukan mattaisempaa. Käsittääkseni everydaysillä on nimenomaan eri "kuultoasteen" meikkejä, mikähän EM:n pohjista olisi hieman matempi kuin bareminerals? Olisi aivan mahtavaa jos joku osaisi vastata jotain tähän.

No juuri mainitsemallani Santella näyttäisi olevan myös vaalea sävy valikoimissaan - nimellä Strawberry blond :) Kokemuksia mulla ei kyllä ole antaa...

Joo, tämä paketti on kyllä kaupassa nähty useampaan otteeseen, kuten myös Herbatintin Platinum Blonde, vika tuossa Santessa vaan on se, etten missään nimessä haluaisi mitään punaisen sävyjä päähäni :-/ Toisaalta, tämäkin ongelma ratkaistiin nyt kertaheitolla: leikkasin hiukset niin lyhyeksi, että värjätty osa lähti ja vain oma väri jäi päähän! Eipähän tarvitse enää ainakaan hiusväreistä murehtia :evil:

Onko kellään mimmillä kokemuksia luonnonmukaisista hiustenmuotoilutuotteista? Ostin Amnaturin hiusvahan, mutta se on kyllä luvattoman huono... Käytännössä pelkkiä öljyjä, joten hiukset kyllä kiiltää, mutta näyttävät myös rasvaisilta ja pito on täysin olematon. Olikohan Santella toinen hiusvaha jota voisi kokeilla seuraavaksi, tai sitten jotain geeliä.

Harkitsen tässä myös toista mielenkiintoista kokeilua, nyt kun hiukset kerran ovat sopivan lyhyet ja luonnontilassa... Onko kukaan koskaan koittanut shampootonta elämää? Kuulostaa varmasti tosi omituiselta, mutta googlatkaapa huviksenne "no shampoo" tai "no poo". Mua ainakin alkoi kiinnostaa kun luin aiheesta :D Ehkä kirjoittelen tänne sitten kokemuksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom