Luonnonkosmetiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Minä olen myös lisännyt luonnonkosmetiikan osuutta pikkuhiljaa. Hyviä shampoita on useallakin merkillä (mm. Sante, Ole hyvä, Urtekram), mutta hoitoaineissa minulla on yksi ehdoton suosikki Sante Brilliant Care. Kosteuttaa ja selvittää mukavasti käsitellytkin hiukset.

Dödönä on käytössä tavis-antiperspirantti sekä kristallideo, tilanteen mukaan. Hammastahnoja meillä on hyllykössä kaksi, koska mieheni pitää eniten omasta suosikki tahnastaan joka on "pahis-kosmetiikan" puolelta.

Öljyt kosteuttavat kuivaa talvi-ihoa todella mukavasti. Suihkun jälkeen kostealle iholle levitettynä imeytyvätkin mielestäni hyvin. Yöksi kun laittaa esim. oliiviöljyä käsiin niin aamulla on pehmoiset kädet.

Seuraavana ajattelin ottaa testiin Couleur Caramelin meikkejä, sitä mukaa kun entiset meikit loppuvat. Ja voisi kokeilla jotain vähän luonnollisempaa hiuskiinnettäkin.

Tutustuin tänään Ecodealin luonnonkosmetiikkaan heidän nettisivuillaan. Entisten meikkien loputtua tulen tilaamaan tuolta ainakin meikkivoiteen, puuterin sekä ripsivärin. Myöhemmin saatan myös tilata sekä shampoon että hoitoaineen. :)

Kyllä kiinnostaa! :) Mulla heräsi kanssa ensin kiinnostus noita tavallisessa kosmetiikassa käytettäviä sailöntäaineita kohtaan ja oonkin koittanut pikkuhiljaa (vanhojen purkkien loppuessa) siirtyä luonnonmukaisempaan kosmetiikkaan. Mulla on vielä paljon ei-luomuja tuotteita, mutta käytän ne rauhassa loppuun (esim. joululahjaksi saatu Yves Rocherin suihkugeeli ja silmämeikit). Ja täytyy myöntää, että oon joihinkin Body Shopin tuotteisiin (tai lähinnä niiden tuoksuun) niin koukussa, etten oo raaskinut niistä luopua vaikka eivät luomua olekaan. Eikä kaiken tietysti tarvitsekaan olla - mulle sopii tällanen rauhallinen eteneminen :)

Ensisijaisesti kiinnitän huomiota siihen, mitä laitan kasvojeni iholle. Tällä hetkellä käytän kosteusvoiteena kookosöljyä ja välillä myös tavallista kosteusvoidetta (voisin kokeilla myös tuota karitevoita...). Ihomeikkinä mineraalimeikkivoidetta. Seuraavan kerran kun ostan meikkejä, aion ostaa ne täysin luonnonmukaisina. Tähän mennessä oon vaan kuolannut kaikkia erilaisia vaihtoehtoja Ruohonjuuressa, mutta jättänyt ostamatta hinnan takia. Nyt ajatusmaailma on kuitenkin muuttunut siihen suuntaan, että olen valmis satsaamaan kosmetiikkaan vähän enemmän, jotta saan parempaa laatua ja tiedän mitä iholleni laitan. Tänään ostin ensimmäisen luomu-hammastahnani ja se on nyt just sellanen, missä ei ole fluoria (luin vasta tänään tän keskustelun ja noi ~ilona~:n kommentit). Katson nyt miltä se tuntuu ja ostan ensikerralla fluorillisen, jos tarvis. Deodorantin vaihdoin alumiinittomaan tuossa syksyllä... olin kyllä tietoinen alumiinin haitoista sitä ennenkin, mutta vasta nyt pääsin toteutuksen tasolle tuossa :)

Hiusvärit kiinnostaa muakin! Onko täällä kenelläkään kokemuksia Santen kasviväreistä? Kesällä Kemikaalicoctailin Noora värjäsi tukkansa tuolla ja tuli ihan siistin näköinen, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia useammalta henkilöltä. En oo syksyn jälkeen halunnut värjätä hiuksiani enää "tavallisilla" hiusväreillä, mutta nyt ois jo kiva saada vähän päivitystä tähän päähän - luonnollisin keinoin :)

Kookosöljy on oikein hyvä, mutten halua käyttää öljyä montaa kertaa päivässä kasvoille. Lisäksi nyt elämäntilanne on sellainen, että meikki pitää saada naamaan aamuisin nopeasti, ja mineraalipuuterin alla olevan kosteutuksen on oltava tasainen ja imeytynyt, joten voide toimii nopeammin.

Sä et varmaan vieläkään ole kokeillut tuota kookosöljyä? ;)

Kokeilin kyllä. Olin tyytyväinen öljyn ihoa pehmentävään vaikutukseen, mutta minun ihoani se ei kosteuttanut. Sitä voisi käyttää esimerkiksi kosteusvoiteen päällä antamassa iholle suojan.

mulla oli joskus paljon meikkejä ja haalin niitä kuin mikäkin hamsteri. nyt, kun oon enemmän siirtynyt luonnonkosmetiikkaan, on ajatusmaailmakin jotakuinkin "enemmän on vähemmän".

angelo, santen väreistä en tiedä, mutta mä oon värjännyt herbatintillä. se on kyllä ihan sikakallis :( mulla on niin lyhyt tukka, että värjään purkista monta kertaa.

onks kellään muuten kokemusta puhdistavien naamioiden tekemisestä ite?

angelo, santen väreistä en tiedä, mutta mä oon värjännyt herbatintillä. se on kyllä ihan sikakallis :( mulla on niin lyhyt tukka, että värjään purkista monta kertaa.

onks kellään muuten kokemusta puhdistavien naamioiden tekemisestä ite?

Mietin ensin myös tota Herbatinttiä, mutta siinäkin on mm. vetyperoksidia :/ Toki se on parempi vaihtoehto kuin "tavalliset" hiusvärit, mutta haluan nyt välttää kaikkia kemikaalipommeja (jos tän tukan sais jossain vaiheessa kuntoon :rolleyes:). Joskus yläasteella mä tein kasvonaamioita paljon itse ja kirjoitin niitä ohjeita vihkoon ylös, mutta hittolainen kun oon hukannut sen vihkon! Googlettamalla löytyy jotain kotitekoisten kasvonaamioiden ohjeita, mutta ne on yleensä aika rasvaisia ja tosi kosteuttavia (jos kaipaat enemmänkin raikastavaa ja syväpuhdistavaa). Ei muuta kun mielikuvistusta peliin ja itse kokeilemaan ;)

Hiusvärit kiinnostaa muakin! Onko täällä kenelläkään kokemuksia Santen kasviväreistä? Kesällä Kemikaalicoctailin Noora värjäsi tukkansa tuolla ja tuli ihan siistin näköinen, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia useammalta henkilöltä. En oo syksyn jälkeen halunnut värjätä hiuksiani enää "tavallisilla" hiusväreillä, mutta nyt ois jo kiva saada vähän päivitystä tähän päähän - luonnollisin keinoin :)

Ostin eilen tuota Santen väriä mutten ole vielä sitä laittanut. Varmaankin ensi viikolla laitan värin päähän (kokeiltuani ekaksi suortuvatestillä, millainen on lopputulos). Mä ostin oman putelin Sokkarilta ja oli ihan tavis hiusvärien hintaista, tai ehkä pari euroa kalliimpaa. Hintaa olis siis 12,95. Kirjoittelen tuloksista blogiini ja tännekin :)

Sitten naamioista: mulla on käytössä Lumenen turvenaamio, ei ehkä sitä luonnollisinta mutta ainakin itse tykkään. Mun mielestä luonnonturvetta on saatavilla sellaisenaankin, jolloin se siis vain seoitetaan veteen ja levitetään iholle vaikuttamaan. Turvetta voi käyttää kasvonaamion lisäksi hiuksissa ja vartalolla. Ainakin sen nimistä on kuin hoitoturve. Voisinkin testata sitä, kunhan tuo Lumenen naamio loppuu.

angelo, hyvä että muistit tosta vetyperoksidista. hmm, mitäköhän sitä taas on tullut ostettua... joskus oon hennannut tukkaa. ei huono vaihtoehto. tosin väriskaala aika suppea.

Vaaleahiuksisille tiedoksi, että sitruunamehu vaalentaa hiuksia. Kamomillateellä saa kauniin mansikkaisen shampanjan vaalean sävyn hiuksiin.

Näin mielestäni jossain vaaleaa hennaa, mutta voi kyllä olla, että olen kuvitellut jotain omiani... Onko kellään tuollaisesta mitään tietoa? Millainenkohan lopputulos sillä olisi vaaleassa päässä?

Itselläni on ollut jo pari vuotta käytössä mineraalimeikit; EDM ja Urban Decay. Ripsarin ostan edelleen Oriflamelta, kun en parempaa ole löytänyt. EDM on edullinen ja koostumukseltaan minulle sopivin, UD:lta löytyy mielenkiintoisia tuotteita ja kauniissa pakkauksissa; lempparini ovat Eyeshadow Primer Potion (parempaa pohjustustuotetta ei olekaan) ja Ink For Eyes geelimäinen kakku-eyeliner. Mukavinta mineraalimeikeissä on helppous, nopeus ja luonnollinen lopputulos.

Jossain vaiheessa pesin hiukseni oliviiöljypalasaippualla (luonnonmukaisesti valmistetulla), mutta hiusteni kasvaessa pidemmäksi ja koska värjään niitä, ei luonnonmukainen hiustenhoito riittänyt. Luonnonmukainen hiustenhoito soveltuu käsittääkseni parhaiten luonnontilaisille hiuksille. Hiusten värjäämisessä minulla oli aikoinaan tauko, mutta olen jälleen koukussa siihen. Nyt on siis kampaamon shampoo ja muotoilutuotteet (joita käytän säästeliäästi) käytössä.

Deodoranttina käytän kristallikiveä. Tätä voin reilusti suositella!

Erisanin ihonhoitotuotteet ovat hyviä (ja edullisia), vartaloemulsio ainakin on parabeeniton. Kasvoni pesen Erisanin puhdistusemulsiolla.

Kookosöljyä kokeilin kasvojen iholle, mutta se jäi, sillä käytän kookosöljyä myös ruoanlaitossa, niin tuli aina sellainen inha olo siitä tuoksusta. Kuin sutisi paistiin rasvaa päälle :) Kasvoille käytän nykyään Exuviancen emulsiota.

Itse käytän fluorihammastahnaa, mutta en mitenkään hehkuta fluorin ominaisuuksia, päinvastoin. Natsisaksan keskitysleireillä fluoria käytettiin vankeihin, jotta heistä tulisi helposti käsiteltäviä ja tottelevia. Fluorihan on teollisuusjäte. Ongelmajäte sellainen. Mikäpä olisi teollisuudelle halvin tapa hävittää ongelmajätteet kuin tunkea ne kansakuntaan pieninä myrkkyannoksina. Kyllä nää fluorin hyvät vaikutukset hammashuollossa on alun alkaenkin olleet puolueellisia tutkimuksia tiettyjen intressitahojen puolelta mahtavassa USAssa. Hyvinpä saatiin aivopestyä kansat ympäri maapallon. Fluoritablettejahan aikoinaan syötettiin Suomessakin lapsille. Nykyään sentään varoitellaan lasten fluorinsaannista. Ehkäpä parin sadan vuoden päästä fluorin käyttö hammashuollossa on yhtä kammottava ajatus kuin nykyään on muinainen lyijyn käyttö ihon hoidossa.

Vielä mouhoan vähän fluorista. Palkittu tutkiva journalisti Christopher Bryson on tehnyt kirjan The Fluoride Deception. Olen lukenut paljon netistä kyseisestä kirjasta ja siinä julkituoduista asioista, tosin olisi hyvin mielenkiintoista saada itse kirja käsiin.

^ joo, yllä syy miksi en käytä fluorihammastahnaa. suurin osa luonnonkosmetiikkasarjojen hammastahnoista on fluorittomia. miksiköhän...

Fluoritablettejahan aikoinaan syötettiin Suomessakin lapsille. Nykyään sentään varoitellaan lasten fluorinsaannista.

Mikä on "aikoinaan" ja "nykyään". Kyllä mun nuorimmaiselle (nyt 4v) on vielä annettu fluoritablettipaketti ihan ilmaiseksi mukaan neuvolasta/hammashygienistiltä.

Kyllä nää fluorin hyvät vaikutukset hammashuollossa on alun alkaenkin olleet puolueellisia tutkimuksia tiettyjen intressitahojen puolelta mahtavassa USAssa. Hyvinpä saatiin aivopestyä kansat ympäri maapallon.
Korjataanpa nyt, että aihetta on tutkittu paljon muissakin maissa, esimerkiksi Suomessa. Enkä jaksa uskoa että kaikki tutkimukset ovat puolueellisia ja pelkkää aivopesua. :rolleyes:

Fluoritablettejahan aikoinaan syötettiin Suomessakin lapsille. Nykyään sentään varoitellaan lasten fluorinsaannista.
Lapsille suositellaan edelleenkin annettavaksi fluoritabletteja ja käyttämään fluoritahnaa hampaiden harjauksessa heti kun lapsi osaa sylkeä. Fluorin liiallinen saanti aiheuttaa kehittyviin hampaisiin fluoroosia, joka tarkoittaa kiilteessä olevia valkoisempia laikkuja. Nämä laikut eivät ole millään muotoa vaarallisia, päinvastoin kauempaa katsottaessa hampaiden väri on normaalia valkoisempi ja kiille on vahvempi. Näiden esteettisten syiden vuoksi katsotaan kuitenkin paremmaksi rajoittaa lasten fluorinsaantia ennen neljää ikävuotta, että fluoroosia ei kehittyisi pysyviin etuhampaisiin. Pysyvien etuhampaiden kruunut siis kehittyvät lapsen ollessa alle 4v. Lisäksi jatkuvina suurina annoksina fluori varastoituu luihin (luukudos uusiutuu jatkuvasti), mutta käsittääkseni tämä tekee luiden painelujuudesta suuremman, mutta toisaalta samalla luiden taivutuslujuus heikkenee. (Jälkimmäinen pelkkää muisteloa vuosien takaiselta fysiologian kurssilta, saattoi mennä pieleenkin. :) )

Palkittu tutkiva journalisti Christopher Bryson on tehnyt kirjan The Fluoride Deception. Olen lukenut paljon netistä kyseisestä kirjasta ja siinä julkituoduista asioista, tosin olisi hyvin mielenkiintoista saada itse kirja käsiin.
No olisipa hyvinkin. Jos jostain löydät niin postita myös minulle, lukisin mielelläni ihan jo ammattitaitoni vuoksi.

Täälläkin lähti ketjun innoittamana Weledan kasvotuotteet tilaukseen! Katsotaan, kuinka paljon tykästyn ja tilaillaan sitten mahd. lisää. Mua ei niinkään kiinnosta asiassa ekologisuus ym., vaan lähinnä huolestuttaa kuinka kauan kestää, että kehitän itselleni kaikki mahdolliset allergiat. Käytän tällä hetkellä muutaman eri sarjan tuotteita, joista osa voimakkaasti hajustettuja. Siihen päälle hajuvedet, ei voi tehdä kovin hyvää... Lushin tuotteista suklaanaamio on suorastaan syötävän ihanaa, nam nam. ;)

Heatn sanoi:
Ostin eilen tuota Santen väriä mutten ole vielä sitä laittanut. Varmaankin ensi viikolla laitan värin päähän (kokeiltuani ekaksi suortuvatestillä, millainen on lopputulos). Mä ostin oman putelin Sokkarilta ja oli ihan tavis hiusvärien hintaista, tai ehkä pari euroa kalliimpaa. Hintaa olis siis 12,95. Kirjoittelen tuloksista blogiini ja tännekin

Kiva juttu, odottelen informaatiota :)

Näin mielestäni jossain vaaleaa hennaa, mutta voi kyllä olla, että olen kuvitellut jotain omiani... Onko kellään tuollaisesta mitään tietoa? Millainenkohan lopputulos sillä olisi vaaleassa päässä?

No juuri mainitsemallani Santella näyttäisi olevan myös vaalea sävy valikoimissaan - nimellä Strawberry blond :) Kokemuksia mulla ei kyllä ole antaa...

Täälläkin lähti ketjun innoittamana Weledan kasvotuotteet tilaukseen! Katsotaan, kuinka paljon tykästyn ja tilaillaan sitten mahd. lisää. Mua ei niinkään kiinnosta asiassa ekologisuus ym., vaan lähinnä huolestuttaa kuinka kauan kestää, että kehitän itselleni kaikki mahdolliset allergiat. Käytän tällä hetkellä muutaman eri sarjan tuotteita, joista osa voimakkaasti hajustettuja. Siihen päälle hajuvedet, ei voi tehdä kovin hyvää... Lushin tuotteista suklaanaamio on suorastaan syötävän ihanaa, nam nam. ;)

Minun näkökulmastani luonnonkosmetiikan suurin miinus on tuoksut, sillä olen tottunut hajustamattomiin tuotteisiin (suosin allergia- ja astmaliiton suosittelemia tuotteita). Tosin joillakin merkeillä on myös tuoksuttomia tuotteita... Itseäni on myös kiinnostanut luonnonkosmetiikka ja olenkin käyttänyt Dermosilin luonnonkosmetiikkasarjaan kuuluvia suihkugeeliä, kasvojenpuhdistusvaahtoa ja dödöä. Luomivärit on tulossa pian kokeiluun. Intoani kovasti lannisti se, että sain elämäni ensimmäisen allergisen reaktion Santen luomiväreistä, vaikka en ole millekään allerginen (siis todetusti) enkä mistään ole koskaan reaktioita tosiaan saanut. Kokeilen vielä nuo Dermon luomivärit, sillä ne olin ostanut jo ennen allergiajuttua, mutta meikkien suhteen uskoisin pysyvän normikosmetiikassa lukuunottamatta huulirasvoja ja -punia (löytynyt suosikit). Tosin suosin mineraalimeikkejä (oikeita, ei mitään markettituotteita) ja meikkipohjana en muuta enää käytäkään. Joten omasta kokemuksestani voisin väittää, että luonnonkosmetiikka ei ole allergiavapaata.

Minun näkökulmastani luonnonkosmetiikan suurin miinus on tuoksut, sillä olen tottunut hajustamattomiin tuotteisiin (suosin allergia- ja astmaliiton suosittelemia tuotteita). Tosin joillakin merkeillä on myös tuoksuttomia tuotteita... Itseäni on myös kiinnostanut luonnonkosmetiikka ja olenkin käyttänyt Dermosilin luonnonkosmetiikkasarjaan kuuluvia suihkugeeliä, kasvojenpuhdistusvaahtoa ja dödöä. Luomivärit on tulossa pian kokeiluun. Intoani kovasti lannisti se, että sain elämäni ensimmäisen allergisen reaktion Santen luomiväreistä, vaikka en ole millekään allerginen (siis todetusti) enkä mistään ole koskaan reaktioita tosiaan saanut. Kokeilen vielä nuo Dermon luomivärit, sillä ne olin ostanut jo ennen allergiajuttua, mutta meikkien suhteen uskoisin pysyvän normikosmetiikassa lukuunottamatta huulirasvoja ja -punia (löytynyt suosikit). Tosin suosin mineraalimeikkejä (oikeita, ei mitään markettituotteita) ja meikkipohjana en muuta enää käytäkään. Joten omasta kokemuksestani voisin väittää, että luonnonkosmetiikka ei ole allergiavapaata.

Unohdin näköjään kirjoittaa niistä lisäaineista... Eikä tosiaan vielä ole tullut mitään oireita, mutta ei sitä koskaan tiedä. Meikkaan aika vähän (ripsari&rajaukset, puuteri) normaalisti, pitää varmaan niitäkin kokeilla vaihtaa jossain vaiheessa. Kun tietäis, että mihin? Täytyy lueskella ketjua ahkerasti :)

Joten omasta kokemuksestani voisin väittää, että luonnonkosmetiikka ei ole allergiavapaata.

Sehän se onkin, että monet tuntuvat kokevan kaikki luonnontuotteet jotenkin helliviksi ja neutraaleiksi elimistölle. Totuushan on kuitenkin se, että myös luonnossa on paljon ihmiselimistölle haitallisia ainesosia ja esimerkiksi kasvit osaavat ihan luonnostaa puolustaan itseään, mikä pitäisi aina muistaa näissä luonnollinen vs. teollinen -keskusteluissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom