http://www.luomu.fi/
Luomuruoka on puhtaampaa kuin tehotuotettu. Esim. luomusalaatissa on 100 kertaa vähemmän nitraatteja kuin tehotuotetussa. Yhdessä ruokapaneelissa luomutuottaja sanoi, että ihmiset ovat hämmästelleet sitä, että luomuruokaa syö vähemmän kuin tehotuotettua. Luomussa on kaiketi paremmin ravintoaineet tallella, koska käsittely on vähäisempää. Ja onhan se selvää, että lannoitus- ja torjunta-aineita jää ravintokasveihin.
Luomun ekologisuus on mietityttänyt. Kasvihuoneissa kasvatetut luomutomaatit? Musta se on vähän nyt... Kuinka luonnonmukaista on kasvattaa kasvihuoneessa ravintokasveja?
Itse käytän jonkin verran luomua eli tofu, soijajugu, tahini, tomaattisose, seesaminsiemenet, puurohiutaleet ja kaalit. Jonkin verran myös muuta kulutan luomuna aina välillä kuten valkosipulia ja soijarouhetta. Mulla luomun käyttö (osittainen) on juuri tämän ruuan puhtauden takia. Mutta enpä ihan kritiikittömästi luomuun suhtaudu enkä pidä kaikkea luomua hyvänä. Esim. vehnäjauhoja yritän olla käyttämättä ylen määrin oli sitten kyse luomusta tai ei. Luomubanaanit ovat kyllä parempia kuin ei-luomut. Tosin banaaneiden syömisen suhteen yritän pitää jonkinmoisen tolkun sekä sokerien että ekologisuuskysymysten takia.
Meikeissä, shampoissa ja hiuslakassa yritän suosia luonnonkosmetiikkalinjaa. Vanupuikot ja -laput ovat Reilua Kauppaa ja luomua. Ennen kuin siirryn kuukautiskuppiin, käytän kuukautissuojina biohajoavia siteitä, jotka on valmistettu luomupuuvillasta. Syy tähän on, että puuvillan viljelyssä käytetään aika kovia aineita, joiden en halua imeytyvän limakalvoilta kehooni.
Tehotuotannossa toki käytetään viljelysmaa tehokkaammin ja sadot ovat isompia, mutta jokainen itse määritelköön, onko puhtaampi ruoka enemmän prioriteetti vai ei.
Ihmettelen, miksi osa luomutuotteista on muovipusseissa :( Olisi kiva, jos luomutuotteet olisivat biomuoveissa. No, mä ehkä alan jo vaatia liikaa :D
Suosiiko joku luomueläinkunnantuotteita? Huomannut eroa tehotuotettuihin tuotteisiin? Luomumaito kuulemma sopii toisille paremmin kuin tavallinen maito. Lapsena join jonkin verran luomumaitoa. Äidin mukaan eron huomasi, juotiinko meillä luomumaitoa vai ei.