Luomuruoka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nuu
  • Aloitettu Aloitettu

nuu

Luomuruoka hämmästyttää ja kummastuttaa pientä kulkijaa. Oma käsitys luomusta on (vähän kärjistetysti) se, että pelloille kärrätään p*skaa teollisten lannotteiden sijaan.

Mutta mikä mua varsinaisesti mietityttää on se, onko luomuruoka jollain tapaa muuta ruokaa terveellisempää? Vai onko luomuruoka enemmänkin ympäristöteko?

Miten luomutomaatti eroaa ei-luomutomaatista? Jääkö lannoitus-/torjunta-aineista tms. jotain jäämiä ravintokasveihin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suurin asia varmaan on ympäristöteko.

Mutta kuluttajalle positiivisia asioita ovat maku ja varauksella ravintoarvot. Luomu kasvikset ovat huomattavasti maukkaampia, kuin tavalliset. Itse ostan melkein pelkästään luomukasviksia. Eron maussa huomaa selvästi.

"Yksi omena joka syötiin 30-vuotta sitten, vastaa neljää tänään syötyä" Tai jotain tuon tapasita olen kuullut. Elikkä tehoviljely on vähentänyt kasvisten ravintoarvoja huomattavasti vuosien takaiseen. Luomuviljely on tässä asissa askel oikeaan suuntaan.

http://www.luomu.fi/

Luomuruoka on puhtaampaa kuin tehotuotettu. Esim. luomusalaatissa on 100 kertaa vähemmän nitraatteja kuin tehotuotetussa. Yhdessä ruokapaneelissa luomutuottaja sanoi, että ihmiset ovat hämmästelleet sitä, että luomuruokaa syö vähemmän kuin tehotuotettua. Luomussa on kaiketi paremmin ravintoaineet tallella, koska käsittely on vähäisempää. Ja onhan se selvää, että lannoitus- ja torjunta-aineita jää ravintokasveihin.

Luomun ekologisuus on mietityttänyt. Kasvihuoneissa kasvatetut luomutomaatit? Musta se on vähän nyt... Kuinka luonnonmukaista on kasvattaa kasvihuoneessa ravintokasveja?

Itse käytän jonkin verran luomua eli tofu, soijajugu, tahini, tomaattisose, seesaminsiemenet, puurohiutaleet ja kaalit. Jonkin verran myös muuta kulutan luomuna aina välillä kuten valkosipulia ja soijarouhetta. Mulla luomun käyttö (osittainen) on juuri tämän ruuan puhtauden takia. Mutta enpä ihan kritiikittömästi luomuun suhtaudu enkä pidä kaikkea luomua hyvänä. Esim. vehnäjauhoja yritän olla käyttämättä ylen määrin oli sitten kyse luomusta tai ei. Luomubanaanit ovat kyllä parempia kuin ei-luomut. Tosin banaaneiden syömisen suhteen yritän pitää jonkinmoisen tolkun sekä sokerien että ekologisuuskysymysten takia.

Meikeissä, shampoissa ja hiuslakassa yritän suosia luonnonkosmetiikkalinjaa. Vanupuikot ja -laput ovat Reilua Kauppaa ja luomua. Ennen kuin siirryn kuukautiskuppiin, käytän kuukautissuojina biohajoavia siteitä, jotka on valmistettu luomupuuvillasta. Syy tähän on, että puuvillan viljelyssä käytetään aika kovia aineita, joiden en halua imeytyvän limakalvoilta kehooni.

Tehotuotannossa toki käytetään viljelysmaa tehokkaammin ja sadot ovat isompia, mutta jokainen itse määritelköön, onko puhtaampi ruoka enemmän prioriteetti vai ei.

Ihmettelen, miksi osa luomutuotteista on muovipusseissa :( Olisi kiva, jos luomutuotteet olisivat biomuoveissa. No, mä ehkä alan jo vaatia liikaa :D

Suosiiko joku luomueläinkunnantuotteita? Huomannut eroa tehotuotettuihin tuotteisiin? Luomumaito kuulemma sopii toisille paremmin kuin tavallinen maito. Lapsena join jonkin verran luomumaitoa. Äidin mukaan eron huomasi, juotiinko meillä luomumaitoa vai ei.

Mulla vielä alkutaipaleella vaihto luomuruokaan, mutta tähän mennessä olen enemmän kuin tyytyväinen. Saa nähdä mitä vaikka puolessa vuodessa tapahtuu, mutta mielenkiinnolla odotan.

Unohdin mainita, että itselleni luomuruuassa on tärkeää, että se on GMO-vapaata. Isoissa kaupungeissa ainakin on luomuruokapiirejä, suosittelen :)

Suosiiko joku luomueläinkunnantuotteita? Huomannut eroa tehotuotettuihin tuotteisiin? Luomumaito kuulemma sopii toisille paremmin kuin tavallinen maito. Lapsena join jonkin verran luomumaitoa. Äidin mukaan eron huomasi, juotiinko meillä luomumaitoa vai ei.
Lihaa tulee ostettua mahdollisuuksien mukaan luomuna, myös maito ostetaan luomuna. Luomukananmunat on sen verta tyyriitä, että tällä kulutuksella (n. 10/vrk) ei lompakko kestä. Ainakin luomumaidossa ja -munissa on selkeä makuero. Munissa on selkeä ero myös koostumuksessa. Meillä on pojan maha myös kestänyt paremmin luomumaitoa kuin "tavallista".

Minä en ole täysin vakuuttunut luomun ekologisuudesta kaikissa tuoteryhmissä.
Esimerkiksi eläinkunnan luomutuotteista tulee yleensä selvästi korkeammat kasvihuonepäästöt kuin tehotuotannosta.

Mutta toisaalta juuri eläintuotteissa ainakin tahtoisin suosia luomua, koska se on tuotantoeläinten kannalta eettisempi valinta.

Mulla ja äidillä on molemmilla laktoosi-intoleranssi. Mä en voi juoda maitoa laisinkaan, mutta äiti pystyy luomumaitoa kiskoa ilman mitään oireita.

Itse taannoin amerikan elintarvikkeisiin törmätessäni jäi erityisesti mieleeni mansikat. Kyseisessä mestassa tarjotut mansikat olivat kuin photoshopista suoraan täydellisiksi meikattuja yksilöitä ja isoja, suunnilleen tomaatin kokoisia. Haukatessa sisäpuoli oli täysin valkoinen eikä itse asiassa maistunut oikeastaan miltään. Ne olivat yli-pitkälle jalostettuja ja kasvatettu hirveellä kiireellä osaksi keinovalolla. Eli amerikkalainen mansikka olikin hapatusta ja silkkoa sisältä. Että kyllä tollasessa touhussa se hedelmän tai muun oma 'juttu' alkaa vesittyä vaikka ulkomuoto oliskin sinne päin. :(

Et kyllä se luomuruoka on epäilemättä vastakohta yliteolliselle hötölle, laadussa ynnä maussa.
Toisaalta kyllä ihan se, että safka on tuotettu Suomessa on jo aika iso merkki laadusta sekin. Että voi luottaa, että kurkku ei maistu pelkälle lannoitteelle kuten epsanjan ihmeet usein. Ja jos oon mansikkaa torilta ostanut, niin ehtaa tavaraa se on aina ollut.

Tietty sanotaanhan niinkin, että ainoa oikea valinta on syödä geenimanipuloitua ruokaa ainakin niin kauan kun maailmassa on nälänhätää. Tosin tuskin se nälänhätä sillä mihinkään poistuis.

Lähiruokaa vaan ja mahollisimman kauas teollis-hutusta! :piis:

(off topic: itse otan vitskut ja hivenaineet pillereinä, lähinnä siks että sopii laiskalle poikamiehelle.)

Mielenkiintoista tuo luomumaidon sopivuus joillekin ihmisille, mistähän mahtaa johtua? Muutenkin mua edelleen kiinnostaa todella paljon faktatieto luomun "paremmuudesta". Tutkimustuloksia kehiin! :)

Ihmettelen, miksi osa luomutuotteista on muovipusseissa :( Olisi kiva, jos luomutuotteet olisivat biomuoveissa. No, mä ehkä alan jo vaatia liikaa :D

Muakin ärsyttää se, että esim. luomuhedelmät on valmiiksipakattuja. Sen takia niitä tulee niin harvoin ostettua. Jos tarvitsen yhden sitruunan, en halua ostaa kahta..

Unohdin mainita, että itselleni luomuruuassa on tärkeää, että se on GMO-vapaata. Isoissa kaupungeissa ainakin on luomuruokapiirejä, suosittelen :)

Mitä on GMO?

Luomu vaatii lisää tutkimusta, vielä ei voida vetää kuin varovaisia johtopäätöksiä luomun paremmuudesta - ravitsemuksellisesti.
Tällä hetkellä luomua kannattaa kuluttaa nimenomaan ympäristösyistä!

nuu: GMO-vapaa Suomi

mitä vähemmän myrkkyjä ni sitä parempi.

tällä hetkellä luomu takaa tietynlaisen standardin ja jos haluaa tarkemman tiedon niin soittaa valmistajalle ja kysyy vaikka: millä ruualla ne teidän luomunaudat ruokitaan.

luomua ja geenimanipuloimatonta ruokaa on pakko syödä jos haluaa edes jonkinlaisen elämänpituuden saavuttaa sillä tämän päivän 20 vuotias omaa taatusti jo samat myrkyt kuin mitä 20 luvulla 70 vuotiailla oli kehossa.

Toisaalta kyllä ihan se, että safka on tuotettu Suomessa on jo aika iso merkki laadusta sekin. Että voi luottaa, että kurkku ei maistu pelkälle lannoitteelle kuten epsanjan ihmeet usein.

En muista lähdettä taaskaan mutta jostain oon lukenut että Suomessa normaalisti viljelty kasvis vastaa suunnilleen ulkomaiden luomua, laadullisesti. Ilmeisesti meillä ei sitten vielä ole niin saastunutta. Ja jos vähän etelämmässä käy supermarketista hakemassa ruokaa niin kyllä ne kasvikset on välillä aivan järkyn näkösiä.

Taalla London Townissa kasvikset ja hedelmat on kaupassa 'taydellisia', kiiltavia ja tasamuotoisia ja viela pakattu styroksiin ja ties mihin. Luomuveget onkin ihan erinakoisia, 'normaaleja' kasviksia, etta ties milla myrkyilla noita kiiltokuvanormivegeja kasvatellaan..

Tuli tosta vihannesten muodosta mieleen tää, mistä uutisissakin oli vastikään, että EU:n superviisaat olivat nyt poistaneet direktiivin, jonka mukaan ykkösluokan kurkun on oltava täysin suora. :D Perustelivat sitä tällä nykyisellä "hankaloituneella taloustilanteella" että nyt loppu tuhlaaminen. Käppyrät kurkut oli siis menneet b-luokkaan, tosin empä nyt ole kaupassa kovin käyriä kurkkuja tästä huolimatta hedelmäosastolla tavannut.

On se "isoveli" viisas!

Tämä on taas tällainen tunteita nostattava thread. Soisin ihmisten avaavan silmänsä niille uutisille, mitä maailmalta tulee. Esim. tuoreimpana joulun alla tuli tieto irlantilaisen lihan dioksiinijäämistä. Aiemmin kielsivät brasilialaisen naudanlihan tuonnin johtuen paikallisista eläintenpito-oloista suhteessa eläinten hyvinvointiin jne. Kiinnittääkö joku huomiota uutisiin siitä, että Suomessa tuotetaan maailman puhtainta ts. salmonellavapainta broilerinlihaa? Entä ollaanko tietoisia siitä, että Suomessa hormonien käyttö lihantuotannossa on kiellettyä toisin kuin Yhdysvalloissa tai vaikkapa Thaimaassa? Täällä ollaan niin tunnollista viljelijää ja kotieläintilallista että ja sääntöjä ja direktiivejä noudatetaan liiankin kanssa. Lisäksi valvonta on tehokasta niin valtion kuin lihatalojen puolelta. On tuottajan itsensä etu, että eläimet hoidetaan hyvin, jolloin ne voivat hyvin ja myös tuottavat hyvin. Eri asia on henkisistä ongelmista kärsivät ihmiset, jotka jättävät henk.koht. ongelmiensa takia eläimet heitteille.

Mitä tulee luomuruokaan, ei ole mitenkään tieteellisesti voitu esittää, että se olisi sen terveellisempää tai maukkaampaa kuin tavanomaisesti tuotettu. Jos taas verrataan kotimaisia ja ulkomaisia hedelmiä ja vihanneksia, saattavat jäämäpitoisuudet olla eri luokkaa eli ulkomaisista löytyy enemmän. Suomessa käytetään käytännössä niin vähän kemikaaleja pelloilla, ettei jäämäpitoisuuksiakaan voi laittaa luomuruuan eduksi kotimaisia tuotteitamme keskenään vertailtaessa. Suomen oloissa talvi tappaa tehokkaasti tauteja ja tuholaisia, mikä selittää esim. Etelä-Euroopan tarvetta runsaammalle kemikaalien käytölle.

Jep. Ehkä tässä vähän jotain infopätkää jollekin. Ylipäätään kannattaisi ottaa asioista selvää vähän paremmin ennen kuin alkaa mesoamaan. Itse valitsen kaupan hyllyltä suomalaista ruokaa mahdollisuuksien ja tarjonnan mukaan. Ulkomaalaiset omenat saavat jäädä kauppaan, mutta mukaan koriin tulee kotimaisia luomutomaatteja. Jokaisen omia valintoja. Toisilla ratkaisee hinta, toisilla laatu.

Syitä on varmasti monia ja moneen suuntaan. Suomalaisina ollaan kyllä jokseenkin erityisasemassa moneen muuhun mestaan verrattuna.

Luomu vs. Ylijalostettu pätee monessakin asiassa. Että näyttää hyvältä, mutta lähemmässä tarkastelussa kokemus jää vajaaksi.
Esimerkkinä nyt vaikka naisten rinnat (tiedän, huono) :D

Ote Moksun linkistä: "Suomessa muutama vuosi sitten kampanjoitiin, että ulkomaisia kinkkuja ei pidä ostaa, koska ei tiedä, mitä ne sisältävät. Ne olivat ihan samoja kuin kotimaiset, sama sika."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom