Luomuruoka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nuu
  • Aloitettu Aloitettu
Jep. Ehkä tässä vähän jotain infopätkää jollekin.

Kyllähän nyt tuollaisella nimimerkillä on jo niin luotettava lähde suomalaisen ruoan laadusta, että pakkohan sitä on uskoa.

Kokeilkaa luomua. Huviksenne. Kiinnosta tutkimukset pätkääkään, kun tärkeintä on miten se itselle vaikuttaa. Aina voi palata entiseen, korvata osan luomulla tms.

Tutkimuksiakin voi aina kyseenalaistaa. Luulen, että niin kuin kaikessa muussa, niin elintarvikkeissakin raha puhuu ja hevosenpaska kävelee. Landella. Terveellisesti (?).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä helvetin luomu? Samallalailla se potkii missä geenimanipuloidut valmispihvitki, ostan halvimpaa. Hirveetä rahastusta tää luomutuotanto, en mä sillä mitään voita. Päinvastoin, luomuosapuskat on kalliimpia kun ns. "Tavalliset" rivipihvit.

Sitä ostetaan mitä halvemmalla saadaan, ei hirveemmin hetkauta vaikka mun adidakset on pienet mustat kädet väsänny, älkää nyt perkele sanoku, että ne orjuutetut ja alipalkatut lapset teki ne kengät turhaan. :)

Jos ei pysty juomaan kaupan maitoa, mutta luomumaitoa voi, niin syynä on maidon käsittelyn eroavaisuudet. Joidenkin maha ei siedä pastoroitua ja homogenisoitua (ei tehty luomulle) maitoa.

Ihmiset ovat valmiita maksamaan luomusta ihan liian paljon. Joidenkin tuotteiden hinnoissa on ihan luomulisää, ei perusteltua syytä kalliimpaan hintaan. Luomua tuetaan erikseen EU:n tuella ja ne alkuhinnat eivät niin paljoa heitä jalostajalle mennessään, mitä ne kaupassa maksavat.

Mikä helvetin luomu? Samallalailla se potkii missä geenimanipuloidut valmispihvitki, ostan halvimpaa. Hirveetä rahastusta tää luomutuotanto, en mä sillä mitään voita. Päinvastoin, luomuosapuskat on kalliimpia kun ns. "Tavalliset" rivipihvit.

Sitä ostetaan mitä halvemmalla saadaan, ei hirveemmin hetkauta vaikka mun adidakset on pienet mustat kädet väsänny, älkää nyt perkele sanoku, että ne orjuutetut ja alipalkatut lapset teki ne kengät turhaan. :)

Osaatko sanoa miten joku valmispihvi on geenimanipuloitu. Ja onko olemassa luomu valmispihvejä.

Luomun sijasta voisi käyttää sanaa: tuotantomenetelmä jolla yritetään minimoida turhien kemikaalien tai haitallisten aineiden pääsy ruokaan ja lopulta ihmiskehoon. Näin saadaan pidempi elin-ikä siltä osin miten myrkytetty vs myrkyttämätön ruoka siihen vaikuttaa.

. Jos taas verrataan kotimaisia ja ulkomaisia hedelmiä ja vihanneksia, saattavat jäämäpitoisuudet olla eri luokkaa eli ulkomaisista löytyy enemmän. Suomessa käytetään käytännössä niin vähän kemikaaleja pelloilla, ettei jäämäpitoisuuksiakaan voi laittaa luomuruuan eduksi kotimaisia tuotteitamme keskenään vertailtaessa. Suomen oloissa talvi tappaa tehokkaasti tauteja ja tuholaisia, mikä selittää esim. Etelä-Euroopan tarvetta runsaammalle kemikaalien käytölle.

Toisaalta taas runsassateisina kesinä Suomessakin esim. perunaan tungetaan niin maan helvetisti kaikenlaisia myrkkyjä homehtumista estämään.

Kiinnostaisi tietää, syötetäänkö suomalaisia luomunautoja viljanjyvillä vain ruoholla. Todennäköisesti viljalla niinkuin muitakin nautoja. Tuo ei tee hyvää lihan rasvahappokoostumukselle. Ainakin Amerikasta saa erikseen ruohosyötettyjä nautoja, mutta en sitten tiedä tungetaanko niihin kuitenkin hormoneja, ellei ole luomuja. Luomubrassilihaa söisin mielelläni.

Toisaalta taas runsassateisina kesinä Suomessakin esim. perunaan tungetaan niin maan helvetisti kaikenlaisia myrkkyjä homehtumista estämään.

Kiinnostaisi tietää, syötetäänkö suomalaisia luomunautoja viljanjyvillä vain ruoholla. Todennäköisesti viljalla niinkuin muitakin nautoja. Tuo ei tee hyvää lihan rasvahappokoostumukselle. Ainakin Amerikasta saa erikseen ruohosyötettyjä nautoja, mutta en sitten tiedä tungetaanko niihin kuitenkin hormoneja, ellei ole luomuja. Luomubrassilihaa söisin mielelläni.

Kyllä suomalaiset luomunaudat syö pääosin säilörehua eli sitä ruohoa-heinää siinä missä muuallakin, mutta lisäksi saavat varmaankin hieman viljaakin. En ole mikään kotieläinravitsemuksen asiantuntija, mutta joskus jopa syöttänyt lihanautoja ja nimenomaan luomu sellaisia.

Perunan suhteen olet sinä mielessä oikeassa, että kosteina kesinä ruttoruiskutuksia joutuu tekemään enemmän. Aineet ruiskutetaan maanpäälliseen kasvustoon, ei mukuloihin.

Luomun hintaa tuskin korottaa se, että pidetään kesannolla peltoja. Itse asiassa osa lohkoista tulee olla viherlannoitusnurmena eikä kesantomaina. Luomun markkinat vaan ovat niin pienet tällä hetkellä, että ennemminkin kustannuksia tulee kaupoille ja muille elintarvikeketjun tahoille siitä, että joutuvat toimimaan pienten erien ja toimittajien kanssa. Luomussa kasvinviljelyn tuotantokustannukset ovat jopa alhaisemmat kuin tavanomaisessa johtuen siitä, että keinolannoitteita ja kasvinsuojeluaineita ei saa käyttää.

Yleensä luomunaudat saa vain lisäravinteeksi viljaa + kivennäisaineita. Naudat ovat märehtijöitä, joten edes kovimmista kovimmat maitolehmät "tehotuotannossa" ei saa viljaa yli puolta ravinnetarpeestaan.

Ehkä amerikoissa annetaan naudoille suoraan korsineen korjattua viljaa. Suomessa tätäkin harrastetaan, mutta ruoho on silti suurin osa nautojen ravintoa. Se kun kasvaa täällä paremmin, mitä vilja. Timoteista saadaan jopa kolme satoa vuodessa.

Ja pitää muistaa, että osa myrkyistä meidän ravinnossa on ihan urbaanilegendaa. Osa on ihan jonkun propagandakoneiston tuottamaa juttua. Esim jos viherpiiperot lainaa suoraan amerikoiden juttuja sopimaan meidän ravinnontuotantoon, niin ne ei pidä välttämättä paikkaansa. Siis kun lainsäädäntökin on niin erilainen. Osa noista amerikan pihvijutusitakin lienee ihan vain mainosta. Sielläkin laidunnetaan sentään karjaa vielä paljon. Niin kuin joku ruohonsyönti olisi joku hieno ja uusi juttu.

Niitä lisättyjä myrkkyjä ei juuri ole tuotteissa, mikä tuo perunajuttukin on? Olen kuullut myös myrkkyjuttuja suomalaisista jauhoista ja meni jauhot suuhun, kun pidempään keskusteltiin. Toinen on suomalaiset makkaratehtaat urbaanilegenda. :david:

Niin, ei niihin mukuloihin itseensä mitään ruiskuteta. Mutta pahimpina kesinä tehdään 5-8 ruttoruiskutusta. Lisäksi perunan varsisto hävitetään kemiallisesti. Ja juolaheinää saatetaan joutua torjumaan kemiallisesti. Ei tuosta varmaan mitään järkyttäviä määriä tavaraa itse mukulaan kerry, mutta asiaa voi ajatella myös niin, että kuka menee kasvimaalleen pahimmillaan 10 kertaa ruiskuttelemaan torjunta-aineita ja syö perunansa ilomielin..?

Onko kenelläkään tutkimusta luomu ruoan paremmuudesta ei-luomuruokaan verrattuna?

Riippuu ihan mistä ruuasta puhutaan. Esim. ruoholla kasvatetuilla eläimillä on paremmat omega3/omega6 -suhteet ja muita etuja: http://www.eatwild.com/healthbenefits.htm

Sen lisäksi suoraan ravintoarvoissahan sitä ei näy, mutta antibiootteja käytetään vähemmän. Siitä on tuskin tutkimusta miten pitkäaikainen altistuminen antibiooteilla vaikuttaa terveyteen?

Luomumaito on homogenisoimatonta.

Mitä rasvaisempi tuote, sitä todennäköisemmin panostan sen luomuversioon. Kaikki myrkyt tuppaa kerääntymään rasvaan. Sen takia on harmi, kun luomupekonia ei tahdo löyty mistään :(

Mielenkiintoinen aihe. Itse olen siirtynyt asteittain luomuruokaan viime kesästä lähtien. Yksi syy siihen on maku, joka on useimmiten selvästi parempi kuin ns. normiversioissa. Toinen on vähemmät sivuoireet: luomumaito ja -kerma eivät aiheuta mitään vatsaoireita minulla eikä tyttärelläni, joista jälkimmäinen ei voi juoda edes laktoositonta maitoa ilman vatsavaivoja. Ja luomukananmunat esimerkiksi ovat tosi maukkauta. Harmi, että omalla paikkakunnalla kaupoissa on tosi vähän luomulihaa, mutta onneksi poroa ainakin saa luomuna liki ympäri vuoden.

Tuossa oli joku tutkimusraportti luomun eduista:

http://swroc.cfans.umn.edu/organic/ASD_Lairon_2009.pdf

Oli tutkimus mitä mieltä tahansa, jo pelkästään omien kokemusten takia suosin jatkossakin luomua, vaikka ihan koko ruokavaliota siitä ei ole mahdollista koostaa.

Sen takia on harmi, kun luomupekonia ei tahdo löyty mistään :(

Löytyykö tavallisesta kaupasta edes lisäaineetonta? Kattelin joku aika sitten ja kaikkiin oli jotain tungettu ;(
Mä voisin kyllä pistää silloin tällöin poskeen jos löytyis lisäaineetonta.

Jos ja kun luomu viljelyä noudatetaan tulee ensimmäinen etu terveellisyyteen haitallisten torjunta-aineiden pois jäämisellä ja näin ollen maaperä on paljon ravinnerikkaampi. Mikä tietysti vaikuttaa myös kasvien ravinteisiin suotuisasti.

Kasvinsuojeluaineet sisältää useita jotka on hyväksytty jossain virastossa, mutta se ei tarkoita, että ne olis loppuun asti tutkittu.
vrt. aspartaamin käyttö makeutusaineena, haitat tiedossa, mutta silti sallittu aine elintarvikkeissa. Kyseessä iso bisnes, niin vastakkaisia tutkimuksia löytyy. Kyse vaan siitä ketä uskoo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom