Low Carb

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Angelene
  • Aloitettu Aloitettu
Söörtsäsin ja luin tosta dieetistä, mutta muutamaan juttuun mie en saanu vastausta... Eli siis, kuinka paljon low carbilla syödään hiilareita päivässä (ja suhteessa rasvoihin ja protskuihin)? Jos oikein ymmärsin, jäi alle sadan gramman... Miten tuo määrä määritellään vai onko kaikille sama? Ketollahan syödään hiilaria vain alle 30 g, eikös?
Käsitinkö oikein, että hiilarit tulisi low carbilla nauttia vain aamiaisella, ennen treeniä ja treenin jälkeen?

Aloitan tuon low carbin, heti ku saan tietoa ja päsen suunnitteleen sitä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Periaatteessa jopa niinkin paljolla kuin 50 grammalla keho mennee ketoosiin, tosin hitaammin kuin 20 grammalla aloittamalla, ja sitten vähitellen nostamalla. Kai sen rajan vois vetää low carbilla välille 50-150 grammaa.

Sörtsää googlesta hakusanalla alakarppi. löydät aiheesta tietoa suomeksi hyvinkin paljon.

Sitten taas ihmettelen hieman tuota ikääsi. Jos edelleen kasvat, niin mitään massiivista dieettiä ei välttämättä kannata lähteä vetämään.

Periaatteessa yksinkertaisimmillaan sulle vois riittää vähentää perunan, riisin, leivän ja sokerin käyttöä. Ja korvata ne tuoreilla vihanneksilla, joille loraus oliiviöljyä, noin miljardi kertaa yksinkertaistettuna. (Minä en ole mikään ravitsemusterapeutti, joten tähän ei pidä suhtautua suosituksena.)

Mutta todellakin, hae tuolla hakusanalla tietoa ennen kuin teet yhtään mitään, tän asian voi tehdä monessa kohtaa väärin ja aiheuttaa sillä kaikkea muuta kuin hyvää oloa - mikä tietysti on homman tarkoitus.

Cockton sanoi:
Periaatteessa jopa niinkin paljolla kuin 50 grammalla keho mennee ketoosiin, tosin hitaammin kuin 20 grammalla aloittamalla, ja sitten vähitellen nostamalla. Kai sen rajan vois vetää low carbilla välille 50-150 grammaa.

Nykyään syön hiilareita yllensä n. 180-200 g, joten toi 120-140 g hiilari/pv, vois olla kai ihan ok mulle. *laittaa harkintaan*

Cockton sanoi:
Sitten taas ihmettelen hieman tuota ikääsi. Jos edelleen kasvat, niin mitään massiivista dieettiä ei välttämättä kannata lähteä vetämään.

Yksinkertaisesti siitä syystä, että painoo (josta suurin osa laardia) on 70 kg ja pituutta vaivaset 150 cm. En polta ja pituutta en luultavasti enää kasva, sillä mun vanhemmat on myös lyhyitä. :itku: Päivittäiset miinuskalorit heiluu -400/500 kcal:ssa ja osan teen liikunnalla.

Cockton sanoi:
Periaatteessa yksinkertaisimmillaan sulle vois riittää vähentää perunan, riisin, leivän ja sokerin käyttöä. Ja korvata ne tuoreilla vihanneksilla, joille loraus oliiviöljyä, noin miljardi kertaa yksinkertaistettuna. (Minä en ole mikään ravitsemusterapeutti, joten tähän ei pidä suhtautua suosituksena.)

Joo, noi muutokset oon tehny jo aikoja sitten :lol2: Sokeria en käytä itse koskaan syömisissäni ja makrosuhdanteet+muut kondiksessa.

Kiitsi vastauksesta :worship:

Tuli muuten mieleen, onko painosi pysynyt kohtuullisen vakiona sitten pituuskasvuvauhdin hidastumisen? Nimittäin mulla kävi näin... paino nousi vähitellen 130 kiloon, välillä kävi hirvittävällä painonvartijoinnilla ja unnilla 120, nousi takas 130, ja pysyi siinä monta vuotta.

Alakarppaamisesta alkaa vähitellen tulla elämäntapa, voin hyvin ja samalla paino tippuu.

Ihmettelin vain, että jos noi tyhjät hiilarit on jo pois, ja saat kuitenkin vajaa 200 g niitä hiilareita, niin mitä ihmettä syöt? Siis tohonhan pitäis vetää kärryllinen kaalia (kukkakaalia 10 kiloa)... Vai tuleeko ne hedelmistä? Esim. banaani on siitä petollinen että sisältää fruktoosia paljon.

Mutta jos syönti noin niinkuin periaatteessa on kunnossa, niin sitten tätä ehkä voisi kokeilla. Mutta tosiaan, johonkin tonne 100 gramman kieppeille. Kokeilla että mikä tuntuu hyvältä. Mutta edelleen: perusasiat pitää olla hanskassa ennen kokeilua, kuukkeli auttaa. Muutama hakusana lisää: zone ja south beach diet (SBD). (periaatteessa low fat - low carb -dieettejä, olematta proteiinipaastoja).

Cockton sanoi:

Mulla on sellainen muistikuva, että kaikki alle 100g/d hiilaria sisältävät ruokavaliot ovat lääketieteellisesti ketogeenisiä. Taitaa olla Hulkilta kuultua, en nyt muista. Atkins taas rajaa noi hiilarit tuohon 30g/d, eikös se näin mennyt? Eli tässä kohtaa LC vois olla esim. hiilaria 100-200g/d.

"In a non-ketotic state, the brain utilizes roughly 100 grams of glucose per day. This means that any diet which contains less than 100 grams of carbohydrate per day will induce ketosis. As the brain adapts to using ketones for fuel and the body’s <B>glucose requirements decrease</B>, less carbohydrate must be consumed if ketosis is to be maintained."

The Ketogenic Diet

Kertokaahan nyt samalla että mitä se ketoosi nyt oikeastaan tarkottaa? Tosta Astron postista ymmärsin osan, mutta siin on varmaan muutakin..

Eli tarkotan mitä ihmeellistä kropalle tapahtuu ketoosissa joka saa ihmisen laihtumaan? Tai mitä se yleensäkin tekee kropalle?

Puntteri sanoi:
Kertokaahan nyt samalla että mitä se ketoosi nyt oikeastaan tarkottaa? Tosta Astron postista ymmärsin osan, mutta siin on varmaan muutakin..

Eli tarkotan mitä ihmeellistä kropalle tapahtuu ketoosissa joka saa ihmisen laihtumaan? Tai mitä se yleensäkin tekee kropalle?

Mun käsittääkseni asia menee näin;
Kun elimistö ei saa hiilareita (joka on polttoaine nro 1), se alkaa polttamaan rasvaa (polttoaine nro 2) ja ihminen laihtuu rasvaa (!!), ei lihasta.

Joku viisas jatkakoon/korjailkoon. :D

Cockton sanoi:
Tuli muuten mieleen, onko painosi pysynyt kohtuullisen vakiona sitten pituuskasvuvauhdin hidastumisen? Nimittäin mulla kävi näin... paino nousi vähitellen 130 kiloon, välillä kävi hirvittävällä painonvartijoinnilla ja unnilla 120, nousi takas 130, ja pysyi siinä monta vuotta.

Jees, mutta pari vuotta sitten, ku olin laihduttanu kotona 5 kg painonvartijoiden :curs: ohjeilla, niin korkoineen tuli takaisin, ku ei sitä jaksanu kituuttaa. Pari vuotta ollu paino siis ihan vakiona. Ja tosta pituuskasvusta, en oo pariin vuoteen enää kasvanu pituutta (pienenä en syöny hirveen hirveen hyvin lihaa ja oli nukkumisvaikeuksia, jotka osaltaan kans vaikuttaa lyhyyteeni.) :rolleyes:

Cockton sanoi:
Ihmettelin vain, että jos noi tyhjät hiilarit on jo pois, ja saat kuitenkin vajaa 200 g niitä hiilareita, niin mitä ihmettä syöt? Siis tohonhan pitäis vetää kärryllinen kaalia (kukkakaalia 10 kiloa)... Vai tuleeko ne hedelmistä? Esim. banaani on siitä petollinen että sisältää fruktoosia paljon.

En nyt ihan tajunnu tota juttua, selvennäkkö vähän?
Siis hiilarit tulee hedelmistä, kasviksista, perunasta, täysjyväriisistä, ruisleivästä ja leseistä. Muuten syön paljon proteiineja ja hyviä rasvoja. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29419

<--- tuolla oli yks esimerkkipäivä, jolloin hiilareita tuli kylläkin 210 g, mutta normaalisyömiseni on siis tuollasta päivästä toiseen, mut jotain pikkumuutoksia oon tehny, kuten vaihtanu aamuisen weetabixin, puuroon ja maidon palkkarista pois jne. Nyt ku työt on alkanu, niin aamupala siinä 8 aikaan ja päivän mittaan tulee n. 6 ateriaa, jokaisella protskuja..

Angelene sanoi:
Mun käsittääkseni asia menee näin;
Kun elimistö ei saa hiilareita (joka on polttoaine nro 1), se alkaa polttamaan rasvaa (polttoaine nro 2) ja ihminen laihtuu rasvaa (!!), ei lihasta.

Joku viisas jatkakoon/korjailkoon. :D

Aivot ja hermokudos käyttää normaalisti energianlähteenä glukoosia (veren sokeria). Kun ravinnosta karsitaan hiilihydraatit (hiilarit alle 100g/päivä) tyhjentyy maksan ja lihasten glykogeenivarastot ja elimistö alkaa käyttää enemmän rasvoja energian lähteenä. Aivot ja hermokudos ei kuitenkaan pysty hyödyntämään rasvoja. Niitä varten maksa tuottaa rasvoista ketoaineita (betahydroksibutyraattia ja asetoasetaattia). Ketoaineet siis takaavat hermokudoksen energian saannin silloin kun hiilareita ei ole tarjolla.

Maksa pystyy myös valmistamaan glukoosia (glukoneogeneesi) aminohapoista (lihaksista), rasvojen glyserolista sekä maitohaposta, mutta elimistölle on edullisempaa valmistaa rasvoista ketoneja kuin alkaa purkamaan lihaksia ja valmistamaan niistä vapautuvista aminohapoista glukoosia.

sikamies sanoi:
eiks puurossa oo aika paljon hiilareita? syö rahkaa tai raejuustoo aamiaiseks.

Siinä mun syömässä on jotain 15g hiilareita/per annos ja aamiaisella syön kyllä puuron lisäksi proteiineja (kuten jokasella muullaki aterialla). Lesepuuro siksi, koska muuten en syö hirveästi päivemmällä hiilareita ja kuitujen saannin takia myös. Niitä kuituja ku ei hedelmiä puputtamalla niin helposti kasaan saakkaan, jos ei montaa kiloa halua vetää poskeen... :D

Jukka84,

Aivot tarvitsevat 20 % energiakseen glukoosia, jonka kuten sanoitkin, sen tuottaa tarvittaessa maksa. Ja siis rasvasta tehdään ketoneja, jotka käytetään sitten kuka missäkin. Rasvaa sellaisena kuin se suusta laitetaan tai vyötäröllä lyllyy ei käytetä energiaksi, vaan siinä on välissä jokseenkin monimutkainen prosessi.

Summa summarum: ihmisruumis ei tarvitse ruokavaliosta grammaakaan hiilihydraattia.

Ketonit ja aivot -aiheesta:

Ketone body synthesis in the brain: possible neuroprotective effects.

Okei, sitten takas aiheeseen :rolleyes:

Hyvä, että proteiinin saanti on kunnossa. Mutta tuossa sanoit siis että syöt pottua, riisiä, leipää... Näistä on helppo vähentää hiilareita, ja esim. perunan kaikki terveellisyys on sen kuoressa, sisältö on pelkkää höttöä. Riisissä nyt ei taida olla sitäkään vähää. (Joka tapauksessa, verrattuna esim. lanttuun ja kaaliin varsin surkeita esityksiä ovat he.)

Edit: kaikujen poistoa

Cockton sanoi:
Hyvä, että proteiinin saanti on kunnossa. Mutta tuossa sanoit siis että syöt pottua, riisiä, leipää... Näistä on helppo vähentää hiilareita, ja esim. perunan kaikki terveellisyys on sen kuoressa, sisältö on pelkkää höttöä. Riisissä nyt ei taida olla sitäkään vähää. (Joka tapauksessa, verrattuna esim. lanttuun ja kaaliin varsin surkeita esityksiä ovat he.)

Näinhän se on! Noista perunoista/riisistä/leivästä on tosiaan helppo vähentää. Onneks en oo koskaan tykänny syödä vaaleita höttöleipiä :urjo: , vois olla pikkusen ärsyttävää jättää niitä pois. :hyper:
Muuten, mitä muita "hyviä" hiilarinlähteitä on (vrt. esim perunaan), jotka ei oo niin huonoja ku noi edellä mainitsemani? Mietin vaan, että oonko unohtanu/jättäny huomioimatta jotain...hmmm :rolleyes:

:offtopic: Miten oma dieettis edistyy? :)

Angelene sanoi:
Muuten, mitä muita "hyviä" hiilarinlähteitä on (vrt. esim perunaan), jotka ei oo niin huonoja ku noi edellä mainitsemani?)

Oikeastaan kaikki tuoreet ja vihreät vihannekset, niitä voi syödä lähes rajatta.

Siis lehtisalaatti, ja muut ruukuissa myytävät salaatit samoin, paitsi jäävuorisalaatti joka on hötöä. Sitten kaikki kaalit, keräkaali, punakaali, kukkakaali, kyssäkaali, retiisi, lanttu ja nauris ovat hyviä. Siis hyvin vähän hiilihydraatteja, mutta hyvin paljon tarpeellisempia ravinteita.

Sitten pähkinät ja mantelit. Niistä saa loistavan välipalan, eikä ainakaan mun tiputusta ole haitannu jos vaikka joskus on leffaa kattoessa mättänyt puolikin kiloa suolapähkinöitä.

Sitten suolasta puheen ollen... Sitä ei kannata kammoksua, elimistö tarvitsee suolaa moneen asiaan, ja monenlaistakin suolaa. Eli mineraaleja. Nyt kun juot kuitenkin vettä runsaasti päivän mittaan, niin juo osa siitä vissynä.

Ja nämä on nyt siis ihan hajaheittoja, asia on laaja kuin mikä, ja jos nyt vakavissasi aiot kokeilla, niin jos et jo googlesta löytänyt, niin katoppa tämä. Eli siis näillä ohjeilla tätä ei vielä voi tehdä. Tiedän hyvin että perehtyminen vaatii kärsivällisyyttä, mutta mikäs kiire tässä on.

Meikäläisellä raksuttaa tuossa signaturessa laskuri :) Ensimmäiset 8 kiloa lähtivät kuukaudessa, sitten seuraavan kuukauden aikana tuli 2 kiloa - siinä oli joulu ja muutamat pirskeet just sillon. Nyt on taas tahti päällä, varmaan semmosta kilon viikkotahtia tippuu. :)

Cockton sanoi:
Oikeastaan kaikki tuoreet ja vihreät vihannekset, niitä voi syödä lähes rajatta.

Siis lehtisalaatti, ja muut ruukuissa myytävät salaatit samoin, paitsi jäävuorisalaatti joka on hötöä. Sitten kaikki kaalit, keräkaali, punakaali, kukkakaali, kyssäkaali, retiisi, lanttu ja nauris ovat hyviä. Siis hyvin vähän hiilihydraatteja, mutta hyvin paljon tarpeellisempia ravinteita.

Sitten pähkinät ja mantelit. Niistä saa loistavan välipalan, eikä ainakaan mun tiputusta ole haitannu jos vaikka joskus on leffaa kattoessa mättänyt puolikin kiloa suolapähkinöitä.

Sitten suolasta puheen ollen... Sitä ei kannata kammoksua, elimistö tarvitsee suolaa moneen asiaan, ja monenlaistakin suolaa. Eli mineraaleja. Nyt kun juot kuitenkin vettä runsaasti päivän mittaan, niin juo osa siitä vissynä.

Ja nämä on nyt siis ihan hajaheittoja, asia on laaja kuin mikä, ja jos nyt vakavissasi aiot kokeilla, niin jos et jo googlesta löytänyt, niin katoppa tämä. Eli siis näillä ohjeilla tätä ei vielä voi tehdä. Tiedän hyvin että perehtyminen vaatii kärsivällisyyttä, mutta mikäs kiire tässä on.

Kiitos! :worship: Perehdyin tohon sivustoon jo aiemmin vähän, mutta pitää opiskella tosiaan lisää. :)

Cockton sanoi:
Meikäläisellä raksuttaa tuossa signaturessa laskuri :) Ensimmäiset 8 kiloa lähtivät kuukaudessa, sitten seuraavan kuukauden aikana tuli 2 kiloa - siinä oli joulu ja muutamat pirskeet just sillon. Nyt on taas tahti päällä, varmaan semmosta kilon viikkotahtia tippuu. :)

Hienoota! Keep it on... :thumbs:

oletko pitänyt jotain "karkkipäivää" tuossa dietissäsi, cockton? Entä mittaillut rasvaprosenttia? Tilasin juuri tuon "laihdu vähähiilihydraattisella dietillä ilman nälkää" kirjan ja olen kiinnostunut.

itse vähentäny noita hiilareita aikas reippaasti.

aamulla syön ruispuuroa (30g kuivapaino) ja 3-4 ruispalaa päivän aikana hiilareita.
muut hh:t tulee sit "salaa". mä korvannu noita peruna/riisi/pasta lisukkeita uunissa tehtävällä vihannes gratiinilla esim. kukka- ja parsakaalia munamaitoa ja juustoa päälle.

Th69,

tervehdys :) Fiksua hankkia joku kirja, ja eikös tuo ole se Varpun ja Ilkan kirja? Mulla on Heikkilän 2 uusinta lähdeteoksina, hyvin täyttäneet sen tehtävän.

Varsinaista karkkipäivää en ole pitänyt. On nimittäin nyt käyny niin, että jos menen ja erehdyn ja sokeria syön, niin seuraavana päivänä on ihan totaalisen paska fiilis. En aluksi osannut yhdistää sitä mihinkään, mutta toisen kerran jälkeen tajusin että edellisenä päivänä söin sokerikarkkeja - enkä edes kovin paljoa.

Mutta tämähän ei tarkoita että herkuttelua pitäisi vähentää! Juuri juhlin -10 kilon virallistumista muutamalla tuoreella taatelilla ja Roquefortilla - sopivat muuten loistavasti yhteen :)

Rasvaprosenttia en ole edes viitsinyt mitata, koska laardin määrä mitataan kuitenkni edelleenkin kymmenissä kiloissa. Kattellaan taas sitten kun minutkin punnitaan siellä neuvolan puolella.

Kukkakaaligratiini on loistava lisuke, toinen helppo on kun hauduttaa voissa lanttukuutioita - sitä kun syö esim. pihvin kanssa niin ei voi kuin ihmetellä että mikä siinä potussa on niin hienoo :)

Varmaan sitten tiedätkin tän.

Cockton

On se hyvä että löytyy tuon porukkaa rummuttamaan tuon ketoosin puolesta, tiedän periaatteen jo olen itse kokeillutkin mutta en huomannut paljon eroa muuhun.. vittumaisia sivuvaikutuksia huomioon ottamatta. Vaikka uskotkin tuohon noinkin fanaattisesti (omakohtaisten kokemusten/eskimoiden takia) niin kohta alkaa Jorvi täyttymään porukasta joilla munuaiset paskana. Lähinnä nyt tarkoitan sitä mikä vitun ravintotietielijä luulet olevasi?

Mikä muu kuin puhtaan rasvan palaminen tekee ketoosista niin autuaan tilan? Varsinkin jos miehellä on painoa nyt 119kilon edestä (lihasmassan osuudesta ei tietoa) niin luulisi sen painon muutenkin lähtevän. Miten muuten kuin pillereillä/kaalilla pitäisi paikata vitamiinivaje?

Cockton sanoi:

Hiukka toppuuttelisin tuota suolan syönnin ilosanomaa.
http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.asp?id=49750&skip=0
Kannattaa seurata verenpainetta...josko vaikka kuuluisikin tuohon kymmennykseen.
Ja vaikka ei kuuluisikaan...niin runsas suola rasittaa joka tapauksessa elimistöä...eli vesi vanhin voitehista pitää vieläkin kutinsa...jätetään vishyt vähemmälle ja nautitaan mineraalisuolat biffeissä ym:ssa oikeissa ruuissa. :kuola:...noo sen verran voin tinkiä, että kesähelteellä runsasti hikoiltaessa, pieni suolahörppy ennen treeniä piristää mukavasti.

Suositut

Back
Ylös Bottom