Low Carb

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Angelene
  • Aloitettu Aloitettu
Säätöä

veijo esso sanoi:
... oliiviöljyä 3-4 rkl päivässä.. ...

Jos jaksat vielä säätää, niin oliiviöljyn vois korvata ihan rypsiöljyllä (tai kylmäpuristetulla rypsiöljyllä). Rypsiöljyssä linolihapon ja alfalinoleenihapon suhde on parempi kuin oliiviöljyssä (n-6/n-3). Itse ottaisin 2-3 rkl rypsäriä/päivä ja yhen rkl oliiviöljyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jukka84 sanoi:
Jos jaksat vielä säätää, niin oliiviöljyn vois korvata ihan rypsiöljyllä (tai kylmäpuristetulla rypsiöljyllä). Rypsiöljyssä linolihapon ja alfalinoleenihapon suhde on parempi kuin oliiviöljyssä (n-6/n-3). Itse ottaisin 2-3 rkl rypsäriä/päivä ja yhen rkl oliiviöljyä.

Aika jännä... Ihan samasta syystä (n6/n3) minä syön oliiviöljyä enkä koske rypsiin pitkällä tikullakaan.

EDIT: tuore kotimainen väikkäri (Ihan vaan mielenkiintonen, noin niinku...)

Oliiviöljy:n-6:n-3=20:1. Rypsiöljy:n-6:n-3=2:1 (eikös tuo juuri ollut se ideaali?)

Eli jos vain jompaa kumpaa pitäisi käyttää, niin oma valinta olisi rypsiöljy.

Ihmisen roppa nyt ei kuitenkaan toimi niin, että voidaan ottaa yksi aine kerrallaan ja katsoa onko se epäterveellistä vai ei. Oliiviöljy on kokonaisuutena ottaen huomattavasti parempi vaihtoehto. Tämä on mulle yhtä selvää ku täällä palkkarin otto reenin jälkeen, joten en jaksa esitelmöidä.

Cockton sanoi:
Ihmisen roppa nyt ei kuitenkaan toimi niin, että voidaan ottaa yksi aine kerrallaan ja katsoa onko se epäterveellistä vai ei.
!=
Oliiviöljy on kokonaisuutena ottaen huomattavasti parempi vaihtoehto.
;)

Ellet sitten halua esitelmöidä vähä tarkemmin...

Yksi aine tarkoitti yhtä kemiallista ainetta, esimerkiksi sellaista kuin omega-3 -rasvahappo.

Kokonaisuus tarkoitti oliiviöljyn kokonaisvaltaista koostumusta kaikkine ainesosineen versus rypsiöljyn kokonaisvaltaista koostumusta kaikkine ainesosineen.

Pii sanoi:
Eipä tuo ketoosi ole se avainsana nälättömään painonpudotukseen...kyllä nälkä pysyy poissa vaikka hilareitakin kohtuudella nauttisit, kunhan muistaa syödä 6 kertaa 2,5-3h välein varsin tasakalorisia annoksia...samoin vireyskin pysyy hyvänä...ja puntteja jaksaa liikutella 100-lasissa...tärkeää tässä on, että palkkaria lukuunottamatta hilarit ovat hitaasti imeytyviä.
Hiilareiden imeytymistähän hidastaa kuidut, rasvat ja proteiinit. Ei ne hiilarit voi yksistään olla hitaasti imeytyviä. Paitsi tietenkin fruktoosi, mutta sen liikaa syöntiä kannattaa mielestäni hieman välttää. Olen myös hieman erimieltä, että kaikilla välttämättä nälkä pysyy aisoissa mainitsemallasi syönti tavalla. Onhan sitä väitteitä, että joidenkin ihmisten nälänsäätelykeskus tuolla aivoissa on vain niin herkkä, että tuollainen laihdutustyyli on erittäin vaikea.

En väittänytkään, että tuo ketoosi on aivansana ja olen mielestäni koko ajan yrittänyt pitää huolen siitä, että en pitäisi sitä minään kukkulankuninkaana. Korjataan nyt tässä: ketodieetit/vähähiilihydraattiset ei sovi kaikille laihdutustyyliksi, joillakin on vain koko ajan väsy ja treenit ei suju. Joillekin se sopii taas erittäin hyvin. Kannattaa kokeilla mikä sopii. Mielestäni jokaisen treenaajan kannattaisi tehdä itselleen koko ajan jatkuvaa tieteellistä koetta tarkkaillen joitain muuttujia koko ajan (esim. dietillä rasva prosentin laskua, nälkää ja treenien sujuvuutta). Vain sitä kautta voi saada tietoon mikä sopii parhaiten. Ei vaan kuuntelemalla jotain yhtä "gurua", joka mainostaa että tämä treeni-/ravintotyyli sopii kaikille ja muut on scheisseä. Olemme yksilöitä. :kippis1:

Jea... Kaikki ei sovi kaikille, ja mikään ei sovi joillekin. Eikä kukaan oikeastaan tiedä, mikä sopisi keskiarvoisesti jollekin keskiarvogeeniselle keskiarvo-otannelle jostain keskiarvoisesta ympäristöstä, joillakin tuntemattomilla keskiarvoisilla muuttujilla.

Oliiviöljyhän on todettu monessa tutkimuksessa esim. terveellisimmäksi paistorasvaksi. Hyvä puolihan siinä on, että siinä on paljon vähemmän monityydyttämättömiä rasvahappoja kuin rypsiöljyssä niin se ei pääse vaikuttamaan n-6/n-3 tasapainoon erikoisemmin. Sitten kun sen kaveriksi vetää vähän kalaöljyä niin saadaan aika hyvät määrät monityydyttämättömiä rasvoja. Paras puoli kuitenkin oliiöljyssä on miljardi kertaa parempi maku kuin rypsiöljyssä. Kylmäpuristettuahan tietenkin käytetään, kun ei siinä lämminpuristetussa ole enää mitään hyvää jäljellä.

Lightweight sanoi:
1.
Hiilareiden imeytymistähän hidastaa kuidut, rasvat ja proteiinit. Ei ne hiilarit voi yksistään olla hitaasti imeytyviä. Paitsi tietenkin fruktoosi, mutta sen liikaa syöntiä kannattaa mielestäni hieman välttää.
2.
Olen myös hieman erimieltä, että kaikilla välttämättä nälkä pysyy aisoissa mainitsemallasi syönti tavalla. Onhan sitä väitteitä, että joidenkin ihmisten nälänsäätelykeskus tuolla aivoissa on vain niin herkkä, että tuollainen laihdutustyyli on erittäin vaikea.
3.
En väittänytkään, että tuo ketoosi on aivansana ja olen mielestäni koko ajan yrittänyt pitää huolen siitä, että en pitäisi sitä minään kukkulankuninkaana. Korjataan nyt tässä: ketodieetit/vähähiilihydraattiset ei sovi kaikille laihdutustyyliksi, joillakin on vain koko ajan väsy ja treenit ei suju. Joillekin se sopii taas erittäin hyvin. Kannattaa kokeilla mikä sopii. Mielestäni jokaisen treenaajan kannattaisi tehdä itselleen koko ajan jatkuvaa tieteellistä koetta tarkkaillen joitain muuttujia koko ajan (esim. dietillä rasva prosentin laskua, nälkää ja treenien sujuvuutta). Vain sitä kautta voi saada tietoon mikä sopii parhaiten. Ei vaan kuuntelemalla jotain yhtä "gurua", joka mainostaa että tämä treeni-/ravintotyyli sopii kaikille ja muut on scheisseä. Olemme yksilöitä. :kippis1:
1.
Käytän hitaasti imeytyvä hiilihydraatti termiä, jolla tarkoitan juuri näitä elintarvikkeita, joidenka rakenne ja sisältö hidastavat hiilihydraatin imeytymisnopeutta...ja luulenpa että kaikki sen myös näin tajuavatkin...nimitys on mielestäni tähän yhteyteen sopivan lyhyt ja sisältää oikeantyyppisen informaation.
2.
JuuU..olenpa samaa mieltä, että kaikki eivät koe nälättömyyttä, johtuen juuri yksilöllisistä eroista...tosin monen diettaajan pahin virhe onkin pudottaa kalorit kerralla aivan tolkuttomiin miinuskaloreihin, epätoivoisena tavoitteena pudottaa 10kg/kk tahtia...ja tällöin kyllä nälkä piinaa, vaikka kuinka koittaisi tasapainoilla ruuansyönnin ajoituksella...esim. meikäläinen pudottelee n. 1kg/kk vauhdilla, jolloinka ruokaa saa syödä varsin hyviä annoksia kerralla, eikä nälkä piinaa.
3.
Sanoit silkkaa asiaa...tämä on ollut minunkin filosofia

Lightweight sanoi:
Oliiviöljyhän on todettu monessa tutkimuksessa esim. terveellisimmäksi paistorasvaksi. Hyvä puolihan siinä on, että siinä on paljon vähemmän monityydyttämättömiä rasvahappoja kuin rypsiöljyssä niin se ei pääse vaikuttamaan n-6/n-3 tasapainoon erikoisemmin. Sitten kun sen kaveriksi vetää vähän kalaöljyä niin saadaan aika hyvät määrät monityydyttämättömiä rasvoja. Paras puoli kuitenkin oliiöljyssä on miljardi kertaa parempi maku kuin rypsiöljyssä. Kylmäpuristettuahan tietenkin käytetään, kun ei siinä lämminpuristetussa ole enää mitään hyvää jäljellä.
http://www.virgino.net/tutkimus.html
Saattaapi olla hiukan jäävi taho linkitettäväksi tähän iäisyys propleemaan rypsi-, vastaa oliiviöljy :rolleyes:
Jatkanpahan edelleenkin kylmäpuristetun rypsiöljyn käyttöä...ja joskus silloin tällöin pieni trippi oliviöljyä.

Pii sanoi:

Hiukan?

Olen jättänyt kaikki tutkimukset, joiden tilaajana ainakin suoraan mainitaan jonkun elintarvikealan organisaatio / yritys, oli se sitten miltä puolelta tahansa. En sano, että tutkimustulos riippuu tilaajasta, mutta jääpähän ne arvailutkin pois.

Taustalla vaikuttaneista tekijöistä kun ei ole juuri mahdollista tietoa saada, niin vaikeampi ottaa huomioon.

Cockton: onko todellakin niin, että jäävuorisalaatti on "höttöä"? Mitä tällä oikeastaan tarkoitat ja mihin väite perustuu?

Sakael,

Perustuu lähinnä muodostuneeseen käsitykseen, muistaakseni joku lekurikin tuon joskus mulle sanonut. Tähän hätään löysin lähinnä sen perusteluksi että jos laitat finelin taulukoihin vierekkäin lehtisalaatin ja jäävuorisalaatin, ja vertaan kohtaa vitamiinit. Kivennäis- ja hivenaineet -kohta on molemmilla täysin identtinen niin että epäilen että siinä on menny vituiks.

Niin ja siis tässä höttö tarkoittaa sitä, ettei k.o. ruoka-aine ole ravinteikasta, tai on sitä vähemmän kuin joku muu vaihtoehto.

Hola,
Nyt kun kesäloma tuli ja koulu loppui taas hetkeksi tuli mieleen nostaa ketju ylös. Nyt olisi mahdollisuus kokeilla low carbbia / ketoa, kun ei tarvi koulun "hyvistä" ruuista kärsiä ;). Kumpaa suosittelisitte? Normaalidiettiä olen vetänyt tässä jo kuukauden.

Onko heittää mitään hyvää ruokavinkkiä? Itsellä tulee mätettyä rahkaa aika paljon, mutta kyllähän tuokin sisältää hiilaria aikas paljon. Ehdotuksia? Muuten on ravintoasiat kunnossa ja tiedän mitä syödä.

Miten sitten aerobisen laita? Yleensä olen dietillä olen vetänyt aina reenin jälkeen (4krt/viikko) aina 20min kuntopyörää ja sitten kahdesti viikossa aamuaerobisen 45min juoksua. Miten sitten ketolla / low carbilla?

Tämän hetken tilanne on on 180cm / 80kg, tarkoitus olisi saada rasvoja alas.

low carb meets Alec

sori nosto mutta en viittiny tehä uutta tän takia..
eli keväällä ois ensi kertaa tarkoitus tutustua low carb-diettauksen ihmeelliseen maailmaan,ja tossa väsäsin excelillä tälläsen treenipäivän ruokavalion rungon.
mutta koska tämä karppauksen maailma on minulle kovin uusi ja ihmeellinen,jaan tämän rungon kanssanne saadakseni parannusehdotuksia.yrittäkää saada selvää.riisin arvot on keitetystä riisistä,ja rypsäri on kylmäpuristettua.

ateria 1
rahka ehrmann 250g kcl 145 proteiinit 24,5g hiilarit 10,5g rasvat 0,5g
pellavansiemenrouhe 20g kcl 57 p 6g hh 0,4g r3,4g kuidut 6,1g
vehnälese 20g kcl 31,4 p2,7g hh 3,1g r,9g kuidut 7,5
mehukeitto,valio kevyt 3dl kcl 27 p 0g hh 6,9g r0g k1,5g
rypsäri 10g kcl 88 p 0g hh 0g r 10g

yhteensä kcl 348,5 p 33,2g(kcl 133) hh 20,9g(84) r 14,8g(134kcl) kuidut 15,1g

ateria 2
raejuusto ingman 200g kcl 180 p32g(128) hh5g(20) r4g(36)

ateria 3
Fast hera 50g kcl 214,5 p 38g hh2,5g r 5,5g
fun light 0,5dl kcl 0,5 p0g hh0,2g r 0g
rypsäri 5g kcl 44 p0g hh0g r5g
yhteensä kcl 259 p38g(152) hh2,7g(11) r10,5g(94,5)

ateria 4
raejuusto ingman 200g kcl 180 p32g(128) hh5g(20) r4g(36)

ateria 5,palkkari
Fast hera 50g Fast malto 30g kcl 327,9 p38(152) h37,5g(150) r5,5g

ateria 6
naudan jauheliha 150g kcl 342 p28,5g h0g r25,5g
pitkäjyväinen riisi 80g kcl 117 p2,6g hh25,3g r 0,2g kuidut 3,2g
pirkka vihannessekoitus 50g kcl 15,7 p1,4g hh2,4g r0,5g kuidut 1g
valio ykkösmaito 4dl kcl 164 p13,2g hh19,2g r4g
yhteensä kcl 638,7 p45,7g(184) hh46,9g(187) r30,30g(272,5) kuidut 4,2g

ateria 7
ehrmann rahka 250g kcl 145 p24,5 hh10,5g r05g
valio mehukeitto kevyt 2dl kcl 18 p0g hh4,g r0g k1g
pellavansiemenrouhe 20g kcl 57 p6 hh0,4g r3,4g
rypsäri 5g kcl 44 p0g hh0g r5g
yhteensä kcl 264 p30,5g(122) hh15,5g(62) r8,9g(81) kuidut 7,1g

yhteensä kalorit 2198 proteiinit 253,4g(999) hiilihydraatit 133,5g(534) rasvat 78,80g(654) kuidut 26,4g
jakauma:proteiinit 45% hiilarit 24% rasvat 30%

toivottavasti tää ei oo ihan perseellään,vaikka mulla on sellanen ilkee tunne että on..

No en mä tossa mitään huonoa nähnyt nopeasti katsomalla. Itsellä ei tuollainen juustonmäärä uppoasii millään, vaan vetäsin jotain proteiini + rypsärisettiä tossa, mutta mikäs siinä jos juusto hyvin uppoaa.

raejuustohan on hyvvee! mutta joo,ehkä noista ainakin toisen vois korvata protskujuomalla...

ilmeisesti mä lähen sitten tolla etenemään kun kenelläkään ei ole mitään vastaan sanomista...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Suositut

Back
Ylös Bottom