Lotto pois YLE:ltä

Kyllähän se "minä itse" tuosta lauseesta löytyy, kun sen olen sinne ihan selvästi kirjoittanut... Mutta enpä minä sillä perustellut yle-veroa. Totesinpahan vaan, että YLE ei nyt ole pelkästään pahasta.
Juuri sitä tarkoitinkin, että Itse oli heti toinen pointtisi kiukuttelun jälkeen.

Vastikeellisuusargumentointi on hölmöä sen takia, että jos verotusta perusteltaisiin vastikkeellisuudella, verotus olisi täysin turhaa. Jos halutaan maksaa jostain saada vastineeksi jotain, niin miksei saman tien makseta kaikkea itse? Plain and simple. Ei veroja ollenkaan. Niinpä siis argumentoinnin tulisi lähteä siitä, onko jokin verovaroilla katettu toiminta ylipäänsä perusteltua vai. Ja tähän pointtiin osut toisessa kysymyksessäsi? Kuuluuko radion ja television levittäminen valtiolla?
Liikut olennaisten kysymysten äärellä. Miksi ei tosiaan makseta kaikkea itse? Miksi rahat pitää kierrättää tehottoman pöhöttyneen koneiston läpi, jonka tarjoama palvelu voi olla mitä sattuu, mutta kun asiakkaana joudut tyytymään siihen tai vaihtamaan maata? Tuo perusajatuksesihan on silti väärin. Jos perustellaan vastikkeellisuudella, niin kyllähän silloin veroa voidaan periä niihin asioihin, joissa rahoille koetaan saatavan vastiketta. Veroa maksetaan Sveitsissäkin ja siellä näitä asioita mietitään tarkkaan. Ero on vain siinä, että kun veroa maksetaan vain niitä tehtäviä varten, joista verovaroille saadan vastiketta, niin verotus voi olla alhainen ja koneisto ei pääse paisumaan hallitsemattomasti.

Itse pitäisin ne toimet valtiolla, joissa asiakas ei kykene valitsemaan hyvän ja huonon palvelun välillä. Myös maanpuolustus kuuluu mielestäni valtiolle.
Peruskoulutus: lapset jouksisivat luokasta mieluiten pihalle leikkimään.
Poliisi: asiakas jäisi mieluiten vaille "palvelua"
Terveydenhoitopalveluissa taasen jokainen haluaisi saada jotain muuta kuin jonottamista. Mieluimmin sitä menisi sille lääkärille, joka tarjoaa lyhyet jonot ja hyvän palvelun. Viihteen tuottaminen telkkariin ja radioon on totaalisen sopimaton toimi valtiolle. Ehkä joskus pula-aikana siinä oli ajatusta, koska silloin viihdekanavat olivat vähissä.

Tämän kysymyksen äärelle olisi ihan mielekästä pysähtyä ja argumentoida.

No tuon takia kysymyksen sinulle esitin. Vastaukseksi tuli vain tuttua jankuttamista kiukuttelusta. Mitä jos alkaisit tuon sijaan argumentoimaan? Tuo rakkain argumenttisi alkaa olemaan jo nähty, eikä se anna yhtään mitään sisältöä tähän keskusteluun.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juuri sitä tarkoitinkin, että Itse oli heti toinen pointtisi kiukuttelun jälkeen.


Liikut olennaisten kysymysten äärellä. Miksi ei tosiaan makseta kaikkea itse? Miksi rahat pitää kierrättää tehottoman pöhöttyneen koneiston läpi, jonka tarjoama palvelu voi olla mitä sattuu, mutta kun asiakkaana joudut tyytymään siihen tai vaihtamaan maata? Tuo perusajatuksesihan on silti väärin. Jos perustellaan vastikkeellisuudella, niin kyllähän silloin veroa voidaan periä niihin asioihin, joissa rahoille koetaan saatavan vastiketta. Veroa maksetaan Sveitsissäkin ja siellä näitä asioita mietitään tarkkaan. Ero on vain siinä, että kun veroa maksetaan vain niitä tehtäviä varten, joista verovaroille saadan vastiketta, niin verotus voi olla alhainen ja koneisto ei pääse paisumaan hallitsemattomasti.

Itse pitäisin ne toimet valtiolla, joissa asiakas ei kykene valitsemaan hyvän ja huonon palvelun välillä. Myös maanpuolustus kuuluu mielestäni valtiolle.
Peruskoulutus: lapset jouksisivat luokasta mieluiten pihalle leikkimään.
Poliisi: asiakas jäisi mieluiten vaille "palvelua"
Terveydenhoitopalveluissa taasen jokainen haluaisi saada jotain muuta kuin jonottamista. Mieluimmin sitä menisi sille lääkärille, joka tarjoaa lyhyet jonot ja hyvän palvelun. Viihteen tuottaminen telkkariin ja radioon on totaalisen sopimaton toimi valtiolle. Ehkä joskus pula-aikana siinä oli ajatusta, koska silloin viihdekanavat olivat vähissä.

No tuon takia kysymyksen sinulle esitin. Vastaukseksi tuli vain tuttua jankuttamista kiukuttelusta. Mitä jos alkaisit tuon sijaan argumentoimaan? Tuo rakkain argumenttisi alkaa olemaan jo nähty, eikä se anna yhtään mitään sisältöä tähän keskusteluun.

Omaan pääkoppaani ei mahdu ymmärrys siitä, miksi asoista valittaminen ilman pohdintaa olisi järkevää. "Oikeutettu" kiukuttelu sekä asioiden perustelminen ja argumentoinnilla vaikuttaminen kun ovat kaksi eri asiaa. Suomalaisessa kansassa on aika syvällä tämä valittamisen ja murjottamisen taito. Sen näkee täälläkin usein. Hyvänä esimerkkinä toimikoot maahanmuuttokeskustelu: Paljon sanoja, vähän ajatusta, ja vielä vähemmän tekoja.

Mutta nyt ollaan lähempänä keskustelua ja hyvää kritiikkiä!

Veroja maksetaan ja niiden kantoa kannattaa miettiä, vieläpä paljon enemmän kuin mitä tällä hetkellä tunnutaan miettivän. Tästä olen täysin samaa mieltä.

Sen sijaan vastikkeellisuusajattelun perusviestini ei muuten ole millään tavalla väärä, varsinkaan sillä perusteella, että olemme siitä eri mieltä. Vastikkeellisia suorituksia kutsutaan nimittäin julkisoikeudellisissa palveluissa ja suoritteissa maksuiksi. Ne eroavat veroista sillä, että perittävällä maksulla on aina vastinpari, suorite (eli palvelu tai tavara). Maksulla on siis vastike. Veroja puolestaan peritään kansalaisilta ilman että kansalainen niitä maksaessaan välittömästi mitään vastinetta rahalleen. Ja jos halutaan ajatella että jokaiselle valtiolle maksetulle eurolle pitäisi saada vastike, riittää kun jokaisesta palvelusta tai muusta suoritteesta peritään maksu. Silloin ei veroja tarvita.

Verotuksesta kertyvillä rahoilla katetaan sellaisia kustannuksia, joita yksittäinen kansalainen ei suoraan maksa. Ja tässä on vaaranpaikka, koska julkisten, kohdistamattomien varojen käyttö voi lähteä helposti lapasesta.

En ota suuremmin kantaa siihen, minkälaisten toimintojen kattamista verovaroin pidän itse järkevänä. Totean kuitenkin että olen samaa mieltä kaikista mainitsemistasi toiminnoista.

Sitten se YLE. Olen sitä mieltä, että YLE on liian suuri ja pöhöttynyt, tehoton toimija. Eli karsimisen ja virtaviivaistamisen varaa olisi, todennäköisesti niin organisaatiossa kuin itse sisällössäkin. Mutta en ole sitä mieltä, että YLEn toiminta on täysin turhaa, jonka vuoksi se pitäisi poistaa kokonaan. Ensinnäkin, YLEn kaikki tuotanto ei ole viihdettä - siltä osin kuin olemme samaa mieltä siitä, mitä viihde ylipäänsä on. Pidän itse asiassa ihan perusteltua sitä julkisen palvelun tehtävää, joka YLElle on osoitettu. YLE tuottaa nimittäin sellaisiakin sisältöjä, joita kaupallinen sektori ei tuottaisi. Tai näin itse uskon, lähinnä sillä perusteella että YLEllä tuotettua ns. asiaohjelmaa on huomattavasti enemmän, ja se on myös keskimäärin kaupallista sektoria laadukkaampaa. Voin olla väärässä, mutta tällä hetkellä olen tällaista havainnoinut.

Julkisen palvelun yleisradiotoiminta ei muuten ylipäänsä ole lainkaan epätyypillistä. Päin vastoin, vastaavia toimijoita on kymmenissä maissa.

Eli: Olen sitä mieltä, että YLEllä on olemassa ihan perusteltu asema, ja olen valmis hyväksymään verottamisen tämän aseman ja toiminnan rahoittamiseksi. Mutta olen myös sitä mieltä, että YLEn vuosibudjetti, taitaapi olla noin 500 miljoonaa, on perustelemattoman suuri. Sitä sietäisi siistiä, ja paljon.
 
Sitten se YLE. Olen sitä mieltä, että YLE on liian suuri ja pöhöttynyt, tehoton toimija. Eli karsimisen ja virtaviivaistamisen varaa olisi, todennäköisesti niin organisaatiossa kuin itse sisällössäkin. Mutta en ole sitä mieltä, että YLEn toiminta on täysin turhaa, jonka vuoksi se pitäisi poistaa kokonaan. Ensinnäkin, YLEn kaikki tuotanto ei ole viihdettä - siltä osin kuin olemme samaa mieltä siitä, mitä viihde ylipäänsä on. Pidän itse asiassa ihan perusteltua sitä julkisen palvelun tehtävää, joka YLElle on osoitettu. YLE tuottaa nimittäin sellaisiakin sisältöjä, joita kaupallinen sektori ei tuottaisi. Tai näin itse uskon, lähinnä sillä perusteella että YLEllä tuotettua ns. asiaohjelmaa on huomattavasti enemmän, ja se on myös keskimäärin kaupallista sektoria laadukkaampaa. Voin olla väärässä, mutta tällä hetkellä olen tällaista havainnoinut.

Eikö kannattaisi ainakin se viihde leikata Yleltä pois? Tuskin edes sinä olet sitä mieltä, että on järkevää kilpailla verovaroilla yksityistä sektoria vastaan. Näin esimerkkinä miksi verovaroilla pyöritetään YleX:ää joka kilpailee kuulijoista yksityisen sektorin radiokanavien kanssa? Tai vaikkapa Ylen viihdeohjelmat kuten True Blood ja HBO sarjat joiden oikeuksista verovaroilla pyöritettävä Yle kilpailee MTV3:n ja Nelosen kanssa. Kuka tästä hyötyy?
 
Omaan pääkoppaani ei mahdu ymmärrys siitä, miksi asoista valittaminen ilman pohdintaa olisi järkevää. "Oikeutettu" kiukuttelu sekä asioiden perustelminen ja argumentoinnilla vaikuttaminen kun ovat kaksi eri asiaa. Suomalaisessa kansassa on aika syvällä tämä valittamisen ja murjottamisen taito.
Kannattanee varmaan muistaa, että useimmilla meistä on jo paljon viestejä tällä(kin) palstalla. Sieltä löytyy kyllä monenlaista pohdintaa, eikä tuota kaikkea ole oikein järkevää toistaa joka otsikon alla.

Sen sijaan vastikkeellisuusajattelun perusviestini ei muuten ole millään tavalla väärä, varsinkaan sillä perusteella, että olemme siitä eri mieltä. Vastikkeellisia suorituksia kutsutaan nimittäin julkisoikeudellisissa palveluissa ja suoritteissa maksuiksi. Ne eroavat veroista sillä, että perittävällä maksulla on aina vastinpari, suorite (eli palvelu tai tavara). Maksulla on siis vastike. Veroja puolestaan peritään kansalaisilta ilman että kansalainen niitä maksaessaan välittömästi mitään vastinetta rahalleen. Ja jos halutaan ajatella että jokaiselle valtiolle maksetulle eurolle pitäisi saada vastike, riittää kun jokaisesta palvelusta tai muusta suoritteesta peritään maksu. Silloin ei veroja tarvita.

Itse näen niin, että vaikkei verovaroja korvamerkitä mihinkään käyttötarkoitukseen, niin se koko paketti mitä niillä rahoitetaan on se vastike. Eli jos peritään paljon veroja, niin valtion pitää tarjota laadukkaat palvelut vastiikkeeksi. Jos taasen veroja kerätään vähän, niin silloin vähempi palvelujen määrä on ok. Missä tämä ajatusmalli menee metsään? Olipa verotuksen taso mikä tahansa, niin jokainen verolantti pitäisi käyttää järkevästi. Valtion suojatyökeskuksien rahoittaminen on jotain sellaista, mihin itse en enää verojani kanna.

Mutta en ole sitä mieltä, että YLEn toiminta on täysin turhaa, jonka vuoksi se pitäisi poistaa kokonaan. Ensinnäkin, YLEn kaikki tuotanto ei ole viihdettä - siltä osin kuin olemme samaa mieltä siitä, mitä viihde ylipäänsä on. Pidän itse asiassa ihan perusteltua sitä julkisen palvelun tehtävää, joka YLElle on osoitettu. YLE tuottaa nimittäin sellaisiakin sisältöjä, joita kaupallinen sektori ei tuottaisi. Tai näin itse uskon, lähinnä sillä perusteella että YLEllä tuotettua ns. asiaohjelmaa on huomattavasti enemmän, ja se on myös keskimäärin kaupallista sektoria laadukkaampaa. Voin olla väärässä, mutta tällä hetkellä olen tällaista havainnoinut.

Katsotaanpa mitä Ylen tv-kanava tarjoaa huomenna parhaaseen katseluaikaan:
1
7.00 X-games
17.55 Rock & Swing SM
19.00 Yle Uutiset
19.05 Urheilukatu 2
19.30 Syyttäjä (12)
20.30 Toistaiseksi tuntemattomasta syystä
21.00 Borgiat, maan ja taivaan valtiaat (16)
7/10. Turhuuksien rovio.
21.50 Yle Uutiset
Mukana urheilu.
21.55 Urheiluruutu
22.05 Märät säpikkäät (12)
22.30 Angry Boys (12)
23.00 The Wire (16)
23.55 Theroux: Raharikkaiden safarilla

En kyllä ole lukuisiin vuosiin katsonut Ylen ohjelmia, mutta vähän vaikuttaa heikolta tuo asiaohjelmien tarjonta. Varmasti niitäkin jostakin löytyy, mutta siinä vaiheessa kun kepeä viihde dominoi tarjontaa, ei asiaohjelmilla tai tiedottamisella voi paljoa perustella. Homman peruste on jäänyt taka-alalle, jotta on saatu paisutettua organisaatiota, jota nyt pakkosyötetään verolla.
 
Kannattanee varmaan muistaa, että useimmilla meistä on jo paljon viestejä tällä(kin) palstalla. Sieltä löytyy kyllä monenlaista pohdintaa, eikä tuota kaikkea ole oikein järkevää toistaa joka otsikon alla.

Ymmärrän pointin, mutta olen eri mieltä. Kaikki eivät myöskään seuraa koko palstaa ja kaikkia topikkeja niin että pystyvät olettamaan sanomatta jättämisiä muualla esiintyvän viestinnän kautta. Eli: Se että jotain on tullut sanottua muualla, ei tarkoita että kaikki ovat sen lukeneet.

Itse näen niin, että vaikkei verovaroja korvamerkitä mihinkään käyttötarkoitukseen, niin se koko paketti mitä niillä rahoitetaan on se vastike. Eli jos peritään paljon veroja, niin valtion pitää tarjota laadukkaat palvelut vastiikkeeksi. Jos taasen veroja kerätään vähän, niin silloin vähempi palvelujen määrä on ok. Missä tämä ajatusmalli menee metsään? Olipa verotuksen taso mikä tahansa, niin jokainen verolantti pitäisi käyttää järkevästi. Valtion suojatyökeskuksien rahoittaminen on jotain sellaista, mihin itse en enää verojani kanna.

Ero on siinä, nähdäänkö vastike kollektiivisena vai yksittäisinä transaktiovastikkeina. Jos asiaa katsellaan kollektiivisella tasolla, niin mielestäni tuo logiikka toimii. Jos yhteiskunta maksaa itselleen veroja, niin sen vastikkeena yhteiskunta myös tuottaa itselleen palveluita. Mutta jos minä yksittäisenä henkilönä maksan veroja, en voi varmistua siitä, että saan jokaiselle veroeurolleni vastineen. Tässä on siis ajateltava toiminnan järkevyyden kautta, ei sen kautta että jokaisella kansalaisella olisi oikeus vaatia rahoilleen vastinetta. Maksut maksuina ja verot veroina.

Katsotaanpa mitä Ylen tv-kanava tarjoaa huomenna parhaaseen katseluaikaan:
1

En kyllä ole lukuisiin vuosiin katsonut Ylen ohjelmia, mutta vähän vaikuttaa heikolta tuo asiaohjelmien tarjonta. Varmasti niitäkin jostakin löytyy, mutta siinä vaiheessa kun kepeä viihde dominoi tarjontaa, ei asiaohjelmilla tai tiedottamisella voi paljoa perustella. Homman peruste on jäänyt taka-alalle, jotta on saatu paisutettua organisaatiota, jota nyt pakkosyötetään verolla.

Tästä olen samaa mieltä. Joskin huomautan, että prime-time ja telkkari ei enää ole loogisin tapa lähestyä tätä argumenttia. Esim itse en omista televisiota, mutta katselen areenaa ja kuuntelen podcasteja. Katselen ja kuuntelen ne milloin sattuu. Prime-timella ei siis ole merkitystä. Ja asiaohjelmaa löytyy podcasteista ja areenesta huomattavasti enemmän kuin vaikkapa Katsomosta tai Ruudusta. Mutta, olen samaa mieltä: Organisaatio on paisunut ja sisältöäkin sietäisi karsia. Kuitenkin, verolle on olemassa perusteita.

- - - Updated - - -

Eikö kannattaisi ainakin se viihde leikata Yleltä pois? Tuskin edes sinä olet sitä mieltä, että on järkevää kilpailla verovaroilla yksityistä sektoria vastaan. Näin esimerkkinä miksi verovaroilla pyöritetään YleX:ää joka kilpailee kuulijoista yksityisen sektorin radiokanavien kanssa? Tai vaikkapa Ylen viihdeohjelmat kuten True Blood ja HBO sarjat joiden oikeuksista verovaroilla pyöritettävä Yle kilpailee MTV3:n ja Nelosen kanssa. Kuka tästä hyötyy?

Samaa mieltä.
 
Ymmärrän pointin, mutta olen eri mieltä. Kaikki eivät myöskään seuraa koko palstaa ja kaikkia topikkeja niin että pystyvät olettamaan sanomatta jättämisiä muualla esiintyvän viestinnän kautta. Eli: Se että jotain on tullut sanottua muualla, ei tarkoita että kaikki ovat sen lukeneet.
Ei kaikkien tarvitse toki kaikkea lukea. Mutta jos ei viitsi paneutua aiheeseen, niin kannattaa harkita kahdesti ennen kuin alkaa huutelemaan perusteettomasta valittamisesta.

Ero on siinä, nähdäänkö vastike kollektiivisena vai yksittäisinä transaktiovastikkeina. Jos asiaa katsellaan kollektiivisella tasolla, niin mielestäni tuo logiikka toimii. Jos yhteiskunta maksaa itselleen veroja, niin sen vastikkeena yhteiskunta myös tuottaa itselleen palveluita. Mutta jos minä yksittäisenä henkilönä maksan veroja, en voi varmistua siitä, että saan jokaiselle veroeurolleni vastineen. Tässä on siis ajateltava toiminnan järkevyyden kautta, ei sen kautta että jokaisella kansalaisella olisi oikeus vaatia rahoilleen vastinetta. Maksut maksuina ja verot veroina.
Pidän kyllä itsestään selvänä, että verovaroin tuottettuja palveluja pitää tarkaistella yhteisön näkökulmasta. Ymmärrän pointtisi, mutta en jaksa jossitella niin paljon, että näkisin sen olennaiseksi.

Tästä olen samaa mieltä. Joskin huomautan, että prime-time ja telkkari ei enää ole loogisin tapa lähestyä tätä argumenttia. Esim itse en omista televisiota, mutta katselen areenaa ja kuuntelen podcasteja. Katselen ja kuuntelen ne milloin sattuu. Prime-timella ei siis ole merkitystä.

Ymmärtääkseni tämä prime-time on kuitenkin eniten maksavaa sisältöä. Veikkaan lisäksi, että HBO:n sarjojen hinta on kertaluokkia korkeampi kuin podcastien. Jotenkin vaikea ymmärtää, ettei euro olisi looginen tekijä verovarojen käytöstä puhuttaessa. Oikeastaan taas alkaa vanha tuttu Minä Itse nostamaan päätään. Kun tuo prime-time ei ole sinulle olennainen tekijä, niin silloin siitä keskusteleminen ei ole loogista...
 
Eikö kannattaisi ainakin se viihde leikata Yleltä pois? Tuskin edes sinä olet sitä mieltä, että on järkevää kilpailla verovaroilla yksityistä sektoria vastaan. Näin esimerkkinä miksi verovaroilla pyöritetään YleX:ää joka kilpailee kuulijoista yksityisen sektorin radiokanavien kanssa? Tai vaikkapa Ylen viihdeohjelmat kuten True Blood ja HBO sarjat joiden oikeuksista verovaroilla pyöritettävä Yle kilpailee MTV3:n ja Nelosen kanssa. Kuka tästä hyötyy?
Muistaakseni HBO ei suostu näyttämään ohjelmiaan mainoskatkoja sisältävillä televisiokanavilla, eli kilpailua MTV3:n ja Nelosen kanssa ei tosiasiassa ole, he kun eivät ole valmiita sarjoja ilman mainoskatkoja näyttämään. Joko siis näitä HBO:n sarjoja on Suomessa katsottava Ylen televisiokanavilta, tai ei miltään televisiokanavilta.

Itse en vaivaudu ottamaan tähän lottoasiaan kantaa kun en lottoa tai edes katso televisiota. Ylen palvelujakaan ei ole tullut lapsuusvuosien Avara Luonto-episodien jälkeen hyödynnettyä.
 
Ei kaikkien tarvitse toki kaikkea lukea. Mutta jos ei viitsi paneutua aiheeseen, niin kannattaa harkita kahdesti ennen kuin alkaa huutelemaan perusteettomasta valittamisesta.

No jaa... Enpä nyt näiden kahden sivun perusteella ole varma, mihin viittaat. Se mitä muissa keskusteluissa käydään, on tietysti oma juttunsa. Itse en oleta muiden tietävän mitä olen muualla sanonut. Mutta tuskinpa tästä on enempää tarvetta inttää.

Ja todettakoon nyt vielä, että se kiukuttelusta valittaminen ei kohdistunut yksinomaan sinuun, vaan yleisesti aika moneen muuhunkin.

Pidän kyllä itsestään selvänä, että verovaroin tuottettuja palveluja pitää tarkaistella yhteisön näkökulmasta. Ymmärrän pointtisi, mutta en jaksa jossitella niin paljon, että näkisin sen olennaiseksi.

Luulen että me ollaan tässä itse asiassa hyvin lähellä samaa mieltä, mutta tulokulma ja fokus on hieman eri paikassa.

Ymmärtääkseni tämä prime-time on kuitenkin eniten maksavaa sisältöä. Veikkaan lisäksi, että HBO:n sarjojen hinta on kertaluokkia korkeampi kuin podcastien. Jotenkin vaikea ymmärtää, ettei euro olisi looginen tekijä verovarojen käytöstä puhuttaessa. Oikeastaan taas alkaa vanha tuttu Minä Itse nostamaan päätään. Kun tuo prime-time ei ole sinulle olennainen tekijä, niin silloin siitä keskusteleminen ei ole loogista...

Kysymys oli siitä, minkälaista sisältöä YLEn pitäisi ja ei pitäisi tuottaa. Vasta kun tämä kysymys on ratkaistu, on ylipäänsä loogista ruveta keskustelemaan siitä, mitä valitusta tuotettavasta sisällöstä pitäisi esittää, ja missä.

Minä Itse ei tällä kertaa liittynyt asiaan. Mutta halusit sen tekstistä tulkita. Pointti oli siinä, että sisällön kuluttaminen siirtyy ylipäänsä telkkarista verkkoon, ja jokaisen itse valitsemaan ajankohtaan. Tämä näkyy ihan tilastoissakin.

Ja mehän olemme samaa mieltä siitä, ettei verovaroja kannata suoltaa listaamiesi sisältöjen esittämiseen.
 
Kysymys oli siitä, minkälaista sisältöä YLEn pitäisi ja ei pitäisi tuottaa. Vasta kun tämä kysymys on ratkaistu, on ylipäänsä loogista ruveta keskustelemaan siitä, mitä valitusta tuotettavasta sisällöstä pitäisi esittää, ja missä.

Minä Itse ei tällä kertaa liittynyt asiaan. Mutta halusit sen tekstistä tulkita. Pointti oli siinä, että sisällön kuluttaminen siirtyy ylipäänsä telkkarista verkkoon, ja jokaisen itse valitsemaan ajankohtaan. Tämä näkyy ihan tilastoissakin.
Kysymyksesi on hyvä ja aiheellinen, mutta ei kai televisio ole vielä sivuseikaksi muuttunut? Finnpanelin viikon 19 luvuissa näkyy uutiset keränneen vajaata miljoonaa ihmistä katsomaan parhaillaan. Huomioitavaa on kyllä se, että Ylen kanavilla katsotaan lähinnä uutisia, vaikka sitä muutakin täytettä ohjelmistossa on. Onko noiden HBO:n sarjojen kanssa nyt niin, että niistä maksetaan isot rahat, mutta katsojia ne eivät kiinnosta? Vai millaisiahan katsojalukuja ne keräävät netissä?

Mitä valtiollisen mediayhtiön sitten kuuluisi tuottaa? Uutiset ovat tietyllä tavalla aika perustavaa laatua oleva osa, mutta onko sekään tärkeä tai edes sopiva sisältö Ylelle? Paljon uutisista liittyy valtion politiikkaan, mutta valtio raportoimassa poliitikkojen tekemisistä on lähtökohtaisesti arveluttavaa. Kansalaisen kuuluisi saada mahdollisimman suodattamatonta tietoa koneiston toimista. Ylen kautta se tuskin onnistuu.

Asiaohjelmat ovat ihan ok. Mutta onko mitään syytä tehdä niitäkään verovaroin? Miksei niitä voisi aivan hyvin tehdä normaalien markkinatalouden lainalaisuuksien alla?

Urheilun ja muun viihteen sisällyttäminen ohjelmistoon ei mielestäni ole mitenkään perusteltua. Tuntuu järjettömältä käyttää verovaroja kansalaisten passivoimiseen saippuasarjojen tai penkkiurheilun voimalla.
 
Lottoaja.

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa uhkapelaaminen? Parin rivin lottoaminen ei ole uhkapeluuta se on vain peluuta ja pientä sellaista. Uhkapelaaminen tarkoittaa niin suurta pelaamista, että on realistinen mahdollisuus menettää suuren osan omaisuudestaan esim vaikka oman kodin.
 
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa uhkapelaaminen? Parin rivin lottoaminen ei ole uhkapeluuta se on vain peluuta ja pientä sellaista. Uhkapelaaminen tarkoittaa niin suurta pelaamista, että on realistinen mahdollisuus menettää suuren osan omaisuudestaan esim vaikka oman kodin.

Rikoslaki määrittelee näin: "Uhkapelillä tarkoitetaan veikkaus-, bingo-, toto- ja vedonlyöntipeliä, raha- tai tavara-arpajaisia ja pelikasinotoimintaa sekä muuta vastaavaa peliä tai toimintaa, jossa voiton saaminen perustuu kokonaan tai osittain sattumaan taikka peliin tai toimintaan osallistuvista riippumattomiin tapahtumiin ja jossa mahdollinen häviö on ilmeisessä epäsuhteessa ainakin jonkun osallistujan maksukykyyn."

Jos joku mummo pelaa viimeisillä euroillaan, niin rikoslain mukaan veikkauksen pelit ovat yksiselitteisesti uhkapelejä.
 
Kysymyksesi on hyvä ja aiheellinen, mutta ei kai televisio ole vielä sivuseikaksi muuttunut? Finnpanelin viikon 19 luvuissa näkyy uutiset keränneen vajaata miljoonaa ihmistä katsomaan parhaillaan. Huomioitavaa on kyllä se, että Ylen kanavilla katsotaan lähinnä uutisia, vaikka sitä muutakin täytettä ohjelmistossa on. Onko noiden HBO:n sarjojen kanssa nyt niin, että niistä maksetaan isot rahat, mutta katsojia ne eivät kiinnosta? Vai millaisiahan katsojalukuja ne keräävät netissä?

Mitä valtiollisen mediayhtiön sitten kuuluisi tuottaa? Uutiset ovat tietyllä tavalla aika perustavaa laatua oleva osa, mutta onko sekään tärkeä tai edes sopiva sisältö Ylelle? Paljon uutisista liittyy valtion politiikkaan, mutta valtio raportoimassa poliitikkojen tekemisistä on lähtökohtaisesti arveluttavaa. Kansalaisen kuuluisi saada mahdollisimman suodattamatonta tietoa koneiston toimista. Ylen kautta se tuskin onnistuu.

No mutta kun edelleen kysymys on siitä, mitä sisältöä YLEn kenenkin mielestä ylipäänsä pitäisi tuottaa/lähettää. Vasta sitten kun tähän kysymykseen on vastattu, voidaan ryhtyä miettimään mitä kannattaa lähettää, millä teknologiala, ja mihin aikaan. Katsojaluvut liittyvät jälkimmäisiin.

Sivuhuomiona nyt kuitenkin todettakoon, että television katselu on huomattavasi aktiivisempaa vanhempien sukupolvien keskuudessa (yli 65-vuotiaat: 4 t 30 min ja 45-64-vuotiaat 3 t 35 min, per päivä) kuin nuoremman porukan keskuudessa (10-24-vuotiaat, 1 t 24 min ja 25-44-vuotiaat 2 t 23 min, per päivä). Toisaalta sisällön kulutus sinänsä ei näytä vähenevänä, ainakin jos esim. mobiilidatan kulutusmääriä on katsominen. 3G ruuhkautuu jo nyt, erityisesti sen takia, että päätelaitteilla alkaa olemaan kapasiteettia ottaa vastaan videokuvaa streamina. Eli: videoita (mukaan lukien TV:ssäkin välitettävää sisältöä) katsellaan, kaikkialta ja kaikissa muodoissa, myös sellaiseen aikaan kun itse halutaan. Perinteisillä telkkarilähetyksillä on vielä tällä hetkellä merkittävä rooli. Mutta jos katsotaan sukupolvien kulutustottumuksia, sisällön kulutus näyttäisi vahvasti siirtyvän internetiin. Mutta tämä nyt oli tosiaan sivujuoni...

Asiaohjelmat ovat ihan ok. Mutta onko mitään syytä tehdä niitäkään verovaroin? Miksei niitä voisi aivan hyvin tehdä normaalien markkinatalouden lainalaisuuksien alla?

Urheilun ja muun viihteen sisällyttäminen ohjelmistoon ei mielestäni ole mitenkään perusteltua. Tuntuu järjettömältä käyttää verovaroja kansalaisten passivoimiseen saippuasarjojen tai penkkiurheilun voimalla.

Itse pidän tuota ns. asiaohjelmaa perusteltuna, koska en ole nähnyt kaupallisen sektorin sitä juuri tuottavan. Epäilen siis, ettei kaupallinen media tuottaisi yhtä paljon ja/tai yhtä laadukasta "asiasisältöä". Voin olla väärässä, mutta näin epäilen. Ainakaan tähän mennessä tällaista sisältöä ei ole kaupalliselta puolelta merkittävissä määrin löytynyt. Enkä usko sen johtuvan siitä, että YLE olisi kilpailua vääristäen syönyt nämä "asiasisällön markkinat". Mutta kuten totesin, voin olla väärässäkin.
 
Laitetaan nyt vaikka tänne, helvetin hyvää tekstiä tästä keissistä ja vasemmistosta yleensä. Modet siirtäköön, jos löytyy parempi topic tälle.

Enbuske: Lottovoitto on työntyä yrittäjän suoleen

42 vuotta Suomessa tehtiin rikosta kansan ja hyväpalkkaisten virallisten valvojien silmien alla. Viimein Viestintävirasto ilmoitti, ettei Yle saa näyttää lottoa.

Vasemmistoliiton kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki raivostui. Suomen Hugo Chávez ilmoitti Facebookissa, että lottoarvonnan näyttäminen kuuluu Ylen julkiseen palveluun.

Mitä kansalle pitäisi siis Arhinmäen mielestä näyttää? Miljonäärejä.

Mutta ei miljonäärejä, jotka ovat keksineet jotain, kantaneet yrittäjäriskin tai tehneet keksinnön, josta sadattuhannet ihmiset ovat valmiita vapaaehtoisesti maksamaan.

Ei. Sellaista rikastumista vasemmisto vastustaa. Arhinmäki on puhunut tuloerojen kasvua vastaan ja saarnannut siitä, kuinka ahneus on pahasta.

Vasemmiston mielestä on siis enemmän oikein rikastua täysin sattumanvaraisesti lottoamalla kuin esimerkiksi yrittämällä.



Suomalaiset vastustavat gallupeissa tuloerojen kasvua. Samaan aikaan yli 80 prosenttia suomalaisista lottoaa ainakin joskus. En osaa kuvitella lottoamiselle muuta syytä kuin äkkirikastumisen haaveen. Lottoaja haluaa kasvattaa tuloeroaan suhteessa naapuriin. Se on ahneutta, ilman halua yrittää.

Tietysti lotolla rahoitetaan myös hyviä asioita. Mutta jos yksilö oikeasti haluaisi tehdä hyvää, eikö kannattaisi antaa rahat suoraan hyväntekeväisyyteen, ilman että osa menisi jonkun äkkirikastumiseen? Ei, sillä oma ahneus on kiva perustella ylevästi.

Alemman sosiaaliluokan ihmiset siis kantavat vähäiset rahansa ärrälle, ja vain yhdestä, täysin sattumanvaraisesta ihmisestä tulee miljonääri. Vieläpä miljonääri, joka ei maksa täysin ansiottomasta palkastaan lainkaan veroja.

Lotto on lisävero niille, jotka ovat onnettoman huonoja todennäköisyyslaskelmissa.

Lotossa voittaminen on nähkääs sen verran epätodennäköistä.



Onko lotto sitten väärin? Ei tietenkään. Se on harmitonta ajanvietettä, ja Veikkaus tekee tärkeää työtä.

Mutta se, että vasemmisto suhtautuu kielteisesti muunlaiseen rikastumiseen, on vastenmielistä. Poliitikot jauhavat tuloeroista, vaikka tietävät varsin hyvin, ettei yrittäjän rikastuminen ole toiselta pois.

Parhaiten tuloeropopulismin on tiivistänyt eräs kuuluisa suomalaispoliitikko. Arvaatko kuka?

”Jos kansa on tyytymätön siihen, että se käsittää tuloerojen kasvaneen, se ei johdu siitä, että kansa olisi sen kokenut. Vaan siitä, että niin on kerrottu. Yhtä vähän kuin ihminen pystyy aistimaan radioaktiivisuutta, yhtä vähän hän pystyy aistimaan sellaista abstraktiota kuin keskimääräistä tuloerojen kehitystä. Ne pitää hänelle kertoa. Odotan riemunpurkauksia siinä vaiheessa kun heikentyneen taloudellisen tilanteen myötä yritysten voitot kääntyvät laskuun.”

Kirjoittaja oli presidentti Mauno Koivisto, Suomen Sosialidemokraatissa 1970. Itse asiassa Koiviston ironisesti ennustamia kiljahduksia on jo tullut.

Ministeri Arhinmäen erityisavustaja Jussi Saramo iloitsi juuri Facebookissa, kuinka tuloerot ovat vasemmistoliiton hallituskaudella laskeneet. Hän unohti mainita, että ne ovat laskeneet lähinnä siksi, että Suomen talous on romahtanut.

Pian lottoaminen on lama-Suomessa todennäköisempi tapa rikastua kuin kova työnteko ja yrittäminen.
 
Menee tietysti hieman varsinaisen aiheen ohi, koska kyseessä on keskustelu monopolista yleensä. Olin perjantaina A-Streamissa vastassa Koponen ja Nummikoski. http://areena.yle.fi/tv/1897479

Ei se onneksi ihan inttämiseksi mennyt, mutta herätti välittömästi ajatuksia siitä, mihin seuraavaksi pitäisi kiinnittää huomiota. Palaute olisi sangen tervetullutta. :)
 
Back
Ylös Bottom