Juuri sitä tarkoitinkin, että Itse oli heti toinen pointtisi kiukuttelun jälkeen.Kyllähän se "minä itse" tuosta lauseesta löytyy, kun sen olen sinne ihan selvästi kirjoittanut... Mutta enpä minä sillä perustellut yle-veroa. Totesinpahan vaan, että YLE ei nyt ole pelkästään pahasta.
Liikut olennaisten kysymysten äärellä. Miksi ei tosiaan makseta kaikkea itse? Miksi rahat pitää kierrättää tehottoman pöhöttyneen koneiston läpi, jonka tarjoama palvelu voi olla mitä sattuu, mutta kun asiakkaana joudut tyytymään siihen tai vaihtamaan maata? Tuo perusajatuksesihan on silti väärin. Jos perustellaan vastikkeellisuudella, niin kyllähän silloin veroa voidaan periä niihin asioihin, joissa rahoille koetaan saatavan vastiketta. Veroa maksetaan Sveitsissäkin ja siellä näitä asioita mietitään tarkkaan. Ero on vain siinä, että kun veroa maksetaan vain niitä tehtäviä varten, joista verovaroille saadan vastiketta, niin verotus voi olla alhainen ja koneisto ei pääse paisumaan hallitsemattomasti.Vastikeellisuusargumentointi on hölmöä sen takia, että jos verotusta perusteltaisiin vastikkeellisuudella, verotus olisi täysin turhaa. Jos halutaan maksaa jostain saada vastineeksi jotain, niin miksei saman tien makseta kaikkea itse? Plain and simple. Ei veroja ollenkaan. Niinpä siis argumentoinnin tulisi lähteä siitä, onko jokin verovaroilla katettu toiminta ylipäänsä perusteltua vai. Ja tähän pointtiin osut toisessa kysymyksessäsi? Kuuluuko radion ja television levittäminen valtiolla?
Itse pitäisin ne toimet valtiolla, joissa asiakas ei kykene valitsemaan hyvän ja huonon palvelun välillä. Myös maanpuolustus kuuluu mielestäni valtiolle.
Peruskoulutus: lapset jouksisivat luokasta mieluiten pihalle leikkimään.
Poliisi: asiakas jäisi mieluiten vaille "palvelua"
Terveydenhoitopalveluissa taasen jokainen haluaisi saada jotain muuta kuin jonottamista. Mieluimmin sitä menisi sille lääkärille, joka tarjoaa lyhyet jonot ja hyvän palvelun. Viihteen tuottaminen telkkariin ja radioon on totaalisen sopimaton toimi valtiolle. Ehkä joskus pula-aikana siinä oli ajatusta, koska silloin viihdekanavat olivat vähissä.
Tämän kysymyksen äärelle olisi ihan mielekästä pysähtyä ja argumentoida.
No tuon takia kysymyksen sinulle esitin. Vastaukseksi tuli vain tuttua jankuttamista kiukuttelusta. Mitä jos alkaisit tuon sijaan argumentoimaan? Tuo rakkain argumenttisi alkaa olemaan jo nähty, eikä se anna yhtään mitään sisältöä tähän keskusteluun.