Lisäravinteita 13-vuotiaalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bebebe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noilla lähtötiedoilla: ei kannata. Sijoittaa nekin rahat ennemmin monipuoliseen, proteiinirikkaaseen kotiruokaan.

13-vuotiaana voi olla hankalaa vaikuttaa syömäänsä ruokaan muuten kuin sanomalla porukoille että raahaa sieltä kaupasta 2-3 purkkia raejuustoa/rahkaa, ja syöt 2-3 tunnin välein ihan normi ruokaa muuten.

Ei siinä kai mitään haitaa ole jos aika ei yksinkertaisesti riitä syömiseen että vaikka 10-20% tarvitsemistasi ravinteista korvaat esim. heralla.

Tai no, lähtökohta on se että mitään ei KORVATA lisäravinteilla, lisäravinteet ovat niemen omaan LISÄravinteita.

:hyvä::hyvä::hyper:

Syö kalaa pari kertaa viikos, Tonnikalasalaattia, yms. Ei 13 vuotias Tarvitse lisäravinteita, kun on kasvuiässä, syö vaan paljon ja jättää limut ja karkit pois.

En mä ainakaan näe mitään syytä minkä takia 13 -vuotias tarvitsisi lisäravinteita. Sitäpaitsi ei sillä ole tuossa iässä ja luultavasti vielä täysin aloittelijana suurtakaan merkitystä vaikka ei aina sitä proteiinia riittävästi saisi. Normaali terveellinen kotiruoka riittää helposti.

Miksi 16-20v TARVITSEE lisäravinteita?

miks 16-21 ? ;) Tossa vaiheessa saattaa kuitenkin olla jo kehityksen kannalta hyödyllistä, vaikkei niitä välttämättä tuossakaan iässä heti tarvitse.

no juu toki tohon käy myös se 21 :D Mutta pointtina siis se, että pitäs olla suht hyvät testotasot vielä senkin ikäsenä...Ja sen mitä 13vuotias saa ruoalla korvattua niin uskon saavan myös sen 21-vuotiaan...

Mutta esim. palkkari on kätevä ratkasu itselleni niin miksi ei 13-vuotiaallekkin?

Yleistä ihmettelyä siis jos vanhemmat ostaa nuoremmalle sen hera- ja maltopussukan niin miksi suurinosa sanoo, että pelkkää perusruokaa ja ei kannata lisäravinteita hommata. Niitä voi käyttää typerästi kuka tahansa iästä riippumatta. Eli ketjun aloittelijallekkin itse suosittelisin aluksi jotain peruspalkkaria unohtamatta keskittyä siihen perusruokavalion hieromiseen.

Oon kyllä samaa mieltä kanssasi, kun kaikki muut tekijät on kunnossa treenin suhteen( "normi" ruokavalio, lepo, treeniohjelmat...) voi niitä käyttää juuri lisänä. Eipä niistä mitää hyötyä oo jos kaikki muut asiat on miten sattuu.

Kyllähä minä aika monipuolisesti kaikkia salaatteja ja muita syön, ja kyllä mulla pohjatietooki jo iha hyvi on. Mutta jos ostaa jotain lisäks, mitä kannattaa ostaa? :)

no siis noin nuorena en usko että tarvitsee rahoja pusseihin turhata, kerta kehon ravinnetarve on kumminkin aikuista pienenpi, syö vaikka tonnikala purkki normaalin ruuan lisäksi treenipäivinä

Samalla tavalla se 13-vuotiaankin kroppa energiaa tarvitsee.
Turha lähtee heittelemään, että syö sitä mamman makaroonilaatikkoa paljon ja tonnikalaa lisäksi.

Juurikin tuossa iässä monet tekevät sen virheen etteivät syö mitään = Jonne Aaron.
Siihen kun lisätään punttitreeni niin voi heittää hyvästit lihaskasvulle.

Oon kyllä samaa mieltä kanssasi, kun kaikki muut tekijät on kunnossa treenin suhteen( "normi" ruokavalio, lepo, treeniohjelmat...) voi niitä käyttää juuri lisänä. Eipä niistä mitää hyötyä oo jos kaikki muut asiat on miten sattuu.
Jep, noi perusasiat kuntoon ensin, sitten aletaamn miettiä lisäravinteita. Mutta en kyllä usko että niitä tossa iässä edes tarvii, kuluttaahan toki tuossa iässä olevan 60 kiloisen perusaineenvaihdunta enemmän kuin saman painoisen 10 vuotta vanhemman. Noi painot ja iät nyt vain esimerkkejä, enkä oikein tiedä itsekään mitä tolla tarkoitin. Mut useasti kuitenkin 16-21 vuotias painaa enemmän kuin 13 vuotias, ja toden näköisesti on myös treenannut kauemmin, joten tulokset ovat kovemman työn takana ja
ruokaa tarvitsee paljon enemmän. Mielestäni ihminen ei TARVITSE lisäravinteita, ellei ole siinä pisteessä ettei yksinkertaisesti PYSTY syömään enempää kuin sillä hetkellä syö, eikä se riitä lihaskasvuun. Mut jos et itse niitä lisäravinteita joudu maksamaan, vaan vanhemmat maksaa niin käytä ihmeessä tilaisuus hyödyksesi, ellet voi syödä ihan perussafkaa tarpeeksi koulun/muun syyn takia. Itellenikin ois hyvä joku massanlisääjä tai vastaava hyvä koulussa evääksi, kun siinä kuitenkin tulee kouluruokailun ja siitä seuraavaan ruokailuun 4-5 tunnin väli. Toivottavasti tästä romaanista oli edes jotain hyötyä...

Ottaakohan nyt kaikki huomioon sen, että urheilullisesti aktiivisen kasvuikäisen proteiinin tarve voi olla huomattavasti suurempi kuin aikuisen ihmisen? Muistan jostain lukeneeni jopa semmoisen lukeman kuin 4 g/painokilo. 50 kiloisella kaverilla siis saman verran kun meikäläisellä nyt, eli vaikkapa kilo lihaa.

Tottakai lähtökohta on se, että kaikki tarpeellinen saadaan tavallisesta ravinnosta. Jos tämä ei onnistu, niin sitten hankitaan tarvittaessa (kuten nimikin sanoo) LISÄravinteita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom