Lisäravinteita 13-vuotiaalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bebebe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ottaakohan nyt kaikki huomioon sen, että urheilullisesti aktiivisen kasvuikäisen proteiinin tarve voi olla huomattavasti suurempi kuin aikuisen ihmisen? Muistan jostain lukeneeni jopa semmoisen lukeman kuin 4 g/painokilo. 50 kiloisella kaverilla siis saman verran kun meikäläisellä nyt, eli vaikkapa kilo lihaa.

Tottakai lähtökohta on se, että kaikki tarpeellinen saadaan tavallisesta ravinnosta. Jos tämä ei onnistu, niin sitten hankitaan tarvittaessa (kuten nimikin sanoo) LISÄravinteita.

Samaa muistelen itsekin. Miettikää nyt hitto 12-14v pikkujamppaa, joka harrastaa lätkää. Treenejä on viikossa se 5 ja pelit päälle. Sitte hoetaan, jopa "valmentajien" tasolta, että perusruokaavaantänikäsille.
Perusruokaa? Onkohan kukaan näistä suosittelijoista vaivautunut laskemaan valmennettaviensa syömisten kalorijakaumat/-määrät?
Jossain lähteessä oli mainittu, että kyseisen ikäinen, aktiivitason nuori tarvitsee jopa 3-kertaisen ravintomäärän päivässä. Tämä tuskin onnistuu ilman lisäravinteita. Laita nyt tuon ikänen syömään perusruokaa (perunoita, ruskeaa kastiketta) kolminkertanen määrä päivässä. Vielä kun ottaa huomioon tuonikäisten ruokailurytmin, niin kerralla pitäisi ahtaa aikamoiset annokset, mikä ei mm. harjoitusten aikataulun vuoksi ole mahdollista.
No, mutta tietäen suomalaisen urheiluvalmennuksen tietotason ravintoa kohtaan, voidaan vaan odotella tällaista ´nyt nuorille lisäravinteita´ -kampanjaa. Ei tuon ikäinen ole vielä itse kiinnostunut ravinnosta, se on mm. valmentajien, opettajien ja vanhempien tehtävä heille "tuoda" se tieto.

ei kai mitään lisäravinteita kovin nuoren tarvi saada, syö kunnon ruokaa yms. ehkä jotain palautusjuomia sitten, palautuminen on tärkeämpää jos hyvin syö. sanokaa jos olen väärässä

Kyllähän tuloksia tulee paremmin kun käyttää vaikka palautusjuomaa. Ei tietenkaan tarvitse mutta kiistaton fakta on että treenistä saa enemmän irti hyvällä palautusjuomalla, imeytyy nopeammin kuin kiinteäruoka. Itseasiassa treenaamisen jälkeen keho ei sulata kiinteä ruokaa heti kun tarvittava veri on vielä lihaksissa jne. Suosittelen kyllä jotain simppeliä palautusjuomaa..

Vois tilata tuolta P-Storesta jotain halpaa maltoa ja heraa. Kannattaakos tuota kreatiinia tässä iässä vielä rueta popsimaa? :D

Vois tilata tuolta P-Storesta jotain halpaa maltoa ja heraa. Kannattaakos tuota kreatiinia tässä iässä vielä rueta popsimaa? :D

Jos nyt oon aikaisemmista posteistasi oikein käsittänyt, pelaat potkupalloa. Onko missään vaiheessa tullut mieleesi ensinnäkin laskea päiväsi energiakulutusta? KAIKKI lisäravinteiden käyttö, olipa kyseessä sitten hera, malto, krea jne, pitää perustua TARPEESEEN. Ts. mikäli et runsaasta, hiilihydraattipitoisesta aamupalasta, tasapainoisesta lounaasta, rahka- tai tonnarivälipalasta, lounaan kaltaisesta päivällisestä sekä rahkapohjaisesta iltapalasta huolimatta saa kokoon tarvittavaa, SITTEN hankit nota heroja ja maltoja.

Miksi mä taas ratkesin tähän?:curs: Ehkäpä mä olenkin se suurin :david:

No siis kyllähän tuota energiaa kulluu paljon. Eikä aina kerkee syömään tarpeeks, koulu 7 h, siihen vielä reenit ja muut lihaskunnot päälle, sitten vielä pitäs keretä ulkona olla. Enkä minä nyt koko aja niitä jauhoja ois vetämässä. Varsinki kesällä kun päivät kuluu kentillä potkimassa nii ei siinäkää kerkee hyvin syyä.

Mun ipana on vasta 11 ja meillä syödään ns perussahkaa (tosin hiilarit on hitaammapn puoleisia kaikissa safkoissa) poika harrastaa liikuntaa ihan kivasti ja treenin jälkeen olen lykännyt käteen prodejuoman palariksi ja ruokapuolella poika mättää hiukan enemmän prodea kuin ehkäkeskimäärin mukulat tekee. Hyvin näyttää tehoavan sillä lihakset palautuu paremmin ainakin mitä itse olen seuraillut+ nälkä ym pysyy poissa ja ylimääräiset napostelut on vekka kun on kunnon safkaa+ hiukan lisiä

Itekkin olen 13 ja tulokset kasvaa tosi hyvin syömättä minkäänlaisia lisäravinteita. Kehitystä on tullut 4kk penkkitulos noussut 15kg ja hauikseen mittaa 4cm ja vatsapalatkin alkaa pikkuhiljaa näkyä ja jalatkin huomattavasti paremmassa kunnossa. Satunnaisesti proteiinipatukoita saatan syödä. Et saa mitään aikasiks lisäravinteilla kun pelaat vaan jalkapalloo ja teet kotona kuntopiiriä. Sitten kun käyt 3xviikossa salilla saatat tarvita.

Itekkin olen 13... Et saa mitään aikasiks lisäravinteilla kun pelaat vaan jalkapalloo ja teet kotona kuntopiiriä. Sitten kun käyt 3xviikossa salilla saatat tarvita.
Aika tiukkaa totuutta saarnaa kolmetoistavuotias :D Kyllähän ne lisäravinteet nopeuttaa palautumista oli laji mikä tahansa. Tuon ikäiselle kyllä syöttäisin sen peruspalkkarin treenien päälle niin onpahan varmasti tarpeeksi virtaa seuraaviinkin treeneihin ja pienet lapsukset ruokailun suhteen voi antaa paremmin anteeksi.

Aika tiukkaa totuutta saarnaa kolmetoistavuotias :D Kyllähän ne lisäravinteet nopeuttaa palautumista oli laji mikä tahansa. Tuon ikäiselle kyllä syöttäisin sen peruspalkkarin treenien päälle niin onpahan varmasti tarpeeksi virtaa seuraaviinkin treeneihin ja pienet lapsukset ruokailun suhteen voi antaa paremmin anteeksi.
Ehkä noin, mutta kyllä ihan hyvin pärjää ilman mitään lisäravinteita, jos rahaa on 13-vuotiaana ostaa lisäravinteitakin niin kyllä minä sijoittaisin ne vaikka treenimahdollisuuksien kotona parantamiseen. Mutta ei ne lisäravinteet hukkaan mene, mutta en nytten hirveesti siinä järkeä näe. Ehkä korkeintaan joku palautusjuoma, sitten kun tekee rankempaa treeniä. Mutta pärjää tosi hyvin ilman lisäravinteita.
e. Tuosta totuudesta olen samaa mieltä.

Mutta nyt jos ostasin sitä palkkaria nii kannattaisko sitä kreatiinia pieni määrä pistää? Ei tarvii rueta sössöttää turhaa ku vastaatte ny tuohon kysymyksee, kiitos :D

Mutta nyt jos ostasin sitä palkkaria nii kannattaisko sitä kreatiinia pieni määrä pistää? Ei tarvii rueta sössöttää turhaa ku vastaatte ny tuohon kysymyksee, kiitos :D

OK, ei sössötetä. Mä en ottaisi sun sijassa kreaa mukaan palkkariin. Ei siksi että "yrittäisin epätoivoisesti varjella pientä ihmistä lisäravinteiden kirolta":hyper:, vaan siksi etten usko sen olevan hintansa väärti potkupallossa. Kestävyyspohjaan perustuvissa lajeissa siitä ei niinkään hyödy. Toisaalta, kreat sun muut vaikuttaa jokaiseen yksilöllisesti, esim. henk.koht. en ole havainnut hyötyä.

Noin yleisesti suosittelen palautusjuomaa (hera+malto) ja lisäksi kalaöljyt sekä magnesiumit.

Kreatiinia minimiannoksella (5g/pv) kuureittain,mikäli painoharjoittelua on mukana.Mutta tämä vain harkintana.Joillekin kreatiinivalmisteet eivät sovi.

Mulla krea toimi hyvin, paitti että aina kun sen ottamisen syystä tahi toisesta lopetti (raha) niin tulokset tippui tasaisesti... ja se söi motivaatiota. Sitten taas pomppas entiselle tasolle kun osti lisää ja sekoitti mukaan palkkariin. Nyt on viimeisen kreatiinipussukan ostosta reilu vuos, eikä enää heittelehdi tuloksetkaan.

Lainalihaa. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom