Lisäravinteet sokeritautiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MR.D
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
50
Kaupunki
Kulotie
Eli miten hyvin Gainerit ym sopivat sokeritautiselle?
Minun pitää selvittää yhdelle kaverille,että hänen poikansa voisi ostaa jotain lisäravinteita joita voisi käyttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on mielenkiintoinen kysymys, toivottavasti joku asiaan perehtynyt vastais tähän, luulisi että paltalla on joku diabetesbodari.

Käsittääkseni gainereita pitäisi heidänkin välttää ja muutenkin ne ovat tarpeettomia ja haitallisia. Lisäprotskua voi varmaan käyttää ihan huoletta. Ruokavalio on säädettävä viimesen päälle kuntoon, tosin ainakin vielä muutama vuosi oli joillakin diabeteshoitajilla melko takapajuinen käsitys diabeetikon ruokavaliosta; esim edes glykeemisestä indeksistä ei ollut eräälläkään rouvalla hajua keskussairaalassa kun juteltiin, määräsivät vain mättämään hedelmiä mielettömästi jne.

Toivottavasti täällä joku osaa postata painavaa sanaa. Ja paljon riippuu siitäkin minkäasteinen diabetes pojalla on, tartteeko millasia pistoksia jne.

Originally posted by MR.D
Eli miten hyvin Gainerit ym sopivat sokeritautiselle?
Minun pitää selvittää yhdelle kaverille,että hänen poikansa voisi ostaa jotain lisäravinteita joita voisi käyttää.

Kannattaa ottaa yhteyttä ihan asiantuntijaan. Diabetes siitä ikävä tauti, että rasittaa sisuskaluja joskus aika rankasti. Esim. munuaisten vajaatoiminta yleinen riesa. Liika proteiini silloin myrkkyä:( Joku voi ehkä selittää tarkemmin syyn siihen. Lähipiirissä tehty jokin aika sitten munuaisensiirto.

Re: Re: Lisäravinteet sokeritautiselle

Originally posted by RANKAISIJA
Esim. munuaisten vajaatoiminta yleinen riesa. Liika proteiini silloin myrkkyä:( Joku voi ehkä selittää tarkemmin syyn siihen.

Ja minä pelle menin jo löylyttämään että lisäprotskusta ei varmaan ole haittaa =/.

Noinhan tosiaan on. Tuo myrkytys johtuu siitä että aminohappojen pilkkoutuessa muodostuu veden ja hiilidioksidin lisäksi typpipitoisia kuona-aineita joista tärkein on urea jota maksa muodostaa. Lisäksi munuaiset poistavat kreatiniinia jota syntyy lihasaineenvaihdunnassa, virtsahappoa jota syntyy nukleiinihappojen aineenvaihdunnassa, ja ammoniumioneja joiden määrä riippuu paljon elimistön happoemästasapainosta. Munuaisten vajaatoiminnassa nämä valkuaisaineenvaihdunnan tuotteet (kuten monet muutkin virtsassa poistettavat aineet) luonnollisesti kertyvät elimistöön.

Jos kyseessä on kovin nuori (alle kakskymppinen) poika, niin suosittelisin aluksi treenaamaan ilman gainereita ja katsomaan, miten verensokerit suhtautuu siihen. Muutenhan hiilaripitoinen juoma vaatii tietysti ylimääräistä insuliinia eli jos ottaa treenin jälkeen hiilarijuoman niin sitä insua sitten, jos on käytössä pikainsuliini. Tuosta voi jo sinänsä olla hyötyä lihaskasvulle. Mutta: jos pistelee ylimääräisiä insuja niin sitten vastaavsti verensokerin mittaamista tiheämmin.

Itse olen sairastanut diabetestä n 20 vuotta ja mitään ei ole (vielä,yea) ilmennyt munuaisissa, vaikka syönkin paljon proteiinia. En käytä lisäravinteita osaksi juuri siksi, koska se tekisi diabeteksen seuraamisen vielä nykyistä monimutkaisemmaksi ja painoa on jo muutenkin hieman liikaa. Mutta jos nyt diabeetikko haluaa käyttää jotain palautusjuomaa niin mieluiten sellainen, jossa nyt ei ole ihan älytöntä määrää nopeasti imeytyvää hiilihydraattia. Saataa panna verensokerin heittelemään turhan paljon.

Ja niin, jos hoitajilta kysyy, niin he todennäköisesti kieltävät koko punttitreenin ja suosittelevet kevyttä aerobista liikuntaa (ja käskevät syödä liikuntasuorituksen aikana puolen tunnin välein ruisleipää).

Siis treenin aikana ei missään nimessä pidä syödä ruisleipää. Oli sitten kyseessä diabeetikko tai "normaali" hemmo. Diabeetikkojen pitää käyttää urheilujuomia pitkäkestoisen urheilusuorituksen aikana. Proteiinin saanti kannattaa pitää kohtuudessa (n. 15 E%).

mitenkäs Creatiini ja L-Glutamiini soveltuvat diabeetikolle?

kyselen tämmöstä kun velipoika on diabeetikko ja haluaisi saada treenistä kaiken irti

No, matala verensokeri seuraa juuri siitä, jos pistää liikaa insuliinia syömiseen ja liikkumiseen nähden. Silloin täytyy tietysti heti nauttia nopeaa hiilihydraattia ja miettiä, onko insuliinin annostus oikea.

(verensokeri laskee roimasti pitkäkestoisen liikuntasuorituksen takia ja alkoholin vaikutuksesta)

Itse olen sairastanut diabetestä n 20 vuotta ja mitään ei ole (vielä,yea) ilmennyt munuaisissa, vaikka syönkin paljon proteiinia.
tässä toinen diabetes-bodari..Naiskovis..paljonkos proteiiniä syöt päivässä?

Noin iso proteiinimäärä natulla ja vielä sun painoisella on enemmänkin haitaksi kuin hyödyksi.. Ite syön n.220 grammaa (e%30p/35h/35r) ja painan 104 kiloo ja oon aatellu laskee proteiininsaannin jonnekin 180-190 grammaan.

Totta puhut, pitäisi yrittää vähentää sitä proteiinin määrää ja lisätä hiilareiden määrää. Jotenkin musta on vain vaikea syödä paljon hiilareita ja sitten kun paino lähtee heti nousuun kun syö paljon hiilareita.

Lisää rasvan määrää ja vähennä protskun määrää. Hiilareita vain sen verran kuin diabeteksen ja glykogeenivarastojen täynnä pitämisen takia on tarvis.

Se on ihan hyvä heuvo.

Noin virallisesti diabeetikoita neuvotaan syömään hh60, prot20 ja r20%. Rasvahan on diabeetikoille se haitallisin ruoka-aine (siis normaali-ruokavaliossa, jossa on tyydyttyneitä rasvoja). Mutta suositus ei tietenkään ole tehty bodareille ja jos syö hyviä rasvoja niin luulisin, että tuo rasvan prosenttimäärä voi olla suurempikin kuin tuo 20%.

Niin, sulle sopiva jako dieetillä pellosta kuokalla nostettuna vois olla joku vaikka p130g h200g r50g 1770kcal E%p29/h46/r25, jos tosiaan oot vain 1600kcal syöny.. Proteiinin määrää vois vielä tuostakin laskea ja vastaavasti hiilareita vähän nostaa, 10-20 grammaa. Hiilarit jos jakais kuudelle aterialle tulis jotain 33 grammaa / ateria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom