lisäravinteet/body ruoan vaikutus maksaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dino84
  • Aloitettu Aloitettu
eli: olin vuosi sitten lääkärintarkastuksessa jossa todettiin alat arvon olevan hieman koholla (67), nyt vuosi sitten kävin uudestaan ja alat oli noussut 81:teen. lääkäri käski olla ilman lisäravinteita kolmisen viikkoa jonka jälkeen uusi koe, jos yhä ylhäällä niin ultraan.
MUTTA: en ole koskaan kuullut että lisäravinteet tai "body ruoka" vaikuttaisivat maksa-arvoihin, miten on? :eek:
viinaa en ota, lääkkeitä en käytä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika kummalta kuulostaa. Itse en usko että perus lisäravinteet protskut, malto jne.. vaikuttaisi mitään.

Voisko krea vaikuttaa? Munuaisille tulee ainakin töitä jos kreatiinia liikaa syö tai siis näin ainakin yleisesti väitetään!

krean vaikutuksesta munuaisiin olen kyllä kuullut mutta sitäkin hiukan epäilen.
käytän pelkästään proteiinia ja maltoa.
masentaa vaan aika pahasti olla kolme viikkoa ilman palkkaria, mutta jos täällä kaikki on sitä mieltä että lisäravinteet eivät vaikuta niin palkkarit alas vaan ja ultraan.
lisätään vielä että lääkäri ei sanonut että ne VAIKUTTAVAT vaan ainoastaan epäili näin.

Joku kerto kun tuli (4d ?) dokumentti vitamiinilisien käytöstä. Siinä kuulemma joidenki pillereiden täyteaineet kävi maksan päälle tjsp.

arppa sanoi:
Aika kummalta kuulostaa. Itse en usko että perus lisäravinteet protskut, malto jne.. vaikuttaisi mitään.

Mahdollisesti pitkäaikainen runsas altistuminen keinotekoisille aineille noin yleensä ei ole hyväksi??

EDIT: Alustava pikatarkistus osoitti että proteiinien liika saanti voi aiheuttaa maksan vajaatoimintaa. Lähde ie paras mahdollinen ole, mutta ainakin riittää syyksi olettaa jotain vaikutuksia olevan

Jostain olin lukevinani että liiallinen D-vitamiinin saanti, vaikuttaisi haitallisesti maksaan. Voiko joku guru vahvistaa asian, vai muistanko väärin..

KKHS sanoi:
Mahdollisesti pitkäaikainen runsas altistuminen keinotekoisille aineille noin yleensä ei ole hyväksi??

No eipä toi esim. heraproteiini varmasti kovin vaarallista voi olla kun herasta tehdään?? enpä tosin ole mikään lääkäri joten......:)

Nyt joku kunnon ravintoguru selvittämään kuinka asian laita on!!!

Ehdottomasti kannattaa dinon selvittää mikä tuon aiheuttaa ja pysyä nyt erossa noista jauheista jos elämäntavat esim alkoholin suhteen ovat muuten kunnossa.

Totta tosiaan, tietoa tarvitaan

Olisi kyllä hyvä tietää, mitkä aineet käyvät maksan tai munuaisten päälle. Minä ainakin haluan pitää kaikki elimet hyväkuntoisina.

KKHS sanoi:

EDIT: Alustava pikatarkistus osoitti että proteiinien liika saanti voi aiheuttaa maksan vajaatoimintaa. Lähde ie paras mahdollinen ole, mutta ainakin riittää syyksi olettaa jotain vaikutuksia olevan

Samaa olen saanut ymmärtää... Huom, mutua tämä on mutta parilta henkilöltä jotka tuntuvat tietävän paljon ravintoaineista jne ovat sanoneet tuohon suuntaan... Puhuessani saavan jotain 2gr per painokilo, siten että päivässä 24-50gr prodesta tulee jauheista sanoi että ei siinä pitäisi olla paha määrä mutta heti veti naaman virneeseen kun sanoin että täällä kehotetaan vetään 3-4gr per painokilo ja että osa ottaa 150gr jauheina... Totuus on että tuollaisia määriä vuosia kun vetää, en usko että ne hyväksi on. En perusta tätä mihinkään faktaan, vain omiin ennakkoluuloihini. :)

Ja tuo keinotekoisuus itseäkin vähän arveluttaa. Olen ajatellut jättää proteiinin pois kokeeksi ja pysytellä pelkässä palkkarissa jonkin aikaa.

Wondadog sanoi:
Ja tuo keinotekoisuus itseäkin vähän arveluttaa. Olen ajatellut jättää proteiinin pois kokeeksi ja pysytellä pelkässä palkkarissa jonkin aikaa.

Mikä ihneen "keinotekoisuus"?! Heraproteiinijauheet ovat luonnollisinta luontoa. Ei mistään laboratoriomuunnelluista kemikaaleista tms. ole kyse. Maksaa ja munuaisia voi pitkäaikainen proteiinien ylisaanti vaurioittaa, mutta se on sama ottaako sen protskun tonnikalasta, munasta, raejuustosta tai hera isolaatista.

kas-vain sanoi:
Mikä ihneen "keinotekoisuus"?! Heraproteiinijauheet ovat luonnollisinta luontoa. Ei mistään laboratoriomuunnelluista kemikaaleista tms. ole kyse. Maksaa ja munuaisia voi pitkäaikainen proteiinien ylisaanti vaurioittaa, mutta se on sama ottaako sen protskun tonnikalasta, munasta, raejuustosta tai hera isolaatista.

Näin olen minäkin käsittänyt ja tottakai alkaa sisäelimiä rassaamaan mikä tahansa ravintoaine jos sitä vaan saa kohtuuttomasti liikaa!

Mietinkin tuossa että kuinkaan paljon täällä osa porukasta vetää jauhoja päivässä maksimoidakseen kehityksen. Hulkilla ainakin oli muistaakseni määrät aika isot.

Jaa'a, itsellä tulee päivässä yli 3g protskua/kg, joista 0g ravintolisistä. Ei edes palkkaria käytössä tällä hetkellä. Tulee syötyä paljon lihaa, rahkaa ja juotua maitoa. Siinä 4000 kcal päivässä tulee syötyä kun treenikertoja tulee 5-6 viikkoon.

Mahtaako kyseinen määrä sitten olla epäterveellistä pitkässä juoksussa? Enpä tiedä, mutta aika outoahan tuo olisi, jos normiruokaa syömällä(nopeita hiilareita hyvin vähän. Kokojyvätuotteita, hyviä rasvoja jne) saisi sisuskalunsa rikottua. Ihan mutuna heitän, että varmaankin maksan toimintahäiriöiden/arvojen takana on yleensä joku muu kuin pelkkä proteiinin liikasaanti, vai mitä luulette?

kas-vain sanoi:

Jotenkin vain musta jauhona otettu ruoka ei ole luonnollista. Voin olla toki väärässä. Kuitenkin : Liika on liikaa. Alkuperäiseen viestiin, mä kyllä kuuntelisin edes kokeeksi sitä lääkärin sanaa olla 3 vk ilman ja sitten testiin, kuin että täältä haetaan analyysia ja toimitaan sitten sen mukaan... :rolleyes:

Wondadog sanoi:
mä kyllä kuuntelisin edes kokeeksi sitä lääkärin sanaa olla 3 vk ilman ja sitten testiin, kuin että täältä haetaan analyysia ja toimitaan sitten sen mukaan... :rolleyes:

Paras tapahan tuo on selvittää, johtuuko se niistä. Jos vastaus on että kolme viikkoa on liian pitkä aikna, niin silloin juttu on saletti :-) Noihinkin voi jäädä koukkuun, joskaan ei fyysisesti niin helposti kuin henkisesti

Dieetillä tulee kyllä kiskottua prodejauhoja aika tiuhaan. Joskus jopa 3 drinkkiä (palkkari mukaanlukien) päivässä. Enpä tästä ole ennen huolissani ollut. Täytynee seurata miten threadin aloittajan testissä käypi ja kattella sitten asiaa uudelleen. Jos hän ystävällisesti jaksaa kertoa tilanneraportin testien jälkeen.

Wondadog sanoi:
Jotenkin vain musta jauhona otettu ruoka ei ole luonnollista.

Tämä nyt ei ole pelkästään Wondadogille, mutta eikös Mannisen Anssi taannoin todennut, että esim. raejuusto ja kalkkunaleike ovat huomattavasti prosessoidumpia (ts. "epäluonnollisempia") elintarvikkeita kuin proteiinijauheet?

Wondadog sanoi:
Jotenkin vain musta jauhona otettu ruoka ei ole luonnollista. Voin olla toki väärässä. Kuitenkin : Liika on liikaa. Alkuperäiseen viestiin, mä kyllä kuuntelisin edes kokeeksi sitä lääkärin sanaa olla 3 vk ilman ja sitten testiin, kuin että täältä haetaan analyysia ja toimitaan sitten sen mukaan... :rolleyes:

Eli jos paistat jauhelihaa, kaadat rasvat siitä pois ja teet siitä tehosekoittimella hienojakoista niin se on keinotekoista ja näinollen vaarallisempaa kuin tavallien jauheliha? Proteiinien "myrkyllisyys" perustuu deaminaatioon joka tapahtuu maksassa. Sivutuotteina syntyy ammoniakkia ja ureaa. (jos nyt oikein muistan)

Mitäs muita lisäravinteita on käytössä, kuin perusproteiini? Oletko bulkkaillut ahkerasti ko. vuoden aikana?

RAvintolisien käyttöä muutenkin kannattaa harkita melko tarkkaan. Tuolal aiemmin mainittiin että joskut ottaa 150g proteiinista ravintolisänä, joka on mielestäni melko arveluttavaa. Eihän ne tuossa vaiheessa enään ole mitään lisiä, jos niillä otetaan pääosa saatavista proteiineista.

Eli jos niitä suuria määriä joutuu käyttämään, on ruokailussa jotain vikaa.

kas-vain sanoi:

Maksa ja munuasia voi pitkäaikainen proteiinien ylisaanti vaurioittaa jos omaa jonkin vian tai sairauden jonka takia kyseiset elimet eivät toimi normaalisti. Normaalin terveen ihmisen sisäelimet ei mistään proteiinista voi kun paremmin.

Monella vaan tuntuu olevan enemmän kyse tunteista ja mielikuvista kuin järjestä kun puhutaan "lisäravinteista".:lol2:

Tämänkin threadin tiukimmat kannanotot tulee todennäköisesti niiltä jotka asiasta vähiten ovat jaksaneet selvää ottaa.;) :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom