Lisääkö treeni unentarvetta?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Muistan jostain, että normaaliin n. 8 tunnin yöuneen sisältyy kaksi REM-univaihetta eli syväunivaihetta vaikka aivojen vireystila vastaakin lähes valvetilaa. Olen vetänyt sen johtopäätöksen, että paren olis jos nukuttuna yöuniaikana olisi nuo 2 REM-univaihetta. Palatakseni topiciin olen huomannut jumpan lisäävän ainakin itselläni unen ja levon tarvetta.

Käytä nyt herran tähden päätäs, eiköhän elimistös tulkitse "yö"ajaksi sen ku rupeaa tulemaan pimeä ja tuhansia ja tuhansia vuosia vanha koodi päässäsi sanoo että enää ei nää metsästää/etsiä ruokaa niin nyt levätään. Vaikka kroppa ei näe onko pimeä vai ei niin kyllä siellä jonkinlainen rytmi on syntynyt vuosien saatossa. Ja jos ei ole väliä mihinkä aikaan nukkuu niin miksi yötyötä tekevät valittelevat vuorojen jälkeen että ovat aika pallo hukassa? Itse ainakin kun yötyötä tein niin se unen laadun ero kuin tosiaan kuin yöllä ja päivällä. Ja tottakai treenit sovitetaan sen mukaan mikä on mahdollista. Mainitsin vain että aamulla testotasot ovat korkeimmillaan.

No en helvetissä rupea päätä käyttämään! Ilmankin pärjätty 19 vuotta.

Tuohon vanhanajan metsästysviettiin: Ethän nä nyt helvetissä luule että aikoinaan metsästys on suoritettu päiväsaikaan?

Ja yötöitä tehnyt säännöllisesti jo jonkin aikaa, eikä mitään ongelmia nukkumisen kanssa. Alkuun oli hieman vaikeuksia muuttaa unirytmiä, mutta äkkiä sekin meni ohi.

Joten hieman avarakatseisuutta. Edelleen on aivan sama, milloin nukkuu, kunhan vain nukkuu.

Muistelisin nähneeni joku aika sitten dokkarin, jossa oltiin vahvasti sitä mieltä, että sillä on väliä, milloin nukkuu. Eli siis että ihmisen elimistö tunnistaa onko päivä tai yö ja hormonitoiminta on sitä myötä erilaista eri vuorokaudenaikoina. Mutta jokainen on yksilö ja vaikutukset ovat tietenki erilaisia.

Ja epäilen kyllä vahvasti, että löytyy mitään tutkimusta, jonka loppupäätelmät kehottaisivat olemaan koko elämän vuorotöissä, koska se on terveellistä, laskee verenpainetta&kolesterolia ja parantaa elämänlaatua(mitä sitten ko. tapauksessa onkin).

Ja sellasta "vakiintunutta" käsitettä kuin univelka ei ole olemassa.

On noita tutkimuksia tehty kolmivuorotyöläisten unihäiriöistä, tosin sekin on yksilöllistä miten tuohon valvomiseen elimistö reagoi. Pitemmällä aikavälillä suurimmalla osalla oli jonkinsorttisia ongelmia. Itse lopetin aikoinaan yötyön juurikin sen takia, että koko muu elämä kärsi ja ikää oli silloin n. 20.

En viitsi tehdä turhaan uutta ketjua, joten kysäisenpä täällä.

Aloitin pari viikkoa sitten treenaamaan salilla täältä aloittelijoiden osiosta löytyvällä ohjelmalla, ja olen samalla pyrkinyt parantamaan ruokavaliota reippaasti(Lämmintä ruokaa 2x päivä entisen yhden sijaan ja burgerit, pizzat, limut, yms melkein kokonaan pois). Jostain syystä unentarve on lisääntynyt paljon ja nyt tulee helposti nukuttua tuo 10tuntia, kun ennen 8 tms tuntui riittävän hyvin ja muutenkin päivisin on edelleen hieman väsynyt ja aneeminen fiilis.
Onko tämä normaalia, kun lähtee käytännössä nollista treenaamaan ja järkevöittämään surkeata ruokavaliota vai onko ruokavaliossani mahdollisesti jotain pielessä.
Normaalisti päivän ruokalista on about tämä: Aamulla heti heräämisen jälkeen klo 11 aamiaista, joko runsaskuitusia muroja ja vähä rasvasta jogurttia tai muutama hedelmä, tai joskus molempia. Päivällä 14-15 lihaa,kalaa,pastaa,kanaa tms. Iltapäivällä jonkun verran hedelmiä ja illalla 20-22 iltapalaksi jotain samantyyppistä kuin päivälläkin.
Aikasemmin saatoin jättää aamupalan kokonaan pois ja usein ainoa lämminruoka oli juuri hamppariateria ja sitten illalla muutama pala leipää.

Onko tämä normaalia, kun lähtee käytännössä nollista treenaamaan ja järkevöittämään surkeata ruokavaliota vai onko ruokavaliossani mahdollisesti jotain pielessä.

Aivan normaalia. Ei kehtaa sen tarkemmin perustella.

Normaalisti päivän ruokalista on about tämä: Aamulla heti heräämisen jälkeen klo 11 aamiaista, joko runsaskuitusia muroja ja vähä rasvasta jogurttia tai muutama hedelmä, tai joskus molempia. Päivällä 14-15 lihaa,kalaa,pastaa,kanaa tms. Iltapäivällä jonkun verran hedelmiä ja illalla 20-22 iltapalaksi jotain samantyyppistä kuin päivälläkin.
No kyl mä tohon lisäisin vielä safkaa, ellet sitten ole dieetillä. Ota vaikka siinä yhden paikkeilla banaani+rahka, lounaan jälkeen noin 3-4 tuntia sama juttu ja mielusti vielä esim leipää. Hedelmiä mukaan kans. Ja aamiaisella otat ainakin sen jogurtin, murot(tosin kaurapuuro olisi "parempaa) ja sit noi hedelmät. Rahkakaan ei olis pahitteeks. Aamulla kun kannattaa saada riittävästi proteiineja.

Melatoniini -niminen hormoni toimii elimistön biologisena kellona. Kovassa stressissä melatoniinia erittyy vähemmän...

Kirkas auringonpaiste tai valo pysäyttää melatoniinin erittämisen. Tämä on se mekanismi, millä kirkasvalo-hoito toimii.

Tai vastaavasti; pyri olemaan auringonpaisteessa aamupäivällä.

Olen treenannut puolisen vuotta tosissaan ja kehitystä on tullut ihan mukavasti. Mm. paino 56kg->64kg.

Olen huomannut, että nykyään olen huomattavasti väsyneempi aamuisin vaikka olisin nukkunut hyvät 10h unet. Ennen treenausta 9h unet riittivät hyvin, mutta nykyään tuntuu, että 10h:akaan ei riitä. Siis onko syy tähän treenauksessa? Ikää on 18v.

Jos sä olet poika, niin ehkä sua väsyttää murrosiän viimeiset kasvupyrähdykset? Kundit voivat kasvaa vielä 25-vuotiaaksi. Anna siis rauhassa kroppasi levätä, niin saat miehekkään rungon... ;)

Sellaiset 20min päikkärit toimivat mulle. Jos olen opiskellut koko päivän, niin usein lyhyen torkahduksen aikana näen unta lukemastani asiasta ja opitut jutut loksahtavat kohdilleen. Pidemmät päiväunet taas tekevät mut uneliaaksi, eikä niistä saa samanlaista energiaa loppuillaksi kuin pienistä torkuista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No treenasin nyt aamuyöllä tossa kello neljän viiden maissa..enkä oo vieläkään täs kerenny nukkuu ku vasta illalla sit..

On sulla ajat reenata, sanon vaan sen.:D

No periaatteessahan tuo on sama, kun joku reenaa aamulla. Eipä kai tuo mitenkään vaikuta.

Suositut

Back
Ylös Bottom