Lisää pomppua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja poottus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli kysymys kuuluu: mitenkäs mun kannatais ruveta pomppua kehittämään? Oon 18 vuotias janari, puntilla käyty pari vuotta, viime vuos oikein kunnolla tuli käytyä.. Jalkoja en ihan kauheasti ole treenannut, mutta koripalloa pelannut monta vuotta.. Oiskohan pomppu tällä hetkellä jotain 60cm ja omat mittani ovat 181cm 76kg.. Olisiko jotkut kyykyt hyviä vai joku pohjeprässi parempi..? Joku tästä tietävä voisi valistaa, olisin kiitollinen :D

Kyykyä, puolikyykkyä, maastavetoa, rinnallevetoa. Sitten kun ehtii pidemmälle, eikä ole nivelten kanssa ongelmia, niin pudotushypyt voisi olla hyvä lisä. Niitä ei tosin kannata tehdä ennen kuin saa kohtuulliset voimatasot.

Aluksi maksimivoiman lisäys auttaa ponnarin kehittämisessä. Eli jos nyt saat vaikka kyykystä 80 kiloa ja nostat sen sitten 150 kiloon ja maastaveto ja rinnalleveto nousee myös, niin voit olla varma, että pomppu nousee. Mutta mitä pidemmälle mennään, niin sitä vähemmän maksimivoima vaikuttaa pomppuun. Koska suurin tekijä ei ole enää maksimivoima, koska maksimivoiman tuottamiseen menee vähintään 0,3-0,4 sekuntia ja joissain tapauksissa puolesta sekunnista yli sekuntiin. Sen sijaan ponnarissa se aika jolloin tuotetaan voimaa ja loikataan taitaa olla noin 0,2 sekuntia. Eli maksimaalista voimaa ei ehdi tuottaa siinä ajassa ja sen takia räjähtävä voima on se merkitsevä tekijä.

Mutta sitä ennen kannattaa hankkia nuo punttitulokset ja perusvoimatsot ylös. Erittäin todennäköisesti näkyy pompussa noiden liikkeiden tulosten nousu. Erillisiä loikkia voi myös tehdä sitten erikseen, mutta niitä voi olla koriksessakin melko paljon. Liiallisesta loikkien ja sellasten treenaamisesta ei ole hyötyä, kun ne ovat melko rasittavia hermostolle.

elikkäpä

Eli vapaalla painoilla tehtävät liikkeet ovat vai paljon parempia, kuin koneilla tehtävät. Siis esimerkiksi kyykkyä paljon mieluummin, kuin jalkaprässiä(tätä olen enemmän tehny ja se on kivempi :( ) ??

Kun teet kyykkyä niin tee se kiihdyttävästä alhaalta ylös. Älä kuitenkaan rusauta polvia suoriksi.

Rive ja tempaus on niitä joilla räjähtävyys kehittyy... ja siitähän tuossa pompusskin on kyse. Prässin ja laitteet muutenkin jättäisin pois; laitteet eristää lihaksen tai lihasryhmän, kun taas se pomppu on lihasryhmien yhteistyötä.

Eli vapaalla painoilla tehtävät liikkeet ovat vai paljon parempia, kuin koneilla tehtävät. Siis esimerkiksi kyykkyä paljon mieluummin, kuin jalkaprässiä(tätä olen enemmän tehny ja se on kivempi :( ) ??

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että konepainotteinen treeni sopii lähinnä puhtaan kehonrakennustyyppiseen harjoitteluun, ja usein vapaat painot ovat siinäkin vähintään yhtä tehokkaita. Voimaa, nopeutta, räjähtävyyttä tai mitään vastaavaa hakiessa vapaat painot ovat ylivoimaisia.

Ysikymppisen vastaus on aika lailla kattava; rinnallevedon mukaanottoa suosittelisin ehdottomasti alusta asti, vaikka se raskas ja kelju liike onkin.

Homma menee näin:

Olen 15-vuotias koripalloilija, joka hyppää 305 cm korkeaan korirautaan yhdellä (oikealla) kädellä. Tavoitteena olisi donkki ensi jouluna, tähän tarvitaan noin 15 cm lisää ponnistusvoimaa.

Mitä te asiantuntijat siis suosittelisitte? Laittakaa jonkunlaista treeniohjelmaa tulemaan, mutta ottakaa myös huomioon, että treenaan pelkästään koripalloa noin 15 tuntia viikossa.

Toivon, että ohjelma olisi mahdollisimman helposti kotioloissa toteutettava ja jos laitatte ohjelmaan kyykkyä, mavea, rinnallevetoa tai muita vastaavia, olkaa ystävällisiä ja kertokaa oikeista tekniikoista tai linkatkaa niistä kertovia sivuja.

Kiitos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom