Linux & Mp3 Soitin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaNi-
  • Aloitettu Aloitettu
En osaa oikee käyttää linuxia ja nyt tuli ongelma mp3 soittimen kanssa. Mulla ei ole mitään havaintoa, miten saan siirrettyä musaa soittimeen. Sehän toimii periaatteessa kuten ulkoinen kovalevy, joten pitäisi mountata jotenkin?

Soitin ilmoittaa, että USB Connected.

Distrona SuSE 9.0

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos SuSE 9.0:ssa Amarok-paketti?

Yllätyin, kun SuSE 10.1 distrossa ollut Amarok toimi hienosti jopa iPod shufflen kanssa.

En tiedä, auttaako toi amarok siihen, mutta ongelmana on siis se, että en näe missään ulkoista kovalevyä. En pääse käsiksi koko vitun soittimeen ja hermot menee.

En tiedä, auttaako toi amarok siihen, mutta ongelmana on siis se, että en näe missään ulkoista kovalevyä. En pääse käsiksi koko vitun soittimeen ja hermot menee.
Ah, joo. Luin viestin huolimattomasti. Ilmeisesti hot-plugging ei jostain syystä toimi, eli järjestelmä ei itse mounttaa tuota asemaa, vaan joudut tekemään sen manuaalisesti.

Itse tekisin varmaan näin: Kokeile komentorivillä lsmod tai /sbin/lsmod ja katso löytyykö listasta usb_storage. Jos se on ladattu, niin poista se roottina (/sbin/rmmod usb_storage) ja lataa uudestaan (modprobe usb_storage) silloin kun mp3 soitin on kiinni koneessa. Tämän jälkeen katso dmesg-komennolla tulevan listan lopusta, löysikö systeemi aseman ja millä asematunnuksella (todennäköisesti se on joku /dev/sda, /dev/sdb,... tyylinen juttu).

Sitten vain: mount -tvfat /dev/xxx yyy

missä xxx on tuo asema (sda, sdb, ...) ja yyy hakemisto johon haluat soittimen kiinnittää.

Voisit myös kokeilla koneen resetointia pitäen mp3-soittimen usb-portissa kiinni.

Voisit myös kokeilla koneen resetointia pitäen mp3-soittimen usb-portissa kiinni.

Tossa 9.0 versiossa ei tosiaan ole sitä automaattista tunnistusta. Kokeilen vaikka huomenna uudestaan näillä ohjeilla ja katotaan lentääkö mp3-soitin vai tietokone parvekkeelta.

Ah, joo. Luin viestin huolimattomasti. Ilmeisesti hot-plugging ei jostain syystä toimi, eli järjestelmä ei itse mounttaa tuota asemaa, vaan joudut tekemään sen manuaalisesti.

Itse tekisin varmaan näin: Kokeile komentorivillä lsmod tai /sbin/lsmod ja katso löytyykö listasta usb_storage. Jos se on ladattu, niin poista se roottina (/sbin/rmmod usb_storage) ja lataa uudestaan (modprobe usb_storage) silloin kun mp3 soitin on kiinni koneessa. Tämän jälkeen katso dmesg-komennolla tulevan listan lopusta, löysikö systeemi aseman ja millä asematunnuksella (todennäköisesti se on joku /dev/sda, /dev/sdb,... tyylinen juttu).

Sitten vain: mount -tvfat /dev/xxx yyy

missä xxx on tuo asema (sda, sdb, ...) ja yyy hakemisto johon haluat soittimen kiinnittää.

cs181202057:/home/x # modprobe usb_storage
modprobe: Can't locate module usb_storage

dmesg heittää vaa tälläst:

usb.c: USB device not accepting new address=1 (error=-110)
hub.c: new USB device 00:10.3-1, assigned address 2
usb_control/bulk_msg: timeout
usb.c: USB device not accepting new address=2 (error=-110)
hub.c: new USB device 00:10.3-1, assigned address 3
usb_control/bulk_msg: timeout
...

Mitään muita ideoita?

Pidä palikka koneessa kiinni ja käynnistä se uudelleen. Mulla ei esmes toimi hotplugging usb wlan tikussa.

Onko mitään muita USB-laitteita (mieluiten USB2.0, jollainen mp3-soitin ilmeisesti on myös)? Laita nyt kuitenkin (roottina) 'lsusb -v' komento ja sen tuloste sitten näkyviin. Jos pystyt, boottaa myös kone, aseta mp3-soitin kiinni ja ota 'dmesg' tuloste talteen.

Tässä threadissa oli jollakulla USBn kanssa samantyyppistä ongelmaa (katso siis myös vastaukset), sai sen toimimaan; http://www.pilot-link.org/pipermail/pilot-unix-ng/2002-August/000105.html

Onko ACPI BIOS:ista päällä? Jos on, tarvitsetko sitä mihinkään? Aika yleinen ongelmalähde ollut historian havinassa tuo ACPI; nykyisin tosin olen käytellyt pöytäkoneissa vain Bileä niin ei ole enää haitannut :D

Back
Ylös Bottom