Limapussin tulehdus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Frank
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kenelläkään muulla ollut kyynärpäässä ojentajan kiinnityskohdan ja luunpään välissä olevan limapussin tulehdusta?
Itselläni tulehtu pari vuotta sitten niin pahasti, ettei kädellä voinu enää treenata. Totaalitaukoa ollut tänne asti, ja kyynärpää muistuttaa vieläkin itsestään... Onko kokemuksia leikkauksesta, ym? Lääkäri määräsi Voltaren Rapid 50mg ja Felden, ei pysyvää apua...

hmm..

Itselläni oli useita vuosia sitten tulehtunut limapussi polvessa lumpion alla. Oli saanut osumaa erinäisissä tilanteissa.(säteilevä kipu iskun jälkeen kys. alueella)

parani itsestään, pitkä riesa, oli reilun vuoden kipeä.:curs:

Viikko sitten alkoi sen tulehduksen oireet ja pelkäsin jo pahinta. Terveydenhoitajalla kävin alkuviikosta ja siellä meikällä oli kuumettakin jne. Torstaina menin lääkäriin ja sain Fucidin -nimistä voidetta ja sillä se nyt ONNEKSI taisi mennä ohi. Nyt ei ainakaan tunnu enää kipeältä..

Itsellä ollut sama ongelma ja kaksi piikkiä kortisoonia teki tehtävänsä. siis auttoi.
Suosittelen kylmähoitoa kotikonstein monta kertaa päivässä 20-30 minsaa kerralla.
Ettei tarttis mennä tökittäväksi...
Jos ei Voltaren auta pyydä lekurilta ensi kerralla Motifene Dual 75mg.

Joskus nuo saattavat edetä ihan kunnon paiseiksi jotka täytyy avata, saattavat olla tosi ärhäköitä.... Olen törmännyt sellasiin ihmisiin joilla tulehdus kestänyt useita kuukausia eikä ole hellitäänyt lukuisista avauksista huolimatta.

Itelläni on nyt ollu nyt viikon kyynärlisäkkeen ihonalainen bursiitti, tänä vuonna jo toinen tai ehkä kolmas =/ pää lahoo..paranee itsestään noin kuukaudessa. Tosi kipee toi on jos koskettaa johonkin, yölläkin herättää jos nukkuu kyynärpää johonkin koskettaen, ja hyvin turvonnut mutta treeniä ei oikeastaan haittaa ollenkaan. Tämä tuli varmaankin haavasta joka parani muuten kyllä hyvin. Onneks ei muita bursiitteja oo ollu (ne ketkä ei tiiä niin kyynärpäässäkin on muuten 3 bursaa),

Sakkeus sanoi:
Itelläni on nyt ollu nyt viikon kyynärlisäkkeen ihonalainen bursiitti, tänä vuonna jo toinen tai ehkä kolmas =/ pää lahoo..paranee itsestään noin kuukaudessa. Tosi kipee toi on jos koskettaa johonkin, yölläkin herättää jos nukkuu kyynärpää johonkin koskettaen, ja hyvin turvonnut mutta treeniä ei oikeastaan haittaa ollenkaan. Tämä tuli varmaankin haavasta joka parani muuten kyllä hyvin. Onneks ei muita bursiitteja oo ollu (ne ketkä ei tiiä niin kyynärpäässäkin on muuten 3 bursaa),
Sakkeus. Miten on kyynärpään bursiitti vaivannut? Onko uusia hoitokeinoja? Itse aloitin taas jälleen kerran treenit, ja kuinkas ollakkaan se perk...een limapussi alkaa taas vihoittelemaan. Kyllä syö miestä....

Mulla myös. Tuli seurauksena liian rankasta TTT -treenistä ja liian vähäisestä levosta.

Vasen kyynärpää turpos ihan mielettömäksi ja oli sika kipee. Kylmähoidolla + antibiooteilla parani noin kuukaudessa. Ja kyllä vitutti :curs:

Eikö haittaa enää treeneissä? Minulla ei turvonnut kyynärpää ollenkaan, oli vaan niin mielettömän kipeä ettei kättä voinut liikuttaa "ojentajalla". Tulehduslääkkeillä tosiaan meni "ohi", mutta treenaamista ei ilmeisesti tule koskaan kestämään. Limapussin (nimenomaan kyynärpäästä) voi leikauttaa pois. Onko kellään kokemuksia em. leikkauksesta?

Frank sanoi:
Eikö haittaa enää treeneissä? Minulla ei turvonnut kyynärpää ollenkaan, oli vaan niin mielettömän kipeä ettei kättä voinut liikuttaa "ojentajalla". Tulehduslääkkeillä tosiaan meni "ohi", mutta treenaamista ei ilmeisesti tule koskaan kestämään. Limapussin (nimenomaan kyynärpäästä) voi leikauttaa pois. Onko kellään kokemuksia em. leikkauksesta?

Nykyajan leikkauksista ei ole tietoo, mutta 10 vuotta sitten itseltä leikattiin
(poistettiin) päiväkirurgiassa oikeasta kyynärpäästä limapussit. Toimenpide oli
oli näppärä ja eikä toippis aikakaan ollut pariaviikkoa pitempi, kunhan tikit sai pois niin ei ku kovaa käyttöa. Eikä ole haitannu menoa sen jälkeen :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Frank sanoi:

Ei haittaa enää treeneissä, paitsi joissain tod. rankoissa liikkeissä, kuten dippi ja ranskalainen.

Tuossa limapussin kohdalla on vieläkin sellai kohouma, joka lääkärin mukaan ei välttämättä lähde koskaan pois ilman leikkausta.

Rihmakallo sanoi:
Nykyajan leikkauksista ei ole tietoo, mutta 10 vuotta sitten itseltä leikattiin
(poistettiin) päiväkirurgiassa oikeasta kyynärpäästä limapussit. Toimenpide oli
oli näppärä ja eikä toippis aikakaan ollut pariaviikkoa pitempi, kunhan tikit sai pois niin ei ku kovaa käyttöa. Eikä ole haitannu menoa sen jälkeen :)
Rihmakallo. Vaivasiko kipuilu/tulehdukset pitkäänkin, ennenkuin päätit leikkauttaa?
Oletko treenannut leikkauksen jälkeen aktiivisesti? Hyvä jos poistosta ei aiheudu vuosienkaan päästä mitään ongelmia..

Onko kenelläkään muilla kokemuksia kyseisestä vaivasta/leikkauksesta?

Ja oliko sulla Rihmakallo kipu pahimillaan (vihlaiseva kipu) ojentaessa kättä ääriasentoon, tai esim. ojentajapunnerruksessa taljassa? Kun lueskelin netistä, niin näyttäis sijaitsevan kyynärpään "ulkopuolella". Kun taas mulla on kipeä nimenomaan ojentajalihaksen ja luunpään liittymäkohdan alapuolella ("välissä).... :(

Frank sanoi:
Ja oliko sulla Rihmakallo kipu pahimillaan (vihlaiseva kipu) ojentaessa kättä ääriasentoon, tai esim. ojentajapunnerruksessa taljassa? Kun lueskelin netistä, niin näyttäis sijaitsevan kyynärpään "ulkopuolella". Kun taas mulla on kipeä nimenomaan ojentajalihaksen ja luunpään liittymäkohdan alapuolella ("välissä).... :(
Mulla pääsi tulehdus niin pahaksi, ettei tohtorin mukaan ollut muuta oikotietä onneen kuin leikkaus.Kipu oli jatkuvaa(pakottavaa), ja kyllä sitä mieluumin koukisti ,kuin olisi ojennellut suoraksi.Mutta oma virheeni oli se, ettei sitten tullu mentyä lekurille aikanaan, vaan ajatteli että eiköhän se sillä lähe millä tulikin, väärin ajateltu :rolleyes:

Rihmakallo sanoi:
Mulla pääsi tulehdus niin pahaksi, ettei tohtorin mukaan ollut muuta oikotietä onneen kuin leikkaus.Kipu oli jatkuvaa(pakottavaa), ja kyllä sitä mieluumin koukisti ,kuin olisi ojennellut suoraksi.Mutta oma virheeni oli se, ettei sitten tullu mentyä lekurille aikanaan, vaan ajatteli että eiköhän se sillä lähe millä tulikin, väärin ajateltu :rolleyes:
Joo. Mulla sama juttu. Tulehtu tosi pahaksi muutama vuosi sitten, mutta "parani" tulehduslääkkeillä ja geeleillä(sekä totaalilevolla treenauksesta). Mutta aina kun yritän aloittaa treenauksen, niin vaiva uusii.... leikkaukseen siis. Oliko sulla kipukohta kyynärpään "ulkopuolella", vaiko "sisäpuolella"(ojentajalihaksenkiinnityskohdan ja kyynärluunpään välissä)? Leikkauksien hinnat n. 530-850e.

Hyi helvetti. Mulle tuli tämä vasempaan käteen. Syksyllä vedin lipat liukuportaissa ja suoraan kyynärpäälleni. Kipua pli, mutta ei mitään ihmeellistä. Kosketusarka ollut kyllä pitkään. Pari viikkoa sitten huomasin turvotusta pientä, ja toissapäivänä tämä kasvoi selvästi näkyväksi.

Miksiköhän se tuli viiveellä?

Sama vaiva. Vasemman käden kyynärpää on punainen, vähän turvonnut ja kipeä. Käteen sattuu, jos vie suoraksi, eikä nukkumisesta tule mitään, kun kyynärpäätä joutuu varomaan koko ajan. Tämä ollut siis pari päivää. Kävin lekurissa tänään, ja lääkäri epäili, että kyynärvarressa on ruusu. En edes tiedä, mikä se on, saati miten olisin sellaisen voinut saada. Outoa kyllä, oireiden ilmaantumista ei edeltänyt mikään tapaturma. Siksi ajattelinkin, että vaivan on pallo johtua jostain ylirasituksesta, kun muuttoduunia on ollut 12h päiviä + yksi salitreeni tällä viikolla. Toisaalta, jos tähän ei muuta vaadittaisi, niin sithän jokaisella muuttomiehellä olisi ranteet ja kyynärvarret koko ajan tulehtuneita.

Lääkäri sanoi, että juuri toi punoitus puhuu sen puolesta, että kyseessä on bakteeri-infektio, ruusu. Lääkkeeksi määrättiin 3 viikon kuuri Dalacin-nimistä antibioottia. Kuulostaako tutulta kenekään mielestä, ja auttoiko lääkekuuri? Kiitti!

Kantapääluu on terävä ja hankaa limapussiin kantapäässä, joka tulehtuu tästä syystä. Huomenna röntkeniin mehiläiseen, julkisella oisin venannu puolvuotta. Toivottavasti tulee selvyys tohon. Juoksu, kyykky, mave, hiihto eli kaikki liikkeet jossa tulee ponnistusta=kielletty. Vituttaa ja joutuu kait inttiä lykkäämään.

Onko muilla ilmennyt lonkassa limapussintulehdusta?

Itsellä muutama kuukausi sitten rupes 15km juoksulenkin jälkeen arastelemaan lonkassa. Seuraavana päivänä oli mahdotonta nousta portaita ylös ja istuminenkin sattui. Olin sitten pari viikkoa juoksematta (ja muutenkin rasittamatta, lukuunottamatta rauhallisia uinteja) ja kipu meni ohi. Aloitin lenkkeilyn uudestaan varovasti, mutta kipu ilmeni yhtään raskaampien lenkkien jälkeen uudelleen.

Veikkaan, että johtuu jalan virheasennosta juostessa. Lonkkaan tulee liikaa painetta tai hiertymää, joka ärsyttää limapussia. Alkulämmöt, verryttelyt ja venyttelyt luonnollisesti olen tehnyt lenkkien yhteydessä. Toinen mahdollisuus on ylirasitus.

Lääkäriin en ole jaksanut mennä.. Kesällä olisi kuitenkin tarkoitus treenata kovasti ja tämmöiset vammat ei järin edistä treenaamista, joten lääkärillä käyntiä voisi harkita. Ja fysioterapeutilla, että saisi juoksuasennon kohdalleen! Kunhan vain johtuisi virheasennosta, eikä mistään lonkan luiden epätasaisuudesta tmv..

Viimeksi muokattu:
Onko muilla ilmennyt lonkassa limapussintulehdusta?

..

Mulla on ollut kaksi kertaa. Tai oikeammin voinee laskea yhdeksi kerraksi, koska eka kortisonipiikki ei tarpeeksi jelpannut ja vaiva tuli noin viikon, parin sisään takaisin. Sen jälkeen on ollut pari kertaa orastava tulehdus, mutta sen olen saanut siirtymään ajasta ikuisuuteen ibuprofeiinikuurilla (1 vko,400 mg 3-4 x pv) yhdistettynä muutaman päivän aikana tehtyyn kylmähaudutteluun (viikonloppuna kun ollut aikaa, niin muutaman kerran pv mittaan 10-15 min kylmäpakkaus lonkan kohdalla, arkena aamuin illoin). Ai joo, ja sitten muutaman päivän välein jotain kipugeeliä oon myös laittanut, oisko joku Piroxicam tai vastaava? sillä on sitten toennut eikä ole tarvinnut piikille mennä. Liikuntaa tietty on silloin joutunut rajaamaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom