Likinäköisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micael
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan, löytyykö tältä palstalta paljon likinäköisiä (=näkee huonosti kauaksi)? Itselläni on ollut likinäköisyyden vuoksi rillit noin 13-vuotiaasta asti; näkö on nyttemmin tasoittunut tasolle -3.5 ja -4.5. Eli aika sokea olen.

Olen vuosikaudet käyttänyt julkisesti pelkkiä piilareita. Kodin ulkopuolella näyttäydyn rillit päässä korkeintaan "hätätilassa". Minulla ei ole mitään muiden ihmisten rillejä vastaan, mutta itse koen näyttäväni rillit päässä rumalta. Piilarit päässä olo on myös paljon itsevarmempi. Etenkin tilanteissa, joissa haluaa tuntea itsensä "äijäksi", kuten nyt vaikkapa salilla, tuntuu ajatuskin silmälasien päähän laittamisesta mahdottomalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi posti vois olla suoraan mun suusta, tosin mulla taitaa olla vielä huonompi näkö.. Rillejä on tosiaan tullut käytettyä julkisesti kerran tai kaksi salilla, kaupungilla tms ei muistaakseni kertaakaan, aina on piilarit päässä.

Taitaa tarkat arvot olla oikea -5.25 ja vasen -5.75.

E. Mulle on varmaan kuusi kaveria jotka on mut rillit päässä nähnyt sanonut että näytän ainakin viisi vuotta vanhemmalta :D ja ekan kerran menin baariinkin rillit päässä.

Etenkin tilanteissa, joissa haluaa tuntea itsensä "äijäksi", kuten nyt vaikkapa salilla, tuntuu ajatuskin silmälasien päähän laittamisesta mahdottomalta.
Vai että äijäksi... :lol2:

Itsellä on -5.0 vasemmassa ja -2.75 oikeassa silmässä. Vasen silmä on ollut aina huonompi ja verkkokalvon irtoaman korjausleikkaus pahensi miinusnäköä. Käytössä on kuukausipiilarit, mutta käytännössä annan silmien levätä aina viikonloppuisin jolloin otan linssit pois ja pistän lasit nenälle. Ihan hyvin voisin pitää laseja koko ajan. Pyöräillessä vain ehkä piilarit on paremmat.

Molemmissa silmissä -3.75.

Lasit ollu 10 tai 11-vuotiaasta asti ja jatkuvasti rupesin käyttämään joskus silloin kun autokoulua kävin. Alussa kai tuo oli sitä että näyttää hölmöltä, sitte ilman laseja oloon jo tottui, mutta lopulta vaan huomas että ilman laseja nää mitään + aika sama tällä naamalla onko ne lasit aina vaiko ei..

Pistä ne lasit päähään, ei varmasti maata kaada ja pian siihen itsekkin tottuu että aina on lasit päässä.

Minulla on noin -3 ja -4. Laseja käyttänyt ala-asteelta lähtien ja ainenkin omasta mielestäni ne istuvat päähäni hyvin, enkä enää haluaisikaan olla ilman, vaikka onhan niissä aina oma vaivansa. Piilareita en ole käyttänyt koskaan.

Mutta jos tosiaan likinäköisyys häiritsee, niin kannattaa harkita sitä laserleikkausta, kun ikää on tarpeeks (noin 20v). Pitkällä tähtäimellä siinä kuitenkin säästää rahaa, kun ottaa huomioon lasien uusimisen ja piilareiden hinnan vuosien ajalta.
Minulla on pari kaveria, joille tuo lasien käyttö oli myös suuri ongelma juuri itsetunnon ja ulkonäön takia ja he ovat kovasti kiitelleet laserleikkausta.

Laseja olen käyttänyt, hmm.. Olisikohan kahdeksan vuotta jo täynnä. -2.25 taitaa olla vahvuus molemmissa linsseissä. Piilareita en ole käyttänyt koskaan.

Lähinnä aurinkolasien kanssa säätäminen harmittaa välillä, muuten en laseja ole koskaan kokenut häiritseviksi. Leikkaukseen ehkä joskus jos löytyy rahaa ja uskallusta. :)

Onhan noita laseja tullu käytettyy varmaan kolmannesta luokasta lähtien, nykysin näkökyky tasaantunu hieman lepakkoa paremmaksi( -5.5, -5.75) :D Ilman ei oikeestaan ees osaisi olla(siis jos näkisi ilman laseja), on niin tottunu siihen et peilistä tuijottaa vastaan laseilla varustettu heppunen. Piilareita en ole ikinä edes koettanu, en ole kokenut tarpeelliseks semmosia. Ainoo mikä tässä oikeasti harmittaa, on se, että voimakkuuksilla olevien aurinkolasien hinnat on aikas kovia...

Laseja olen käyttänyt, hmm.. Olisikohan kahdeksan vuotta jo täynnä. -2.25 taitaa olla vahvuus molemmissa linsseissä. Piilareita en ole käyttänyt koskaan.

Lähinnä aurinkolasien kanssa säätäminen harmittaa välillä, muuten en laseja ole koskaan kokenut häiritseviksi. Leikkaukseen ehkä joskus jos löytyy rahaa ja uskallusta. :)

Suunilleen samoilla vahvuuksilla täälläkin. Piilareita käytin viime kesän ja syksyn lähes koko ajan, silmät ärtyivät ja nyt ollaan taas vanhojen rillien kanssa.

Ja mikäs muuten tekee lasit ei-äijämäiseksi? (osoitettu aikaisemmalle postille)

liityn klubiin.lasit sain 14-vuotiaana,tämän hetkisiä vahvuuksia en muista

Neljä vuotta sitten tais lasit tulla ja vielä on samat lasit. Sinänsä vituttaa kun on hilkulla ettei ilmankin pärjää mutta ei oikein. Arvot taitaa olla siinä -1 - -1.5.

Silmälasit on ollut käytössä noin suurinpiirtein neljänneltä tai viidenneltä luokalta lähtien. Aluksi en tietenkään käyttänyt kuin tunneilla kun piti nähdä taululle kun vitutti niin suunnattomasti ne silmälasit. Sitten pikkuhiljaa aloin käyttämään enemmän ja varsinkin kun pesäpallon pelaamisesta ei tahtonut tulla mitään ilman niitä.

Nyt onneksi lasit on sellaiset, ettei niitä edes huomaa ja eikä tarttee pelätä että hajoaisivat heti ekasta kolhusta. Mutta kyllä siihen hintaan mitä näistä köyhtyi on syytä ollakin vähän perkeleen hyvät. Mutta kyllä mä mieluummin olisin ilman. Leikkaukseen en viitsi vielä mennä kun nyt viime vuosina on alkanut näkö mystisesti parantumaan useamman stabiilin vuoden jälkeen. Odotellaan nyt jonkun aikaa, että näkö pysyy muuttumattomana niin katsotaan sitten uudestaan.

Mutta eihän siitä mihinkään pääse etteikö lasien pitäminen vituttaisi. Varsinkin nyt kun taas on aurinko alkanut paistamaan. Tästä syystä olenkin aina kesäisin jo 5-6 pitänyt night&day piilareita, jotta pystyy käyttämään aurinkolaseja. Näitä aurinkolaseja sitten onkin tullut hankittua useampia kun nuorempa varsinkin kyrsi älyttömästi kun ei voinut käyttää tavallisia aurinkolaseja. Täytyy varmaan mennä jo ensi viikolla tilailemaan sopivia piilareita.

Piilareita en ole ikinä edes koettanu, en ole kokenut tarpeelliseks semmosia. Ainoo mikä tässä oikeasti harmittaa, on se, että voimakkuuksilla olevien aurinkolasien hinnat on aikas kovia...
Aurinkolaseista sen verran, että vahvuuksilla olevat aurinkolasit aiheuttavat rajoituksia linssin muodolle eli oikein kaarevia linssejä on hankala tehdä vahvuuksilla. Ja vaikka ne pystyy tekemään niin noista kaarevista linsseistä tulee helvetin paksuja ulkoreunalta, ettei niitä kehtaa pitää. Ja kuten kaikki silmälaseja käyttävät tietävät, mitä huonompi näkö sitä paksumpi linssi ja noissa kaarevilla linsseissä se vielä korostuu.

No, turhamaisuudestahan tässä tietysti on kysymys. Mutta enpä taida olla ainoa, sen verran vähän silmälaseja esim. kaveri- ja tuttapiirissäni näkyy.

Minä taas en pysty kuvittelemaan osaa kavereista ilman laseja, sopivat heille kuin nyrkki silmään.

Harvemmalle ei silmälasit sovi, kunhan näkee hieman vaivaa siellä optikolla ja huolella valitsee ne kehykset ettei näytä ihan apinalta tai 6 vuotiaalta.

Harvemmalle ei silmälasit sovi, kunhan näkee hieman vaivaa siellä optikolla ja huolella valitsee ne kehykset ettei näytä ihan apinalta tai 6 vuotiaalta.

Näähän on tietysti puhtaasti makuasioita. Mun mielestä kaikki kaverini, jotka käyttävät vuorotellen laseja ja piilareita, näyttävät huomattavasti paremmilta ilman laseja. Mutta en missään tapauksessa väitä, etteivätkö he olisi ihan OK lasit päässäkin.

Täält löytyy lasit, ollu jo 4v. Enemmän noit piilareit käytän, mut tarkotus olis ostaa nyt kerranki sellaset lasit mitä vois pitääkkin. Laseis se on jo perseest ku koko näkökenttä ei näy hyvin.
Oha täs huononäköisyydessä huonoi puolii mut ei passaa valittaa kaikest.

Ite ku nopee kelailen kavereit joilla on lasit ni niille ne sopii paremminku piilarit.
Ehkä siihe on tottunukkin osaltaa ku ne ei piilareit juuri koskaa käytä mut väittäsin et olisin edelleen samaa mieltä.

Hep, lasit ollu jostain 7-luokalta lähtien. Sellainen kolme vuotta tuli pidettyä niitä vain tunneilla, kun vitutti niin ankarasti pitää niitä. Nyt on sitten se 4 vuotta tullut pidettyä niitä aina päässä. Piilareita kokeilin jossain vaiheessa, mutta ei oikein napannut. Tuonne laserleikkaukseen olen tosiaan menossa siinä vuoden päästä armeijan jälkeen, säästäähään siinä pidemmällä tähtäimellä ja varmaan muutenkin kovempi nähdä tämä maailma ihan omin silmin eikä lasien takaa :D Tuo tekniikka kehittynyt noissa leikkauksissakin aika huimasti, Tampereen Mehiläisessä esim. on aika huippuluokan vehkeet, kun itsellä kestäisi se laserointi sellaiset 3-5s per silmä 8)

Paljon nuo leikkaukset nykyisin kustantaa, vaikka parin sadan euron tarkkuudella?

Ja riskiprosentti? Meneekö yli 95% hyvin?

Ne on siinä tonnin molemmin puolin per silmä. Riippuu käytettävästä tekniikasta.

Itellä on silmälasit kanssa. Joskus seiska-kasi luokalla sain. Vuos taisi mennä niin etten taululle nähnyt.

Joskus olen piilareita kokeillut, mutta se ei oikeín mun juttu ollut. Ei kertakaikkiaan jaksa veivata niitä silmille jne. Ekat piilarit oli viel sellaset et niitä piti liottaa jonkun mini-pore-tabletin kanssa ja ties mitä.

Kaveripiirissä ei myöskään ole juurikaan piilareiden käyttäjiä, enkä ole kokenut itseäni mitenkään vähemmän äijäksi.. päin vastoin, se piilareiden veivaaminen on tuntunut neitimäiseltä!!

noh, mä oonkin ennemmin retro kuin metro :-)

Miinusta on jotain vitosen pintaan molemmissa silmissä ja hajataittoa myös, toisessa aika rankastikin.

Lasit sain 13-veenä, pidin vain tunneilla koulussa, hävetti ja ne lasit oli sillon aika kammot...

Nyt nää on jotenki osa mun persoonaa ja näytän kamalalta ilman. Peittää tummat silmänalusetkin ja tulevat rypyt :D . Varsinki tällä hetkellä olevat lasit on tosi makeet ja hienot, että kelpaa esitellä :haart: .
Sitt ku olen tämmönen haalee ja vaalee "väritykseltäni" niin näillä saa vähän särmää ja sitä jotain mitä tää naama kaipaa!

Piilareita kokeilin, ei ollu mun juttu. Leikkaukseenkin ois varaa jne. mutta en uskalla enkä oo nähny muutenkaan tarpeelliseksi.

Viime keväänä hankin nää lasit sellasella tarjouksella että sain aurinkolasit voimakkuuksilla kaupan päälle ( ois muuteen maksanu 500 ekee ) että ihan hyvä on olla. Tosin arskoissa linssin reuna on todella paksu ja siksi niissä onkin aika levät sangat, mut tykkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom