Liikkeiden vaihtelu.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.8.2002
Viestejä
2 077
Tästähän on paljon puhetta, että liikkeitä pitäisi vaihdella n.3 kk välein.


Mitäs itse ajattelette tosta. Ainakaan kyykky ja penkki taitaa olla ainaisia liikkeitä???!!!


:( :( :( : :evil: :evil: :evil: :
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiii välttämättä! Jopa kyykylle (puhumattakaan penasta) on hyviä vaihtoehtoja. Välillä voi tehdä esim. mavee, etukyykkyä yms. hyvää liikettä ja penan voi ihan hyvin joskus korvata vinopenalla, dipillä, pystypunnerruksella yms. Vaihtelu kyllä onnistuu ja liikkeittähän (jopa hyviä) on ziljoonia, melkein ainakin.
 
Joku ei vaihda koskaan, Tomi taas ainakin vaihtaa joka treenissä ja niin tekee monet kehomiehet ammattilaisia myöten.

Mä tein ennen myös niin, että joka kerta eri liikkeet.
esimerkiks rintatreeni:

1.rundi: vinop.käsipainoilla, vipunosto käsipainoilla tasapenkillä, punnerrus laitteessa
2.rundi: tasapenkki käsipainoilla, vipunosto käsipainoilla vinopenkillä, crossover

jne jne

Jos on voimaobsessoitunut, niin treenaa varmaan mielummin vakioliikkeillä niin on helpompi aina verrata voimatasoja suoraan edelliseen treeniin. Toi 3 kk on sinänsä ihan merkityksetön luku.

On myös väitetty, että hermotus paranee oleellisesti muutamalla ensi treenikerralla, sekä joku tukevien/vastalihasten vastajännityshässäkkä myös voi haitata voimantuottoa aina "uudessa" liikkeessä.

Perää tai ei, kyllä mulla ainakin toimi se jatkuvakin vaihtelu, kun vai mietti vähän mitkä liikkeet keskenään yhdistää.

Nykyisin teen taas 3 kiertoa about vakioliikkeillä, sitten kevyt rundi jolloin vaihdan liikkeet ja pumppaan pienillä painoilla uudet radat sisään ja jatkan niillä liikkeillä taas seuraavat 3 kiertoa.
Kaikki liikkeet ei aina vaihdu, niidenkin paikka kuitenkin yleensä vaihtuu.

Kyllä sen peruspenkin voi ihan hyvin jättää pois. Ei se ole mikään edellytys. Jos ei ego kestä niin koita vaikka vähäksi aikaa ;)
Tee punnerrusliikkeet puhtaasti kunnon liikeradoilla ja isoilla käsipainoilla ja usein hyvin loivalla vinopenkillä - rinta kasvaa.

Kyykystäkin voi hyvin pitää taukoa, vaikka loistoliike onkin. Hermosto kiittää ja hackia ja prässiä voit vääntää sitäkin suuremmilla painoilla ja kyllä reidet kehittyy. Ja on taas mukava palata tangon alle vähän myöhemmin.
 
enpä silti korvais penkkiä pystypunnerruksella. sitäpaitsi penkkiä on kiva tehdä. siihen päälle vinopenkki käsipainoilla ja penkki käsipainoilla. siinä on mun rintatreeni
 
Originally posted by beginner
enpä silti korvais penkkiä pystypunnerruksella. sitäpaitsi penkkiä on kiva tehdä. siihen päälle vinopenkki käsipainoilla ja penkki käsipainoilla. siinä on mun rintatreeni

Kannattaako sahata 3 punerrusliikettä samassa rintatreenissä


:confused:
 
Kannattaa tosiaan vaihdella niitten liikkeiden järjestystä ettei tuu aina vedettyy sitä kyykky, prässi, reisiojennus (niinku mä teen:D )
vaan koettaa just hakee sitä monipuolisuutta ja vaihtelevuutta treeneihin. Moni bodari sanoo ettei edes muista milloin olisi tehnyt kahta samanlaista treeniä peräkkäin. Siis samoja liikkeitä.
 
jos haluaa penkata paljon, kannattaa pitää penkki ohjelmassa koko ajan. se vaihtelu siinä tapahtuu toistojen, sarjojen ja rautamäärän kautta. apuliikkeitä kannattaa vaihdella vaikka sitten kuukauden tai parin välein, kunhan pitää aina mukana sellaisia, jotka ovat nimenomaan oman penkin APUliikkeitä, eikä vain jotain erilaisia rintaliikkeitä tms.
 
Originally posted by S225T
Kannattaako sahata 3 punerrusliikettä samassa rintatreenissä


:confused:
no kannattaako? on siinä joskus ollu myös vinopena tangolla eli 4 punnerrusliikettä. nykyään rintapäivä on: penkki, lattiapunnerrus (vähän WSB:tä katos), vinopena käsip. ja pena käsip. alan varmaan jättää tota käsipainopenkkiä vähemmälle ja tehdä vipunostot tai ristitaljan sen tilalla
 
Originally posted by jto
jos haluaa penkata paljon, kannattaa pitää penkki ohjelmassa koko ajan. se vaihtelu siinä tapahtuu toistojen, sarjojen ja rautamäärän kautta. apuliikkeitä kannattaa vaihdella vaikka sitten kuukauden tai parin välein, kunhan pitää aina mukana sellaisia, jotka ovat nimenomaan oman penkin APUliikkeitä, eikä vain jotain erilaisia rintaliikkeitä tms.


Ei siinä penkkiä tartte olla. Ite vaihdan penkinmaksimi liikettä joka viikko. Pääkin saa vähän vaihtelua, eikä koko ajan painetta että paremmin pitää mennä kuin viime viikolla..
Apurit vaihdan 2-4 viikon välein.. Tavallista penkkiä en ota lainkaan maksimina vain nopeuspenkkinä.
Vaikka sitä tavallista penkkiä ei tee, niin kyllä se nousee..
Silloin tällöin kuitenkin tulee kokeiltua tavallista penkkiä lähes maksimiin, kun se kuitenkin kiinnostaa tietää..
 
Hola,

rintaliikkeitä vaihtelen useasti..lähinnä kuitenkin penkkiä ja dippiä. Kyykkyä teen JOKAISESSA jalkatreenissä, koska duunipaikkani (kellari)salilta ei mitään hienoja prässejä/hackeja löydy..hmm.
Etukyykky on mulle yök-yök, joten yleensä jalkatreenini sisältää kyykkyä, hyvää huomenta, maastavetoa suorin jaloin ja pohkeita..
Hyvin toimii, koska teen jalat vain joka toinen viikko..muuten paukkuisin ylikuntoon.
 
Originally posted by subotai

Hyvin toimii, koska teen jalat vain joka toinen viikko..muuten paukkuisin ylikuntoon.

Kuinkas tuo joka toinen viikko jalkatreenit-systeemi, kasvaako sulla jalat niin hyvin, että oot täysin tyytyväinen? Onko sulla tavoitteena maksimaalinen kasvu, vai jotkut muut urheilulliset tavoitteet?
 
Jep,

olen huomannut, että mulle toimii parhaiten ku teen jalat VAIN joka toinen viikko. Ensinnäkin treenin jälkeen jalat on p*skana jopa 5pv ja tällä systeemillä olen nostanut kyykyn 4kk:ssa 175 --> 210.
Mulle tää siis toimii. Myöskin teen "ei-jalka-viikolla" rankan maastavedon..maastavetokin siis vain parin viikon välein.

Harrastan siis muutakin kuin puntteja, eli kamppailulajeja ja lenkkeilen..
Jalat kovilla myös tästä syystä.
 
joskus suomen suurin body hansi fell teki jalat kerran kuussa...3h kerralla ja hirveet tynnyrit oli.

raven: no jos sä teet nopeuspäivänä penkkiä, eikö se silloin ole joka viikko sun ohjelmassa???:) en tarkoittanut, että penkki on maksimiliikkeenä joka viikko. lähinnä WSB:n nopeuspenkkipäivälläkin on kaks merkitystä: se nopeus ja sit liikekoordinaatio ja tekniikka, joka saattaa hävitä, ellei penkkaa tarpeeksi usein.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom