Liikkeiden vaihtaminen, kuinka usein?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuinka usein teillä vaihtuu joko liikkeiden järjestys, liikkeet itse tai vaikkapa molemmat? Missä lihasryhmissä?

Oon itse tässä nyt pitkän aikaa jo noudattanut erittäin orjallisesti tiettyä rutiinia liikkeiden osalta mutta oon tullu aatoksiin että miksei niitä vois vaihdellakkin vaikka joka treenikerta... Miten on?

Mulla vaihtuu liikkeet tai varitaatiot fiiliksestä rippuen noin 1-3kk välein. Sen huomaa kun ei liike enää "säväytä" kuin alussa niin on aika vaihtaa. Joskus vaihdan ainoastaan sarjapituuksia, joskus penkkien kulmia, joskus sarjapalautuksia, jotain pientä kuitenkin ettei ehdi liika rutiini tarttua yhteen liikkeeseen ja pysyy kehitys nousujohteisena.

Mitä niitä välttämättä vaihtelemaan? Kunhan toistomääriä välillä vaihtelee. Tietty jos haluaa vaihdella liikkeitä ihan mielen vuoksi.

Kokemattomammalla harjoittelijalla saattaa mennä yli kuusikin treenikertaa ennen kuin hermosto tottuu ärsykkeeseen. Kokeneella hermosto tottuu jo muutamassa treenissä. Sitten on muutettava liikkeitä, niiden järjestyksiä, sarjamääriä, toistoja, nosto- tai laskutempoja tms.

itsellä 3 viikkonen kierto jossai 1.viikolla toistot 4-8 2.viikolla 8-12 ja 3.viikolla 10-15 ja jokainen treeni on ainakin tukiliikkeiden kohdalla erilainen

Away sanoi:
Mitä niitä välttämättä vaihtelemaan? Kunhan toistomääriä välillä vaihtelee. Tietty jos haluaa vaihdella liikkeitä ihan mielen vuoksi.

Olisko että jokainen liike ottaa lihaksiin aina vähän eri tavalla

Jimbe sanoi:
Kuinka usein teillä vaihtuu joko liikkeiden järjestys, liikkeet itse tai vaikkapa molemmat? Missä lihasryhmissä?....

Koitan pitää jokaisen treenin erillaisena. ainakin liikkeiden järjestys muuttuu joka kerta. liikkeet myös aika usein, mutta "treenaus filosofia" on pysynyt pitkään samana. en tiedä tottuisivatko lihakset kuinka nopeasti samallaiseen treeniin, mutta ainakin motivaatio on pysynyt hyvänä kun ei junnaa samanlaisia päiviä joka viikko.

Enemmän tulee liikkeiden järjestystä ja sarjapituuksia vaihdeltua. Mutta esim saatan (treenaan 3 tai 4 viikon kierrolla) vaihtaa penkistä loivaan vinopenkkiin yhden kierron jälkeen. Ja kulmasoudusta t-tankosoutuun.

Mulla on ollut jo jonkun kuukauden käytössä seuraava systeemi:

Teen joka neljännen kierron 30 sek. palautuksilla ja pidempää sarjaa. Jaloille 20 toistoa ja muulle kropalle 15. Muuten menee jaloille 15 ja muulle kropalle keskimäärin 10. Sitten aina tän lyhkästen palautusten jakson jälkeen vaihdan joidenkin liikkeiden järjestystä ja jotain liikkeitä. Esimerkkinä vaikka selän kohdalla aloitan joka toisessa jaksossa leuanvedosta ja ja joka toisessa alataljasta. Jaloille en paljon liikkeitä vaihda, kun en pysty kyykkäämään ja jaloille mulla on parheiten toiminut toi etukäteisväsytys ja sitä en nyt ainakaan vielä halua pois vaihtaa. Yritän sitten enemmän hakee vaihtelua noilla eripituisilla sarjoilla. Mulla tuntuu pelittävän tällainen hyvin.

Ei kannata liikaa vaihtaa niitä liikkeitä ja järjestyksiä, tai jos vaihtaa joka toinen treeni, niin sitten pitää olla taas joku logiikka siinä vaihtelussa, muuten oman kehityksen seuranta treenipainojen puolesta voi jädää havaitsematta ja saattaa jopa olla että nousujohteisuutta ei paljon ole. Eli ehdottomati myös treenipäiväkirja käyttöön.

Jimbe sanoi:
Olisko että jokainen liike ottaa lihaksiin aina vähän eri tavalla

Mjoo, mutta silti: kun kerran on yleisesti hyväksytty oletus, että lihaksen muotoon ei voi treenillä (suorituskulma, liikerata) vaikuttaa, niin mihin perustuu se että pitäisi treenata samaa lihasta eri liikkeillä? Muuten kuin huvin ja yleisen mielenkiinnon vuoksi?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on perusliikkeet aina samat lihasryhmästä riippumatta (penkki, kyykky, mave), muista liikkeistä sitten variaatioita fiiliksen mukaan.

D.Yates sanoi:
Mjoo, mutta silti: kun kerran on yleisesti hyväksytty oletus, että lihaksen muotoon ei voi treenillä (suorituskulma, liikerata) vaikuttaa, niin mihin perustuu se että pitäisi treenata samaa lihasta eri liikkeillä? Muuten kuin huvin ja yleisen mielenkiinnon vuoksi?

Lihas tottuu samanlaiseen treeniin hyvin nopeasti, kuten on jo edelläkin useaan kertaan mainittu. Kehitys pysähtyy ja motivaatio laskee.. into harjoitteluun lopahtaa kun ei tule kehitystä mihinkään suuntaan. poletaan vain paikallaan. Hyvin turhauttavaa.
Siksi on erittäin tärkeää pitää jokainen treeni hieman edellisestä poikkeavana. Jos jokainen treeni on samallainen ei lihaksilla ole mitään syytä kehittyä. Mutta jos vaihdellaan treeniä joka kerta hieman lihakset eivät tiedä mitä seuraavaksi on tulossa ja niiden on pakko kehittyä ennen seuraavaa elintärkeää(?) suoritusta varten!

D.Yates sanoi:

Lihastyöstä vastaa kokonaisuudessaan hermolihasjärjestelmä. Hermo on nokkela työnjohtaja, lihas tyhmä työntekijä. Kun tehdään samaa hommaa tarpeeksi paljon, hermo oppii tehokkaammaksi, jolloin lihaksen ei tarvitse enää työskennellä yhtä kovaa. Siirryttäessä uusiin hommiin, hermo on aluksi sen verran pihalla, että lihas joutuu aktivoitumaan enemmän.

D.Yates sanoi:

Kuka sellaisen oletuksen on mennyt "yleisesti hyväksymään"? En minä ainakaan (tästä on olemassa threadeja, ei jaksa alkaa). :D

mika hakkinen sanoi:
Lihas tottuu samanlaiseen treeniin hyvin nopeasti, kuten on jo edelläkin useaan kertaan mainittu. Kehitys pysähtyy ja motivaatio laskee.. into harjoitteluun lopahtaa kun ei tule kehitystä mihinkään suuntaan. poletaan vain paikallaan. Hyvin turhauttavaa.
Siksi on erittäin tärkeää pitää jokainen treeni hieman edellisestä poikkeavana. Jos jokainen treeni on samallainen ei lihaksilla ole mitään syytä kehittyä. Mutta jos vaihdellaan treeniä joka kerta hieman lihakset eivät tiedä mitä seuraavaksi on tulossa ja niiden on pakko kehittyä ennen seuraavaa elintärkeää(?) suoritusta varten!

Eiköhän tämä ollut jo vähän kärjistettyä kuitenkin. Ei se lihas nyt sentään parissa viikossa siihen reeniin totu. Sitähän voi mennä samoilla liikkeillä ihan hyvin niinkauan kun vaan kehitystä tulee, joillekin se stoppi tulee ennemmin ja joillekin paljon myöhemmin. Mutta jos mielenkiintoa pitää yllä toi jokatreeniin vaihtelun hakeminen, niin ei varmasti oo huono sitten tehdä niinkään. Mutta edelleen joku järkevä systeemi kannattaa pitää, jotta se oman kehityksen seuraaminen on ees jotenkin mahollista, siis nimenomaan treenipainojen suhteen. Nousujohteinen treeni kun nyt yleensä sattuu olemaan se avaintekijä myös lihaksen kasvuun.

Omassa ohjelmassa vaihtuu liikkeet viikottain(kierto/viikko). Toistot vaihtuu joka kolmas viikko ja jotenkin tuo liikkeiden tiheään vaihtaminen tuntuu itselleni sopivalta. Onhan siinä se ongelma, että tulosten muutosta ei heti huomaa, mutta se ei todellakaan haittaa, kun ne tulokset kuitenkin joskus nousee joka liikkeessä.

Edit: Selvennyksen vuoksi: Olen suunnitellut kaksi treeniohjelmaa, samoilla jaoilla. Homma menee niin, että
1. viikko Treeniohjelma 1 8 toistoa
2. viikko Treeniohjelma 2 8 toistoa
3. viikko Treeniohjelma 1 10 toistoa
4. viikko Treeniohjelma 2 10 toistoa
5. viikko Kevyt viikko.

Tuo toistomäärä ei ole niin jämpti, koska 8 toiston viikolla teen jaloille ~12 toiston sarjoja. Ja yleensä pidän kausia, joilla treenaan vain 10-12 toiston sarjoilla ja vastaavasti 12-15 toiston sarjoilla.

MKM sanoi:
Kun tehdään samaa hommaa tarpeeksi paljon, hermo oppii tehokkaammaksi, jolloin lihaksen ei tarvitse enää työskennellä yhtä kovaa. Siirryttäessä uusiin hommiin, hermo on aluksi sen verran pihalla, että lihas joutuu aktivoitumaan enemmän.

Sen takiahan pitää lisätä ajan mittaan romua. Jos tekee joka treenissä eri lailla kuin viimeksi, on mahdotonta pitää hommaa nousujohteisena. Ei sillä että olisit väärässä, mutta mieti asiaa tältäkin kantilta.

Pääliikkeitä en juurikaan vaihda, apuliikkeitä ainoastaan. Parin kuukauden välein vaihtuu yksi liike per lihasryhmä.

Minä olen tahkonnut vuoden alusta 3krt./vko, kroppa viikossa läpi,
sarja pituudet olleet n.6 toistoa, lämppäreiden jälkeen tankoon hieman enempi rautaa, kuin viime viikolla meni, siitä sitten painoja vähentäen seuraavat sarjat. 2-3 viikkoa treeniä, 1-viikko totaalipaussia, jne.
Nyt otin sarja pituudeksi 10-12 toistoa, mieluummin 12.
Aika hyvin selkä+hauis löysi treenipainot, joilla tuo 10-12 toistoa juuri ja juuri kulkee. Pumppi oli ihana!!

Mie vaihtelen liikkeitä ihan fiiliksen mukaan. Mut joitain perusliikkeitä miulla kuitenki on

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom