Liiketalouden ko.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja What
  • Aloitettu Aloitettu
Onko pakkikselta moni hakenut kyseiseen koulutusohjelmaan? Itse laitoin kaikki kolme hakutoivetta liiketalouteen. Kajaani ensisijaisena vaihtoehtona, koska sinne on kenties helpompi päästä kuin esim. Jyväskylään, jota ensin suunnittelin.

Pääsykokeet pukkaa reilun kuukauden päästä ja itsellä on aika heikko käsitys, mitä siellä on edessä. Pääsykoemateriaalihan tulee ammattikorkeiden nettisivuille luettavaksi pikapuoliin. Totta puhuen minulla ei ole mitenkään vahvat asetelmat. YO-kirjoitukset meni keskinkertaisesti ja matikka on minulla todella heikko, mutta aion kuitenkin yrittää sisäänpääsyä.

Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia. Millaista on ollut koulussa jne...
Itsellä on ollut pieni kipinä ruveta joskus yrittäjäksi ja sen vuoksi hain tuonne. Tosin myös poliisin ammatti tai miksei työpaikka armeijassakin olisi vaihtoehto. Mutta en halua pistää kaikkea sen varaan, jos armeija ei mene suunnitellusti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikoinaan kun minä hain Tradenomi-linjalle, oli käytössä psykologiset testit joihin ei luettu tai valmistauduttu millään lailla. Onko käytäntö muuttunut?

Liiketaloudessa ollaan jo.suuntautuneena Sähköiseen liiketoimintaan.
pikkasen ollu pettymys tähän asti,on ollu muutamia tosi hyviä kursseja,mutta sitten myös jotain ihan muuta..
pääsykokeeseen en lukenu yhtään,pääsin tokavikana sisään :D tämä siis vuonna 2004.siinä kokeessa oli silloin kai matematiikka,essee,ja joku kolmas osio vielä...mutta mä en tullutkaan lukiosta vaan kauppiksesta :D

Kyllä se välillä on vähän surkuhupaisaa touhua se ammattisurkean meininki, ainakin Oulussa tuppasi olemaan vuosina 2000-2005... ehkä sielläkin on jo panostettu opintojen ohjaukseen ja jonkin sorttisia opintokokonaisuuksia rakennettu. Itse sain aikaiseksi melko sekavan sillisalaattitutkinnon, josta ei kyllä ole kauheasti ollut iloa, mutta itseppä olen tieni valinnut :)
Niin ja pääsykoe meni ihan tuurilla läpi... toiseksi parhaana sentään ilman yritystä. Ehkä tästä vielä jatkan opintojani jonnekkin mistä vois valmistua johonkin oikeaan ammattiin...Ai niin, Hauskaa Wappua :hyper:

Alec sanoi:
pääsykokeeseen en lukenu yhtään,pääsin tokavikana sisään :D tämä siis vuonna 2004.siinä kokeessa oli silloin kai matematiikka,essee,ja joku kolmas osio vielä...
Ainakin vuosi sitten se kolmas osio oli englanti. Siinä annettiin englannin kielinen materiaali jonka pohjalta piti vastata monivalinta kysymyksiin. Eli luetun ymmärtämistähän siinä haettiin, vaikka tuuriahan siinä tarvitaan;)

Yleensä noissa kieliopinnoissa painotetaan ymmärretyksi tulemista eikä niinkään sitä pilkun tarkkaa kielioppia ja se sopii mulle mainiosti. Tosin preppauskursseilla kielioppia kertaillaan, mutta niitähän ei varsinaisiksi kieliopinnoiksi lasketakaan. Kieliopin viilauksen takia oli lukiossa usein motivaatio alhaalla, mutta nykyään meiti jopa tykkää ruotsin opiskelusta:hyper:

Mursi sanoi:
Kyllä se välillä on vähän surkuhupaisaa touhua se ammattisurkean meininki, ainakin Oulussa tuppasi olemaan vuosina 2000-2005... ehkä sielläkin on jo panostettu opintojen ohjaukseen ja jonkin sorttisia opintokokonaisuuksia rakennettu. Itse sain aikaiseksi melko sekavan sillisalaattitutkinnon, josta ei kyllä ole kauheasti ollut iloa, mutta itseppä olen tieni valinnut :)
Niin ja pääsykoe meni ihan tuurilla läpi... toiseksi parhaana sentään ilman yritystä. Ehkä tästä vielä jatkan opintojani jonnekkin mistä vois valmistua johonkin oikeaan ammattiin...Ai niin, Hauskaa Wappua :hyper:

Olen kyllä valitettavasti samaa mieltä. Mene johonkin semmoiseen kouluun missä voit oikeasti oppia jotakin järkevää, ja valmistut joksikin muuksi kuin tradenomiksi. Niitä on markkinoilla pilvin pimein, puolet työttömänä. Kopiksessa peruskoululinjallakin opit n. 100 x enemmän kuin AMK:ssa.

Tradenomiliiton sivuilta kun käyt valmistumisen jälkeen katsomassa palkkasuosituksen ja laitat sen työhakemukseen, niin sinut nauretaan ulos joka lafkasta. Loppujen lopuksi päädyt joko säästömarketin kassaksi tai myymään puhelimessa 3G-liittymiä (jos hyvin käy).

Nyt jos pitäisi neuvoa valitsemaan koulutusala, niin ammattikouluun ja lvi-alaa tai jotain muuta rakentamiseen liittyvää ja tekemään työt hyvin ja ajallaan ja laskuttamaan tunnilta niin paljon että riittää. Niih. :jahas:

Nimim. tradenomi :thumbs:

Fluffy sanoi:
Olen kyllä valitettavasti samaa mieltä. Mene johonkin semmoiseen kouluun missä voit oikeasti oppia jotakin järkevää, ja valmistut joksikin muuksi kuin tradenomiksi. Niitä on markkinoilla pilvin pimein, puolet työttömänä. Kopiksessa peruskoululinjallakin opit n. 100 x enemmän kuin AMK:ssa.

Ikävää jos tuollainen ajatus on AMK:stä. No en tiedä miten on teidän koulussa ollut ja liiketalouden puolella yleensäkin. Itse olen tietojenkäsittelyn puolelta ja osaaamista tuli todella hyvin käytännön asioihin ja osittain niiden oppien avulla sain ensimmäisen työpaikankin aikoinaan. Pointti tässä nyt vai oli se, että aika rankkaa yleistämistä tuollainen.

Sorry Ripe, ehkä tuo ei ihan joka koulutusohjelmaan tai kouluun sovi, mutta kun kokemusta on vaan yhdestä niin siltä pohjalta... Mutta osa opettajista oli ammattitaitosta porukkaa, eräskin piti tunnit niin, että oli kopioinut yhden kirjan kalvoiksi, ja sitten se luki niitä kalvoja meille ääneen. No ei kiinnostanut istua siellä kun itsekin osaan lukea. Eikä ollut ainoa huono opettaja.

Monesta aineesta olisi voinut saadakin paljon irti ja oppia uusia asioita, jos lähes kaikkia aineita ei olisi pitänyt aloittaa alkeista sen takia, että JOKU opiskelija ei ollut aiheesta ennen kuullut. Voisi kuvitella, että "korkeakoulutasoisessa" oppilaitoksessa oletetaan, että opiskelijalla on esim. kielistä ja matematiikasta jotain pohjaa, eikä kurssia aloiteta laskemalla ääneen ruotsiksi ett två tre...

Tietojenkäsittelyn puolelta ei mitään käsitystä millaista siellä on opiskella. Hyvä juttu jos siellä on asiat paremmin!

Ammattikorkeakouluissa on paljon eroja, ja ei myöskään voi yleistää, että "jos opiskelet liiketaloutta, päädyt myymään puhelimia". Työpaikka ja ura on paljon omasta aktiivisuudesta kiinni, ja vaikka itsekin olen sitä mieltä, että tradenomeja on liikaa, on tutkinto myös monipuolinen ja hyödyllinen. Mutta, suomalaisessa amk-järjestelmässä on paljon vikana, useat asiat korjataan liian myöhään, ja enemmän pitäis panostaa juuri opetuksen laatuun. Omassa amk.ssani on useita todella päteviä opettajia, mutta jotkut on sitten sitä tasoa, että opetus on kuin yläasteella. Itsekään en ymmärrä sitä, että kielten opiskelu aloitetaan ihan perusasioista; opetus pitäisi viedä ihan toiselle tasolle, ja vastuuta pitäisi sysätä enemmän opiskelijoille. Esim ei anneta sitä nelosta ihan kaikista ryhmätöistä. Toiseksi, oppilaiden motivaatio ja myös älykkyys on välillä ällistyttävän matalalla tasolla siihen mitä luulisi. Tietysti sitä toivoo, että nää luuserit ei sitten pääsisi mihinkään duuniin, mutta toisin on usein käynyt.

Se auttaa, jos tietää jo opintojen alkuvaiheessa mihin haluaa suuntautua, ettei käy niin, että lukee vähän kaikkea.

Tuli ehkä sekava teksti, mutta mun pointti on se, että tradenomitutkinto voi olla hyödyllinen, mutta kaikki riippuu omasta aktiivisuudesta, ja siitä miten omassa amk.ssa opetus ym. on järjestetty, ja myös, miten työmarkkinoilla kyseistä koulua arvostetaan...

Ai niin, ja amk.hon ei just kannata mennä sillee, että menee sinne mihin on helpompi päästä; yleensä sitä minne on vaikeampi päästä arvostetaan myös enemmän.

Pääsykokeessa on matikan tehtäviä, johon ei oikein voi valmistautua. Lisäksi on kirjoitelma, ja nyt ensimmäisen kerran aineistokoe, jonka aineisto on netissä eikä mukana kokeessa. Näytti olevan Fortumin vuosikertomus ja Suomen Pankin englanninkielinen teksti. Aika vittumaista siltä osin, että ei nyt tiedä, pitääkö opetella kaikki luvut ulkoa vai miten. Enpä usko, että on hyvä ja reilu järjestelmä...

Fluffy sanoi:
Mutta osa opettajista oli ammattitaitosta porukkaa, eräskin piti tunnit niin, että oli kopioinut yhden kirjan kalvoiksi, ja sitten se luki niitä kalvoja meille ääneen. No ei kiinnostanut istua siellä kun itsekin osaan lukea. Eikä ollut ainoa huono opettaja.

Ok, no jos tuollaisia opettajia on ollut niin ymmärrän paljon paremmin jo nuo mielipiteesi :D

Itse kävin Kajaanin amk:n ja valmistuin sieltä pari vuotta sitten. Suuntana minulla oli yrittäjyys, mutta ei se oikein täyttänyt odotuksiani. Olen aiemmalta koulutukseltani myös yo-merkonomi, mutta työttömänä tässä yhä kökitiään ... ei takaa työpaikkaa ainakaan tääl Kainuus toi amk tai kauppis. Kun ei ole työkokemusta niin ei saa töitä ja töitä ei saa kun ei ole työkokemusta tms. Opetustaso on mitä on, osa on ihan hyviä opettajia, mutta niitä kehnojakin löytyy.

Mielestäni tradenomeja koulutetaan liikaa, kuten merkonomeja aikoinaan ... paitsi että kohta on maistereitakin pilvin pimein. Ei meillä kyllä saanut helpolla hyviä arvosanoja ... sen verran uskoo on, että en usko päätyväni säästömarketin kassaksi tai myymään puhelimessa 3G-liittymiä ... toivossa ainakin on hyvä elää :D

Vau! Olipas kannustavaa puhetta. Tai pelottavaa ennemminkin. Alkaa vaikuttaa entistä todennäköisemmältä, että en pääse tuonne kouluun.

Pyydän anteeksi tulee tyhmä kysymys: voihan yrittäjäksi ruveta ilman tuota tradenomikoulutusta.

Tai paremminkin: jos minä olisin päättänyt avata vaikka oman kuntosalin, niin millainen pitää olla koulutus?

What sanoi:
Vau! Olipas kannustavaa puhetta. Tai pelottavaa ennemminkin. Alkaa vaikuttaa entistä todennäköisemmältä, että en pääse tuonne kouluun.

Pyydän anteeksi tulee tyhmä kysymys: voihan yrittäjäksi ruveta ilman tuota tradenomikoulutusta.

Tai paremminkin: jos minä olisin päättänyt avata vaikka oman kuntosalin, niin millainen pitää olla koulutus?
Et sä siihen välttämättä koulutusta tarvitse, jos jaksat hankkia riittävän määrän tietoa. Voit tietysti mennä esim. kauppakorkeaan lukemaan laskentatoimea ja yrittäjyyttä. Sitten, kun sulla on tarpeeksi tietoa et halua enää yrittäjäksi. Voi kuulostaa vähän typerältä, mutta ei ole varmasti täysin väärinkään sanottu.

Ainakin meidän amk.ssa on tarjolla kurssi, jossa suunnitellaan kuvitteellinen yritys. On itseasiassa myös pakollinen. Antaa todella hyvän kuvan siitä mitä kaikkea pitää tehdä/hallita/osata ja miten paljon työtä yrityksen perustaminen teettää. Todella hyödyllinen kurssi sellaiselle joka aikoo joskus yrittäjäksi. Riippuu kyllä varmaan miten kurssi on toteutettu. Tietysti pitää osata tehdä sitten ne budjetoinnit, kirjanpidot ym. kun yritystä aloittelee, mutta amk.sta saa mielestäni erittäin hyvät perustaidot tätä varten...

Tietenkin jos on hyvä ja realistinen liikeidea mielessä, niin siitä vaan, mutta kyseinen kurssi on varmasti monelle sellainen reality check, etten ainakaan minä sen jälkeen vielä tässä iässä menis koittaan...

Bree sanoi:
Ainakin meidän amk.ssa on tarjolla kurssi, jossa suunnitellaan kuvitteellinen yritys. On itseasiassa myös pakollinen. Antaa todella hyvän kuvan siitä mitä kaikkea pitää tehdä/hallita/osata ja miten paljon työtä yrityksen perustaminen teettää. Todella hyödyllinen kurssi sellaiselle joka aikoo joskus yrittäjäksi. Riippuu kyllä varmaan miten kurssi on toteutettu. Tietysti pitää osata tehdä sitten ne budjetoinnit, kirjanpidot ym. kun yritystä aloittelee, mutta amk.sta saa mielestäni erittäin hyvät perustaidot tätä ...
meillä oli sellainen kurssi kuin Yrittäjyys ja yrityksen perustaminen (pakollinen) jossa piti tehdä alottavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma.
lisäksi on tulossa Yrityssimulaatio-kurssi (en tiedä onko pakollinen vai valinnainen) josta en sisällöstä tiedä mutta nimi vaikuttaa lupaavalta :D joku yrityshän siinä varmaan perustetaan :D

Barbababa sanoi:
Mielestäni tradenomeja koulutetaan liikaa, kuten merkonomeja aikoinaan ... paitsi että kohta on maistereitakin pilvin pimein.
Kaikkia "korkeampikoulutettuja" koulutetaan liikaa, on koulutettu jo pitkän aikaa. Johtuu siitä, että suurten ikäluokkien jälkeläiset ovat lapsuudestaan asti joutuneet kuulemaan tuota "koulutus aina kannattaa"-mantaa, jonka perusteella pitää kouluttautua mahdollisimman korkealle.

Tuosta taas seuraa, että korkeastikoulutettuja on aivan liikaa ja "tavallisia" työläisiä pitää alkaa kohta tuomaan ulkomailta, kun täkäläiset korkeastikoulutetut eivät tietenkään suostu tekemään moisia "paskahommia".

Pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että käyn pääsykokeessa palauttamassa tyhjän paperin ja haen armeijan jälkeen amikseen maalariksi. Tai samahan se on yrittää siinä kokeessa, koska tuskinpa kuitenkaan pääsen sinne.

Liikkuuko muuten siellä liiketalouskoulujen käytävillä paljonkin sellaisia puku päällä, tukka sliipattuna ja mersu alla tyyppejä? Sitten vielä sellainen "minä omistan tämän paikan"-asenne. Sellaisia kohtaan minun sietokyky on hyvin rajallinen. Maalla kun asun, niin ei oikein riitä ymmärrys.

What sanoi:
Pikku hiljaa alkaa tuntua siltä, että käyn pääsykokeessa palauttamassa tyhjän paperin ja haen armeijan jälkeen amikseen maalariksi. Tai samahan se on yrittää siinä kokeessa, koska tuskinpa kuitenkaan pääsen sinne.

Liikkuuko muuten siellä liiketalouskoulujen käytävillä paljonkin sellaisia puku päällä, tukka sliipattuna ja mersu alla tyyppejä? Sitten vielä sellainen "minä omistan tämän paikan"-asenne. Sellaisia kohtaan minun sietokyky on hyvin rajallinen. Maalla kun asun, niin ei oikein riitä ymmärrys.

Ei liiku. Ko jampat löytyvät kauppakorkeakouluista ja muista taloustieiden opetusta tarjoavista yliopistoista.

What sanoi:

Ei todellakaan, ainakin meillä kaikki on hyvinki maanläheisiä, normaaleja ja ihan fiksuja tyyppejä. Faktaahan taitaa olla se että kaikkein lahjakkaimmat ja eniten työtä asian suhteen tekevät ovat yliopiston puolella. Ja samalla siellä on sit noita sun mainitsemia :david: tyyppejä.
Itselläni on kuitenkin niin paljon muitakin mielenkiintoja ku koulut ja opiskelut että päädyin tonne AMK:un, ton ku hoidan kunnialla läpi niin eiköhän sieltä oo mahkut vaikka mihinkä hommiin :piis:

Eric sanoi:
Ei liiku. Ko jampat löytyvät kauppakorkeakouluista ja muista taloustieiden opetusta tarjoavista yliopistoista.
No eipä noistakaan sellaisia juuri löydy. Tai ei se ainakaan ulospäin näy. Pari kauluspaitatyyppiä löytyy aina tietyistä pääaineista, siinä se.

Toki muotia seuraavia itsensensä puunaajia on sitten enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom