Liikenneministeri Huovinen kaavailee rangaistusta kypärättä pyöräileville

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matonen
  • Aloitettu Aloitettu
Liikenneministeri esittää eduskunnalle periaatepäätöstä, jonka mukaan pyörilykypärän käyttämättä jättämisestä seuraisi rangaistus ja auton ajokortin voisi menettää monista pienistä rikkeistä.

Liikenneministeri Susanna Huovinen suunnittelee rangaistusta kypärättä pyöräilijöille Kanadan mallin mukaan.

Asian selvittäminen sisältyy Huovisen valmistelemaan tieliikenteen turvallisuuden parantamista koskevaan periaatepäätökseen. Periaatepäätös on tarkoitus hyväksyä eduskunnassa ensi viikolla.

Lähde: MTV3.fi

Liikenneministeriössä on ilmeisesti liikaa aikaa...

Itse olen pyörää käyttänyt lähinnä linja-auto- tai rautatieasemalle siirtymiseen, mutta koska kypärän raahaaminen matkoille mukaan ei tule kysymykseen, niin täytynee siirtyä yksityisautoiluun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
häh? tarkottaaks toi sitä, että toi saattas oikeesti mennäkki läpi? luulin et toi on vaa joku paska ehdotus joka taas kumotaan äänin 100-0

Jos kypärää pitää kantaa mukana, niin meikäläisen pyöräly loppuu siihen. Pyöröilyn paras puoli mulle on käytännöllisyys. Ylimääräisen ison esineen raahaaminen kaupoissa, töissä, koulussa, ties missä on liian epäläytännöllistä. Jos kypärän jättäsi pyörän sarveen, voisi tulla reissua kypäräkauppaan muutama kerta kuussa.

aijon pyöräillä jatkossa ihan normaalisti ja ihan ilman kypärää. tuskin ketää jaksaa kiinnostaa tollanen vaikka meniski läpi.

Ehdoton minimirangaistus moisille yhteiskunnan vihollisille ja mätäpaiseille

http://www.torture-museum.com/wheel.htm (3 kappaleen 2 viimestä lausetta).

Näinköhän poliiseilla kuitenkaan riittää sen kummemmin intoo tai resursseja fillaristeja jahdata. Jakelee silloin tällöin yllätysvoittoja ja nekin tod. näk. jonku muun asian ohessa.

Oon ajanut pyörällä siitä asti kun on pysynyt perse penkillä enkä oo ikinä kypärää käyttänyt, enkä tule käyttämään. Poliisikoulu saa kehitellä jatkossa paremmat tv-mainokset, jos toimenkuvaan tulee kuulumaan kypärättä ajajavien jahtaaminen.

Ajatus siitä, että joutuisin roudaamaan kypärää mukanani pyöräillessä saa aikaan lievän vitutuksen ja fiiliksen paapomis-yhteiskunnasta. Mutta kun asiaa pohtii vähänkään järjen kanssa, niin eipä tuo huono lakiehdotus ole, on niitä paljon hullumpiakin kuultu / nähty...

Vaikka olenkin pyöräillyt vaahtosammuttimen kokoisesta lähtien, on vain tuuria, että pääni on säilynyt ehjänä kaikki nämä vuodet. Todennäköisesti kypärättömyys vituttaa silloin, kun se hyppy-ukemi epäonnistuu 40km/h vauhdista ja kyniksen kalju päälaki tavoittaa karhean, kuumana höyryävän kesäasfaltin...

Tätä ei voi enää mitenkään muuten selittää, kuin että Huovisella on Karpelan kanssa vedonlyönti menossa siitä, kumpi pystyy tekemään enemmän älyttömiä ehdotuksia ministerikaudellaan. :zzzz:

Pöljä ajatus, vaikka olenkin vankka pyöräilykypärän kannattaja ja sitä käyttänyt vuoden lähes aina (siis VASTA vuoden! miten sitä olikaan aiemmin niin kauan niin tollo?). Poliisilla ei tod. ole aikaa moisia valvoa, kuten ei ole kännykän hands free pakkoakaan autoilijoilla, joten kyse olisi tyhjästä laista, joka vain rapauttaisi ihmisten lakia kohtaan tuntemaa kunnioitusta entisestään.

Fiksumpi toimintatapa voisi olla vaikkapa semmoinen, että jos pyöräilykypärättä ajaa ja joutuu pään vaurioittavaan onnettomuuteen JA todetaan, että kypärä olisi suojannut/estänyt vamman, niin vakuutus ei korvaisi. Mitäs olit niin tollo, ettet pitänyt kypärää. Sama homma joutaisi päteä rullaluistelussa. Kaiken pahinta on, että näkee vanhempia, jotka rullistelevat tenaviensa kanssa ja KELLÄÄN ei ole mitään suojaimia päällä. :( Ei näin!

Vieläkin pöljempi on suoraan sanottuna asenne "Ikinä ennoo pyöräilykypärää käyttäny, enkä käytä!". Pyörällä vauhti pyörii kesällä helposti siinä 30-40km/h ja talvella noin 10-15km/h sitä matalampana, joten jos siitä vauhdista törmää vaikkapa autoon (ehkä syistä, joihin ei voi mitenkään itse vaikuttaa) ja lentää asvalttiin, jonka seurauksena tulee päähän kohdistunut isku, joka vammauttaa pahasti ja olisi ollut kypärällä ehkäistävissä, niin mistä muusta on kyse, kuin typeryydestä? Uhotkaa vaan, mutta asvaltti hajottaa silti kallonne, kun tilaisuuden saa, eikä tarvitse kuin kerran napsahtaa.

Kypärissäkin on muuten eroa. Mulla oli aiemmin kökköhalpiskypärä, ei tehnyt mieli pitää päässä, koska oli vaan niin epämukava. Nyttemmin on ollut käytössä laadukkaampi kypärä. Maksoi enemmän, mutta on kevyempi, istuvampi, todella paljon käyttömukavampi (helppo säätää), joten sitä tulee kans pidettyä mieluusti, eli on tullut paljon halvemmaksi per käyttötunti, kuin se halpiskypärä.

Toi useista pikkurikkeistä ajokortin menettäminen olisi hyvä idea. Sitä olen kans ihmetellyt, miksi esim. luvatta hirven tai karhun ampumisesta menettää heti aseen valtiolle, mutta vaikka kuinka törttöilisi liikenteessä (esim. kännissä vaurioittaisi tai tappaisi muita), niin auto ei meinaa millään lähteä valtiolle. Kortti joutaisi lähteä paljon nykyistä herkemmin kuivamaan ja jopa lopullisesti pois ja auto kans valtiolle PALJON nykyistä herkemmin, niin ehkä kaaharit ja rattijuopot (ainakin jotkut) vähän särmäisivät, edes joskus, edes pikkuisen.

tokkopaisto sanoi:
Ehdoton minimirangaistus moisille yhteiskunnan vihollisille ja mätäpaiseille

http://www.torture-museum.com/wheel.htm (3 kappaleen 2 viimestä lausetta).

Näinköhän poliiseilla kuitenkaan riittää sen kummemmin intoo tai resursseja fillaristeja jahdata. Jakelee silloin tällöin yllätysvoittoja ja nekin tod. näk. jonku muun asian ohessa.

H0h0h00, kaveri on saanu sakot siitä ku ajo pyörällä ykssuuntasta pyörätietä (niitäkin siis ilmeisesti on) väärään suuntan, sekä lamputta ajelemisesta. Paska mäihä.

Kai sitä ny jumalauta saa aikunen ihminen ottaa riskin kallonsa halkaisemisesta jos sattuu huvittaan. Kirottu holhousyhteiskunta. Kohta ei saa jäillä liikkua ilman pelastusliiviä, eihän sitä tiä koska saattaa upota. Varokaa hiihtäjät!!!

Hyvä!! Ihan oikein saatana!!! Mun mielestä raiskaajien ja taskuvarkaiden sun muiden jahtaamiseen käytetään nykyään ihan liikaa poliisien resursseja, tärkeempää on kitkeä nämä yhteiskunnan pohjasakkaa olevat kypärättömät pyöräilijät! Ja minimirangaistus vähintään 50 päiväsakkoa!

Kyllä menee elämä kohta hankalaksi. Kaljaa saa kaupasta enään tiettyinä tunteina, sadanmetrin pyörämatkaa varten pitää olla kypärä...

Kieltoja, kieltoja, kieltoja, määräyksiä, määräyksiä, määräyksiä... Aina kun on luppo aikaa voidaan keksiä lisää määräyksiä ja lakeja. Surullista on että tämä koskee myös yritysjuridiikka, mikä alkaa kohta olemaan sellainen viidakko että uudelta yrittäjältä menee valtaosa ajasta pelkästää lakien ja määräyksien opiskelemiseen.

Tätä mä toitotin jo sillon kun lkaavailtiin laittomaksi, mutta sakottomaksi kypärättä ajoa. Ja jos tää ei mene nyt läpi, niin joskus menee. Tämä on kyllä yhtä saatanaa. Toivottavasti joku avohoitopotilas sekoaa pystyyn ja käy ampumassa ton ämmän. Sitten uskoisin oikeuden voittoon.

Täällä Australiassa on pyöräilykypäräpakko ja poliisit tosiaan kiinnittävät huomiota kypärättä ajamiseen. Itse kun ostin pyörän ja ajoin sillä eka kertaa pippaloihin ilman kypärää: mut pysäytettiin kaks kertaa lyhyen matkan aikana poliisien toimesta. Uhkailivat 80 taalan sakoilla ja olivat aika tuimana. Lähes kaikille pyöräilijöillä olen nähnyt pyöräilykypärät päässä. Laki tuntui aluksi aika vittumaiselta, mutta nykyään aina poljen salillekin pyöräilykypärä päässä. Tulis liian kalliiks maksaa sakkoja koko ajan.

Hummerivirta sanoi:
Hyvä!! Ihan oikein saatana!!! Mun mielestä raiskaajien ja taskuvarkaiden sun muiden jahtaamiseen käytetään nykyään ihan liikaa poliisien resursseja, tärkeempää on kitkeä nämä yhteiskunnan pohjasakkaa olevat kypärättömät pyöräilijät! Ja minimirangaistus vähintään 50 päiväsakkoa!

hahaha:D

on kyl toi ehdotus laiks vai mikä lie iha uskomatonta PASKAA

Kostaja X sanoi:
Jos kypärää pitää kantaa mukana, niin meikäläisen pyöräly loppuu siihen. Pyöröilyn paras puoli mulle on käytännöllisyys. Ylimääräisen ison esineen raahaaminen kaupoissa, töissä, koulussa, ties missä on liian epäläytännöllistä. Jos kypärän jättäsi pyörän sarveen, voisi tulla reissua kypäräkauppaan muutama kerta kuussa.
Ite pyöräilen viikossa keskimäärin reilu 100km eli käytännössä kakki matkat mitkä kuljen. Kypärää oon käyttäny aina enkä nää sen käytössä mitään ongelmaa. Ainaki täällä oulussa sen kypärän voi ihan hyvin jättää vaikka pyörän lukkoon roikkumaan ei oo kukaan vielä koskaan pölliny. MItä siihen laki ehotuksen tulee niin mun mielestä e on sitten täysin turha.

Hyvä posti iivililtä. Ei tällaista lakia kukaan pysty valvomaan, joten parempi että sitten antaa sanktioita vasta jos on törttöillyt ilman kypärää. Mutta hyvä että tuohon kypärän käyttöön patistetaan.

Sitä vain en jaksa ymmärrä, miten se pyöräilykypärä tuntuu olevan monelle sellainen "eihän sellaista jaksa roudata mukana" mörkö. Oletteko edes kokeilleet pitää käsissänne modernia pyöräkypärää tai sitä, miten se menee kätevästi reppuun tai kulkee kainalossa/päässä (!) sen kaljan oston aikana -- jos ei sitä kerran uskalla ulos jättää? Taitaa olla vaan taas sellainen imagokysymys... kovat jätkät ei kypärää pidä. :jahas:

^^esim. opiskelijalla sen mukana roikottaminen voi olla aika tuskastuttavaa koska sitä rompetta mitä koulupäivän aikana tarvitsee (ja sitä ennen, jälkeen jne.) voi olla muutenkin ihan riittämiin. Ja sen kypärän jättämistä ihan mihin vaan ei nyt oikein voi toteuttaa välttämättä joka paikassa. Kaikki irtain on "raahattava" mukana joka hemmetin käänteessä ja se voi alkaa käydä helvatin rasittavaks ja hankalaksi. Tää nyt oli vaan esim. mutta se on taas yks asia lisää huolehdittavaksi kaiken muun häslingin keksellä. (Plus näyttää kohtuu :david: :ltä).

mitä kilin vittua?!? eipä tarvii sitten pyöräillä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom