Liikenne tukkoon Juhannuksena? Rekkamiehet asialla...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Heitänpä tähän väliin yhden pointin suomalaisesta polttoaineverotuksesta ja ilmastonmuutoksen estämisestä.
Jos halutaan vähentää päästöjä ja samalla vähentää yksityisautoilua, niin mitä varten polttoaine veroa ei poisteta julkiselta liikenteeltä ja kuljetusyrityksiltä.

Julkisen liikenteen polttoaineverojen poistolla saataisiin lippujen hintoja toivottavasti reilusti alaspäin ja näin vähennettäisiin yksityisautoilua. Vaikka tässä harvassa asutussa maassa kaikkien ei ole mahdollista käyttää julkista.

Kieroutunut polttoaineverotus aiheuttaa sen, että juhannus matkani, n.850km tulee halvemmaksi ajaa omalla 3litraisella V6-moottorisella autolla kuin mennä bussilla sama reissu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika monessakin uutislähteessä on ollut Suomen valtion suuresta ylijäämästä ja ennätyshyvistä vuosista noin yleensäkin. Ei tässä kohtaa ole tarvinnut veroja korottaa rahapulan takia.

Homma ei vaan toimi niin että hyvinä vuosina lisätään kulutusta ja huonoina aikoina tiukennetaan nyörejä, voi nimittäin suhdannevaihtelut tykätä vielä enemmän huonoa jos näin tekee.
 
Heitänpä tähän väliin yhden pointin suomalaisesta polttoaineverotuksesta ja ilmastonmuutoksen estämisestä.
Jos halutaan vähentää päästöjä ja samalla vähentää yksityisautoilua, niin mitä varten polttoaine veroa ei poisteta julkiselta liikenteeltä ja kuljetusyrityksiltä.

Julkisen liikenteen polttoaineverojen poistolla saataisiin lippujen hintoja toivottavasti reilusti alaspäin ja näin vähennettäisiin yksityisautoilua. Vaikka tässä harvassa asutussa maassa kaikkien ei ole mahdollista käyttää julkista.

Kieroutunut polttoaineverotus aiheuttaa sen, että juhannus matkani, n.850km tulee halvemmaksi ajaa omalla 3litraisella V6-moottorisella autolla kuin mennä bussilla sama reissu.

Näinhän tämä menee. Esim. Jyväskylä - Helsinki - Jyväskylä junalla on paljon kalliimpa mitä yksin ajaen. No toki autoilu maksaa, jos lasketaan arvonalenemiset yms. Mutta harva viittii maksaa junasta 1,5 x sen mitä bensa maksaa jos se auto kuitenkin seisoo pihassa.

Julkisella kulkeminen on järkyttävän hintasta jos ei ole opiskelija tai eläkeläinen.

Homma ei vaan toimi niin että hyvinä vuosina lisätään kulutusta ja huonoina aikoina tiukennetaan nyörejä, voi nimittäin suhdannevaihtelut tykätä vielä enemmän huonoa jos näin tekee.

Aijaa, kiva kun kerroit. Olen moneen kertaan peräänkuluttanut valtion velan lyhentämistä hyvänä aikana, sekin ajatusmaailma täällä tyrmättiin heti.

Ilman faktaa väitän edelleen, että polttoaineveron korotuksella ei ollut mitään tekemistä valtion budjetoinnin kanssa. Jos jollakulla nyt on sitä faktaa väitettäni vastaan, antaa tulla vaan.
 
Pakkohan näille typeryksille, jotka uhkailevat liikenteen jumiuttamisella, on vastata yhtä typerästi.

Toihan on ihan perus suomalaista meininkiä. Kaljanjuonti uhkaa viivästyä, niin puukko heilumaan perkele ja maalataan homo teksti autoihin. :hyvä:

Edit. Oli sitten :jahas: tekstiä, ei tosissaan kirjoitettua. Kyllä muakin harmittaisi, jos kaljanjuonti viivästyisi. Onneksi aloitan vasta perjantaina.
 
Näinhän tämä menee. Esim. Jyväskylä - Helsinki - Jyväskylä junalla on paljon kalliimpa mitä yksin ajaen. No toki autoilu maksaa, jos lasketaan arvonalenemiset yms. Mutta harva viittii maksaa junasta 1,5 x sen mitä bensa maksaa jos se auto kuitenkin seisoo pihassa.

Julkisella kulkeminen on järkyttävän hintasta jos ei ole opiskelija tai eläkeläinen.

Aivan, alennetaan lippujen hintoja. Onhan se helppo jossain helsingissä kun bussi menee saman pysäkin ohi 6 kertaa tunnissa. Suomessa on toki sellaisiakin paikkoja joissa bussivuoroja on TODELLA vähän.
Joten tämäkään ei ole järkevä idea.

Ja tuosta hidastelusta. Perseestä vaikka ei minuun menoon vaikutakkaan. Ajaisivat rekalla jonkun saatanan eduskuntatalon seinään niin menisi viesti perille. Tuollainen ihmisten jarruttelu saa vain kaikki vittuuntumaan.
 
Mitä jos kaikki rahtarit sukeltaisitte juhannuksen kunniaksi kaikki vaikka laiturilta pää edellä tukkiin? Saisitte todella paljon huomiota asiallenne, ja kenties me viattomat juhannusmatkaajat saisimme mennä viettämään juhannusta ilman turhia raatoja.
 
Nonni, nyt mul on linkki!

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12659

Siinä samat ajatukset Autoliitolta mitä minä jo esitin. ;) Vai eikö ole riittävän "virallista"?
Joo, autoliitto on samaa mieltä kanssasi. Autoliitolla voi toki ollakin jotain lukuja tuohon aiheeseen liittyen, vaikka niitä ei esille tuodakaan.

Tosin tämä lainaus jäi hieman mietityttämään:
"Polttoaineiden hinnannousu tuo lisää arvonlisäverotuloja valtion kassaan. Autoliiton mielestä valtiovalta voisi halutessaan alentaa polttoaineveron esimerkiksi määräaikaisesti tuloja menettämättä. "

Mitenniin tuloja menettämättä? Meinataanko verojen kevennyksen aiheuttama verotulon pieneneminen paikata kuluttamalla entistä enemmän polttoainetta?

Ja mä nyt korostan vielä, että mulla ei ole mitään sua tai sun kantaa vastaan. Jotain asialle pitää tehdä, oli se sitten autoalan tai valtion toimesta. Mullakaan ei valitettavasti ole loistavia ratkaisuehdotuksia asiaan, ja suhtaudun veronkevennyksiin hieman skeptisesti.
 
Miksei rahtarit ota tehytyylisiä kovia keinoja käyttöön? Uhkaisivat ajella suojateillä lasten päälle niin johan tippuisi löpövero.
 
Onpas ihmisillä kiire. Perseestä kyllä tuollainen jarruttelu, mutta loppujenlopuksi aika sama jos siinä matkassa menee sen puoli tuntia pidempään. Ei se autossa istuminen nyt mitään kidutusta ole. Tietysti eri juttu jos joku on menossa vaikka johonkin saaristoon ja pitäisi lauttaan ehtiä.

Edit. Ja niinhän se on, että kun otetaan tuollaiset painostuskeinot käyttöön, niin yleensä siinä kärsii nimenomaan ne "viattomat". Aika vaikea keksiä sellaisia painostuskeinoja, jotka rajautuvat hallitukseen ja EU-virkamiehiin. Keksiikö joku sellaisia? Käykö rekkikset kaatamassa lehmänpaskaa Vanhasen ja Kataisen pihalle niin pitkään että verotusta muutetaan. Reaalimaailmassa toimivimpia keinoja ovat sellaiset, jotka vaikuttavat mahdollisimman monen ihmisen elämään.
 
MÄ en millään kykene uskomaan, että liikennettä alettais hidastamaan. Onneksi poliiseilla on oikeus sakottaa jos rahtarit alkavat sellaiseen hölmöilyyn.

Itselleni ei suurta haittaa mahdollisesta tempauksesta ole. Perjantain työpäivä venyy jos liikenne ei kulje, mutta saahan siitä ylityökorvaukset.

Eipä tuollainen touhu saanut espanjassakaan kansalaisia puolelleen.
 
Onpas ihmisillä kiire. Perseestä kyllä tuollainen jarruttelu, mutta loppujenlopuksi aika sama jos siinä matkassa menee sen puoli tuntia pidempään. Ei se autossa istuminen nyt mitään kidutusta ole. Tietysti eri juttu jos joku on menossa vaikka johonkin saaristoon ja pitäisi lauttaan ehtiä.


Tai vaikka menossa toiselle puolelle suomea ja haluisi ennen maanantaita perille....

Narun jatkoks vaa tollaset runkkarit jotka jo valmiiks vaarallista liikennettä sekoittavat, keksisivät vähän järkevämpiä keinoja nostaa asia pöydälle kun lomaliikenteen viivästely.

Jojoon vaa koko kööri ja muille hyvää jussia :kippis1::rolleyes:
 
Heitänpä tähän väliin yhden pointin suomalaisesta polttoaineverotuksesta ja ilmastonmuutoksen estämisestä.
Jos halutaan vähentää päästöjä ja samalla vähentää yksityisautoilua, niin mitä varten polttoaine veroa ei poisteta julkiselta liikenteeltä ja kuljetusyrityksiltä.

Julkisen liikenteen polttoaineverojen poistolla saataisiin lippujen hintoja toivottavasti reilusti alaspäin ja näin vähennettäisiin yksityisautoilua. Vaikka tässä harvassa asutussa maassa kaikkien ei ole mahdollista käyttää julkista.

Kieroutunut polttoaineverotus aiheuttaa sen, että juhannus matkani, n.850km tulee halvemmaksi ajaa omalla 3litraisella V6-moottorisella autolla kuin mennä bussilla sama reissu.
taas Soininvaara blogista otan.

Öljyn korkea hinta tukee yksityisautoilua?
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Martti Korhonen esittää, että busseille pitää palauttaa polttoainevero, koska menoveden kohonnut hinta nostaa bussiyhtiöiden kustannuksia, mikä lisää paineita nostaa lipunhintoja ja suosii näin yksityisautoilua.

Ei ole aivan yksinkertainen asia, paljonko yhteiskunnan yleensä kannattaa tukea joukkoliikennettä, koska sekin on liikkuvuuden tukemista, mutta esitetty tukimuoto (polttoaineen hinta) on kyllä pöhkö, mutta niin on perustelukin. Jos polttoaineen hinta nousee 20 sentillä litralta, miten tästä seuraa, että henkilöauton käyttö suhteessa joukkoliikenteeseen tulee kannattavammaksi? Silloinhan joukkoliikenteessä tulee matkustajaa kohden kulua enemmän polttoainetta kuin henkilöautolla ajettaessa. Jos näin on, silloin on kai ekologisempaa käyttää sitä autoa.
 
Tiet vaan ihan tukkoon, siistii ois monen kymmenen kilsan jonot. Asiaa kerrankin. Kiva ois nähdä vihasia ihmisiä hakkaamassa päätä rattiin :rock:
 
Ihmeen kärsimätöntä jengiä täälä. Ehkä se ois sit teidän mielestä vaan parempi että rekkamiehet menis tylysti vaan viikoks lakkoon? Sehän ei ketään haittais että kaupasta loppuis ruuat.. pumpuista bensat.. tuotantolaitoksilta materiaalit.. jne jne.
 
Joo, autoliitto on samaa mieltä kanssasi. Autoliitolla voi toki ollakin jotain lukuja tuohon aiheeseen liittyen, vaikka niitä ei esille tuodakaan.

Tosin tämä lainaus jäi hieman mietityttämään:
"Polttoaineiden hinnannousu tuo lisää arvonlisäverotuloja valtion kassaan. Autoliiton mielestä valtiovalta voisi halutessaan alentaa polttoaineveron esimerkiksi määräaikaisesti tuloja menettämättä. "

Mitenniin tuloja menettämättä? Meinataanko verojen kevennyksen aiheuttama verotulon pieneneminen paikata kuluttamalla entistä enemmän polttoainetta?

Ja mä nyt korostan vielä, että mulla ei ole mitään sua tai sun kantaa vastaan. Jotain asialle pitää tehdä, oli se sitten autoalan tai valtion toimesta. Mullakaan ei valitettavasti ole loistavia ratkaisuehdotuksia asiaan, ja suhtaudun veronkevennyksiin hieman skeptisesti.

No eipä ole minullakaan mitään valmista esitystä. Mutta vähän silti epäilen, ettei siellä VM:ssäkään asioita aina loppuun asti ajatella... Tai sitten ne ajattelee niin, ettei kukaan muu ymmärrä. ;)

Mutta joo, annetaan tän olla jos ei jollakulla ole heittää "ratkasuhehdotusta" jota päästää torpedoimaan. :kippis1:


Niin just.
Vitunmoinen sakko vaan ensimmäiselle, tehdään "esimerkki" tästä ekasta sakotettavasta.

Jep, poliisihan saa mielivaltasesti sakottaa vain tehdäkseen esimerkin. :eek:

Eli eiköhän ne sakot tule pykälän mukaan, ei sen mukaan että kansaa tai poliisia vituttaa kun juhannusliikennettä häiritään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom