Olen ollut nyt n. 2 vkoa dieetillä ja minua kummastuttaa kovasti sellainen asia, että miksei yhtään väsytä, heikota, huimaa, vituta, treenitulokset putoa ja ennen kaikkea miksei ole yhtään nälkä missään vaiheessa? Itse asiassa monesti on sellainen olo, että joutuu mättämään lisää ruokaa koneeseen ihan vaan että saisi päivän kalorit täyteen, vaikka ei nälätä yhtään. Pakkotoistoa ahkerana lukeneena minulle on muodostunut aika vankka käsitys, että yllä mainitut tuntomerkit kuuluvat enemmän tai vähemmän dieettaamisen ihanaan arkeen. Koska olen ensimmäistä kertaa elämässäni dieetillä, niin rupesinkin siis epäilemään, että teenköhän nyt jotain ratkaisevasti väärin ja siitä tämä viesti.
Elikkä, näin olen asiat siis käsittänyt kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Peruskulutukseni on n. 2500 kcal (keskiarvo, joka on laskettu usean eri netissä olevan mittarin tuloksista)
- Teen aamuisiin HIITin + vähän muuta hölkkää -> kulutus +500 kcal
- Normaali punttitreeni n. 60 min -> kulutus +800 kcal (edelliset lukemat ovat sykemittarin antamia arvoja)
- Näistä saan päivän kokonaiskulutukseni eli 2500 + 500 + 800 = 3800 kcal
- Tästä vähennetään haluttu vaje, jonka olen päättänyt olevan 600 kcal eli 3800 - 600 = 3200 kcal
- Syön päivän aikana dieetille sopivaa terveellistä sapuskaa 3200 kcalin edestä suhteessa 40/30/30 (p/hh/r)
Eli menikö tuo nyt oikein?
Elikkä, näin olen asiat siis käsittänyt kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Peruskulutukseni on n. 2500 kcal (keskiarvo, joka on laskettu usean eri netissä olevan mittarin tuloksista)
- Teen aamuisiin HIITin + vähän muuta hölkkää -> kulutus +500 kcal
- Normaali punttitreeni n. 60 min -> kulutus +800 kcal (edelliset lukemat ovat sykemittarin antamia arvoja)
- Näistä saan päivän kokonaiskulutukseni eli 2500 + 500 + 800 = 3800 kcal
- Tästä vähennetään haluttu vaje, jonka olen päättänyt olevan 600 kcal eli 3800 - 600 = 3200 kcal
- Syön päivän aikana dieetille sopivaa terveellistä sapuskaa 3200 kcalin edestä suhteessa 40/30/30 (p/hh/r)
Eli menikö tuo nyt oikein?