Liian mukava dieetti

Olen ollut nyt n. 2 vkoa dieetillä ja minua kummastuttaa kovasti sellainen asia, että miksei yhtään väsytä, heikota, huimaa, vituta, treenitulokset putoa ja ennen kaikkea miksei ole yhtään nälkä missään vaiheessa? Itse asiassa monesti on sellainen olo, että joutuu mättämään lisää ruokaa koneeseen ihan vaan että saisi päivän kalorit täyteen, vaikka ei nälätä yhtään. Pakkotoistoa ahkerana lukeneena minulle on muodostunut aika vankka käsitys, että yllä mainitut tuntomerkit kuuluvat enemmän tai vähemmän dieettaamisen ihanaan arkeen. Koska olen ensimmäistä kertaa elämässäni dieetillä, niin rupesinkin siis epäilemään, että teenköhän nyt jotain ratkaisevasti väärin ja siitä tämä viesti.

Elikkä, näin olen asiat siis käsittänyt kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Peruskulutukseni on n. 2500 kcal (keskiarvo, joka on laskettu usean eri netissä olevan mittarin tuloksista)
- Teen aamuisiin HIITin + vähän muuta hölkkää -> kulutus +500 kcal
- Normaali punttitreeni n. 60 min -> kulutus +800 kcal (edelliset lukemat ovat sykemittarin antamia arvoja)
- Näistä saan päivän kokonaiskulutukseni eli 2500 + 500 + 800 = 3800 kcal
- Tästä vähennetään haluttu vaje, jonka olen päättänyt olevan 600 kcal eli 3800 - 600 = 3200 kcal
- Syön päivän aikana dieetille sopivaa terveellistä sapuskaa 3200 kcalin edestä suhteessa 40/30/30 (p/hh/r)

Eli menikö tuo nyt oikein?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sykemittarit taitaa aika usein antaa kulutusarviot "hieman" yläkanttiin. Ainakin oman kokemuksen perusteella ja muistan täältäkin lukeneeni samansuuntaista juttua.
Viestistäsi ei selviä että onko painosi tippunut. Oletan että ei koska _valitat_ hyvästä fiiliksestä :D

Hmm, mun mielestä noi on vähän yläkanttiin noi kulutukset lenkillä ja salilla. Ja teetkö joka päivä salitreenin? :)

Hyvin yksinkertaista... OTat vaakalla lukeman, ja kiristät pari sataa kaloria / pv enemmän. Jos vaaka ei heilahda alaspäin, niin sitten taas pari-kolmesataa lisää kunnes paino putoaa noin 0.5kg viikossa. Jos paino putoaa ja olo on kuin mättöpäiväläisillä, niin nauti olostasti..

Itsellä on kertynyt vähän fläsää vyötärölle, mutta ei vaan jaksa aloittaa diettiä. Naatitaan nyt kesästä ja kiukutellaan sitten talven pimeinä iltoina.. ;)

Kuulostaa ihan samalta kuin ongelma ensimmäisessä järjestelmällisessä dietissäni: sykemittari ei ole luotettava varsinkaan punttitreenissä. Eli punttitreenin lukema on ihan varmasti väärin. Itselläni se on todellisuudessa jotain luokkaa 300 kcal, vaikka vedän ihan kunnon tunnin treenin. Sykemittari sanoi samaa kuin sinulle, eli 800 kcal.

Aerobisen liikunnan kohdalla sykemittari antaa paremman arvion. Kelistä riippuen saan normaalilla vähän yli tunnin pyöräilylläni (150-160 keskisyke) palamaan 600-800 kcal.

Mistäkö tiedän, että nuo arvot olivat lopulta oikeita? Koska lopulta keskimääräinen painon tippumisvauhti oli lopulta täsmälleen sama, mitä vihkoon kirjatut syömiset ja liikunnat antoivat odottaa (diettini oli siis ns. "robottidietti", jolloin kaikki kirjattiin pakkomielteisesti ylös). Laskelmat on aina kivoja, mutta todellisuus on aina se, mitä vastaan teorioita pitää verrata.

Juu ei. En minäkään suosittele sykemittaria muuhun kuin aerobisen kulutuksen arviointiin.

Ja ei tod. tuommonen -600kcal sopivan rauhallinen tahti ole vielä sellainen tahti joka aiheuttaisi noita mainitsemiasi oireita. Ainakaan ekoilla viikoilla kun yleensä on vielä hyvä motivaatio päällä... :)

Sitä paitsi, saattaa olla että tuo ettei ole nälkä saattaa johtua yksinkertasesti siitä, että nyt on ollu pari vkoa melkoset helteet päällä... ;)

Onko paino kuitenki pudonnut kahden viikon aikana?

Lämmin ilma vaikuttaa helposti näläntunteeseen, helteillä näläntunne saattaa tokkiinsa kadota.

Jos ja kun sinua kerran epäilyttää tuo diettisi toimiminen, niin samaa pohdin, kuin pari muutakin täällä; onko paino tippunut (se on sykemittariakin parempi indikaattori); ?

Onko muilla tullu dieetillä masennusta ynm.? Itselläni on ainakin välillä ihan paska, väsynyt, masentunut sekä mieli maassa -olo ku ei oo kunnolla syöny..
Esim. Ku aamulla oon aamiaiseks juonu pelkän palkkarin sekä sitten töissä ollut mukana pari ruisleipää sekä purkki ehrmannia marjojen kera. Sitten kun ei syö kotona oikein mitään paitsi ehkä purkin rahkaa ennenkuin illemmalla sitten lämpimän ruoan niin on kyllä paska olo :/ Lämpimän ruoan jälkeen kyllä olo helpottaa :)

Edit. Niin ja työni on tosiaan fyysistä ulkotyötä kuten nurmikonleikkuuta jne.

Onko muilla tullu dieetillä masennusta ynm.? Itselläni on ainakin välillä ihan paska, väsynyt, masentunut sekä mieli maassa -olo ku ei oo kunnolla syöny..
Esim. Ku aamulla oon aamiaiseks juonu pelkän palkkarin sekä sitten töissä ollut mukana pari ruisleipää sekä purkki ehrmannia marjojen kera. Sitten kun ei syö kotona oikein mitään paitsi ehkä purkin rahkaa ennenkuin illemmalla sitten lämpimän ruoan niin on kyllä paska olo :/ Lämpimän ruoan jälkeen kyllä olo helpottaa :)

Edit. Niin ja työni on tosiaan fyysistä ulkotyötä kuten nurmikonleikkuuta jne.

Itse ainakin masennuin jo, kun luin tuon ruokalistasi. Saati, että söisin sen mukaan :D

Kokeile ainakin aamulla syödä kunnolla, niin varmasti auttaa.

Itse ainakin masennuin jo, kun luin tuon ruokalistasi. Saati, että söisin sen mukaan :D

Kokeile ainakin aamulla syödä kunnolla, niin varmasti auttaa.
'

Ok kiitti, vois koittaa :D Oon mä kyllä joskus syöny aamulla kupillisen muroja ku ei o palkkari maistunu ;)

Omien kokemusteni mukaan tuo ei todellakaan ole mitään diettaamista. Itse tiputin painoni 11 viikossa 93 kilosta 84 kiloon ja keskimääräinen päivän kalorimäärä oli n. 2100 vaihdellen 1800-2300 kcal välillä. Nuo kulutusarvot eivät kyllä voi pitää paikkaansa. Itselläni on nyt "maltillinen bulkki" päällä, +300kcal/päivä ja esimerkiksi tänään vedin 65min punttitreenin ja 40min pyöräilyä ja laskin kokonaiskulutuksekseni 2900 kcal eli kun lisäsin siihen sen 300kcal sain saman 3200 kcal minkä sinä syöt "dieetilläsi"..:) Eli jos itse olisin vastaavalla dieetillä kuin sinä, olisin tänään syönyt 2300 kcal (2900-600). Ei ihme jos sinulla ei ole "dieettivitutusta". ;)

Elikkä, näin olen asiat siis käsittänyt kaikessa yksinkertaisuudessaan:
- Peruskulutukseni on n. 2500 kcal (keskiarvo, joka on laskettu usean eri netissä olevan mittarin tuloksista)
- Teen aamuisiin HIITin + vähän muuta hölkkää -> kulutus +500 kcal
- Normaali punttitreeni n. 60 min -> kulutus +800 kcal (edelliset lukemat ovat sykemittarin antamia arvoja)
- Näistä saan päivän kokonaiskulutukseni eli 2500 + 500 + 800 = 3800 kcal
- Tästä vähennetään haluttu vaje, jonka olen päättänyt olevan 600 kcal eli 3800 - 600 = 3200 kcal
- Syön päivän aikana dieetille sopivaa terveellistä sapuskaa 3200 kcalin edestä suhteessa 40/30/30 (p/hh/r)

Salin crosstrainee näyttää 4min HIIT:n kulutukseksi n. 100kcal jäähdyttelyineen en tiedä sitten miten suuntaa antava arvo on(?).

Normaalin punttitreenin veikkaisin kuluttavan noin 400-500kcal tämä on luettu jostain lehdestä.

Sitten pistäisin näiden sopivan lämpimien ilmojen piikkiin sen ettei vituta ja ei ole nälkä ollenkaan, kun itsellä on tullut nyt vedettyä safkaa nassuun n. 2500kcal:n edestä päivässä ja liikuttua tulee salilla, lentopalloa pelatessa ja uidessa eikä siltikään ole nälkä. Normaalisti olis päällä aivan helvetillinen vitutus ja nälätys tuolla liikuntamäärällä ja noin vähäisillä kaloreilla.

Jos paino ei himmaile vaa'an mukaan alespäin niin siitä tietää, että kalorit on liian korkealla ja/tai liikunta liian vähäistä miten asian nyt ikinä haluaakaan ilmaista :)

No voihan ***, tässä on nyt sitten tainnut mennä kahden viikon työ kankkulan kaivoon :wall: Kokoajan on ollut kyllä sellainen olo, että vähempikin sapuska riittäisi, mutta olen toisaalta pelännyt sitä, että jos vaje on liian suuri niin elimistö menee sille kuuluisalle säästöliekille ja lisäksi lähtee vähäiset lihaksetkin kävelemään.

Koska noiden kulutusten arvioiminen tuntuu nyt olevan jotenkin mystisen vaikeaa, niin eipä kai auta muuta kuin laskea kaloreita reippaasti alemmas ja seurata tilannetta vaa'an avulla. Tällä hetkellä en omista kyseistä kapistusta, joten en tiedä, onko paino nykyisillä metodeillani mennyt suuntaan tai toiseen. Punttisalin vaa'alla mittasin painon ensimmäisen dieettiviikon jälkeen, ja sen mukaan olisi hävinnyt 1 kg, mutta en pidä tuota mittaustapaa mitenkään luotettavana.

Mun mielestä diettaaja tarvii kolmea "mittausvälinettä":

Tärkeysjärjestyksessä:

PEILI ja/tai before kuvat!
-Kuvia suosittelen muutenkin, motivoi kummasti katella niitä sillä hetkellä kun tuntuu että peilikuva ei ole muuttunut... :D

Vaaka
-punnitukset päivittäin, jotta sen todellisen kehityssuunnan oikeasti näkee muutaman kilon nesteenvaihteluilta.

Mittanauha
-jotta näkee mistä se paino oikein lähtee.

Pihdit olis tietysti kanssa asialliset, mutta yllä olevilla pärjää.

Tsemppiä. :)

Mun oman käsityksen mukaan heikotukset iskee vähän suuremmissa määrin vasta kun rasvat rupee tosiaan olemaan alhaalla, eli jos sitä ylimäärästä on reippaamman puoleisesti, ei karistelu pakosti tunnu kummoiselta.

Koska noiden kulutusten arvioiminen tuntuu nyt olevan jotenkin mystisen vaikeaa, niin eipä kai auta muuta kuin laskea kaloreita reippaasti alemmas ja seurata tilannetta vaa'an avulla. Tällä hetkellä en omista kyseistä kapistusta, joten en tiedä, onko paino nykyisillä metodeillani mennyt suuntaan tai toiseen. Punttisalin vaa'alla mittasin painon ensimmäisen dieettiviikon jälkeen, ja sen mukaan olisi hävinnyt 1 kg, mutta en pidä tuota mittaustapaa mitenkään luotettavana.
Kaloreiden arviointi sujuu parhaiten "robottidieetillä" :) niin että tarkkailet aamupainoa, jonka kirjaat ruokavihkoon päivittäin. Noin kahden-kolmen viikon jälkeen tsekkaat keskiarvokalorit, ja miten paino on käyttäytynyt. Päivittäin heittelyä voi tulla jo nesteistä 2-4kg joten joka päivä mittaamalla poistat sen mahdollisuuden että vikalle mittauspäivälle osuu esim. nesteetön päivä jolloin todennäköisesti arvioit kulutuksesti yläkanttiin.

Jos et voi tarkkailla aamupainoa, niin tarkkaile sitten aamuisin vyötärön ympärystä. Pitkällä tähtäimellä miehellä vyötärön 1cm = 1kg, jos rasva on palanut "oikein". Punttisalin vaaka ei ole siinä mielessä luotettava mittausväline, kun painosi riippuu treenivarusteista ja miten olet syönyt/juonut salipäivänä ja tästä johtuen kehityssuuntaa on vaikeampi tarkistaa kovin nopeasti.

Kaloreita ei kannata tuosta vaan laskea reippaasti alemmaksi, vaan mittaat em. tavoilla kehityksen ja teet vasta sen jälkeen muutoksia kcal määriin. Jos painosi putoaa tasaisesti dieetin "aloituspudotuksen" jälkeen, niin sitten jatkat noilla kcal määrillä.

Tuo heikotuksen tunne käsittääkseni riippuu täysin omasta aineenvaihdunnasta ja itselle se ainakin tuli heti ensimmäisellä viikkoa diettiä vaikka ylimääräistä olikin 15kg:n verran. Kyrpä otsaan taas kasvaa yksitoikkoisen diettiruokavalion ja ainaisen näläntunteen seurauksena ja sen jälkeen, kun alkaa kopsumaan maahan kävellessä kannattaa harkita pientä löysäystä, tai mahdollisesti palaa hihat kokonaan. Oma dietti sujui yli odotusten, kun heitin kuikkaan kaiken syö 3h välein, mittaa paino aamulla (no vaa'asta loppui patterit eikä ollut mielenkiintoa hakea uusia) yksinkertaisesti jätin nämä toimet narikkaan etten pysty elämään niin järjestelmällisesti ja painon mittasin n. 2krt/vk salilla ja siitäkin sen selkeästi näki onko tippunut vai nou. 2kk aikana paino tippui 98->84 ja korkeasykkeisen aerobisen osuus oli suuri. 2x45min + 4x12-15min viikossa.

Mun oman käsityksen mukaan heikotukset iskee vähän suuremmissa määrin vasta kun rasvat rupee tosiaan olemaan alhaalla, eli jos sitä ylimäärästä on reippaamman puoleisesti, ei karistelu pakosti tunnu kummoiselta.

Niin kauan kun on reilu rasvakerros (normaali tai vähän yli) ei kunnollisn dieetin pitäisikään tuntua pahalta. Sitten kun rasvakerron alkaa olemaan liian alhainen (kuten bodareilla kisakunto), alkaa elimistön suojaukset toimia, jolloin iskee heikotus, lihasten häviäminen (joskaan ei kovin suuri) ja kaikenlaiset henkiset oireet, kuten ärtymys.

olikin ihan hyvä näissä laihdutus keskusteluissa mainita se onko tarkoitus saa ylipaino pois, vai saada itsensä tosi kireäksi. Tähän aikaan vuodesta taitaa tosin jäkimmäinen olla suositumpi

En nyt lukenu muita vastauksia, ehkä tämä jo tulikin , mutta jos 2 viikon dieettaamisen jälkeen olis heikotusta, tärinää ja vapinaa.. ni sitten vasta kannattaiskin huolehtia. Anna mennä vaikka dieetti viikolle 16 ja kerro sen jälkeen tunnelmia, kun aerobista on 6x90 min ja kaloritkin alempana.:thumbs: Sitten voi olla jo tilanne, ettei dieetti välttämättä ehkä olekkaan ni mukavaa. Eli kahden viikon jälkeen dieetin pitääkin tuntua vielä hyvältä, olo energiseltä ja elämä maistuvalta. Onnea vaan dieetille:thumbs:

Joo mulla ei tosiaan ylipainoa ole vaan yritän tässä vähän kireämpään kunoon päästä.. Jotain 14 tai jotain sinne päin tällä hetkellä rasvat :/ vähän alle ehkä.. mulla tosiaan ihan parin päivän päästä alko oli ihan paska olo töitten jälkeen ku ei ollu oikein mitään syöny. Ehkä sitten olen vain tosiaan liian vähän syönyt et on tullu huono olo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom