Liian mukava dieetti

Ite pudotin syksyllä 3kk:ssa 8kg. Pihtien mukaan rasvat meni13==>6. Yhtään ei vituttanu, oli päin vastoin PALJON parempi olo ku sillon, kun yrittää painoo nostaa. Voi olla, että motivaatio autto kanssa ja kiristyminen on tietysti peilistä katottuna aina motivoivaa. Vedin jollain 2500kcal päivässä tahdilla. Kamppailulajireenit 5x viikossa ja lenkki 3x viikos + punttia ja kuntopiirejä pikkasen. Suht matalalla pidin hiilarit, joku 250g päivässä. Ehkä painon pudottaminen sit sopii mulle...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin eilen salilla juoksemassa, ja mittailin siinä painon treenin aluksi. Näyttäisi siltä, että parin viikon saldo on nyt kuitenkin -1,5 kg eli ehkä ei ole sittenkään aivan puihin mennyt tämä touhu (mittauksen luotettavuus toisaalta on mitä on...). Käsittääkseni dieetin alussa pitäisi painon kuitenkin pudota reippaammin, joten siinä mielessä tuo tulos ei ole mitenkään mieltä ylentävä. Vyötärön ympärystä olen myös mittaillut, ja siinä tulos -2cm, mutta tuossakin puuhassa on mielestäni aivan hirveän helppo tehdä mittausvirheitä, joten noin pientä muutosta en vielä pidä minään.

Saan vaa'an hommattua tiistaina, jonka jälkeen aion mitata painon joka aamu (pissimisen ja kakkimisen jälkeen toki). Kalorit lasken nyt jatkossa niin, että peruskulutus on 2300 kcal, 60min puntti 400 kcal, 30min lenkki aerobisella sykealueella 300 kcal. HIITiäkin teen joka aamu, mutta en oikein tiedä miten sen kulutuksen sitten laskisi.

Dymond tossa luonnehti -600 kcal vajetta "rauhalliseksi tahdiksi". Itse olen käsittänyt että yli 500 kcalin vajeet saattavat olla vähän arvelluttavan eli se suurempi vaje ei ole oikotie onneen, right?

Dymond tossa luonnehti -600 kcal vajetta "rauhalliseksi tahdiksi". Itse olen käsittänyt että yli 500 kcalin vajeet saattavat olla vähän arvelluttavan eli se suurempi vaje ei ole oikotie onneen, right?

Sanoin sopivan rauhallinen. Eli suurempi vaje ei tod. ole oikotie onneen, lähteehän läskiä passelisti pienemmälläkin vajeella ja todennäköisemmin saa vielä pitää lihaksetkin. :)

Toki jos dietti on pitkä (dietattavaa on paljon tai halutaan todella kireäksi) tulee todennäköisesti eteen kaloreiden pudottaminen lähtötasosta tai kulutuksen lisääminen, jolloin vaje sitten kasvaa.

Sikanauta, tuohon painon putoamiseen; välttämättä paino ei putoa alussa(kaan) rysäyksellä vaikka läskiä lähtisikin, koska kroppa saattaa pantata nesteitä "korvatakseen" tuota läskiä. Itselläkin paino putoaa useimmiten 1kg-1,5kg rysäyksissä. :eek:

Ilmeisesti ilmiö on suht yleinen, ainakin tässä ketjussä *->klicka här<-* oli puhetta siitä.

Viimeksi muokattu:
Sikanauta, tuohon painon putoamiseen; välttämättä paino ei putoa alussa(kaan) rysäyksellä vaikka läskiä lähtisikin, koska kroppa saattaa pantata nesteitä "korvatakseen" tuota läskiä. Itselläkin paino putoaa useimmiten 1kg-1,5kg rysäyksissä. :eek:
.

Itsellä toistuu sama kaava, aina kun aloitan maltillisenkin dieetin, 3pv aikana paino putoaa 2kg *naps* vaan. Toki myös kun lopetan se pamautaa sen saman nestemäärän takaisin, mutta se on kuin kellon tarkkuudella.

Huvittaa aina ihmiset ketkä kiroaa kun viikon etelän lomalla "lihoivat 2kg mutta laihtuivat sen sitten heti kun meni töihin..." :lol2:

Selkeyden vuoksi, tarkotin tuossa, että paino ei välttämättä putoa alussa, vaan saattaa mennä esim. 2 vkoa ilman muutosta ja sitten tippua kahden päivän aikana reilummin, tämän jälkeen taas pari vkoa paino pysyy paikoillaan ja *humpsis* sitten taas putoaapi kahden viikon edestä.

Eli:
Tuo painon jumittaminen on muuten ylipäätään aika mielenkiintoinen vaihe dieettiä. Ehkä fiksuin kuulemani syy sille on se, että kroppa haluaa pitää ns. normaalipainon. Oletetetaan siis, että nyt dieetataan järkevillä kaloreilla, liikutaan säännöllisesti -> dieetti on kontrolloitu, kuten esim. kisadieetti on. Tällöin keho voi silmämääräisesti muuttua rajustikin, siis rasva voi palaa selvästi. Yhtä aikaa paino kuitenkin pysyy täysin samana tai jopa hiukan nousee. Koska keho haluaa säilyttää sen tasapainon painon suhteen, rasvan palaessa se kerää nestettä saman verran kuin rasvaa on palanut ja paino pysyy siis samana. Näin voi mennä parikin viikkoa ja sen jälkeen paino saattaa romahtaa alaspäin useamman kilon. Moni dieettaaja on takuulla kokenut tämän ilmiön joten en usko että se on ihan huuhaata. Tuskin yhdessä yössä rasvaa kuitenkaan suhisee paria kiloa. ;)

Yleensä kyllä alussa lähtee nesteitä reteämmin, mutta tämäkin koskee lähinnä matalahiilarista diettiä ainakin mitä porukan kokemuksia on lukenu.

Yleensä kyllä alussa lähtee nesteitä reteämmin, mutta tämäkin koskee lähinnä matalahiilarista diettiä ainakin mitä porukan kokemuksia on lukenu.

Itse käytän kanssa matalahiilarista. Eli voin allekirjoittaa. Toki yksilöllistä.

Ymmärsin ylempänä mitä tarkoitit. Niin se itsellänikin jatkuu, kilo kerrallaan humahtaa..

Muuttuu aika selkeesti toi dieettaaminen ku lämpötila on +30C varjossa..
Lämpötila tosiaan vie nälkää aika hyvin ja muutenki valoisa ja lämmin ilma tuo tavallaan mukanaan myös hyvää ja positiivista fiilistä.
Dieetin tuloksia on myös tosi vaikea mitata tälläsillä helteillä, koska
1. Nestetasapaino vaihtelee rajusti (ks. hiki virtaa). Päivän aikana paino saattaa heittää vaikka kilon verran nesteiden takia. Vaakaan ei voi luottaa normaalisti.
2. Tämän lisäksi nestetasapaino menee sekaisin huomattavasti helpommin, mikä taas vaikuttaa myös peilin/mittanauhan luotettavuuten.
Nestetasapaino sekaisin --> helposti turvotusta.. = lisää senttejä vyötärölle ja peilikuva näyttää lihoneelta vaikka kyse onkin vain nesteestä...:S
3. Helteillä myös esimerkiksi aamupainot saattavat nestetasapainon takia heittää kilolla tai parilla helposti.

Selkeyden vuoksi, tarkotin tuossa, että paino ei välttämättä putoa alussa, vaan saattaa mennä esim. 2 vkoa ilman muutosta ja sitten tippua kahden päivän aikana reilummin, tämän jälkeen taas pari vkoa paino pysyy paikoillaan ja *humpsis* sitten taas putoaapi kahden viikon edestä.

Itse havainnut saman. Dietannut huhtikuusta lähtien ja painoa lähtenyt siinä 11 kiloa. Noudattanut tuota n. - 500kcal per päivä. Lisäksi välipäivinä vetänyt ruokaa samat määrän kuin treenipäivinä. Välillä saattaa mennä viikko ettei mitää tapahdu ja sitten parissa päivässä lähtee melkein kilo:D Mutta kuten thredin otsikko sanoo, ollut epäilyttävän mukavaa. Tuloksen pysyy mukavasti kuosissaan, olo on kevyempi, erottovuus on parempi ja treenimotivaatio on korkealla. Ainoa mistä olen luopunut niin on alkoholi. jos nyt yhden oluen silloin tällöin vetää niin yksinkertaisesti ei pysty/halua vetää yhtään enempää. no vielä sellaiset 5 kiloa jäljellä ja katsotaan missä vaiheessa kroppa iskee liinat kiinni:D

Ajattelin pistää vähän päivitystä tilanteesta.

Eli dieettia takana nyt melko tarkkaan kuukausi, joista ensimmäiset pari viikkoa taisi mennä vähän turhan korkeilla kaloreilla, kuten tässä tredissä asiaa jo puitiin. Ruokavalioon tein kuitenkin merkittäviä muutoksia heti alusta alkaen, joten toivottavasti edes siitä oli hyötyä.

Nyt olen sitten mennyt pienemmillä kaloreilla viime aikoina, eli jotain tuommoista 1900-2400 kcal / päivä riippuen liikunnan määrästä. Salilla käyn joka toinen päivä ja olen nyt viime aikoina ruvennut vetämään vielä salin päälle 30 min kevyttä hölkkää juoksumatolla. HIITin tekeminen joutui valitettavasti vähän jäihin, kun säären etuosat kipeytyivät ja olotilat alkoivat olla spurttien jälkeen aika infernaalisia. Olen sitä yrittänyt korvata tätä esim. iltaisin juoksemalla n. 60 minuutin lenkkejä.

Paino on pudonnut 90 -> 85 kg eli vauhti on melko reipas, en tiedä onko jopa liian reipas? Toisaalta tuntuu, ettei peilikuvassa ole tapahtunut oikein minkäänlaisia muutoksia. Varsinkin tuo vatsan seutu tuntuu olevan samanlainen rasvakasa kuin alussakin. Mittautin salilla rasva-% joskus viikko sitten ja se oli 19. Missähän vaiheessa voisi olettaa, että tuo vastan seutu alkaa hoikistua ja jenkkakahvat hävitä, jos nyt esim. kuukausissa puhutaan?

Niin ja viestin alkuperäiseen teemaan viitaten: mukavaa on vieläkin :) Ainut vitutuksen aihe on pieni herkkuhimo välillä, mutta se menee nopeasti ohi esim. sillä, että käy vilkaisemassa itseään peilistä..

itse pystyn juoksemaan yli 100km viikossa alle 2500 kilokalorilla päivässä, jos siis joskus tarvitsisi laihduttaa. :)

19% rasvaprosentti on kohtuullisen korkea, mutta kyllähän se sieltä alas tulee kun paino tippuu. Luulisin että kun lasket painon tuonne 78 kiloon niin alkaa olla vatsalihakset näkyvissä.

19% rasvaprosentti on kohtuullisen korkea, mutta kyllähän se sieltä alas tulee kun paino tippuu. Luulisin että kun lasket painon tuonne 78 kiloon niin alkaa olla vatsalihakset näkyvissä.
Kiitoksia, juuri tällaista vastausta hain. Vaikka tuo vaakalukema nyt ei olekaan se oikea mittari, niin halusin silti saada jonkun suuntaa antavan tavoitelukeman, että tietää vähän, missä ollaan menossa ja mitä kohti pyritään. Eli vielä joku pari kuukautta tiukkaa vääntöä ja jos ei sitten jo peilistäkin huomaa eroa, niin jossain mättää ja pahasti, right?

itse pystyn juoksemaan yli 100km viikossa alle 2500 kilokalorilla päivässä, jos siis joskus tarvitsisi laihduttaa. :)

Joskus kanssa samoilla kaloreilla ja kilometreillä edennyt. Minkälaisia makroja pidit ravinnossa ja paljon tuli reenitunteja viikkoon? Itellä tuli n. 21-23 tuntia viikkoon. Aamun ratareeneissä joskus hiukan pyörrytti.:rolleyes:
Järkeäkö? No ei minkäänlaista, mutta sitä oman kehon kokeilua ja tutkintaa.

Ihan mielenkiinnosta siis...

Joskus kanssa samoilla kaloreilla ja kilometreillä edennyt. Minkälaisia makroja pidit ravinnossa ja paljon tuli reenitunteja viikkoon? Itellä tuli n. 21-23 tuntia viikkoon. Aamun ratareeneissä joskus hiukan pyörrytti.:rolleyes:
Järkeäkö? No ei minkäänlaista, mutta sitä oman kehon kokeilua ja tutkintaa.

Ihan mielenkiinnosta siis...
siis 21-23 tuntia? yli 10min per kilometri? ilmeisesti vetelit jotain vetoja ja laskit palautumisajat mukaan. itse kokeilin vain parin viikon ajan ja juoksin tasavauhtisia lenkkejä 4-5 min per kilometri. makroihin en hirveästi kiinnittänyt huomiota. tuo 100km viikkoannos on itselle tosi kevyttä, kun ei juokse kovaa.

siis 21-23 tuntia? yli 10min per kilometri? ilmeisesti vetelit jotain vetoja ja laskit palautumisajat mukaan. itse kokeilin vain parin viikon ajan ja juoksin tasavauhtisia lenkkejä 4-5 min per kilometri. makroihin en hirveästi kiinnittänyt huomiota. tuo 100km viikkoannos on itselle tosi kevyttä, kun ei juokse kovaa.

No höh, ei.:) Tarkoitin koko viikon reeneihin käytettyä kokonaistuntimäärää. Kyllä noissa munkin juoksuissa nyt hiukan enemmän oli vauhtia, ku 10 min/km.:D Reenasin juoksun ja puntin ohella uintia ja pyärää, kun epätoivosesti yritin triatlonissa pärjätä.

Kiitoksia, juuri tällaista vastausta hain. Vaikka tuo vaakalukema nyt ei olekaan se oikea mittari, niin halusin silti saada jonkun suuntaa antavan tavoitelukeman, että tietää vähän, missä ollaan menossa ja mitä kohti pyritään. Eli vielä joku pari kuukautta tiukkaa vääntöä ja jos ei sitten jo peilistäkin huomaa eroa, niin jossain mättää ja pahasti, right?

Joo parissa kuukaudessa pitäis about noille nurkille päästä. Jos ei lihakset näy, niin sitten varovasti kilo kerrallaan alaspäin. Rasvaprosentti kannattaa mitata ja myös miettiä että onko siellä alla lihaksia joiden pitäisi näkyä :)

Pientä päivitystä jälleen.

Eli nyt on 10:s viikko dieetillä menossa ja viikon loppuun mennessä on painonpudotusta kertynyt kokonaisuudessaan 10 kiloa, ehkä jopa vähän enemmän. Eli ainakin elopainon suhteen on hyviä tuloksia saavutettu, tosin olen alkanut epäilemään, ovatko ne kenties vähän liiankin hyviä, siis putoaako paino jo liian nopeasti?

Vyötäröltä on myös hävinnyt noin 11 cm.

Kalorit olen nyt pitänyt 1900-2300 välillä riippuen päivän aktiviteeteista. Teen punttitreenin joka toinen päivä ja olen ruvennut vielä juoksemaan sen päälle 30 min, välipäivinä puolestaan teen 60 min lenkkejä. Lepopäiviä saattaa viikossa olla yksi tai sitten ei ollenkaan.

Kaikki näyttää siis paperilla varsin hyvältä, mutta mielestäni peilikuva ei ole muuttunut aivan niin kuin voisi olettaa. Jotenkin tuntuu siltä, että kireyttä ei juurikaan ole tullut lisää, vaan olen vain yleisesti kutistunut vähän pienemmäksi. Varsinkin vyötäröllä on edelleen julmettu rasvakerros eikä mistään vatsalihasten näkymisestä ole tietoakaan.

Onko mahdollista, että paino putoaa reipasta tahtia ilman, että rasva palaa kovin tehokkaasti? Olen alkanut pohtimaan, olenko ehkä mennyt säästöliekille ja pitäisikö kalorimäärää nostaa vähän ylöspäin. Vai onkohan tämä vaan ihan tavallinen ilmiö, että rasva pysyy juuri vyötärön kohdalla erityisen hanakasti kiinni?

Rasvaprosentin mittaaminen olisi kai ainoa tapa selvittää, onko rasvaa todella palanut, mutta siihen minulla ei ole nyt toistaiseksi ollut mahdollisuutta.

Sieltä se lähtee viimeiseksi missä sitä on eniten, tosi monella miehellä vyötärön alueelta. Jos olet ottanut jotain before-kuvia niin niitä kannattaa nyt katsoa. Omat silmät sitäpaitsi on "sokeita muutoksille" joten ulkopuolisen joka on seurannut vierestä olis helpompi antaa sulle realistisempi kuva jo tapahtuneesta.

Mikäli rasvat on ollut 19% 85 kiloisena, ja oletetaan että on lähtenyt enimmäkseen rasvasta (5 kiloa rasvaa -45000kcal), olisi rasvaprosentti jotain 14-15, eli ei ihme jos sikspäkki ei pursua t-paidan läpi :) Joillakin sitäpaitsi näkyy vatsat vasta tosi matalissa rasvoissa ja joillakin korkeammilla, en olis niin huolissaan tosta asiasta. Kulunut lausahdus mutta jatka samaan malliin.

Joo, et sä sitä dieettiä niin huonosti kykenekään vetämään että saisit poltettua pelkkää lihasta. Oot vaan päästänyt bulkin vähän liian ylös, kestäähän sieltä aikaa tulla alas ja tosiaan toi vyötärön seudun kiinteys on se joka tulee viimeksi ja katoaa ekana, melko vähäiselläkin repsahduksella. Älä pelleile kaloreilla niin kauan kuin homma toimii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom