Liiallinen vatsatreeni, kokemuksia?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
mutta että mukamas joka päivä?! onko vatsalihaksilla tai sanotaan nyt näin että keskikropan lihaksilla eri pituinen palautumisaika kuin muilla lihaksilla jos niitä kerta pystytään tahkomaan joka päivä ja ne myöskin kehittyy (voisi jopa luulla että "lihas kasvaa levossa" ei päde keskikroppaan). Vai miten on tämän asian laita?

enkä halua mitään vittuilla mistään vaan selvittää tämän asian mikä on mua vaivannu jo pitemmän aikaa!!

mutta että mukamas joka päivä?! onko vatsalihaksilla tai sanotaan nyt näin että keskikropan lihaksilla eri pituinen palautumisaika kuin muilla lihaksilla jos niitä kerta pystytään tahkomaan joka päivä ja ne myöskin kehittyy (voisi jopa luulla että "lihas kasvaa levossa" ei päde keskikroppaan). Vai miten on tämän asian laita?

enkä halua mitään vittuilla mistään vaan selvittää tämän asian mikä on mua vaivannu jo pitemmän aikaa!!
No mulla tuo vatsojen tekeminen ei ole aivan joka päiväistä. Teen ehkä keskimäärin viisi kertaa viikkoon siis pelkästään vatsoja. Kaikessa muussa treenaamisessakinhan tulee rasitusta tuonne keskivartaloon jonkin verran. Palautumisajasta en ole kyllä tietoinen, mutta kyllä niitä mun mielestä pystyisi aika huoletta tekemään vaikka päivittäinkin, jos eivät oireile sitten mitenkään. Tuo nyt oli kuitenkin vain omaa pohdintaa. :)

Tietysti sen verran kannattaa käyttää päätä, että jos vatsalihakset ovat kipeinä vielä edellisestä treenistä, niin silloin ei hyödytä alkaa nylkyttämään muutamaa sataa vatsaa siihen päälle.

Ei nyt ehkä ihan joka päivä. Ite tulee se 4-5 kertaa viikossa ja hyvin ne kestää. Peräkkäisinä päivinäkin sujuu ja onhan siinä treenattavaa kun vetää vinot, syvät ja suorat.

Asentoa pitävät lihakset (kuten vatsa ja selkä, niska) ja paljon toistoja saavat lihakset (esim. pohje kävellessä) ovat lihastyypiltään aika lailla erilaisia kuin nopeisiin ja suhteellisen harvoihin ponnistuksiin joutuvat lihakset, kuten vaikkapa käden lihakset. Niissä on mm. suhteessa enemmän hitaita lihassoluja kuin vaikkapa käsien lihaksissa. Hitaat solut puolestaan kestävät rääkkiä paljon paremmin kuin nopeat lihassolut, jotka väsyvät huomattavasti helpommin.

Koska nopeat lihassolut kasvavat helpommin mutta kestävät vähemmän rääkkiä, voisi ainakin äkikseltään päätellä, että niitä kannattaa treenata vähemmän ja lepuuttaa enemmän. Huonommin kasvavat hitaat lihakset vaativat enemmän treeniä saman kasvuärsykkeen saamiseksi, mutta palautuvatkin nopeammin.

Tuskin vatsoja on mitään tarvetta joka päivä treenata, mutta ei liene ihan perusteetonta treenata niitä kuitenkin useammin kuin vaikkapa käsiä. Ja tuskinpa vatsalihaksilla hirveitä ongelmia on palautua, vaikka niitä jonkin verran tekisi joka päivä. Kyllähän pohkeetkin palautuvat, vaikka niillä kävelisi joka päviä pitemmänkin matkan. "Lihas kasvaa levossa" pätee silti näihinkiin lihaksiin, levon pituus vaan voi olla lyhyempi: esimierkiksi yön yli nukkuminen saattaa olla riittävä lepo.

Itse treenaan vatsat pari kertaa viikossa siksi, koska se on niin perkeleen tylsää nylkyttämistä :) Ihan hyvin ovat silti kasvaneet, joten mitään kovin hyvää syytä hinkata niitä joka päivä en omien kokemuksieni puolesta keksi. Jos kestovoimaa ja kovuutta haluaa niihin (esim. kamppailulajit, nyrkkeily), sitten voi hyvinkin olla perusteltua treenata enempi. Ja olen huomannut, että palloilulajit jo itsessään ovat mahtavaa vatsa- ja selkätreeniä: esim. pienen tauon jälkeen sen huomaa mukavasti: kunnon futis- tai säbämatsi ja johan ovat kaikki tukilihakset kipeinä, niin vatsat, selät kuin sivuvatsatkin!

Juu vatsoja voi tosiaan tehä liikaa ,tulee sellane pömppö maha jos ei treenaa samoja määriä selkää ja vatsoja.jalkapalloa kun harrastan ja on aika armoton koutsi joka pistää etunoja punnerrusta ja vatsoja aivan sairaasti ,selkiä ei tehdä joten niitä vastapainoksi teen salilla .

Jep selät on hyvä muistaa ottaa huomioon :)

Jäätävälle vastauksena:
Kannattaa tehä niinkuin oma masu sanoo :) En osaa oikein muuta sanoa :/

Asentoa pitävät lihakset (kuten vatsa ja selkä, niska) ja paljon toistoja saavat lihakset (esim. pohje kävellessä) ovat lihastyypiltään aika lailla erilaisia kuin nopeisiin ja suhteellisen harvoihin ponnistuksiin joutuvat lihakset, kuten vaikkapa käden lihakset. Niissä on mm. suhteessa enemmän hitaita lihassoluja kuin vaikkapa käsien lihaksissa. Hitaat solut puolestaan kestävät rääkkiä paljon paremmin kuin nopeat lihassolut, jotka väsyvät huomattavasti helpommin.

Koska nopeat lihassolut kasvavat helpommin mutta kestävät vähemmän rääkkiä, voisi ainakin äkikseltään päätellä, että niitä kannattaa treenata vähemmän ja lepuuttaa enemmän. Huonommin kasvavat hitaat lihakset vaativat enemmän treeniä saman kasvuärsykkeen saamiseksi, mutta palautuvatkin nopeammin.

Tuskin vatsoja on mitään tarvetta joka päivä treenata, mutta ei liene ihan perusteetonta treenata niitä kuitenkin useammin kuin vaikkapa käsiä. Ja tuskinpa vatsalihaksilla hirveitä ongelmia on palautua, vaikka niitä jonkin verran tekisi joka päivä. Kyllähän pohkeetkin palautuvat, vaikka niillä kävelisi joka päviä pitemmänkin matkan. "Lihas kasvaa levossa" pätee silti näihinkiin lihaksiin, levon pituus vaan voi olla lyhyempi: esimierkiksi yön yli nukkuminen saattaa olla riittävä lepo.

Itse treenaan vatsat pari kertaa viikossa siksi, koska se on niin perkeleen tylsää nylkyttämistä :) Ihan hyvin ovat silti kasvaneet, joten mitään kovin hyvää syytä hinkata niitä joka päivä en omien kokemuksieni puolesta keksi. Jos kestovoimaa ja kovuutta haluaa niihin (esim. kamppailulajit, nyrkkeily), sitten voi hyvinkin olla perusteltua treenata enempi. Ja olen huomannut, että palloilulajit jo itsessään ovat mahtavaa vatsa- ja selkätreeniä: esim. pienen tauon jälkeen sen huomaa mukavasti: kunnon futis- tai säbämatsi ja johan ovat kaikki tukilihakset kipeinä, niin vatsat, selät kuin sivuvatsatkin![/QUOTE

Aamen :worship:

keis kloused!!

Juu vatsoja voi tosiaan tehä liikaa ,tulee sellane pömppö maha jos ei treenaa samoja määriä selkää ja vatsoja.jalkapalloa kun harrastan ja on aika armoton koutsi joka pistää etunoja punnerrusta ja vatsoja aivan sairaasti ,selkiä ei tehdä joten niitä vastapainoksi teen salilla .

Tähän tulikin mieleen että pelkkien istumaanousujen tekeminen aiheuttaa pömppömahaa, itsellä hieman samaa ongelmaa!! Kaverille oli tullu tälläinen fakta opiskeluissaan vastaan. Joten kannattaa treenata monipuolisesti!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom