Lihominen, säästöliekki,painonpudotus.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n0pZ
  • Aloitettu Aloitettu
Terveppä terve, oon täs kauemman aikaa ihmetelly tota mun syömistä ja lihomista/kyvyttömyyttä tipuuttaa painoa, en omasta mielestä o ikinä syöny kovinkaa paljoa ja silti täs viimisen 3 vuoden aikana paino jojoillu 125kg ja 106 kilon välillä.

Eli 3 vuotta sitte laihdutin n.3 kuukaudessa 125 kilosta 106 kiloon, sen jälkee tasasesti tullu painoo lisää, eli taas on painoa se 120kg, laihuttaminen tehtii aika pitkälti lenkkeilyllä ja REILULLA kalorien tiputuksella, eka kuukaus mentii alle 1500 kaloria/pv, sen jälkee nostin ne 2500 kaloriin mikä pitäis olla pikkasen yli mun lepokulutuksen.

Pituutta on 2m, painoa 120kg ja ikää 35v(rinta 118.5cm, vatsa 111cm, rasvat arviolta 20-25% välillä), ongelma tulee tässä, että oon ruvennu seuraamaa kaloreita mitä syön niin jos kaikkia sivustoja on uskomista niin mun pitäs syödä 3200-3800 kaloria eikä mun pitäs lihoa, tänään oon saanu syötyä n. 2200 kaloria ja siihenki pitä tilaa emännän kanssa pitsa et pääs tohon.

Liikuntana on 5x viikossa kotona nostelua(n. 40min/pv)+ vatsalihastreeni ja viime viikosta lisänä ollu joka päivä n.5km lenkki reippaalla vauhilla kävellen(n.7.5km/h) ja oli vielä kahtena päivänä 3h per päivä muuttoa.

Paino ei ole tippunu viikon aikana yhtää, se sama stna 120kg näkyy vaa-alla niinkuin vimoset 6kk.

Joten, onko mulle jääny säästöliekki päälle tuosta 3 vuoden takaisesta laihuttamisesta, koska mulle ei me jakeluu tää homma enää, joku tässä mättää ku laskujen mukaa päivä kalorit jää aina tohon 2000-2500 pintaa tai alle, lihasta oon silti pystyny kasvattaa täs 6kk aikana, mut pitäs toi mahaki saada pois vaikka sitäki on saanu pienemmäks täs 6kk aikana.

1.4.18
Aamupala: 2x ruispala viipaletta, oivariini,meetvursti, kahvi maidolla = 200 kaloria
Päivällinen: 2x tortilla naudan j.lihalla(10%)/salaatti , Kahvi maidolla.= 500 kaloria.
Välipala: maito 300ml + protsku(annos 37g/146 kaloria) + 2 ruispala viipaletta n.500 kaloria.
Illallinen: puolikas pizza, Kahvi maidolla = 1200 kaloria.
Rusina 50g , 150 kaloria.
=2550kaloria

2.4.18
Aamupala: 2x ruispala viipaletta, oivariini,meetvursti, kahvi maidolla = 200 kaloria
Välipala: maito + protsku n.350 kaloria.
Päivällinen jäi välistä.
Välipala 2x ruispala viipaletta, oivariini,maksamakkara, maitoa 330kaloria.
Illallinen: 3x tortilla naudan j.lihalla/salaatti = n.550 kaloria + kahvia maidolla.
iltapala Riisipuuroa lautasellinen, n.400 kaloria.
=1830kaloria

Viikolla menee kanaa/kalaa kasviksia aika paljo, tai no tarkotan useana päivänä.

Aamusin menee monivitamiini, maitohapot ja omegat.

Siinä vielä vimosen 2 pv:n syömiset ja kalorit, koitin tänää syödä enemmän, ihan ähky olo, mut eipä toi eilisestä parantunu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Punnitse ruuat, kaikki niin huomaat et noi sun kalorit heittää. 2 ruispalaa, oivariini ja 2 siivua meetvurstia per viipale on luokkaa 400kcal
Samoin noi sun tortillat on äkkiä 1000kcal
Sä millään säästöliekillä ole, syöt vaan liikaa.
Säästöliekki on helppo sanoa ja uskoa, mut ite en usko jos ihminen ei syö ettei laihtuis. Se olisi evoluutio ihme.....

Jossain naudan lihassakin on helppo laskea väärin että kattoo vaikka paketista raa-an lihan kalorit /100g ja sitten punnitsee paistettuna, jne. Kaikki ruuat vaa-an kautta, myös levitteet ja kastikkeet pari viikkoa niin tietää onko oikeasti ongelmaa

Jos haluaa laihduttaa niin en kyllä pizzaa söis yhtään. Suosittelen myös tarkkaa laskemista, eli kaikki ruoka vaa’an kautta.
Tärkeintä dieettaamisessa on löytää se just sulle sopiva ruokavalio missä sit pystyt pysyy sen koko dieetin ajan, eikä tulis niitä hairahduksia.

Minkä verran juot päivän aikana vettä?
Oletko kokeillut vähentää leivän syöntiä?

Illallinen: 3x tortilla naudan j.lihalla/salaatti = n.550 kaloria + kahvia maidolla.

Jos on esim. Santa Marian medium lättyjä niistä tulee jo 323 kcaloria. Joten täyteille jää tilaa 75kcal per tortilla se on 45g raakaa jauhelihaa ilman mitään muuta.

Viime syksynä jätin leivän pois, niin paino tippui 1,5-2kk aikavälillä 6-7kg. Ei mikään ihmeellinen pudotus, mutta muuta en muuttanut elämässä kuin jätin vaan leivän. Ota aamu/välipaloille tilalle jotain, vaikka esim. rahkaa(+marjoja, ei tekis pahaa), banaani tai muita hedelmiä ja vaikka kunnon lihaisia leikkeleitä, kunhan se leipä on pois. Korvaat alkuun vaikka sen yhden leivänsyönnin jollain, jos ei kokonaan halua luopua rakkaasta leivästä. Syöt yksinkertaisesti liikaa viljatuotteita ja sinun maha on kuin käymisastia sen takia. Tortillat ja pizzat nakkaat kuikkaan, se ei se salaatti siellä tortillan välissä paljon lohduta.

Komeeta, kun yksi ei usko säästöliekkiin ja sanoo, että syöt liikaa ja toinen sanoo, että olet säästöliekillä ja syöt liian vähän. Mihin tuossa nyt sitten uskoo?
Siihen että toinen kommentoi luettuaan ruokamäärät ja toinen kommentoi luettuaan ilmoitetun kalorimäärän?

Kannattaa muistaa tuota peruskulutusta laskiessa, että laskentakaava antaa keskimääräisen peruskulutuksen, mutta tutkimusten mukaan yksilöiden välinen heittely voi olla jopa 20% suuntaansa, yksilöllisestä aineenvaihdunnasta riippuen. Samoin ruokien punnituksessa kannattaa tarkistaa oman keittiövaa'an tarkkuus sekä tietenkin rehellisesti käyttää ihan kaikki vaa'an kautta. Meillä prisman peruskeittiövaaka näytti todella paljon liian vähän. Siis tyyliin 65g oli oikea paino ja vaaka näytti 50g.

Ainoa keino selvittää oma kulutus ja aineenvaihdunnan taso on seurata syömistään ja painoaan tarkasti pitkällä aikavälillä. Esim. 6kk mittaaminen antaa jonkinlaisen tuloksen. Mittaamalla syömisensä huijaamatta sekä punnitsemalla itsensä usein ja aina samaan aikaan aamulla selviää kyllä mikä oma peruskulutus on. Itselläni peruskulutus on laskentakaavoja reilusti alempi, johtuen varmaankin vuosien jojoilusta yms.

Edellisessä olikin hyvin ja ainoa luotettava tapa on pitää kuukausi tarkkaa kirjaa syömisistä ja liikkumisesta jolloin pystyy edes jotenkin tarkasti pohtimaan mitä tarvitsee tehdä.
Tota veden tunkemista ja ehdottamista lääkkeeksi ei onneksi kovin usein näe mutta ihmisen keho on kyllä sellainen että se kertoo jos se tarvitsee nestettä ihan toteamalla että nyt ois jano, kukaan ei takuulla kuole siihen ettei muista juoda vettä.
Minulle on ihan vitun sama juoko kuinka paljon vettä päivässä niin se näkyy ja tuntuu vain kusella käyntien määrässä, johonkin pisteeseen asti toki voi olla hyvä juoda vettä mutta ehkä tärkein korvata muut janojuomana käytetyt litkut (mehut yms.) vedellä.

Komeeta, kun yksi ei usko säästöliekkiin ja sanoo, että syöt liikaa ja toinen sanoo, että olet säästöliekillä ja syöt liian vähän. Mihin tuossa nyt sitten uskoo.

Lisäksi toi viljatuotteiden demonisointi vähä huvitti :D

Tavallisen kansan uskomuksia "leipä lihottaa" nojoo varmasti, kun jos kyseinen herra jättää leivän pois omasta ruokavaliostaan, niin ei paljon mitään jää jäljelle.

Lisäksi toi viljatuotteiden demonisointi vähä huvitti :D

Tavallisen kansan uskomuksia "leipä lihottaa" nojoo varmasti, kun jos kyseinen herra jättää leivän pois omasta ruokavaliostaan, niin ei paljon mitään jää jäljelle.
Kyllä sen leivän tilalla jotain pitää syödä, niinkuin siellä lukeekin. Pistähän valot päälle ennenkuin rupeat siellä huvittelemaan... Ja tortillat, pizzat sun muut niin ei varmasti laihduta. Vai pystytkö kieltämään tämän tosiasian?

tortillat

Ei tossa ole mitenkää paljon vilja tuotteita. Kyllä sitä laihtuu vaikka söisi pullaa,pizzaa ja leipää joka päivä. Jos osaa pitää kirjaa makroista/kcal.
Kyllä lähtisin tuossa tilanteessa eka selvittämään todelliset kcal ja makrot. Punnitsemalla ruuat.
Kyllä ainakin kuulostaa pieneltä ruoka määrältä noin isolle miehelle.

Ei tossa ole mitenkää paljon vilja tuotteita. Kyllä sitä laihtuu vaikka söisi pullaa,pizzaa ja leipää joka päivä. Jos osaa pitää kirjaa makroista/kcal.
Kyllä lähtisin tuossa tilanteessa eka selvittämään todelliset kcal ja makrot. Punnitsemalla ruuat.
Kyllä ainakin kuulostaa pieneltä ruoka määrältä noin isolle miehelle.
En ottanut itse ruokamäärään kantaa, on luultavasti alakanttiin tuon kokoiselle ukolle.
Minä vaan nakkasin yhden vaihtoehdon mikä SAATTAA toimia ja luultavasti toimiikin, että lähtee kilot laskemaan. Ainakin itsellä lähti paino laskuun, kun joutui jättämään leivän pois kun maha ei ottanut enää vastaan. Nyt on -10 kiloa lähtenyt viime syyskuusta ja voin sanoa, että tuolla viljatuotteiden vähentämisellä (syön vieläkin, mutta harvakseltaan) on aika suuri osa, kun muuta asiaa en ole muuttanut.

En ottanut itse ruokamäärään kantaa, on luultavasti alakanttiin tuon kokoiselle ukolle.
Minä vaan nakkasin yhden vaihtoehdon mikä SAATTAA toimia ja luultavasti toimiikin, että lähtee kilot laskemaan. Ainakin itsellä lähti paino laskuun, kun joutui jättämään leivän pois kun maha ei ottanut enää vastaan. Nyt on -10 kiloa lähtenyt viime syyskuusta ja voin sanoa, että tuolla viljatuotteiden vähentämisellä (syön vieläkin, mutta harvakseltaan) on aika suuri osa, kun muuta asiaa en ole muuttanut.
Ei se painon lasku johdu siitä että olet jättänyt leivän pois vaan siitä että olet vähentänyt kaloreita.
Toisinsanoen jos jatkat leivänsyöntiä ja vähennät saman määrän hiilaria muualta niin laihtuisit saman verran.
Toki osa voi olla insulla jos ei ole tule piikkejä mutta kuitenkin.

Ei se painon lasku johdu siitä että olet jättänyt leivän pois vaan siitä että olet vähentänyt kaloreita.
Toisinsanoen jos jatkat leivänsyöntiä ja vähennät saman määrän hiilaria muualta niin laihtuisit saman verran.
Toki osa voi olla insulla jos ei ole tule piikkejä mutta kuitenkin.
Onhan siihen leivän tilalle pitänyt silti jotain ottaa, yleensä jotain rahkaa, marjoja, banaaneja, leikkeleitä ym.
Tämä menee nyt ihan saman jankkaamiseksi, joten jatkakaa, minä toin oman ehdotukseni jo ensimmäisessä viestissä. Voi kokeilla tai olla kokeilematta.

Suositut

Back
Ylös Bottom