Kaikenlaisten ruokavalioiden omakohtaisen testaamisen, teoreettisemman lukemisen ja muiden kokemuksista kuulemisen jälkeen alan olla sillä kannalla, että kaloriteoria ei ole koskematon luonnonvakio.
Ihan alkuun on sanottava, että kehohan ei kohtele kaikkea hiilaria samalla tavalla. Glukoosi (luonnossa tärkkelys) on niistä biologisesti käytettävin vaihtoehto, joka varastoituu ensisijaisesti maksaan ja lihaksiin glykogeeniksi. Fruktoosi taas on isoissa määrissä "myrkky", joka ei päädy lihaksiin tai muuten akuutiksi energiaksi vaan muutetaan varastomuotoon rasvaksi ja pusketaan rasvasoluihin niin nopeasti kuin mahdollista. Ja sitten on vielä kuitu, jonka kaikki varmasti tuntevat.
Ja asiaan.
Itse olen punninnut käytännössä kaikki ruokani parin vuoden ajan ja tiedän autistisesti päivittäiset makroni ja kalorini todennäköisesti niin tarkkaan kuin elintarvikkeiden luontaisen satunnaisvaihtelun puitteissa on mahdollista.
Taustaa sen verran, että aikoinani laihduin ketogeenisella vhh-ruokavaliolla yli 40:n BMI:stä 25:een helposti ja nopeasti, mitään punnitsematta. Mukana oli aerobista liikuntaa, mutta ei voimaharjoittelua. Voimaharjoittelun aloitin vasta viitisen vuotta painonpudotuksen jälkeen yli 30 vuoden iässä. Olin siis vhh:lla saanut pidettyä pudotetun painoni jojoilematta.
Kun aloitin voimaharjoittelun, olin lukenut kaikki mahdolliset varoitukset liian vähillä hiilareilla treenaamisesta. Menee kilpirauhaset ja lisämunuaiset ja ties mitkä vuosiksi juntturaan. Siispä vaihdoin vähähiilihydraattisesta korkeahiilihydraattiseen ruokavalioon jättäen ylimääräiset rasvat luonnollisesti taakseni.
Lopputulos on ollut, että kolmen vuoden voimaharjoittelu-urani aikana olen kyllä saanut kerrytettyä lihasta, mutta niin myös läskiä. Mitattuna sekä vyötärönympäryksellä että InBody-mittauksella. BMI:ni on noussut 7 pykälää 32:een ollen merkittävän lihavuuden puolella. Enimmillään painoa oli kertynyt lisää 25 kg.
Kuvaavaa on, että yrittäessäni saada "aineenvaihduntaani toimimaan", söin enimmillään noin 4000 kcal treenipäivinä. Proteiinia tuli sen 2,5 grammaa per painokilo, rasvaa ehkä gramman per painokilo, ja hiilareista loput. Ihan siis "optimaalisesti" ja "bodyruokavalion" mukaisesti. Tällä syömisellä painoni nousi noin 300 grammaa viikossa, mikä indikoi, että päivittäin tuli liikaa energiaa noin 300 kcal. Tätä ei siis kestänyt kovin pitkään, mutta se tuli ihan puhtaalla ruualla ilman mässyjä. En erityisesti stressannut kertyvästä läskistä, koska oletin, että se karisee helposti, kun vähän säätää syömisiä.
Kun viimein tammikuussa aloitin tietoisesti laihduttamaan läskejä pois nähdäkseni, onko niiden alle tullut millaista lihasta, nousi tie pystyyn. Pudotin päivittäisiä kaloreitani viikon-parin erissä aina nykyiseen 2500:een. Laskin myös päivittäisten aterioiden määrääni vaiheittani viidestä kolmeen aloittaen samalla 16:8-tyyppisen pätkäpaaston.
Painoa ei tietenkään tullut lisää, mutta ei se myöskään vähentynyt niin paljon kuin pitäisi. Käytännössä kolmessa kuukaudessa on lähtenyt 4 kg. Jos kulutukseni treenipäivinä oli joskus 3700 kcal, sen on täytynyt sukeltaa merkittävästi, kun 2500:llakaan ei vaaka liiku.
Alkuvuoden aikana olenkin alkanut pyöritellä jälleen ketogeeniseen vhh-ruokavalioon palaamista, mutta tällä kertaa toteutettuna
@Markku Tikka n voimaharjoittelua tukevien ohjeiden mukaisesti. Jollain tavalla tai jostain syystä kehoni ilmeisesti vaikuttaa reagoivan insuliiniin niin, etten pysty käyttämään varastorasvojani, jos hiilareita tulee "yhtään" sisään. Tämä on voinut olla syynä aiemman elämäni kuolettavaan lihavuuteen tai sitten seurausta siitä.
Tiedän kyllä, että olen poikkeus, mutta niin saattaa olla alkuperäinenkin kirjoittaja. Aineenvaihdunta ja sopiva ruokavalio ovat hyvinkin yksilöllisiä asioita, joihin ei kenenkään pitäisi julistaa yksiselitteistä, ainoaa oikeaa tapaa ihan vain siksi, että se on sattunut itsellä toimimaan. Ja kannattaa tosiaan muistaa, että perussetti toimii suurimmalla osalla ihan huomaamatta.
AP:lle viestinä, että kannattaa kokeilla, mikä itsellä toimisi. Ja punnita, että todella tietää, mitä on syönyt.