Lihastonuksen puute

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fatfull
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tere
Ensimmäisiä viestejä tälle foorumille.

Olen nyt treenaillut jonkun aikaa aktiivisemmin(taas kerran) ja jotenkin koen ongelmakseni lihastonuksen puutteen. Eli lihasta on hyvin vaikea saada piukaksi vaikka tekisi mitä. Ongelmalla on myös hyvät puolensa, en saa paikkoja "jumiin" vaikka tekisin mitä. Lihakset palautuvat nosteluista nopeasti, koska eivät saavuta sitä maksimaalista tonusta. Lisäksi olen miettinyt tonuksen yhteyttä tuloksiin, löysässä lihaksessa ei ole woimaa!

Sen verran on itsellä taustaa että aikaisemmalta ammatiltani olen koulutettu hieroja joten hieman on näppituntumaa muidenkin lihastonuksista.

Käsittääkseni voimapainotteinen treeni vaikuttaa juuri tuohon tonukseen. Katsele voimapuolelta. "Löysässä lihaksessa ei ole woimaa", ennemminkin että voimaton lihas on löysä. :D

Toinen mikä saattaa auttaa on, että pidempiäkin sarjoja tehtäessä rutistat toistot niin kovaa kuin jaksat. Siis esim. hauiskäännössä koukistat kättä niin että silmissä sumenee vaikka paino olisi 5kg. Varsinkin liikeradan "supistus"päässä. (englanniksi voi löytyä lisää: maximal static contraction & constant maximal tension). Eli se ei riitä että paino liikkuu pisteestä A pisteeseen B, vaan koko matka on puristettava lihasta kokoon kaikin voimin. Tätä tosin lähinnä yhdennivelen liikkeissä missä se on ylipäätään mahdollista (kuinka rutistat vaikka olkapäävipareissa?), moninivelliikkeissä riittää kun on suuret painot (ei kuitenkaan täysin tekniikan kustannuksella).

Meillä töissä kun puhutaan lihastonukseen puutteesta niin kyseessä on halvaantuneen raajan lihakset....

Uskon, että pidempään harjoitellessasi saat voimaa lihaksiin. Mutta toisaalta nuo sinun ns. "löysät" lihaksethan ovat hyvät, kuten jotain jo itse mainitsitkin. Jospa sinulla on vain joustavat lihakset, mistä kertoo sekin että et saa niitä jumiin. Jumissa olevat, kovat lihaksethan eivät välttämättä ole se paras vaihtoehto. Joustavassa, hyvin venytellyissä lihaksissa on myös parempi aineenvaihdunta ja ne kestää äkkillisiä liikkeitä paremmin. Itselläni on taas sellaiset ei niin joustavat lihakset ja venytellä pitäisi enemmän. Jos vähänkään huonosti on lämmitellyt tai tulee jokin äkkinäinen liike niin saan lihaskrampin.

Nyt olen tästä asiasta täysin pihalla. Minä kun olen ajatelut että aloutuksen kuvaus (ei jumitu, nopae palautuminen ym) on nimenomaan merkki lihastonuksesta. Eli kun on puutetta tonuksesta, lihakset jumuituu ja palautuminen kestää pitkään.

Siis kyse on nyt varmaan tästä:

Muscle tone (aka residual muscle tension or tonus) is the continuous and passive partial contraction of the muscles. It helps maintain posture and declines during REM sleep. Note that muscular tone is not defined as muscular shaping or the aspect of general Human physical appearance.

Purpose

Unconscious nerve impulses maintain the muscles in a partially contracted state. If a sudden pull or stretch occurs, the body responds by automatically increasing the muscle's tension, a reflex which helps guard against danger as well as helping to maintain balance.

The presence of near-continuous innervation makes it clear that tonus describes a "default" or "steady state" condition. There is, for the most part, no actual "rest state" insofar as activation is concerned.

In terms of skeletal muscle, both the extensor muscle and flexor muscle use the term tonus to refer to the "at rest" or normal enervation that maintains current positions of bones.

Cardiac muscle and smooth muscle, although not directly connected to the skeleton also have tonus in the sense that although their contractions are not matched with those of antagonist muscles, their non-contractive state is characterized by (sometimes random) enervation.

Tonus training

Some present the idea that constant daily resistance training, or training at high intensities, will increase one's muscle tone, as the neurological system becomes more tense after constant exertion to stay in a state of greater readiness for the tension.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_tone

Vai onko kyse sen vastakohdasta, kun esim. hieroja toteaa reisiesi olevan jumissa/jäykät/tukossa...? Käsittääkseni tuo on nyt eri homma...?

"Muscle tone (aka residual muscle tension or tonus) is the continuous and passive partial contraction of the muscles."

Eli lihastonuksella tarkoitetaan lepotilassa olevan lihaksen jännitystä, eli miten piukea lihas on levossa, kuomittamattomana. Tuo wikipedian linkki selkeytti omaa näkemystäni entisestään. Ehkä suurin miinus omalla kohdallani tuossa kaikessa on, että lihaksisto jolla on alhainen tonuksen taso ei tue niveliä riittävän hyvin, luulisin että vaikuttaa nilkan ym. nivelten nyrjähtämisiin, kulumiin ja ryhtiin. Mielestäni ihmisten ryhti kertoo paljon lihastonuksesta, timmissä kunnossa oleva kroppa on jo "valmiiksi" ryhdikkäässä asennossa tuon tonuksen ansiosta. Tuota söörtsiä käyttämällä löytyi muutama osuma esim. hieronnan jälkeisestä tonuksen vähenemisestä ja sen vaikutuksista treenien kulkuun.

no ei varmaan ole lihastonuksessa vikaa, :lol2:
et saa kunnon pumppia aikaan?
hiukan eri asia...

Öö... sanoisin että molempien suhteen on vikaa vikaa. Lihaksistosta tonustaso on melko matala ja reenatessa on melko hankala saada tuntumaa lihaksiin. Seuraavana vuorossa onkin tuntuman hakua, eli pienemmillä painoilla, kauniimpia toistoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom