Lihasten kipeytymisestä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Olen tässä muutamia kuukausia käynyt painoja nostelemassa säännöllisesti. Ihan aluksi lihakset kipeytyivät treenistä useaksi päiväksi (kuten asiaan kuuluu), mutta nykyään treenin jälkeisenä päivänä ei juuri ole merkkiäkään edellisen päivän rasituksesta. Teenkö jotain väärin, vai palautuuko lihakset rasituksesta näin nopeasti?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jotkut lihakset oppii palautumaan nopeasti, jos niitä rasitetaan tarpeeksi ja tarpeeksi useasti. Se vähentää jonkunverran lihaskipuja.

Yleensä jos lihakset ei kipeydy, niin kannattaa yrittää säikäyttää lihakset. Uusia liikkeitä, enemmän painoja ja/tai pakkotoistoja.

Itse saan takuuvarmasti vain rintalihakset ja jalat kipeiksi. Esim hauikset eivät kipeydy koskaan itse treenatessa, mutta jos otan vaikka vain 1 sarjaan scott penkkiä avustajan tekemään kunnon negatiiviset toistot niin esim viimeksi tuli hauikset kipeäksi 2 päiväksi.

Itselläkin ollu vaikeuksia saada lihaksia kipeiks. Ittee on auttanut esim jos on tehny vaikka toistovälillä 8-12 niin kokeilee tehdä vaikka 4-6 tai toisinpäin. Eli vaihtelee voima- ja massakausia. Toiminu ainakin ittellä. Ja treenaa vaan niin kovaa kun ikinä pystyy. Myös toi liikkeitten vaihto saattaa auttaa tai sitten jakojen/päivien vaihto.

itsellänikin kyllä auttaa kun ottaa uuden liikkeen mukaan kanssa, täytyy tota toistomäärien muokkailua kanssa kokeilla

Ittellä on kanssa sama juttu. Ei lihakset enää tule oikeastaan kipeiksi, mutta aina seuraavana aamuna treenistä on kyllä aika jäykkä ja kankee olo että tietää treenanneensa. Päivän mittaan se sitten lientyy ja seuraavana päivänä ei oo enää mikään. Minä kyllä vedän aina niin loppuun asti sarjat ettei enää kykene paljon muuta kun liikuttaan tyhjää kättä ja hiki vuotaa ihan pirusti/hengästyttää/sydän hakkaa=> Eli niin lujaa kun pystyn. Toistotkin on aina niin että viimeisen punnertamiseen menee vaikka kuinka kauan hampaat irvessä.

Mutta sitä onn vähän mietiskellyt, että onko se edes niin pakollista että lihakset tulee kipeiksi asti, ainakaan joka kerta? Onhan sekin, kun treenaa sellasilla painoilla että juuri ja juuri pystyy sen 10-12 toistoa saamaan, -niin ärsyke? Eikö ne kehity jo silläkin?

Mutta jos nyt jotain ihan hypermaksimaalista kehityskulkua halutaan niin onhan se toki järkeenkäypää että mitä rajumpi ärsyke, sitä kovempi kehitys -olettaen että ravinto ja lepo jutut on kohdallaan...

Ittellä ei ole enää tässä iässä niin kauhea kiire, oon kanssa vasta pari kuukautta tehnyt punttia, tosin comebackin muodossa joten homma on tuttua jo ennestäänkin. Jos nyt parin vuoden kuluttua olisi jotain kehitystä näkyvissä, mutta treenaaminen on niin hauskaa ettei siinä oikein ainakaan mulla edes onnistu mikään tahallinen löysäily, onhan se mukavaa kun saa harva se kerta panna tankoon lisää niitten surkuteltavien päälle...

Joo pitäis varmaan jotenkin "säikäyttää" lihakset... -mulla ne kyllä säikähtää jo siitäkin kun näkee isot painot tangossa :D

Zone-sarja -42%
Mulla itelläni kipeytyy kaikki muut lihakset paitsi yläselkä ja oonki ruennu epäilee et meneeks se treeni ees perille...Vaikka oon yrittäny treenata noitte Tomin neuvojen mukaan mut PRKL en saa siihe selkään kunnon tuntumaa...

Jampe9 sanoi:
Mutta sitä onn vähän mietiskellyt, että onko se edes niin pakollista että lihakset tulee kipeiksi asti, ainakaan joka kerta? Onhan sekin, kun treenaa sellasilla painoilla että juuri ja juuri pystyy sen 10-12 toistoa saamaan, -niin ärsyke? Eikö ne kehity jo silläkin?

Tästä ollaan täällä montaa mieltä. Omista kokemuksista voin sanoa, että ei lihaskivut ole välttämättömiä. Reidet tuskin koskaan minulla kipeytyy ja silti ne ovat varmaan parhaiten kehittyneimmät lihasryhmät. Tosin voi johtua siitäkin, että jalat saa rasitusta n. 3-4 kertaa viikossa(2-3 aerobista ja treeni).

Edit:
ipe-88 sanoi:
Mulla itelläni kipeytyy kaikki muut lihakset paitsi yläselkä ja oonki ruennu epäilee et meneeks se treeni ees perille...Vaikka oon yrittäny treenata noitte Tomin neuvojen mukaan mut PRKL en saa siihe selkään kunnon tuntumaa...

Minkäslaisia ohjelmia ja toistomääriä olet kokeillut? Kokeileppa tällaista, sain itse tällaisella selän ensimmäistä kertaa kipeäksi:
Ylätalja leveällä eteen 4*12
Alatalja kapealla eteen 4*12
Kulmasoutu käsipainoilla yhdellä kädellä 4*12
Ja jos jaksaa: Ylätalja kapealla eteen 2*15
Nämä Tomin neuvoja noudattamalla. Sain tuolla ensimmäistä kertaa salihistorian aikana selän niin kipeäksi ja niin jumiin, että tuntui rinnassa asti.

liikkeiden vaihtelu ja intensiteetti! siinä pari tärkeää pointtia lihasten kipeytymiseen (huom! kipeytyminen ei välttämätön edellytys lihaksen kasvulle!)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä niitten lihasten pitäisi vähintään olla arat, jos harj. ns.body-tyylisesti.
Itse ole pettynyt treeniin, JOS lihakset EIVÄT TULE KIPEIKSI :D
Itselläni lihakset eivät ole kipeät heti harj. seuraavana päivänä mutta sitä seuraavana törkeän kipeät.
Vaihdelkaa sarjojen pituuksia/taukoja/vastusta/lihasryhmien jakoa/liikkeitten järjestystä.

Pakko kommentoida kipuaiheeseen kun tällä hetkellä on pohkeet aivan helvetillisen kipeinä. Perjantaina oli eka treeni melkein 3 kuukauden tauon jälkeen. Otin mielestäni hyvin varovaisesti ja kävin kaikki lihasryhmät läpi tekemällä 1 liikkeen / ryhmä. Eli jaloille kyykky ja pohkeet seisten, kohtuullisilla painoilla ja rauhallisesti. Vaan totuus iski lauantaina, reidet ihan paskana, pöntölle ei päässyt kiljumatta ja rappusten kiipeäminen meni vedet silmissä. Sunnuntaiksi reidet vähän helpotti mutta pohkeet veti niin jumiin että jalkaa ei saa suoraksi. Oikea koipi varsinkin on vieläkin ihan tulessa ja turvonnut, mittanauhalla piti tarkistaa ja on 3 senttiä paksumpi kuin vasen.
Vaan kaipa se tästä taas lähtee :)

treenasin rinnan lauantaina ja viel on kipeinä (eli nyt on maanantai). onko tämä asiaan kuuluvaa? on siitä mitää haittaa kun, huomenna on selkä & hauis treeni :o
miten voi olla näin kauan kipeet, mulla ei kyll lihakset palaudu kovin hyvin.

Soitellaan sanoi:
Olen tässä muutamia kuukausia käynyt painoja nostelemassa säännöllisesti. Ihan aluksi lihakset kipeytyivät treenistä useaksi päiväksi (kuten asiaan kuuluu), mutta nykyään treenin jälkeisenä päivänä ei juuri ole merkkiäkään edellisen päivän rasituksesta. Teenkö jotain väärin, vai palautuuko lihakset rasituksesta näin nopeasti?

Aloitellessa tai pidemmän tauon jälkeen on ihan normaalia että lihakset tulee todella kipeiksi. En minä ainakaan saa koskaan millään treenillä niin kipeiksi lihoja kun vaikka pakollisen 2 viikon reenitauon jälkeen ne kipeytyvät jos kovaa tekee heti.

Mutta kyllä jonkinverran pitäis lihakset kipeytyä jos kovaa reenaa, jalat, selkä, rinta ja ojentajat kipeytyy mulla, mutta olkapäät ja hauikset ei juuri koskaan.

Mutta jos kehitystä tulee, eli lihas kasvaa ja sarjapainoissa tulee kasvua, niin ei kannata olla kovin huolissaan lihaskivuista.

Mutta jos niitä kipuja kaipaa niin tee pidempiä sarjoja 15-20 toistoa 30 sek palautuksilla vaikka joka neljäs kierto niin on kumma jos ei tule kipeiksi... :evil:

ipe-88 sanoi:
Jos et tee vielä leukoja, niin tee niitä jo seuraavassa selkätreenissä. Tee vastaotteella, äläkä huijaa. Pidä kroppa koko ajan "jämäkkänä", ettei se pääse heilumaan holtittomasti. Tunnet jo sarjaa tehdessä mukavan "vedon" kainaloissa ja takaan, että kainalot ovat todella kipeät seuraavana päivänä. :thumbs:

Back
Ylös Bottom