Lihaskuntoa vai kehonrakennusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja notko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tässä jo jonnin aikaa miettinyt, että kuinka moni tämän palstan käyttäjistä käy salilla pitääkseen lihakset ja koko kropan terveenä, ja kuinka moni tosissaan rakentaa kehoa voiman ja ulkonäön vuoksi. Mahtuuhan näiden kahden välille tietty monta välimuotoakin.

Karkeasti voitaisiin määritellä 3 ryhmää:

1. Sunnuntaikuntoilijat.
Harrastaa jotain liikuntaa silloin tällöin ja on jo pitkään miettinyt kuntosalille menemistä. Vaan ei ole vielä tullut mentyä. Seuraa tätä palstaa saadakseen jotain mielikuvia treenauksesta ja kenties sen lopullisen kipinän aloittamiselle.

2. Kuntolilijat
Harrastaa säännöllisesti kuntoilua ja käy myös kuntosalilla. Treenaa enemmän terveytensä kuin tiukan ulkonäön ja voiman vuoksi. Treenaa jonkin perusohjelman mukaan, eikä romahda henkisesti vaikkei pääsisikään viikkoon salille. Ei tarvitse kokeilla ihan jokaista uutta lisäravinnetta, vaikka lisäravinteita käyttäisikin.

3 Kehonrakentajat
Käy säännöllisesti ja aktiivisesti kuntosalilla nimenomaan voiman ja treenatun ulkonäön vuoksi , ehkä myös käy kilpailuissa. Käyttää päivittäin lisäravinteita ja kenties roinaakin. Rautaa nostetaan loukkaantumisenkin riskillä, kunhan vaan saa tulosta.

Nämä ovat siis hyvin karkeita stereotyyppejä, eikä kenenkään pidä niistä ainakaan ottaa nokkinsa. Itse menen tuohon 2. ryhmään, vaikkakin pidän itseäni ikuisena aloittelijana selän huonon kunnon takia. Pitkiä treenitaukoja tulee liian usein.

Ajatuksia?

Mä sijoitun tonne 2. ja 3. ryhmään väliin. Siihen ois voinu laittaa yhden lisävaihtoehdonkin, koska aukko on ainakin omasta mielestäni aika suuri. Treenaan sekä terveyden, että lihasten&voiman hankkimisen takia. Lisäravinnepuolella eksoottisia kokeiluja en harrasta. Roinaa en käytä. Koitan pitää loukkaantumisriskit minimissä lämmittelemällä aina kunnolla, treenaamalla pitkät housut & college päällä, ei missään nimessä shortsit & t-paita. Lisäks koitan välttää alle 5 toiston sarjoja kaikissa liikkeissä ja maksimikokeilut ei ole mua varten. Romahdan henkisesti, jos en pääse viikkoon salille, nyt taukoa on 2 viikkoa ja oon ihan paskana.

Sijoitun tonne 2. ja 3. välimaastoon, kuten varmasti suurin osa palstalaisista. Kuntosaliharjoittelu ei ole päälajini, se on koripallo, mutta täytyy myöntää että sen verran hauskaa toi painojen liikuttelu on et tyylini reenata ei ehkä palvele parhaiten koripalloa.

Ajattelin tossa kun koriskausi loppuu niin vetää pari kuukautta ihan overall koko body kehonrakennus tyylillä/ Ehkä jalat voima tyylillä. Tavoitteena olis saada semmonen 3 kiloo lihasta lisää.

Olisi kiva kuulla muidenkin palstalaisten päälajeja?

Sekä jos täällä on muitakin pallon pomputtelijoita niin laittakaa mielipiteenne koripalloilijan voimaharjoittelusta!

Aika hyvä jako. Olen nähnyt suunnilleen samanlaisen jossakin bodialan lehdessä, mutta siellä oli ryhmä 4:kin mukana.

4. Ne, jotka käyvät hakemassa kuntosalilta voimaa jotain tiettyä, varsinaisesti harrastamaansa lajia varten, esim. yleisurheilu (miun lajini), joukkuepallopelit, paini (meiän salilla aika moni), uinti jne.

Tämän ryhmän tunnistaa joistakin "omalaatuisista" liikkeistä, joita tavan kehonrakentaja tai voimanostaja ei tee vaan jää joskus ihmeissään tuijottamaan. Tiedän se omasta kokemuksesta. Erästä keihärille sopivaa liikettä tehdessäni kerään aina hiukan katseita. Tosin olen saanut pari kuntoilumielessä bodaavaa nuorta miestä tekemään samaa liikettä.

Olikos tuossa siun jaossa voimanostajat? Mihinkä kategoriaan he lokeroituisivat?

Et raaskis laittaa vielä paria ryhmää niin tohon vois vastatakin ?

Mä oon jostain 2.-3. maastossa. Teen voiman ja ulkonäön takia, mutta en terveyden uhalla. En myöskään käytä lisäravinteita päivittäin, saatika roinaa. Tärkeä harrastus kuitenkin. Nytkin kipeenä on tuskaa olla, kun ei pääse puntille... :(

Tuohon kolmoseen, paitsi etten kilpaile (ainakaan 10 vuoteen... =), en käytä roinaa, enkä nyt kovin innokkaasti uusia lisäravinteita kokeile - ainoastaan niitä jotka isompi käyttäjäryhmä on huomannut toimivaksi.Toisaalta yritän myös pitää itseäni mahdollisimman hyvässä kunnossa. Eli myös kakkosta mukana. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kai mä sit sijotun tonne 3. ryhmään.:D No vaikka aika aloittelija olenkin niin käyn aktiivisesti salilla(5kk:n aikana pisin aika jolloin on jäänyt käymättä salilla on 3 päivää), ja syön myös lisäravinteita säännöllisesti. :) Toivottavasti sitä lihaa alkais tulemaan pikkuhiljaa, tai onhan sitä jo käsivarsiin vähäsen tullutkin. ;)

Ja kyllä, teen muutakin kuin penkkiä. :lol2:

Mitä miehiä?

2-3.
Eli välimallin miehiä;)

Kyllä se 2sen puolelle kääntyy, haen salilta talvisin lähinnä lihaskestävyyttä kesän jalkapalloilun takia ja ei se hyvässä kunnossa oleva kroppa biitsilläkään huonosta ole;)

Vaihtoehto 3:Jos ei pääse salille oon itsemurhanpartaalla. Syön ku sika ja lisäravinteita myös. Mutta ei mitää roinaa... ainakaa vielä :lol1:

Toinen jako, vaikka samantyylisiä jo tulikin:

sunnuntaitreenaajat: käy salilla treenaamassa pysyäkseen kohtuullisessa kunnossa henkisesti ja fyysisesti. valinneet kuntosalin lajikseen koska siellä ei tarvitse juurikaan mitään tehdä, mutta voi tuntea urheilevansa säännöllisesti.

urheilijat: käy salilla oman lajinsa ohella saadakseen räjähtävyyttä ja voimaa.

voimalajien harrastajat: voimanostajat, painonnostajat, mahd myös vahvin mies/nainen-skabaajat.

kehonrakentajat: tavoitteena mahd suuri massa ja pieni rasvaprosentti. Pienestä rasvaprosentista voi toki tinkiä ensimmäiset 10vuotta, "hankitaan nyt ensin massaa ja tiukennetaan sitten".

sekasikiöt: alkaneet käymään salilla kehonrakentajina ulkonäkönsä takia. salilla innostuneet voimatasojen noususta. myöntävät harrastaneensa kehonrakennusta vasta usean vuoden jälkeen treenin aloituksesta. treenaavaat kuitenkin pääliikkeinään voimalajeja, lähinnä penkkiä alussa ja myöhemmin innostuvat myös muista liikkeistä kuten vedosta ja kyykystä. kuitenkin vetävät pukuhuoneessa paidan pois nähdäkseen itsensä pumpissa peilistä vaikkeivät menisi suihkuun, samalla tuumaillen kuinka penkkituloksen saisi nousuun. Suurin osa salilla kävijöistä on näitä.

ps. :)

Originally posted by meitsi
myöntävät harrastaneensa kehonrakennusta vasta usean vuoden jälkeen treenin aloituksesta.

Niinhän se usein on, kiinnittää huomiota että joku jätkä kasvaa ja kasvaa ja lihakset pullistuu silmissä ja kun kysyy että harrastatkos jotain.."tv:n katselua ja ryypiskelen viikonloppusin". Kumminkin hikoilee joka päivä salilla. =)

Tai sitten minä, joka alusta asti intoilin harrastuksesta ja sitten saa toisaalta "hävetä" kun on kuuluisa harrastuksestaan ja näyttää nälkää nähneeltä. :lol1:

Hey MrMikey

Pelaat siis sinäkin korista ja yrität siinä sivussa nostaa rautaa. Sama täällä. Olen tuolla naisten puolella ja muillakin palstoilla yrittänyt kysellä palloilijoiden kokemuksia tavoitteellisen kuntosalitreenaamisen ja lajin yhdistämisestä. On nimittäin ollut tosi vaikeaa yhdistää kaksi niin erilaista urheilumuotoa! Silloin kun vielä pelasin ylemmällä sarjatasolla, tehtiin joukkueen kanssa paljon "koko kroppa kerralla"-kuntosalitreeniä. Eihän se taas ole sitä, mistä sitä lihasta ja massaa tulee. Tosin ei ollut silloin tarvettakaan. Nyt alan jotenkin kallistua puntin puolelle, koska tulokset näkyvät kropassa niin mukavasti. koris on pitänyt jättää asteelle pari kertaa viikossa ja vain kilpailuhalun tyydyttämiseksi. Jo palautuminen on vaikeaa jos tekee molempia 3-4 kertaa viikossa! Kerro sinäkin mitä teet ja miten paljon, että saan myös miehen näkökulman asiaan!

Hyvä Meitsi!

sekasikiöt: alkaneet käymään salilla kehonrakentajina ulkonäkönsä takia. salilla innostuneet voimatasojen noususta. myöntävät harrastaneensa kehonrakennusta vasta usean vuoden jälkeen treenin aloituksesta. treenaavaat kuitenkin pääliikkeinään voimalajeja, lähinnä penkkiä alussa ja myöhemmin innostuvat myös muista liikkeistä kuten vedosta ja kyykystä. kuitenkin vetävät pukuhuoneessa paidan pois nähdäkseen itsensä pumpissa peilistä vaikkeivät menisi suihkuun, samalla tuumaillen kuinka penkkituloksen saisi nousuun. Suurin osa salilla kävijöistä on näitä.

Yes!! Tulihan se minunkin ryhmä!! :lol1: :lol1:[

Hei Rouskis

Juuri mainitsemasi kokovartalo reeni on optimaalisin lajin kannalta... tempaisuiseen kyykkyineen ja rinnalle vetoineen. Tällä tavalla saadaan nopeutta ja räjähtävyyttä, ei massaa.

Toisaalta jenkeissä näitä yhdistellään kehonrakennus tyyppiseen harjoitteluun/liikkeisiin. Mm. Jordan ei ole koskaan tehnyt painonnosto liikkeitä vaan lähinnä juuri kehonrakentajille tuttuja liikkeitä, tarkoituksena lähinnä pyrkiä vähentämään loukkaantumisia. Toisaalta, esim. Karl Malonen harjoittelun täytyy tähdätä myös massan hankintaa...

Itse pelaan tällä hetkellä 2.divarissa, eli en ole mikään tosikko urheilija. Laji reenejä kertyisi maksimissaan 5 kertaa per viikko mutta vuodenvaihteen jälkeen jäänyt vähemmälle... Siinä ohessa olen yksin käynyt salilla yhdistäen kehoreeniin muutamia räjähtäviä liikkeitä. Tällä hetkellä teen puhdasta massa- ohjelmaa, eli käyn kolme kertaa viikossa salilla ja pyrin tekemään kovan reenin... Kyllä toi massareeni seuraavan päivän lajireenejä varten tietysti kangistaa, mut so not.

Ehkä paras tapa olisi rajoittaa kehoreenit off-seasonille ja kauden aikana vaan yrittäisi ylläpitää kerättyä lihasta. Jos katsot profiiliani niin selviää että muutama kilo tekisi ihan hyvää... Ens kesänä ois tarkoitus nostaa paino tonne 95... Kuitenkin niin et donkki nousee ja hypäri kans.

Ulkonäöllisenä esikuvana olen pikkupojasta lähtien pitänyt Nba:n parhaita heittäviä takamiehiä. Eli nopea, lihaksikas ja liikkuva. Siinä tavoitetta luonnostaan hitaalle ja laihalle jampalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom