Lihaskunto riittävä - miten säilytetään?

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Hei vaan!
Lihaskunto treenattu nyt riittävän hyväksi, eli enemmästä lihaksesta tai voimasta en ole kiinnostunut - nykyiset vaatteetkin istuu niin hyvin ettei välitä isommaksi muuttua...
Eli pituus 183, paino 70 kg, rasvaprosentti noin 7 ja penkistä nousee oma paino - muut lihasryhmät synkassa ton penkin kanssa - jos nyt jota kuta kiinnostaa mikä on "riittävä" minulle - tällainen hoikka ja hyvä kunto on, ja ulkonäkö - omasta ja naisten mielestä - helevetin hyvä... :david:
Jatkossa keskityn tämän ylläpitämiseen ja aerobiseen harjoitteluun.
Eli otsikon mukaiseen kysymykseen - miten tämä "saavutettu" lihas säilytetään - riittääkö treeni kerran viikossa/lihasryhmä? Totta kai lienee yksilökohtaista vaihtelua, mutta tuollaisia yleisiä suuntalinjoja haen.
Haulla yritin tästä aiheesta, mutta huonolla menestyksellä.
Nimim "Itseensä tyytyväinen mies"

se kuinka paljon nuiden lihas- ja voimatasojen ylläpitämiseen tarvitaan treeniä, riippuu tottakai iästäsi ja siitä miten kovaa olet joutunut rehkimään nuihin tuloksiin päästäksesi.
Mutta uskon että yksi koko kropan treeni viikkoon riittää. Kahdella treenillähän saattaisit jopa(hui kauhistus:D) kehittyä.
Suurin haaste tapauksessasi taitaa olla nuin alhaisen rasvaprosentin säilyttäminen, ei niinkään lihasten tai voimien.
Mutta kysymykseesi vastaisin kuitenkin, että tarpeellisen treenin määrä ei selviä kuin kokeilemalla.

eiköhän toi "lihaskunto" säily vaikka säbää pelaamalla..eli normi liikuntaa monipuolisesti ja terve ruokavalio.

Pakko olla trolli. Toi kunto säilyy parhaiten kun muistaa olla syömättä :) Aika alipainoiselta kuulostat tuohon pituuteen. Luuta ja nahkaa.

Kiitos vastauksista tähän mennessä. Ei tämä mikään trolli ole/ollut. Ikää 43 vuotta - huonoin kondis 2000 luvun alussa jolloin laardia oli kertynyt 94 kilon verran - sitten päätin etten halua sen paremmin aikuistyypin diabetesta kuin selkävaivojakaan (joita oli jo alkanut ilmaantua), ja otin itseäni n.s. niskasta kiinni. Paino tippui ruokavalion muuttamisen myötä parissa vuodessa ensin 83 kiloon, ja pari vuotta sitten vetäsin vielä vähän toistakymmentä kiloa tuosta pois.
Viimeinen vuosi ollut treeninä rinta, olkapäät. ojentajat, vatsa x 2/viikko, ja selkä, hauis, jalat x 2/viikko - tämän lisäksi juoksu 9 kilometriä x 2-3/viikko.
Nuorempana tuli ihailtua Arnoldia et co ja silmät kiiluen luettua Muscle & Fitnessiä + käyty salilla, joten about lähtökohtaisesti tiesin miten homma tehdään...

Tavoite alunperin oli siis olla oma normaali hoikka itsensä, hyvässä aerobisessa kunnossa, ja kohtuullisessa lihaskunnossa - ja nämä nyt about saavutettu. En siis ole sinällään mikään kuntoilufriikki, olen suhtautunut - ja suhtaudun vastakin- näihin harjoitteluihin vähän kuin hampaiden pesuun - pesen ne aamuin illoin joka päivä, en fiilispohjalta enkä järin intoa puhkuen, mutta kuitenkin.
Ja sama siis kuntoiluun - kotona puntit, harjoitteet tehdään ja lenkillä käydään - kun niin on fiksua, ja jaksaa tätä istumatyötäkin sitten puurtaa.

Yksi kuntoilun tärkeimmistä totuuksista kuuluu: jos et kehity, taannut. Jatka siis edelleen treenaamista progresiivisesti ja kehity. Jos olet kiinnostunut enemmän aerobisesta, niin lisäät sopivasti sitä ja vähennät sopivasti salia. Tärkeintä on muistaa ettet kuitenkaan jää hinkkaamaan samoilla painoilla samoja treenejä vuosikausiksi. Siihen tulet luultavasti lopulta kyllästymään, lopetat, mässy maistuu ja alamäki alkaa.

Pakko olla trolli. Toi kunto säilyy parhaiten kun muistaa olla syömättä :) Aika alipainoiselta kuulostat tuohon pituuteen. Luuta ja nahkaa.

Ei tuo ole tuohon rasvaprosenttiin alipainoinen. On se kumma kun jokainen pakkotoistolla luulee, että "mitä isompi sitä parempi", osa ihmisistä haluaa olla kevyempiä esim. kestävyyslajien takia, tai sitten ei vaan halua näyttää jokinorsulta ;)

Ei tuo ole tuohon rasvaprosenttiin alipainoinen. On se kumma kun jokainen pakkotoistolla luulee, että "mitä isompi sitä parempi", osa ihmisistä haluaa olla kevyempiä esim. kestävyyslajien takia, tai sitten ei vaan halua näyttää jokinorsulta ;)

Tämä nyt kuitenkin on puntinheiluttelupalsta ja ei edes aloittelijoiden puolelle postattu threadi. Tuon lihasmassan jos haluaa säilyttää niin eipä kummoisia punttitreenejä tarvi. Läskiä kyllä helposti saa päälle jos innostuu mässäilemään. Mun vinkki tuohon olisi, että syö kulutuksen mukaan terveellistä ruokaa ja pitää treenit ennallaan. Eiköhän silloin paino ja rasvaprosentti pysy samana. Lihasten katoamista tuskin tarvii pelätä vaikka punttitreeni olis minimaalista. Ja noi itse ilmoitetut rasvaprosentit on mitä on, otan isolla annoksella suolaa, jos ei ole kerrottu miten on mitattu.

Jos ei sen kummempia tavotteita ole kuin pysyä kunnossa niin miksi pakottaa progressiolla kehitystä? Sen kun liikkuu ja syö tutun kaavan mukaan ja pitää olemassa olevan kunnon. Iän kertyminen huolehtii ettei meistä kukaan pysy nuoruuden kovimmassa kunnossa. Jonkinlaista progressiota lienee sekin, että kunto ei huonone kun alkaa 50 vuotta kolkuttelemaan ovelle.

Edit. Itse ylläpitäisin tuota kuntoa tekemällä yksijakoisella 2 kertaa viikossa, jos joskus jää välistä niin ei varmasti haittaa. treenit vaikkapa
eka treeni: takakyykky, penkkipunnerrus, leuanvedot, pystypunnerrus, hauikset(lienee aloittajalle tärkeä lihasryhmä)
toinen treeni: mave, vinopenkki, dippi, kulmasoutu, vapaavalintainen liike

Mahalihakset, venyttelyt, juoksut sun muut tuohon tietenkin päälle.

edit2. Tossa mun suosittelemassa on se vika, että jos erehtyy syömään niin sitä lihasta voi kertyä ;)

Itsekin tekisin kaksi koko vartalon treeniä viikossa perusliikepainoitteisesti ja jopa voimailupainoitteisesti, ihan miten itse tykkää... sitten ehtii aerobistakin lisäksi.
Mun mielestä sellainen riittää massankin kasvatukseen oikein hyvin, ainakin tällaisella hoikalla miehellä.
Mutta kun aiempaa treenitaustaa on, tuottaisiko vaikeuksia hankkia penkkiin kyykkyyn ym. 10-20 kiloa lisää ja antaa painon nousta vähäsen? voisi syödä enemmän ja kireä kunto olisi entistä helpompi pitää yllä.
Varmasti riippuu geeneistä, taustoista ym. mutta enpä usko että yli nelikymppisellä tuollainenkaan lihaskunto pysyy yllä pelkällä hölkällä, varsinkaan jos haluaa olla noin laiha. (missä ei tietenkään ole mitään vikaa, joidenkin mielestä näyttää hyvältä ja olo ainakin on parempi kevyenä) mutta jos olisi vähän vahvempi niin olisi jotain mistä lähteä heikkenemään mikä kuitenkin tapahtuu ennemmin tai myöhemmin iän myötä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Tutkimuksien mukaan pysyy yhdelläkin treenillä viikossa, mutta itse tekisin kyllä pari punttitreeniä viikkoon ettei sellaista oloa että "teenköhän nyt tarpeeksi että lihakset pysyy". Treenit voisi pitää rennosti voimapainotteisina ja hakea niitä tavoitteita maltillisesti siltä puolelta. Kuntoilu on kuitenkin mukavampaa jos on joku tavoite, oli se sitten vaikka että nostaa penkkiä ja kyykkyä 10kg vuoden aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom