Lihaskunto nolla, miten hyvä aloittaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fluider
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ni. lihaskunto o pyörä nolla, mitään tehty moneen vuoteen. rasvaa kehossa ei o grammaakaan liikaa eli ei tarvi tota rasvanpoltto-osuutta harrastella.
miten olis hyvä alottaa treeni? kestävyydestä viis kunha sais massaa.
:D

Ruoka-Treeni-Lepo on pyhä kolminaisuus :)

Klikkaat faqqia ja avaat jokaisen threadin joka saattaisi sisältää jotain sinua askarruttavaa materiaalia. Kannattaa aika kevyesti aloittaa vaikka se typerältä tuntuisikin ja oman salisi rinta-haukka-linjan kynäniskat sinulle naureskelisivatkin. Kun kroppasi tottuu säännölliseen kuntosaleiluun (jos siis sitä haluat) niin tee ohjelma (arvioituta se täällä tai ota joku valmiista, faqista löytyy) ja noudata sitä säännöllisesti.

Massaa saa syömällä enemmän kuin kuluttaa.

nyt ennen kuin muut kerkiävät niin tsekkaile tuo F.A.Q nabbula sekä Search setti tosta yläpaneelista

mutta täs ois yks ohjelma

päivä 1

Vatsat:
vatsaliike laudalla 5x10
vatsaliike kiertäen koneessa 3x10

Rinta:
Penkkipunnerrus 3x8-10
Vinopenkkipunnerrus 3x10-12
pullover 2x15

Selkä:
alasveto taljalla taakse 3x8-10
lattiataljasoutu 3x10-12

olkapäät:
pystypunnerrus istuen 3x8-10
vipunosto käsipainoilla seisten 3x10-12

Alaselkä
selän ojennus 3x max

2 Päivä

Reidet
jalkaprässi 3x10-15
jalkojen ojennus 3x10-15
jalkojen koukistus 3x10-15

Pohkeet
pohjeliike seisten 3x15-20

Hauikset
hauiskääntö levytangolla 3x10-12
hauiskääntö istuen käsipainoilla 3x10-12

Ojentajat:
dippi koneessa 3x10-12
ranskalainen taljalla 3x10-12

Vatsat
kts 1 päivä

siinä minun ehdotukseni

tällä ohjelmalla ei saa reenata 3 pv putkeen voit vetää molemmat päivät peräkkäin mutta vä 1 lepopäivä väliin itse olen vedätellyt tuolla ohjelmalla nyt kohta vuoden ja lihaa tullut 14 kg mä reenaan tolla ohjelmalla ma,ti,to,pe

Originally posted by janiw82
tuolla ohjelmalla nyt kohta vuoden ja lihaa tullut 14 kg

no vautsi vau! pitääpä testailla.. alussa varmaan kehitys o hurjempaa ja sitte tasaantuu. pitää vaan vähä :whip: ettei ala lepsuilee...

Originally posted by fluider
no vautsi vau! pitääpä testailla.. alussa varmaan kehitys o hurjempaa ja sitte tasaantuu.

Silläkin riskillä, että tästä lähtee taas samat vanhat sembalot käyntiin, varoitan, että ei kannata masentua, jos ei tulekaan 14kg lihaa (lihasta) vuodessa.

Nimittäin toi 14kg lihaa vuodessa (natuna vielä?) on sellainen määrä, että jos se pitää oikeasti paikkansa, niin toi treeniohjelma mullistaa koko kehonrakennuksen.

Massaa voi hyvinkin tulla 14kg vuodessa. On sitä massaa minullekin tullut parhaillaan 14kg kahdessa kuukaudessa, mutta ei natuna ja ei todellakaan lihasta kaikki.

Originally posted by igf1bp3
Silläkin riskillä, että tästä lähtee taas samat vanhat sembalot käyntiin, varoitan, että ei kannata masentua, jos ei tulekaan 14kg lihaa (lihasta) vuodessa.

juu ei mua ainakaan haittaa jos ei tu 14 kiloa vuodessa, mulle riittää jos saa tollaset 15 kiloo parissa vuodessa kokoon. ehkä ei puhtaana lihana vaan yleisesti massana... puhdas ihra vaan ei kiinnosta :D

Mielestäni aloittelija kuten tässä tapauksessa voisi aloittaa paljon yksinkertaisemmallakin ohjelmalla. Eli hankitaan perusliikkeisiin vähän taitoa, ja niillä massaa. Alussa kun kehittyy niin voisi keskittyä pariin pääliikkeeseen, ja panostaa nousujohteisuuteen, esim.

penkki
pystypunnerrus
leuat

kyykky
maastaveto
pohkeet

+vatsat

Ei alussa muita liikkeitä tartte. Mä ainakin tekisin noin. Jaot, kierrot, sarjat, toistot ym. voi miettiä tarkemmin. Mutta noista liikkeistä kasaisin ohjelman.

Originally posted by fluider
juu ei mua ainakaan haittaa jos ei tu 14 kiloa vuodessa, mulle riittää jos saa tollaset 15 kiloo parissa vuodessa kokoon. ehkä ei puhtaana lihana vaan yleisesti massana... puhdas ihra vaan ei kiinnosta :D

Toi on ihan realistinen tavoite. Mä oon reilun 1½ vuotta treenannu ja 15 kiloo on tavaraa tarttunut.

Originally posted by janiw82

itse olen vedätellyt tuolla ohjelmalla nyt kohta vuoden ja lihaa tullut 14 kg

kyllä sitä massaa on voinut tulla tuon verran mutta siitä on aivan varmasti suurin osa valkoistalihaa.... ei natuna tuota lihasmassaa kasvateta tuota tahtia (kasvuikäisestä en osaa sanoa)

se vaan on niin että kun ollaan alussa alipainoisia etiopian kasvatteja niin se muutaman kilon nestemäärä + useiden kilojen fläsä vuori + pienen pieni lihamäärä =iso karpaasi :david: joka luulee saaneensa 14kg lihasta vuodessa... näin siis omasta kokemuksesta

"Yhteensä luuston ja lihaksiston osuus ruumiinpainosta on yli puolet. Lihaksia on 300 ja niiden paino on 40-45% koko elimistön painosta. Luuston luut puolestaan painavat noin 20% painostamme."

"Ihmisen painosta kaksi kolmasosaa on vettä. Lihaksista
77 % on vettä, luusta 22 %, aivoista 75 % ja verestä 92 % on vettä"

Olisi mielenkiintoista tutustua asiaan vähän tarkemminkin. Nuo löytyivät nopealla googletuksella suht. luotettavan tuntuisista läheistä (suljin jo ikkunat vahingossa, en jaksa etsiä enää linkkejä). Mutta jos ajatellaan noiden valossa että lihasmassa nousisi ajanjaksolla 14kg, niin kun vähennetään siitä veden osuus 77%, jää jäljelle "vain" 3,2 kg "oikeaa" lihasta. Onko tuo sitten niin kovin paljoa esim. vuoden aikana?

Toisaalta jos ajatellaan lähtökohdaksi tilanne, jossa normaalikroppainen 70 kg painoinen henkilö (khömmm..kynäniska..khömm...) Kun vähennetään painosta kaikki turhanpäiväiset; luusto, sisäelimet, iho aivot yms. jää lihaksille jäljelle tuo em. 45% massasta, eli 31,5kg. Tuosta jos jostain kumman syystä halutaan vähentää veden osuus, niin alkutilanteessa kehossa on hulppeat 7,245 kg kuivaa. lihaa!! Siinä valossa tuo 3,2kg:n eli yli 50% lihasmassan lisäys tuntuisi tietysti kenties hurjalta. Vai tuntuisiko? En tiedä. Mutta naurettavalta minusta tuntuu väite että jos paino nousee yli 2kg vuodessa niin lopun siitä on oltava ilman muuta laardia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Caane
se vaan on niin että kun ollaan alussa alipainoisia etiopian kasvatteja niin se muutaman kilon nestemäärä + useiden kilojen fläsä vuori + pienen pieni lihamäärä =iso karpaasi :david: joka luulee saaneensa 14kg lihasta vuodessa... näin siis omasta kokemuksesta

Tästä juteltiin jossain toisessa threadissakin. Oon suunnilleen samaa mieltä, ja omat rajoitetut kokemukset vähän viittaa samaan. Ehkä se lopullinen totuus on jossain 2 kilon ja 15 kilon välissä?

Vaikken asiasta tiedäkkää, niin nyt mentiin mun mielestä vähän mettään. Jos tulee 15 lihasta, niin se on 15 kiloo lihasta. Ei sitä tartte ajatella paljon ne painaa kun ne kuivatetaan. Ei taida ne lihat pahemmin toimia ilman sitä vettä. Eli järki käteen.

Originally posted by Pertti 123
Vaikken asiasta tiedäkkää, niin nyt mentiin mun mielestä vähän mettään. Jos tulee 15 lihasta, niin se on 15 kiloo lihasta. Ei sitä tartte ajatella paljon ne painaa kun ne kuivatetaan. Ei taida ne lihat pahemmin toimia ilman sitä vettä. Eli järki käteen.

en minä omassa viestissäni tota tarkoittanutkaan... vaan sitä että elimistöön tulee jonkun verran nestettä lisää kun aletaan treenaamaan, joku vaan tulkitsi viestinini hiukan eritavalla kuin olin tarkoittanut.

mutta kyllä se niin on että jos 15kg pihvilihaa tulisi vuodessa lisää natuna niin salit olisivat täynnä 125kg+ karpaaseja alhaisilla rasvoilla (ainakaan minä en ole huomannut että näin olisi).

Originally posted by Caane

mutta kyllä se niin on että jos 15kg pihvilihaa tulisi vuodessa lisää natuna niin salit olisivat täynnä 125kg+ karpaaseja alhaisilla rasvoilla (ainakaan minä en ole huomannut että näin olisi).

Ai...... missä salilla käyt, kyllä täällä ainakin on tollasia heeboja joka mestassa tungokseen asti..........:rolleyes: :thumbs:

Ei grammaakaan läskiä

Eli siis käännöksenä varmaan "naru" ?

Vähintäänkin yhtä tärkeää on ravinnon saannin varmistaminen. Jos kerran ei ole tullut mitään tehtyä aikaisemmin ja läskiä ei ole niin olet varmaan pärjännyt alhaisilla sapuskamäärillä (kuten minäkin ennen).

Jos tosissaan massaa ja lihasta meinaa niin ravinnon tasainen saanti on ensimmäiseksi varmistettava. Tämä kyllä sitten tarkoittaa karuja ruoka-aikoja joita ei varmaan aikaisemmin ole tarvinnut pitää vaan syöty silloin kun siltä tuntuu (eli ei kovin usein).

Eli jos olet ollut 3h Syömättä mitään niin pitäs nopeasti jo saada jotain :). Ei tarvi tietysti paljoa syödä mutta sellaiset 8h eikä syö mitään tyyliset aterioinnit ja tänään yks ateria huomenna ehkä kaksi niin kehitys pysähtyy hyvin nopeasti.

Originally posted by Pertti 123

Voi :david:

Sitähän minä tässä ajan takaa, että jos tulee 10 kiloa massaa lisää, niin heti ollaan kritisoimassa, että "tuskin lihasta kaikki, osa varmaan on nestettä". 10 kg:sta jos on sitä nestettä tuo 7,7kg, niin silti se koko 10kg on ns. kireää lihasta, eikä nestepöhöä. Ja visa versa.

Pitänee vastaisuudessa miettiä tarkemmin mitä kirjoittaa koska jo pienellä heitolla ruvetaan haukkumaan :david: :diks

kun sanon liha tarkoitin massaa
ja jos sanoisin lihas niin se on pelkkää lihasta

toivottavasti selvisin edes jonkinlaisella kunnialla tästäkin väärinkäsityksestä

Suositut

Back
Ylös Bottom