Lihaskivut tulivat päivän myöhässä - onko normaalia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hard
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Yleensä mulle on tullut lihaskivut treenausta seuraavana päivänä. Nyt seuraavana päivänä ei tullut mitään mutta sitä seuraavana sitäkin järkyttävämmät (kovia kolotuksia). Onko tämä normaalia vai jotain ylikuntoa tms.?

Itsellä menee aina niin, että seuraavana päivänä reenistä on paikat vain hieman tukossa ja sitä seuraavana sitten oikeen kunnolla. Eli noin kuin sinulla nyt.

Joo ihan normaalia tuo on. Monesti kinttutreenin jälkeen alkaa paikkoja kolottamaan oikein kunnolla vasta parin päivän päästä.

Joo eipä siinä mitään outoa tosiaan ole. Itellä tuntuu vieläkin maanantainen tissipäivä, alkaa tosin jo pikkuhiljaa helpottamaan.. se on toivottavasti vaan merkki siittä et on menny reeni perille.

Itse huomannut sellaisen että esim jalkapäivänä ei seuraavana päivänä vielä ole paha, mutta tosiaan 2.päivä sit ihan tukossa. Yksi poikkeus on: Jos seuraavana päivänä ottaa kunnon päiväunet niin se kipuilu alkaa jo niiden jälkeen :) Useamman kerran todennut ton.

Doms, eli viivästynyt lihaskipu, joka johtuu rasituksen aiheuttamista lihasvaurioista. Esiintyy 24-72 tunnin päästä rasituksesta ja ilmenee lihasarkuutena, särkynä, lihasturvotuksena tai lihaskoordinaation heikentymisenä. Helpottaa yleensä 3-7 päivän päästä riippuen rasituksen luonteesta. Yleensä esimerkiksi treeniohjelman tai liikkeiden vaihto aiheuttaa, koska keho ei ole tottunut kyseiseen rasitukseen. Lihasten 'vaurioituminen' johtaa ikäänkuin tulehdustilaan ja se ilmenee kipuna keskushermoston kautta. Palauttava liikunta ja venyttely voi auttaa lihaskipuihin, jotta lihaksen aineenvaihdunta toimii ja vauriot korjaantuvat.

Ja Daiinaan vielä lisätäkseni, että DOMSit katoavat samalla, kun harjoittaa ohjelmaa pidemmän päälle. Eli kun lihakset tottuvat siihen rasitukseen niin DOMSeja ei tulekaan enää tai ne eivät ainakaan ole yhtä kovat kuin alussa.

Normaalia tuo on. Itellä vähän sellanen fiilis että mitä kovempi ja erilaisempi rääkki niin sitä enempi on viivettä eli tulee vasta parin päivän päästä isoimmat kolotukset.

Tuttua itselläkin. Tosin treeniä seuraavana päivänä reipas kävelylenkki vie siitä seuraavan päivän kipuja aika paljon pois, varsinkin jaloista. Kannattaa kokeilla.

Itsellä myös tulee pahimmat lihaskivut pari päivää ns. myöhässä. Tai no nyt taas tuli tosi hullut kivut kun oli salitaukoa ollut pari viikkoa flunssan takia. Esim. tisuleita särki miltei viikon. Normaalisti ei särje mitenkään ihmeellisesti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
SJMV on mulla sellainen joka loppuun asti tehtynä aiheuttaa yli viikon DOMSit. Suosiolla nykyään jätän sen viimeisen toiston tekemättä ja teen volyymiä intensiteetin sijaan. Siinä vaiheessa alkaa jo haitata kehitystä jos DOMSit kestää niin kauan että treenit lykkääntyy. Eikä se kävelykään oikein tahdo sujua kun takareiden pienikin venytys kävellessä tekee tähtiä silmiin.

Sama homma täällä, sjmv on se kaikkein kauhein tuskan aiheuttaja. Varsinkin jos pitkän paussin jälkeen ensimmäisessä treenissä tekee sitä, niin se on ihan varma että seuraava viikko köpötellään. Joskus olen yrittänyt ottaa oikein varovasti ensimmäisiä kertoja, ihan vaan kolme sarjaa ja reilusti pelivaraa sarjaan. Ei ole pahemmin auttanut, seuraavana päivänä ollaan taas paikat jumissa.

Kun kunnolla sattuu niin sehän vasta alkaa olemaan huipussaan siinä kolmen päivän kieppeillä :D

Jep parhautta on nyt kun treenaan 2 jakosella 4 kertaa viikkoon ja kiskonut menemään kovat jalkatreenit, kun edellisistä tuntui jo palautuneen ja sitten ku ne domssit iskee niin kävelykin naurattaa!

Tuleeko kellään muulla jo muutama tunti treenin jälkee lihakset kipeäksi?

Itse huomannut sellaisen että esim jalkapäivänä ei seuraavana päivänä vielä ole paha, mutta tosiaan 2.päivä sit ihan tukossa. Yksi poikkeus on: Jos seuraavana päivänä ottaa kunnon päiväunet niin se kipuilu alkaa jo niiden jälkeen :) Useamman kerran todennut ton.
Joo itellä kans ku välillä herää ni kivut yllättää aika ikävästi välillä.

Ite oon huomannu et jos käy joskus kuuden seittemän aikaa reenaamassa ja valvoo yömyöhään ni alkaa siel puolen yön jälkee välil tuntumaan kipuja lihaksissa.

Jaloissa alkaa tuntumaan jo treeninä seuraavana yönä lihaskipuja joskus. Eli n. 3-9h treenin jälkeen saattaa jo tuntua vähän. Mulla tulee jalkatreeneistä nykyään ne pahimmat domssit vasta sunnuntaina, kun jalkatreeni on perjantaina (eli huomenna :)).

Olin tossa kipeenä ja oli hetki treeneistä väliä ja sitte eilen sunnuntaina kävin (varmaan omaatuntoani paikatakseni) aamulla treenaan rinnan, hauikset ja epäkkäät. Sitten illemmalla Jalat ja vatsat.. Nyt koko kroppa on siinä kunnossa, että hyvä kun liikkumaan pääsee.. saapas nähdä kuinka vaikeeta huomenna on töissä :)

Kun kunnolla sattuu niin sehän vasta alkaa olemaan huipussaan siinä kolmen päivän kieppeillä :D

Totta, vaan en käsitä mitenkään sitä että tätä joku vapaaehtoisesti tekee. Kyllä minäkin saan sellaiset DOMSit että saisi viikon saikkua kun viittisi kävellä lääkäriin. Mutta ei sitten todellakaan viitti vapaaehtoisesti. Taas sellanen sopiva DOMS on hyvästä, että vähän tietää jalkoja tehneensä kun hyppää duunissa trukista alas ja vastaavaa. Mutta jos pitäs miettiä että miten sieltä pääsee pois ilman tuskanhikeä niiin...no itsen en ainakaan moista jaksaisi.

Kun se kipu ei ole mikään tae kehityksestä edes.

Niin ja joku kysyi DOMSeista muutama tunti treenistä. On niitäkin ollut. Esim. selkä on sellainen, että siinä DOMSit tuntuu kohtuu nopeeta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom