Lihas ja vuodet...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harmony
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis. Kiinnostaa tietää millaisia ajatuksia/kokemuksia vuosien merkityksestä lihaskasvulle/voimalle = omakohtaisia kokemuksia etc. (...vaikka vaikuttaakin siltä että paljolti popula taitaa täällä olla parikymppistä vitaalia sakkia - itse jo vanha ukko (?) joka nyt 8 kk treenaillut... ja ylpeä siitä...)

Tuolta f.a.q. puolelta en vastauksia löytänyt?!

Kyllähän ne vuodet jotain tekee..itsellä ikää jo yli kolmenkympin ja nyt treeniä takana noin 5 v tauon jälkeen. Silloin ennen taukoa eli ikävuosissa 16-20 jaksoi jotenkin paremmin :D Siihen sitten noin 5 v lähes totaalitaukoa ja uusi innostus.
Kyl mulla ainakin toi palautuminen ottaa aikaa reilummin vuosi vuoden jälkeen, mut toisaaltaan malttikin on kasvanut ja paikat pysyneet suht ehjinä jonka ansiosta tulostakin tulee edes jollain lailla.
Tuskin tässä enää pilviä tavoitellaan mutta ei se ikä ainakaan tässä vaiheessa vielä tuota palautumista lukuunottamatta ihmeemmin paina.
Voisi jopa sanoa että olen nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen, joten ei kun pökköä pesään:kippis1:

Äijät on hautaan kaatumassa ja ikää on kutakuinkin kolkymmentä.
Mulle kellot soitteli 45 ja ikinä en ole ollut paremmassa kunnossa kuin nyt - kolme vuotta reenanneena.
Kaikki itsensä eteen tekeminen on kuitenkin loppupeleissä hyväksi ja onpa kantajillakin mukavampi tehtävä kun ei laardi hölsky lootassa loppumetreillä.

Hyvin menee...

Ei ole vertailukohtaa, kun en alle kolmekymppisenä edes koskenut rautoihin. Tosi mukavaa on ollut treenailla jo reilun vuoden. Vammoja ei ole liian paljoa ollut ja tuloksetkin ovat kohentuneet ihan Ok. Onneksi tuli aloitettua (En taatusti laita tähän kohti: parempi myöhään kuin blaahblaah..)

Joo, neljän vuoden totaalitauon jälkeen aloitin ja nyt vuosi siitä ollaan omasta mielestä paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin.

Voimatasot painoon suhteutettuna "uran" huipussa ja treenit kulkee yhtälailla kuin ennenkin, vaikka vähillä kaloreilla mennään. Palautuminen ei ole huonontunut, melkeinpä päinvastoin. Ehkä iän tuoma maltti on ollut apuna...

Ja kun kerran ikääntyvä mimmikin pystyy parantamaan tuloksiaan, niin kyllä ukotkin. Harrastin nuorempana aktiivisesti kilpaurheilua, voimalajeja, silti olen nyt vahvempi kuin silloin alle 3-kymppisenä. Nyt alkaa jo viides vuosikymmen. Salilla aion käydä niin pitkään kuin suinkin voin, jos Luoja elinvuosia suo. Niin isoilla painoilla kuin jaksan. Palautuminen on oikeastaan paremmin hanskassa nyt kuin joku vuosi sitten (liekö Vikingillä osansa?)
Lihaksiakin on enemmän. Punttiharjoittelu totisesti pitää nuorena.:kippis1:

Kyllä mulle on voimaa ja massaa tullut ihan toisella tavalla kun vähän vanhenin. Ei silloin teininä aloittaessa noussut rauta tai paino kahden vuodenkaan jälkeen samalla lailla kuin tuossa 25 v jälkeen.

Varmasti tämä on yksilöllistä, mutta minulle ikävuosista on toistaiseksi ollut vain etua, varsinkin massan hankinnan suhteen. Lieneekö ollut liian vilkas aineenvaihdunta nuorena?

Kimppuun!

Synttärit tänään, mittarissa 44 (kalvetkaa, vellipöksyt) ja reilun vuoden treenillä 30-40 kilon päässä parhaista, reilusti nuorempana tehdyistä tuloksista. Yhteenveto: nostan isoimmat romuni tuplaveteraanien SM-kisoissa (SVNL, tietty).

Palautumiseen pitää ottaa päivä ylimääräistä silloin tällöin, mutta mihin piruun tässä enää on kiire? Elämässä on muutakin kuin korostettu veden juominen baaritiskillä kisakireässä T-paidassa;)

Niin että pää kiinni ja romuun käsiksi.

Re: Kimppuun!

Originally posted by Salidyykkari
Synttärit tänään, mittarissa 44 (kalvetkaa, vellipöksyt) ja reilun vuoden treenillä 30-40 kilon päässä parhaista, reilusti nuorempana tehdyistä tuloksista. Yhteenveto: nostan isoimmat romuni tuplaveteraanien SM-kisoissa (SVNL, tietty).

Palautumiseen pitää ottaa päivä ylimääräistä silloin tällöin, mutta mihin piruun tässä enää on kiire? Elämässä on muutakin kuin korostettu veden juominen baaritiskillä kisakireässä T-paidassa;)

Niin että pää kiinni ja romuun käsiksi.

Hienoa!

:kippis1:

Joo-o, itelläkin mittarissa kohta 35 ja kaikki tulokset (+lihasmassan määrä) huomattavasti paremmassa kunnossa natuna nyt kuin joskus 24:sena muutaman roinailukokeilun jälkeen. Välillä oli erehtyminen muihin lajeihin (Taekwondo esim.) ja ne oli niin kuluttavaa jumppaa, että kaikki voima ja lihakset meni judomaton raoista hikenä alas. Nyt parin vuoden vakavissaan treenailun jälkeen kehitystäkin taas, ehkä asenteiden muuttumisen myötä. Palautuminen ei erityisemmin ole iän mukana hidastunut, päinvastoin, mitä nyt nivelet kipeytyy hieman herkemmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun ikä alkaa lähennellä kolmeaviittä, niin ainoa treeniä haittaava tekijä on lihasten hitaampi palautuminen. Tämän vuoksi olen tiputtanut viikottaiset treenikerrat neljästä kolmeen.
Voimatasot ovat paremmat kuin nuorempana, vaikka valissä onkin kolmen vuoden tauko treenamisesta. Myös massa tarttuu paremmin, vaikkakin osa tuntuu tippuvan vyötärölle. Toivottavasti paikat pysyisi ehjänä, niin ei tarttis lopettaa harrastusta. Aika vaikeahan se on pysyä poissa salilta , kun tämä on vuosien varrella tullut elämäntavaksi.

Kyllä se omalla kohdalla pitää ottaa rauhallisemmin kuin reilut 20v. sitten kun aloitin punttihommat. Palautuminen on hidastunut joten laatuun pitää satsata enemmän kuin koviin määriin ja painoihin (mitä toi nyt sitten tarkoittaakaan). Kun ottaa (osaa ottaa) järjen mukaan tällä kokemuksella jonka aika on tuonut mukana niin huomaa että vähemmällä voi saavutta enemmän kuin kauhealla volyymilla joka nuorempana oli kova sana. Vaikka niitä vammojakin on jo niin hemmetisti niin nyt tuntuu paremmalta koko treeni kun ei ota sitä niin kamalan vakavasti;)

Ei muuta kuin hauskoja kevät treenejä kaikille "veteraaneille" ja muillekkin !:thumbs:

Positiivista

Lämpimästi läikähtelee rinta-alassa kun lukee juttua vuosien vaikutuksesta lihaksiin/harrastukseen. Tosin itselläni kyllä aivan samansuuntaisia käsityksiä kuin Teillä muillakin kantaaottaneilla: Vain sangen positiivisia seikkoja havaittavissa!

Kronologisesti lahjakkaat rulettavat ;)

Mitenköhän on?

Vaikkakin on varmasti totta että lisääntynyt ikä hidastaa palautumista. Voisiko silti kuvitella että usein iän ja/tai treenivuosien lisääntyessä kasvaa myös kyky ottaa itsestään enemmän irti? Ja tietysti siis palautuminenkin on pidempää?

Olen kuullut useilta treenikavereilta (n30 - 50v) juuri tuon että voimaa tulee kyllä lisää mutta palautuminen kestää kauemmin. Toisaalta juuri tuo ylimääräisen lepopäivän ottaminen voi olla se "avain" kehitykseen. Eli kun on tajunnut sen ettei se roppa mene pilalle vaikka yksi päivä jäisikin väliin.
No jaa - kunhan mietin...

Itsellä olen huomannut lihas erottuvuuden parantuneen vuosien myötä,vaikka rasvat ei juurikaan ole muuttunut. Ja jos 16v. pystyin kyykkäämään kahdesti viikossa ja tekemään vielä kerran maastavetoa tollasia maximi 5-8 toiston sarjoja niin nykyään siihen meneekin jo kuukausi (27v)

tsemppiä vaan kaikille 30 - 70 vuotiaille! Perässä tullaan!

Re: Mitenköhän on?

Originally posted by J.Jake
tsemppiä vaan kaikille 30 - 70 vuotiaille! Perässä tullaan!

Tsemppiä myös yli 70 vuotiaille, tän hetkisellä salilla ei oo näkyny niin vanhoja (tietääkseni) mutta Lpr:ssa kun treenasin (ei millään uimahallin salilla vaan maakunnan isoimmalla RAIVOsalilla) niin muutama yli 70 WEE äijä treenas ihan kovaa siellä. Vanhimman äijän muistelen olevan jotain 82-83.. Sille jos mille pitää antaa respectiä :). Ja onhan niitä vanhusten saleja vielä erikseenkin.. Monet myös alottaa treenin vasta eläkkeellä, ja tietenkin ne kehittyy vaikka miten. Moni 5-10 vuotta treenannut 70-vuotias voi hyvinkin olla nuorekkaampi kuin sohvaperunamöhköfantti nelikymppisillään (tai jos äärimmäisyyksiin mennään niin vaikka parikymppisillään:) ).

Oma tavote on että niin pitkään kun jokin jäsen vielä kropassa toimii eikä oo sairaalahoidossa niin salilla pitää käydä. Vanhustenkotiin ja pyörätuoliin jos joudun niin treenaan sit ainakin yläkroppaa :thumbs: .

Aikoinaan kun asuin Kuopiossa, niin samalla salilla kävi yli 80 -vuotias nainen, eläkkeellä oleva liikunnanopettaja.
Treenit olivat suht kovia, ja lisäksi hän kävi vielä juoksemassa Puijon rappusia ylös :eek:
Venytteli aina ahkerasti salilla, ja spagaati meni tosta vaan :eek: :worship:

Samoin eräs n.75 -vuotias mies, joka treenasi ikämiesten pikajuoksukisoihin, prässissä hän teki sarjaa yli 400 kilolla :eek:

Kumpa kaikki iäkkäät omaksuisivat yhtä liikkuvan elämäntavan.

Re: Re: Mitenköhän on?

Originally posted by Sakkeus
...mutta Lpr:ssa kun treenasin (ei millään uimahallin salilla vaan maakunnan isoimmalla RAIVOsalilla)...

Ihan kiinnostaisi vain tietää mikäs on tämän maakunnan isoin RAIVOsali?:evil:

Re: Re: Re: Mitenköhän on?

Originally posted by Joubronx
Ihan kiinnostaisi vain tietää mikäs on tämän maakunnan isoin RAIVOsali?:evil:

Silloin se oli PILOT GYM, ja viime vuonna se muutti pois lentokentän vierestä kauppakadulle (entiseen Adams elokuvateatteriin) ja vaihtoi nimensä PLATINUMIKSI http://www.liikonsport.fi/. Sekin on LÖYLY paikka P7, itse tosin en oo käyny siellä kun oon salin muuton jälkeen käynyt vain kerran Lpr:ssa. Emäntä käväs siellä ja tiedän muutenkin että toi Platinumkin on aivan mls löyly sali sinne vaan. On se todella isokin. Mutta Pilotista minulla kultaiset muistot :D. Jos kovaa treenaavan näkökulmasta asiaa katsotaan niin luulisin että mitä isompaan ja kaupallisempaan suuntaan niin sitä enemmän on pelletreenaajiakin seassa anyway mutta johtaja Tape Valkonen JYLLÄÄ ;).

Suositut

Back
Ylös Bottom