Lihas ei kasva enää

No juu, ihan alkuun kannattaa tosiaan unohtaa se mahdollinen harhaluulo, että bioimpedanssi-vehkeet kertoisivat kehonkoostumuksesta tarkasti yhtään mitään. Melkeimpä paskin vaihtoehto kaikista ja mikään muukaan ei ole tarkka. Dexakin antaa laskennallisen arvion, jossa on heittoa ja se on ihan eri tason laite kuin nämä bia-masiinat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla näytti kehonkoostumus mittaus ihan päin persettä. Reidestä lähti 6 cm paksuutta hermovamman takia. Etureisi suli käytännössä pois. Kävin ottamassa kehonkoostumus mittauksen jotta näen paljon hävisi lihaa. Mittaus antoi tuloksen että kuihtuneessa jalassa on enemmän lihasta kuin terveessä👍 Just.

Itse kysymykseen. Kyllähän lihaskasvu loppuu aiemmin kuin voiman kehittyminen. Muistaakseni itselläkin tuli iso seinä lihaskasvussa tuossa 8 vuoden hujakoilla. Voimat sen sijaan kasvoivat paljon pidempään. Huomaahan sen saleillakin kuinka paljon on kovaa treenaavia jotka eivät ole kehittyneet vuosikausiin yhtään fysiikaltaan. Vaikeaa om kun natumaksimi lähestyy. Ja kun ikää tulee enemmän alkaa läskiäkin kertyä paljon helpommin. Sikabulkki ei enää toimikaan kuten nuorempana.

Olisi mukava nähdä näistä vertailukuvat ,että tukeeko ne noita mittaustuloksia
Kuvat on vähän sellaisia, että vaikka valoitus on sama, niin näyttää ihan samalta, vähän toisesta kulmasta toinen kuva paremmalta, ihan suoraan samaa posea en ole tehnyt. Vosi alkaa jatkossa tekemään, niin saa paremman kokonaiskuvan.

Lisäksi sanot olet käynyt mittauksissa kerran vuodessa ja säännöllistä treeniä 8 vuotta. Oletko mitannut koko tuon ajan, eli monta mittausta takana ?. Onko mittaustilanteesta tehty tarpeeksi vakioitu, ja onko aiempien mittausten perusteella syntynyt selvä trendi lihasmassan kasvusta joka on viimeisillä mittauksilla lakannut ?
Oikeastaan 2019 alkaen. Ja nyt tosiaan 2020, 21, 22 on kaikissa olleet lähes identtinen tuo lihasmassa. 2019 -> 2020 + 4kg lihasmassaa ( toki epäilen laitteen olevan huonosti kalibroitu. ) Ja vaikka laite olisikin, niin nuo kolme viimeistä vuotta ovat tosiaan olleet täysin samat ja se huolestuttaa. Tai jopa tippunut 1kg lihasmassa.

Toikin on ihan relevantti kulma, sekä se että viimeksi vuosikymmen sitten kun tällaisia muistan pohtineeni niin ne laitteet oli todella epäluotettavia. Toki kehitystä varmaan on tapahtunut roimasti, vai onko ?
Joo sarjapainot on noussut selkeästi, tekeminen on kivaa ja tuntuu, että puhtia on mut🤷‍♂️

Miten omapaino ja voimatulokset on kehittyneet viimesen vuoden ja viimesen 3kk aikana?
No nyt kun olen juuri tuon 3kk alkanut syömään hieman enemmän plussalla, niin huomaa kuinka vielä entisestään sarjapainot nousee. Oma paino on noussut varmaan vähän turhan reilusti 3kk. Sanoisin 2kg lisää

Jo
On kehittyneet varmasti mutta taitaa se inBody720 olla yhä yleisin kehokoostumusmittauslaite?
Itsellä on ainakin 14v vanha tuloste sellaisesta joka näyttää ihan samalta kuin toissa kuussa printattu.
Eli vaikka ohjelmisto olisikin ehkä kehittynyt niin ei se missään ainakaan näy.

Juttelin salin omistajan kanssa tästä juurikin viime kerralla.
On itse mitannut itseään useana peräkkäisenä päivänä ja tulokset tosiaan vaihteli melkoisesti.
En nyt muista miten se meni mutta normia kuivempi keho tai nesteisempi vaikutti älyttömästi rasvaprosentti ja lihasmassa lukemiin.
Hyvä pointti, itsellä kehon nestetasapaino näytti tosi kuivaa. Mutta niin se näytti myös aiemmilla mittauksilla.

Tuo on tietysti epätarkka, mutta kaiketi pitäisi olla jokseenkin suuntaa-antava. Eli vaikka ei satojen grammojen tarkkuudella olisi, niin 3-4kg pelkkää rasvaa on kyl outoa.
Ajattelin tehdä nyt 3kk jakson ja testata sitten uudelleen. Hion vähän ruokavaliota kuntoon eli vaihdan pastan ja kanan jauhelihan seitiin + riisiin + oliiviöljyyn.

Eli voimatasot ja niiden kehitys? "Sarjapainot ovat nousseet" ei oikein kerro mistään.

( toki epäilen laitteen olevan huonosti kalibroitu. )
Ei se ole laitteen kalibroinnista kiinni, vaan siitä, että noi laitteet ei ole lähtökohtaisesti luotettavia. Et ole ainoa joka on panikoinut siitä, kun laitteen mukaan lihakset lähtee. Noista mittauksista ei ole kuin haittaa, koska ihmiset tuppaa uskomaan niihin ja sit se aiheuttaa hirveää stressiä, kun tulokset ei olleetkaan odotusten mukaiset.

Ja sit itse treenistä muutama sananen. Ylitreenaaminen on aika yleistä. Siihen tilanteeseen päättyy vähän niin kuin vahingossa, kun ajattelee, että mun pitää treenata enemmän ja kovempaa, että kehityn. Sit sitä hakataan vuosikausia rajoitinta vasten eikä kehitytä. Se on hyvin yleinen harhaluulo, että mitä kovempaa mä treenaan, sitä kovempi jätkä mä oon ja sitä paremmin kehityn. Mahdollisimman kova treeni ei vain ole synonyymi mahdollisimman järkevälle treenille.

Se on periaatteessa ihan totta, että pitkään treenanneen pitää treenata enemmän kuin vähemmän treenanneen. Sama volyymi ei enää kehitä pidemmälle ehtinyttä. Sekin on totta, että treenivolyymin pitää olla nousujohteista, mutta jos sen toteuttaa väärin, niin päädytään siihen tilanteeseen, että ollaan menty jo yli sen rajan mitä kroppa kestää. Eihän sitä voi treenata koko ajan enemmän ja kovempaa, koska raja on aina jossain. Siksi on ihan fiksua jaksottaa treenejä sillä tavalla, että nostaa koko ajan vähitellen volyymia ja intensiteettiä sille rajalle mistä ei enää palaudu. Sen jälkeen nollaa tavallaan tilanteen tekemällä yhden jakson ylläpitotreeniä paljon pienemmällä volyymilla. Tämä totuttaa kropan pienempään treenimäärään, minkä jälkeen treenimäärän kasvattaminen on sille taas uusi haaste mihin sen pitää adaptoitua. Eli nollausvaiheen jälkeen lähdetään taas hitaasti kasvattamaan treenimäärää päätyen rajalle mistä ei enää palaudu.

Jossain vaiheessa treeniuraa tulee tietysti vastaan tilanne, missä ei ole enää kovin paljoa vaihtoehtoja mihin mennä, kun mikään määrä ei tunnu riittävän kasvun aikaansaamiseen. Silloin voi kokeilla vielä sellaista korttia kuin priorisointi. Pidetään kaikki muut lihasryhmät ylläpitotreenillä, niin voidaan siirtää palautumiskapasiteettia yhden tai kahden lihasryhmän priorisaatioon. Niissä sama juttu, että noustaan koko ajan volyymissa, intensiteetissä ja jopa frekvenssissä ylöspäin päätyen tilanteeseen missä lihasryhmäkohtainen tekemisen määrä on jo aivan mielipuolinen, mihin ei millään voisi päästä jos yrittäisi tehdä koko kropalle samaa samaan aikaan. Sieltä voi irrota vielä vähän kehitystä.

Näillä tiedollacen kyllä hirveesti laskis painoarvoa noille mittauksille. Niiku jto jo kysy , kiinnostais tämän hetken voimatasot ja niiden kehitys. Lisäks minkä pitunen oot ?

En tiiä, mut natumaksimi yllä oli varmasti/toivottavasti läppä. Kyseenalastan, että kukaan tavis saavuttaa lähellekkään potentiaaliaansa noin lyhyessä ajassa.
Ihan varmasti yli 90% kehityksestä tulee tuossa ajassa jos on tehty asiat oikein. Se että joku ottaa ison kehitysloikan esim. yli 10 vuoden treenin jälkeen tarkoittaa vain että aiemmin ei ole tehty asioita oikein. Tai on aloitettu roinaus. Savolainen kertoi että kisatason massat pitää ( jos asiat on tehty oikein) saada viitenä eka treeni vuotena. Jos ei saa ei niitä saa koskaan.

Ihan varmasti yli 90% kehityksestä tulee tuossa ajassa jos on tehty asiat oikein. Se että joku ottaa ison kehitysloikan esim. yli 10 vuoden treenin jälkeen tarkoittaa vain että aiemmin ei ole tehty asioita oikein. Tai on aloitettu roinaus. Savolainen kertoi että kisatason massat pitää ( jos asiat on tehty oikein) saada viitenä eka treeni vuotena. Jos ei saa ei niitä saa koskaan.
Joo mut nimenomaan toi, eli suurin osa ei todellakaan treenaa optimaalisesti(mukaanlukien todellaki minä) ekoina vuosina, jos koskaan. Johtu se sitte tiedotaidon puutteesta, panostuksesta, motivaatiosta, vammoista, kohtalosta yms. Ja sit vielä se, että monilla tavotteet ei oo välttämättä mitään erityisen selkeitä. ''Haluun olla vitun iso, niinku Arska & Roni hehe'' ei kerro ihan hirveesti. Tai mun mielestä tollasesta ei ainakaan voi liikaa kaavailla, tai ennustaa mihin esim. tollanen henkilö on kykenevä, tai mitä se on valmis näkeen vaivaa. Moni varmaan kuvittelee tehneensä kaikkensa ennätysajassa, mut i call bullshit. Suurin osa maailman treenareista on ensinnäki niin vitun taviksia ku ikinä voi olla. Ei ne tuu ikinä näkeen mitään suunnatonta vaivaa siellä salilla. Op ei todellakaan oo saavuttanu natumaksimiaan, jos se kyselee tällasia, ja miettii jtn kehonkoostumusmittauksia 🤷‍♂️ .

Ja miten sä ees määrittelet absoluuttisesti jonkun natumaksimin? Vaikka voimailussa. Mitä jos joku 30 vuotta penkkiä vääntäny alottaa ekaa kertaa eläissään tekeen pystäriä? Leikitään että se natumaksimi oli oikeesti saavutettu 100% siinä penkissä, ni mites tuo pystäri joka väkisin paranee yhä? Eli tää on ihan mahdottomuus määritellä tarkasti, ja maksimin defition on hämärä.

Luulen että jos tossa mittauksessa olis kaikki lihat jännittyneenä niin taas tulokset olis ihan erilaiset?

Mulle noi on aina sanonu että yläropassa on enemmän lihaa kuin alhaalla ja totuus on kyllä just toisinpäin.

Ja miten sä ees määrittelet absoluuttisesti jonkun natumaksimin? Vaikka voimailussa. Mitä jos joku 30 vuotta penkkiä vääntäny alottaa ekaa kertaa eläissään tekeen pystäriä? Leikitään että se natumaksimi oli oikeesti saavutettu 100% siinä penkissä, ni mites tuo pystäri joka väkisin paranee yhä? Eli tää on ihan mahdottomuus määritellä tarkasti, ja maksimin defition on hämärä
Ei se pystäriä voi olla natumaksimissa jos sitä ei ole tehnyt koskaan. Voit mavettaa ja penkata vaikka 40 vuotta. Se ei vie pystäriä natu maksimiin koskaan. Natumaksimin voimassa voi määritellä vain kun kyseistä liikettä on tehty kokoajan niin paljon kuin pystyy. Samoin maximi voiman Natumaksimin ei voi täyttyä jos treeni on ollut bodausta eikä voima treeniä. Eikä myöskään lihasmassan maximi voi täyttyä voimanostolla. Voimatasot voi myös nousta hyvinkin vanhaksi. Lihasmassan kanssa eri asia. Kehitys loppuu huomattavasti aiemmin. Testo tasot tippuvat kokoajan mitä enemmän tulee ikää jne...

"Ei kehity! Ihan turhaan jätkät reenaatte.
Vaikka yön ja päivän reenaatte niin ei kehity!
Profferorimiehet sano jo kuuskymmentä luvulla että ei se lihas mittaansa isommaks kasva.Ei kehity mitä sitten kehityksellä tarkotetaan"
Näin loi silloisella salilla meille henkeä ikämies bodari Tannisen Jussi yli kolmekymmentä vuotta sitten.
Pitäneekö lähteä etsimään hänet ( jos on vielä elossa) ja kertoa että olit perkele oikeassa 🙄

Näillä tiedollacen kyllä hirveesti laskis painoarvoa noille mittauksille. Niiku jto jo kysy , kiinnostais tämän hetken voimatasot ja niiden kehitys. Lisäks minkä pitunen oot ?
Ykkösiä en ole mitannut. Oon 180cm. Penkki ehkä 130kg, kyykky ehkä 150kg. Nuo ovat pääasiassa pysyneet samana nyt vuoden, koska en ole niitä keskittynyt kehittään.

Ei niitä ykkösiä tarvi mitata, mutta kehitystä pitää mitata. Se lihas ei kasva, ellei sillä ole siihen tarvetta. Eli hieman kuuluu kysymys, miksi et ole keskittynyt kehittämään tulostasoa? Lämmin suositus nyt isojen perusliikkeiden suuntaan ja hyvällä tekniikalla selkeä fokus siihen sarjapainojen kasvattamiseen. Hyvä tekniikka ei silti tarkoita hidasta nostamista ja ultrapuhdasta nanotason tekemistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom