( toki epäilen laitteen olevan huonosti kalibroitu. )
Ei se ole laitteen kalibroinnista kiinni, vaan siitä, että noi laitteet ei ole lähtökohtaisesti luotettavia. Et ole ainoa joka on panikoinut siitä, kun laitteen mukaan lihakset lähtee. Noista mittauksista ei ole kuin haittaa, koska ihmiset tuppaa uskomaan niihin ja sit se aiheuttaa hirveää stressiä, kun tulokset ei olleetkaan odotusten mukaiset.
Ja sit itse treenistä muutama sananen. Ylitreenaaminen on aika yleistä. Siihen tilanteeseen päättyy vähän niin kuin vahingossa, kun ajattelee, että mun pitää treenata enemmän ja kovempaa, että kehityn. Sit sitä hakataan vuosikausia rajoitinta vasten eikä kehitytä. Se on hyvin yleinen harhaluulo, että mitä kovempaa mä treenaan, sitä kovempi jätkä mä oon ja sitä paremmin kehityn. Mahdollisimman kova treeni ei vain ole synonyymi mahdollisimman järkevälle treenille.
Se on periaatteessa ihan totta, että pitkään treenanneen pitää treenata enemmän kuin vähemmän treenanneen. Sama volyymi ei enää kehitä pidemmälle ehtinyttä. Sekin on totta, että treenivolyymin pitää olla nousujohteista, mutta jos sen toteuttaa väärin, niin päädytään siihen tilanteeseen, että ollaan menty jo yli sen rajan mitä kroppa kestää. Eihän sitä voi treenata koko ajan enemmän ja kovempaa, koska raja on aina jossain. Siksi on ihan fiksua jaksottaa treenejä sillä tavalla, että nostaa koko ajan vähitellen volyymia ja intensiteettiä sille rajalle mistä ei enää palaudu. Sen jälkeen nollaa tavallaan tilanteen tekemällä yhden jakson ylläpitotreeniä paljon pienemmällä volyymilla. Tämä totuttaa kropan pienempään treenimäärään, minkä jälkeen treenimäärän kasvattaminen on sille taas uusi haaste mihin sen pitää adaptoitua. Eli nollausvaiheen jälkeen lähdetään taas hitaasti kasvattamaan treenimäärää päätyen rajalle mistä ei enää palaudu.
Jossain vaiheessa treeniuraa tulee tietysti vastaan tilanne, missä ei ole enää kovin paljoa vaihtoehtoja mihin mennä, kun mikään määrä ei tunnu riittävän kasvun aikaansaamiseen. Silloin voi kokeilla vielä sellaista korttia kuin priorisointi. Pidetään kaikki muut lihasryhmät ylläpitotreenillä, niin voidaan siirtää palautumiskapasiteettia yhden tai kahden lihasryhmän priorisaatioon. Niissä sama juttu, että noustaan koko ajan volyymissa, intensiteetissä ja jopa frekvenssissä ylöspäin päätyen tilanteeseen missä lihasryhmäkohtainen tekemisen määrä on jo aivan mielipuolinen, mihin ei millään voisi päästä jos yrittäisi tehdä koko kropalle samaa samaan aikaan. Sieltä voi irrota vielä vähän kehitystä.